Varför så dyrt med racing i Sverige?

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Svenska klubbar/arrangörer måste följa det svenska reglementet där det stipuleras hur bemanningen MÅSTE vara vid tex SM tävlingar. Den norska tävlingen på Åsen var troligen också enligt svensk bemanning eftersom det förmodligen var något sammarrangemang.
Den danska arrangören struntar säkert i hur och efter vilka bestämmelser som det skall vara här och har hamnat i en riktig gråzon. Det måste finnas tex polistillstånd, tävlingstillstånd, motortävlingsförsäkring och säkert fler saker för att hålla tävlingar i Sverige oavsett om det är med eller utan publik. Skiter man i det och inte har säkerhetspersonal i samma omfattning som svenska arrangörer måste ha, klart att det blir billigare då.
Att det kanske fanns "ambulans" på Knutan säger inget om vilken säkerhet som presteras av dom. Det är väl en utrangerad fd ambulans som inte får göra akuttransporter utanför banan. Frågan är väl också om sjukstugan var bemannad.
Det blir som att jämföra äpplen med bananer när man disskuterar vad som kostar när man har helt olika utgångslägen vad gäller prisnivån/säkerhet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
då låter jag bli för vet att jag inte har den ekonomin som svenska RR tävlingar kräver :(

Som He rik påpekar så är nog race i en klass för sig när det gäller "nyttovärde" även om bantiden är mindre.

Räkna sen ihop ALLT som en bandag egentligen kostar. 20 mil slitage på däck, oljor, bromsvätskor osv. Få din milkostnad på hojen och räkna med att du kör hälften på race.

Att det är 1500 extra för startavgiften är ju egentligen den enda skillnaden, rätt försumbart i det stora hela. Dina däck eldas inte upp bara för att det är race, de eldas upp när du blir snabb. Om du tror du blir snabb av att köra race (vilket folk påstår) så visst kan man argumentera med det.

Men då borde du sluta be om råd för att bli snabbare också, det blir mkt dyrare då ;)

------------

Inte allas drygt menat, men min erfaranehet från andra tävlingsformer är ungefär detsamma som det vittnas om här. Det var helt ok för mig att gå upp 03.50, ligga och guppa i en båt på havet i 7 timmar och frysa i regn och 12 grader, för att sedan ha logistik-fix till åtta på kvällen..

Allt för 3 X 20 min race. Inte en tvekan att det var värt det! (Dessutom får man dricka öl om man kappseglar ;))
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
då låter jag bli för vet att jag inte har den ekonomin som svenska RR tävlingar kräver :(

Största anledningen till att jag tog licens från början var att det var så jäkla mycket billigare att köra licensträningar än att köra bandagar. Sen beror det ju lite på vilka bandagar man kör också men generellt känns det mer anmälningsavgiftsförsvarbart att köra licensträningar kontra bandagar.

Dock tycker jag man får så mycket mer på en tävling - inte bara så att tävlingsmomentet och adrenalinet ger en sanslös kick som man inte kommer i närheten av i vanlig hojåkning utan också i form av gemenskap. Det är värt mycket tycker jag och i slutändan är inte en helgs anmälningsavgifter en särdeles stor utgift jämfört med allt annat man lägger pengar på så fort tiderna börjar ticka nedåt... :3freak
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Mellan 2010 och 2011 höjdes SO-anmälningsavgiften med 12.5% (Rookie, föranmäld i tid). Nu körde jag inga Rookie-race vare sig 2009 eller 2012 så jag ser ej hur avgiftsförändringen har varit över 4 år. Men inflationstakten i samhället i övrigt har inte legat ens nära 12.5% under perioden (2009: -0,3 %, 2010: 1,3 %, 2011: 2,6 %) och för egen del har tyvärr inte den disponibla inkomsten ökat med ens hälften :-( ... så det är ju himla tråkigt om just de tjänster som behövs köpas in för att arrangera RR-arrangemang tillhör de som ökat mycket mer än medelinflationen.

Men jag förstår naturligtvis att en arrangör av tävlingar och bandagar också prissätter på det sätt denne vill men om fler arrangörer gör som t.ex. banägaren på Gotland, och tar ut ockerpriser för ström till däcksvärmarna, så tror jag ju inte det bidrar till att fler börjar/fortsätter med RR.

Fivers lågbudgetalternativ, kvällsrace 2009-2010, och likaså ERF-sprint, tyckte jag var kalasidéer och för mig som legat i bottenskrapet i R1000 känns dessa betydligt roligare/krona än SO/SM-helgerna. För en del, som inte riktigt har blivit så snabba som t.ex. årets startfält i R1000, tror jag totalkostnaden (anmälningsavgift, däck, transport o.s.v) för ett SM/SO kan kännas lite övermäktigt i förhållande till vad man får ut av racen.

@Humlan, jag hoppas verkligen ni överväger att testa konceptet med kvällsrace igen - tror att tajmingen på säsongen spelar stor roll.

\m/
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Svenska klubbar/arrangörer måste följa det svenska reglementet där det stipuleras hur bemanningen MÅSTE vara vid tex SM tävlingar. Den norska tävlingen på Åsen var troligen också enligt svensk bemanning eftersom det förmodligen var något sammarrangemang.
Den danska arrangören struntar säkert i hur och efter vilka bestämmelser som det skall vara här och har hamnat i en riktig gråzon. Det måste finnas tex polistillstånd, tävlingstillstånd, motortävlingsförsäkring och säkert fler saker för att hålla tävlingar i Sverige oavsett om det är med eller utan publik. Skiter man i det och inte har säkerhetspersonal i samma omfattning som svenska arrangörer måste ha, klart att det blir billigare då.
Att det kanske fanns "ambulans" på Knutan säger inget om vilken säkerhet som presteras av dom. Det är väl en utrangerad fd ambulans som inte får göra akuttransporter utanför banan. Frågan är väl också om sjukstugan var bemannad.
Det blir som att jämföra äpplen med bananer när man disskuterar vad som kostar när man har helt olika utgångslägen vad gäller prisnivån/säkerhet.

Duxford, det här var ett roligt inlägg!:tummenupp För att komma till den MYCKET tvärsäkra slutsats som avslutar ditt inlägg, har du över tiotalet rader fabulerat med egna antaganden blandat med tvärsäkra utsagor där du har NOLL vetskap om det faktiska läget. Det KAN vara som du säger, eller också är det inte alls så, du VET uppenbarligen inte, du bara hittar på. På vilket sätt du på ett konstruktivt sätt bidragit till debatten i trådens fråga går mig förbi! :confused::va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Duxford, det här var ett roligt inlägg!:tummenupp För att komma till den MYCKET tvärsäkra slutsats som avslutar ditt inlägg, har du över tiotalet rader fabulerat med egna antaganden blandat med tvärsäkra utsagor där du har NOLL vetskap om det faktiska läget. Det KAN vara som du säger, eller också är det inte alls så, du VET uppenbarligen inte, du bara hittar på. På vilket sätt du på ett konstruktivt sätt bidragit till debatten i trådens fråga går mig förbi! :confused::va

Men du, när blev det ett krav på detta forumet att man ska veta vad man snackar om? I just denna tråden lyser okunskapen om hur det svenska tävlingssystemet är upplagt igenom hos en hel hög.
Som uthyrare till danska arrangörer ser jag ju vad som sker bakom kulisserna, och jag förstår precis hur de kan hålla så låga priser. I det aktuella fallet kan jag självklart inte uttala mig, eftersom det inte skedde i Anderstorp, och jag inte var på plats. Jag har dock sett samma sak hos oss på hemmaplan.
1. Man kör race på en dag. Svenskar ska helst ha en hel helg.
2. Bemanningen är inte ens i närheten av det banlicensen kräver.
3. Sjukvården fyller ofta bara kraven för friträning.
4. man lägger tävlingen ihop med en eller 2 bandagar för gatåkare, där dessa får bidra till totalekonomin.
5. Man har ingen bevakning överhuvudtaget. På Svenska SM-tävlingar är det i allmänhet dygnet-runt bevakning från torsdag-söndag.

Detta var några av de stora grejerna som kostar pengar. Är verkligen svenska rr-förare beredda att gå ner så långt i arrangemanget på ett SM? Jag tycker att man går åt fel håll med ett mästerskap om man låter det vara en bisak till trackdays, men om det är det som förarna vill ha är det dit vi ska sträva, självklart. Förstår dock inte hur detta i förlängningen ska leda till publik på våra racehelger. Vill vi verkligen visa upp en bandagsdepå för våra sponsorer?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Svenskar betalade 3000 kr. Var kommer du ifrån?:va

2700 för en rookie men det var efter en massa tjat och att Mike kom in och förklarade, när jag stod där längst fram i kön så ville dom jag skulle betala 4500+900 för det var vad det stod.
Men det var ju lite i vad tråden handlade om, priset våra grannländer kan hålla, ville visa vad oljegrannen tog.:)
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Men det måste ju bli en ändring på något sätt för att få mer som har råd att tävla. För vad gör vi när vi har mer sjukvårds personal och vakter på ett sm än förare som ska tävla?

Själv har jag avståt Bott i år för jag har tyckt att det blir för dyrt att köra med STCC. Alla har vi olika hur mycket man kan lägga på en race helg jag hade kört om det hade varit en annan pris lapp.

Men jag har körde ett race till sammans med en bandag i år och för mig funkader utmärkt ett roligt sätt att tävla alla la det på den nivån dom hade råd med.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men det måste ju bli en ändring på något sätt för att få mer som har råd att tävla. För vad gör vi när vi har mer sjukvårds personal och vakter på ett sm än förare som ska tävla?

Själv har jag avståt Bott i år för jag har tyckt att det blir för dyrt att köra med STCC. Alla har vi olika hur mycket man kan lägga på en race helg jag hade kört om det hade varit en annan pris lapp.

Men jag har körde ett race till sammans med en bandag i år och för mig funkader utmärkt ett roligt sätt att tävla alla la det på den nivån dom hade råd med.

Självklart ska man köra på sin egen nivå. En vis man sa en gång: Tävla i en klass där du har råd att vinna.

Jag är bara tveksam om vi ska köra SM som en endagarstävling. Om man funderar lite är det ju inte billigare per dag att köra ett DM. 1500 i startavgift för ett endagsarrangemang eller 2700 för ett tvådagars?
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
2700 är okay för mig men kanske inte för andra. 4000 för stcc var för mycket för mig.

En tanke som slog mig tänk om man på anderstorp hade fått en sponsor som bekostade hela tävlings helgen i anmällnings avgifter. Hade det gjort att det blev så många tävlande i varje klass att det blivit utkvalning?

För hade vi inte fått fulla start fält då så får vi det aldrig!!!!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
2700 är okay för mig men kanske inte för andra. 4000 för stcc var för mycket för mig.

En tanke som slog mig tänk om man på anderstorp hade fått en sponsor som bekostade hela tävlings helgen i anmällnings avgifter. Hade det gjort att det blev så många tävlande i varje klass att det blivit utkvalning?

För hade vi inte fått fulla start fält då så får vi det aldrig!!!!
Inte denna säsongen iallafall. I år är det nytt bottenrekord i antal utlösta licenser.692 st hittills i år. 100 färre än 2011.
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Vet du hur många av dom som var senior och elit? För en del är väll bara licens för träning och enklare tävling?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men du, när blev det ett krav på detta forumet att man ska veta vad man snackar om? I just denna tråden lyser okunskapen om hur det svenska tävlingssystemet är upplagt igenom hos en hel hög.
Som uthyrare till danska arrangörer ser jag ju vad som sker bakom kulisserna, och jag förstår precis hur de kan hålla så låga priser. I det aktuella fallet kan jag självklart inte uttala mig, eftersom det inte skedde i Anderstorp, och jag inte var på plats. Jag har dock sett samma sak hos oss på hemmaplan.
1. Man kör race på en dag. Svenskar ska helst ha en hel helg.
2. Bemanningen är inte ens i närheten av det banlicensen kräver.
3. Sjukvården fyller ofta bara kraven för friträning.
4. man lägger tävlingen ihop med en eller 2 bandagar för gatåkare, där dessa får bidra till totalekonomin.
5. Man har ingen bevakning överhuvudtaget. På Svenska SM-tävlingar är det i allmänhet dygnet-runt bevakning från torsdag-söndag.

Nu var det DM på Knudan som diskuterades, hur det arrangemanget kunde genomföras till 55% av kostnaden för att svenskt arrangemang för nästan lika mycket körtid. Att som Duxford (och i viss mån du) komma med svepande påståenden om hur danska arrangemang i största allmänhet är säger ju föga om hur det aktuella arrangemanget var. Var specifik i kritik, annars blir det inte bra. Hur skulle du själv känna om Fivers arrangemang drogs över samma kam som vissa andra banarrangörers?
- "Fiver kör säkert som alla andra, de har troligen bara var tredje postering bemannad! Och ambulansen är säkert en gammal pickup från 72, det vet man ju hur det är!!!"
Lagom kul eller?

Och att börja som du gör "Men du, när blev det ett krav på detta forumet att man ska veta vad man snackar om?" och sedan falla in i just den rollen att just inte veta vad man snackar om, "I det aktuella fallet kan jag självklart inte uttala mig, eftersom det inte skedde i Anderstorp, och jag inte var på plats"... det är ju sådär tycker jag, lite väl svepande spekulativt. Tycker jag.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om man funderar lite är det ju inte billigare per dag att köra ett DM. 1500 i startavgift för ett endagsarrangemang eller 2700 för ett tvådagars?

Men visst är väl billigare med 1500 för 2 kval och 2 race än 2700 kr för samma sak?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nu var det DM på Knudan som diskuterades, hur det arrangemanget kunde genomföras till 55% av kostnaden för att svenskt arrangemang för nästan lika mycket körtid. Att som Duxford (och i viss mån du) komma med svepande påståenden om hur danska arrangemang i största allmänhet är säger ju föga om hur det aktuella arrangemanget var. Var specifik i kritik, annars blir det inte bra. Hur skulle du själv känna om Fivers arrangemang drogs över samma kam som vissa andra banarrangörers?
- "Fiver kör säkert som alla andra, de har troligen bara var tredje postering bemannad! Och ambulansen är säkert en gammal pickup från 72, det vet man ju hur det är!!!"
Lagom kul eller?

Och att börja som du gör "Men du, när blev det ett krav på detta forumet att man ska veta vad man snackar om?" och sedan falla in i just den rollen att just inte veta vad man snackar om, "I det aktuella fallet kan jag självklart inte uttala mig, eftersom det inte skedde i Anderstorp, och jag inte var på plats"... det är ju sådär tycker jag, lite väl svepande spekulativt. Tycker jag.

Vet inte om jag vill kalla det spekulativt, jag redogör bara för mina erfarenheter av DM. Dvs, det som jag med egna ögon sett. Jag uttalade mig inte om det aktuella fallet, det skrev jag ju. Men visst, jag kan väl låta bli att diskutera, om kravet är att jag var på plats och såg arrangemanget.
Jag vill påpeka att jag har inget emot att danskarna kör sina arrangemang enligt denna modell. Min poäng är att man får det man betalar för. Dvs, om svenska förare vill ha ett likadant arrangemang kan det också ordnas.

Om du, som var på plats, gör en jämförelse ur förarperspektiv, tycker du att arrangemanget var av samma kvalité som en sm-helg? Vad var bättre? Vad var sämre?
Om vi övergår till publikperspektiv, är det en produkt som går att sälja till en betalande publik? Vad var bra? Vad var dåligt?

SM-arrangörerna jobbar gemensamt för att utveckla arrangemangen, samtidigt som strävan är att hålla nere kostnaderna. Den kalkylen är inte helt enkel. Det regelverk som reglerar bemanning och sjukvård ställer ganska stora krav som kostar mycket att uppfylla.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men visst är väl billigare med 1500 för 2 kval och 2 race än 2700 kr för samma sak?

Enkel matematik. Ja, det är billigare. Men är svenska förare nöjda med en sm-tävling under en dag? Som jag skrev tidigare, är det så förarna vill att en sm-tävling ska gå till ska vi självklart ordna detta.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
För egen del är det mycket intressant om det kan bli billigare på något sätt, bättre att köra allt på en dag än att inte köra alls. Jag tycker ERF Sprint upplägget funkar bra, ett kval och två race, hade kanske dock varit lite roligare med längre race, typ 25-30 min. Och jag ser ingen riktig poäng för egen del att köra en hel SM-helg då det innebär mer planering för kost och logi och kostnader jmf med allt på en dag.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan man inte sova i släpet, käka bullens pilsnerkorv osv så känns de extra dagarna som en större kostnad än 1300 högre startavgift.

Eller?

Personligen vill jag se en farmarserie typ erf sprint, ocj så seriösa sm som möjligt för att göra nåt av den här sporten på sikt. Så mkt potential, så lite samförstånd
 

Lawson

Medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Åsa
Hoj
Yamaha R1
Körde själv ett race som ordnaders efter några bandagar med zenergy racing. Kunde lika väl varit en sm tävling ingen skilnad mot de sm tävlingar jag har kört.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top