Varför tror sporthojspiloter att dom står över lagen?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Alla får köra hur dom vill, jag kör bara från pungt A-B, kortare tid på vägen man är mellan dessa pungter så är risken större att man INTE skadar någon, de e därför man håller en högre snittfart.

Samma princip tillämpade man förr inom sjöfarten då man skulle passera områden med drivande is. Ju kortare tid i det farliga området desto bättre, resonerade man.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
I samband med detta dyker ju den gamla frågan upp, är det så att folk kör för fort eller att hastighetsreglerna är för lågt satta på många sträckor.Kom att tänka på t ex alla de ringleder utanför många städer med fin motorvägsstandard som är hastighetsanpassade till 90 km/h.Var är sunt förnuft i den gränsen. :va

Ca trettio år sedan jag tog körkort men då hette det att man skulle anpassa sig efter rådande fart så länge man följde rekommendationerna.Varför anpassas då inte bra vägavsnitt till liknande hastigheter som nu många gånger närmat sig den låga farten man håller på den gamla byvägen ute på landet.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ju äldre jag blir, ju mer inser jag att lagen är inte så mycket absolut sanning som ett rättesnöre som ger tips om hur man kan/ska/bör uppföra sig.
:va Menar du att lagen inte är den absoluta sanningen, utan mer som ett rättelsesnöre?

Ord-/Meningspolisen är i farten, närmare 250km/h.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
7 sidor mun/tangentbords diaré...får ni inte nog snart ??
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Samma sak som på natten, varför höjs inte hastigheten, säg efter mellan 1-4, motorvägen är ju i princip tom under den tiden förutom nån enstaka bil o lastbilar.

Fast varför höja hastigheten när knapt 50% av sverges befolkning knapt kan hålla sig i sin fil i rådande hastigheter.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Samma sak som på natten, varför höjs inte hastigheten, säg efter mellan 1-4, motorvägen är ju i princip tom under den tiden förutom nån enstaka bil o lastbilar.

Fast varför höja hastigheten när knapt 50% av sverges befolkning knapt kan hålla sig i sin fil i rådande hastigheter.

Sjukhusen ambulans och polis har mindre personal på natten
:rolleyes:
 

mojja83

Guest
Alla dessa moraltanter varför startar ni inte ett forum som heter typ svennehoj.se För dig som gillar att käka korv och posera?
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Därför att vi äldre i mitt fall kört hoj sedan -82 då många av SH låg i vaggan.Eller inte är i påsen överhuvettaget.
Jag gillar draget som alla andra men sorterar lite när det blir läge att dra på lite.Vilket inte alla gör.... !!
Sedan snacket om 240-320km/t är patetiskt i mitt tycke.. Då jag gillar åka hoj. Då jag ligger i 150km på motorvägen så är det så jävla obekvämt så det blir inte roligt alls..
Men alla har sin religion.............
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Min hoj gör 150 på 1:a växel. När jag sätter ned den i 2an så är jag nästan i 200 knykk och det tar inte många sekunder precis, sen matar man ut lite till om det går på adreanlinet och vips så är man i 250+. Galskapen är total vid det här laget, hornen växer, man skiter fullständigt i liv och hälsa det enda man vill är och mata på mera och mera... Det är ju detta man har sporthoj till. Draget, acc'en. Kicket.

Jag har också blivit äldre och begränsar mig, dock inte så mycket i fart som att gå inn blindt i kurvor och satsa på max nedlägg för det är ju där den stora risken ligger enligt mig och min erfaring.
 

mojja83

Guest
Därför att vi äldre i mitt fall kört hoj sedan -82 då många av SH låg i vaggan.Eller inte är i påsen överhuvettaget.
Jag gillar draget som alla andra men sorterar lite när det blir läge att dra på lite.Vilket inte alla gör.... !!
Sedan snacket om 240-320km/t är patetiskt i mitt tycke.. Då jag gillar åka hoj. Då jag ligger i 150km på motorvägen så är det så jävla obekvämt så det blir inte roligt alls..
Men alla har sin religion.............

Men då kan ju ni "äldre" starta ett forum som heter " vi VETERANER som vet bäst och kan mest" och hålla er till det?

Förövrigt skiter jag dom flesta blankt i vilken puch dakota du framförde på 80 talet och hur det gick till då välkommen till 2012.

Att spy galla över den yngre generationen har alltid dom äldre gjort, Den är totalt misslyckad och kommer föra hela mänskligheten i fördärv var det någon känd romare som sa.

Men titta världen rullar på och vi är fler människor än någonsin som lever på denna jord.

Och nej det är inte tufft att komma på slangen igenom samhället eller city, Men jag tycker fortfarande det är djävligt coolt när någon drar på bakhjulet i 200 knyck på "rätt" ställe.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Min hoj gör 150 på 1:a växel. När jag sätter ned den i 2an så är jag nästan i 200 knykk och det tar inte många sekunder precis, sen matar man ut lite till om det går på adreanlinet och vips så är man i 250+. Galskapen är total vid det här laget, hornen växer, man skiter fullständigt i liv och hälsa det enda man vill är och mata på mera och mera... Det är ju detta man har sporthoj till. Draget, acc'en. Kicket.

Jag har också blivit äldre och begränsar mig, dock inte så mycket i fart som att gå inn blindt i kurvor och satsa på max nedlägg för det är ju där den stora risken ligger enligt mig och min erfaring.

Skildnaden på din & min är att jag saknar det med att 1000cc är så gallet sanslösa i acc, saknar den kicken från 1000 arga tigrar, min är ju bara en bålgeting som kan vara arg, 1an 125, 2an 170, 3an 205, 4an 235, men man vill bara ha mer o mer.

Gammal o sliten, det var bätre när man var yngre o hollde stumt över allt :crash

sportsbike riders, we are the law
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Tack Mojja !! Du kan få se mig slanga i 200 aNy DAy !!!
I år blir det att köra i blå kroppsstrumpa, vita brallor "SMURF STYLE" !!! :yoparty
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Tyckte om dagens TopGear, de som håller under 190 borde avrättas med hagelbössa av självaste polisen :smasha
 
Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Samma sak som på natten, varför höjs inte hastigheten, säg efter mellan 1-4, motorvägen är ju i princip tom under den tiden förutom nån enstaka bil o lastbilar.

Fast varför höja hastigheten när knapt 50% av sverges befolkning knapt kan hålla sig i sin fil i rådande hastigheter.

Hastighetsgränsen sätt av omgivningen vid vägarna. Men jag håller med dig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycka annorlunda? Att tycka annorlunda på SH nuförtiden är att tycka att det kan vara kul att dra på lite ibland. Då är man självmordspilot som förtjänar att krascha och brinna. Att äga en R-hoj verkar nästan vara töntigt. Helst ska man ha så jävla stor kuk så man kör Wildstar eller Virago :yoparty på SPORThoj.com

Och var exakt ser du att folk här tycker att man ska köra som man vill? I Kalla Fakta-tråden och alla andra relaterade till den händelsen (vilken denna är ytterligare en:rolleyes:) anser bland annat jag att det var förvånande vad stora resurser man kunde avvara på en fortkörning helt plötsligt. 24 patruller samt helikopter. Står det i relation till brottet? Knappast.

Jag såg inte heller någon som tycker att man ska få köra hur man vill utan repressalier och jag såg ingen som inte tyckte att det var killen gjorde dåliga val. De flesta tyckte även att Ekdahl är katastrofal och debatten inte alls var någon debatt och enbart löjlig som vinklade allt till att vara polisens fel.

Däremot tyckte många att hade de kunnat försöka stoppa honom i stan om man nu tycker det är viktigt att följa nollvisionen och att polisen agerar med viss dubbelmoral. Men detta går tydligen både dig och andra helt förbi vilket får mig att inse att många på SH verkligen borde öva på sin läsförståelse.

Fast det är väl ingen som skrivit att det ska vara dödsstraff på om man drar på litegrann någonstans. Det är ju en viss skillnad beroende på hur mycket man drar på, vart man gör det och under vilka förutsättningar.

Däremot är det en del som undrar hur det kommer sig att en del motorcyklister tycker att det är självklart att försöka dra polisen och om man i den processen skadar sig så är det på något underligt sätt polisens fel. Polisen kan aldrig ta på sig skulden för ditt eller mitt agerande. Däremot kan och ska dom beivra sådant som är utanför lagen.

I just fallet med Christoffer så var det inte frågan om en enstaka fortkörning. Han var ute och körde flera gånger i veckan utan körkort och gissningsvis gick det till på ungefär samma sätt som det gjorde när polisen först fick syn på honom den där kvällen. Så polisen hade sett honom flera gånger och kände till honom vilket fick dom att ta i lite extra eftersom det var frågan om någon som vid upprepade tillfällen kört väldigt fort relativt centralt i Stockholm.

Det som är lite anmärkningsvärt är att tidigare så tolkades den våldstrappa som polisen använde sig av på så sätt att om någon gjorde något olagligt så använde man sig av minsta möjliga mängd våld för att stoppa denne. I normalfallet följa efter med bil eller motorcykel och signalera med blåljusen. Om denne motsatte sig att bli stoppad så tog man till mer. Om det var någon som i sin iver att slippa straff körde riktigt farligt så tolkade man det som att detta är någon som absolut inte har något att göra på vägarna och därmed var ganska hårda åtgärder befogade. Dessutom var det så att polisen på 70 och 80 talet sällan eller aldrig släppte någon som dom börjat jaga. Polisen hade då jämfört med allmänheten relativt snabba bilar och relativt skickliga förare så det skulle ganska mycket till för att komma undan.

Jämfört med nu så förekom dom riktiga vansinnesfärderna nästan inte alls. Dom som körde riktigt vansinnigt var i stort sett bara sådana som faktiskt var galna. Detta då alla visste att det lönar sig inte.
Sen har det skett någon underlig glidning till att polisen plötsligt får ansvaret för om någon bestämmer sig för att vrida på rullen för att komma undan samtidigt som man har riktlinjer som säger att man bör släppa om någon visar tendenser till att riskera sitt eller andras liv eller hälsa.

Det underliga där blir att då har man överlåtit beslutet på den rättsliga åtgärden till brottslingen. Jämförbart är att någon har misshandlat någon men protesterar tillräckligt högljutt när polisen skall omhänderta någon vilket medför att polisen skall låta honom gå.
Detta underminerar rättsystemet i det att det tappar all trovärdighet.

Märk väl att jag inte säger att en fortkörning ska medföra dödsstraff. Jag säger att i syfte att upprätthålla rättsystemets legitimitet och på sikt få många av vansinnesjakterna att aldrig inträffa så måste man från samhällets sida ta i betydligt mer resolut än man idag gör. Om det inte lönar sig att försöka dra polisen så kommer väldigt få att ens försöka.
Att motsätta sig en polisiär åtgärd när man faktiskt är skyldig eller skäligen misstänkt skall rendera ett bestämt agerande från polisens sida. Detta för att på sikt minska antalet som försöker smita och därigenom kör ihjäl sig.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Fast det är väl ingen som skrivit att det ska vara dödsstraff på om man drar på litegrann någonstans. Det är ju en viss skillnad beroende på hur mycket man drar på, vart man gör det och under vilka förutsättningar.

Däremot är det en del som undrar hur det kommer sig att en del motorcyklister tycker att det är självklart att försöka dra polisen och om man i den processen skadar sig så är det på något underligt sätt polisens fel. Polisen kan aldrig ta på sig skulden för ditt eller mitt agerande. Däremot kan och ska dom beivra sådant som är utanför lagen.

I just fallet med Christoffer så var det inte frågan om en enstaka fortkörning. Han var ute och körde flera gånger i veckan utan körkort och gissningsvis gick det till på ungefär samma sätt som det gjorde när polisen först fick syn på honom den där kvällen. Så polisen hade sett honom flera gånger och kände till honom vilket fick dom att ta i lite extra eftersom det var frågan om någon som vid upprepade tillfällen kört väldigt fort relativt centralt i Stockholm.

Det som är lite anmärkningsvärt är att tidigare så tolkades den våldstrappa som polisen använde sig av på så sätt att om någon gjorde något olagligt så använde man sig av minsta möjliga mängd våld för att stoppa denne. I normalfallet följa efter med bil eller motorcykel och signalera med blåljusen. Om denne motsatte sig att bli stoppad så tog man till mer. Om det var någon som i sin iver att slippa straff körde riktigt farligt så tolkade man det som att detta är någon som absolut inte har något att göra på vägarna och därmed var ganska hårda åtgärder befogade. Dessutom var det så att polisen på 70 och 80 talet sällan eller aldrig släppte någon som dom börjat jaga. Polisen hade då jämfört med allmänheten relativt snabba bilar och relativt skickliga förare så det skulle ganska mycket till för att komma undan.

Jämfört med nu så förekom dom riktiga vansinnesfärderna nästan inte alls. Dom som körde riktigt vansinnigt var i stort sett bara sådana som faktiskt var galna. Detta då alla visste att det lönar sig inte.
Sen har det skett någon underlig glidning till att polisen plötsligt får ansvaret för om någon bestämmer sig för att vrida på rullen för att komma undan samtidigt som man har riktlinjer som säger att man bör släppa om någon visar tendenser till att riskera sitt eller andras liv eller hälsa.

Det underliga där blir att då har man överlåtit beslutet på den rättsliga åtgärden till brottslingen. Jämförbart är att någon har misshandlat någon men protesterar tillräckligt högljutt när polisen skall omhänderta någon vilket medför att polisen skall låta honom gå.
Detta underminerar rättsystemet i det att det tappar all trovärdighet.

Märk väl att jag inte säger att en fortkörning ska medföra dödsstraff. Jag säger att i syfte att upprätthålla rättsystemets legitimitet och på sikt få många av vansinnesjakterna att aldrig inträffa så måste man från samhällets sida ta i betydligt mer resolut än man idag gör. Om det inte lönar sig att försöka dra polisen så kommer väldigt få att ens försöka.
Att motsätta sig en polisiär åtgärd när man faktiskt är skyldig eller skäligen misstänkt skall rendera ett bestämt agerande från polisens sida. Detta för att på sikt minska antalet som försöker smita och därigenom kör ihjäl sig.

Jovisst, vi tycker nog ungefär likadant. Problemet är väl att vad man anser vara "vrida på rullen lite grann" är högst subjektivt. För allmänheten är ju att ligga i 120 på 90-väg helt gaaalet!11!:3freak

Och att så många här tycker att man ska följa lagen borde ju innebära att de följer hastighetsbestämmelserna till punkt och pricka vilket givetvis tyder på rent skitsnack. Man börjar bli trött att läsa moralpredikartrådar på SH nu. :rolleyes:
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top