Varför vill alla (många) byta till 1000cc?

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Haha, ja argumenten för 1000cc fortsätter i samma stil, jättevettiga argument för en sporthoj.
"Jag kör 1000cc sporthoj för jag gillar bekvämligheten med att toura runt på landsvägen.."
Jaaa, va bra!... jag får asont överallt efter en meters körning rakt fram, det är precis så jag vill ha det. Är jag på gruppkörning och personen längst fram får för sig att åka ut på motorvägen så blir jag tjurig o åker hem. :D
Folk som kör 1000cc är nog lite rädda av sig, läskigt när motorn sjunger ut på 13krpm ju, buhuhu.. mycket me behagligt att sitta bakom det stora sköna kåpglaset o susa fram i 250 utan ett ljud från den vilda motorn som varvar i hela 2krpm. Brum brum, vilken känsla.
O ja, min absolut högsta önskan är ju faktiskt att någongång kunna köpa mig en 1000cc, men det kommer väl aaaldrig hända så himla dyra som dem e...

Btw, jag har iaf inte lånat min MC av närmaste bank.


Ahh, nu förstår jag varför alla småknarrar står och varvar så mycket vid röljuset brevid mig...:D
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Nä du har rätt.. Mycket bättre att köpa en hoj som har lika dyr försäkring men mindre effekt och jobbigare att köra rakt fram med :tummenupp

Ja, ännu bättre att köpa en riktig tourer direkt så kommer man ju billigare undan ändå men får precis allt dedär som verkar va grejjen med 1000cc, vrid vrid vrid, för vriiid, det är grejjen, vridet.. känna vridet när man gasar från 150 på motorvägen, uuu, grejjer de... vilket vrid...vilket, hmm.. totalt skit.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ja, ännu bättre att köpa en riktig tourer direkt så kommer man ju billigare undan ändå men får precis allt dedär som verkar va grejjen med 1000cc, vrid vrid vrid, för vriiid, det är grejjen, vridet.. känna vridet när man gasar från 150 på motorvägen, uuu, grejjer de... vilket vrid...vilket, hmm.. totalt skit.

Ja vrid är skit! absolut! Ska man ha en sporthoj så ska det va en med så liten motor som möjligt.. :fakta
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ja vrid är skit! absolut! Ska man ha en sporthoj så ska det va en med så liten motor som möjligt.. :fakta

Nej helst ska man ju ha en 3000cc på 5miljoner häst.
Det är ju det som är det sportiga i de hela.
De fransbeklädda damerna o herrarna ute på våra vägar är ju de som har de riktiga sporthojarna.
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Vekar ju trots allt inte så många som vill byta till 1000cc trots allt om man följer tråden.
Dem som har stor motor är ju nöjda likasom dem som har en liten knarr är nöjda med sin. Så det känns ju som att diskutionen bara är en fråga om att försöka överbevisa varandra om vilket som är bäst...Eller?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vekar ju trots allt inte så många som vill byta till 1000cc trots allt om man följer tråden.
Dem som har stor motor är ju nöjda likasom dem som har en liten knarr är nöjda med sin. Så det känns ju som att diskutionen bara är en fråga om att försöka överbevisa varandra om vilket som är bäst...Eller?

Folk får gärna va nöjda med vad dom vill för min del.. Har bara svårt att förstå hur man kan säga att bra med vrid är nått negativt i en sporthoj :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Folk får gärna va nöjda med vad dom vill för min del.. Har bara svårt att förstå hur man kan säga att bra med vrid är nått negativt i en sporthoj :va

Det är ju bara att kolla vilka det är som gnäller så förstår man hur väl underbyggt det är. Den där Andreas som vägde 54kg eller vad det var, han kan ju inte ens köra en 1000cc. Han kanske kunde ha en sådan där minimoto, de måste ju vara allra roligast av alla hojar. :lol

Ok, det bästa vore nog om vi alla köpte 125:eek:r och åkte runt på. Dom är ju ännu lättare och betydligt klenare/varvvilligare och borde därför va det bästa då..:)

Haha, exakt. Eller minimoto. Varför inte radiostyrd bil medan man ändå håller på? :D
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att köra hoj sitter inte i effekten, utan kunskapen! Men, en större rörelseenergi är svårare att få lika lydig som en mindre rörelseenergi.

Om vi tittar på bantider:

Alla tider är från Våler kval 2

125GP
19 förare
Tid: mellan 1.00 - 1.10min

600 Prod
9 förare
Tid: mellan 1.01 - 1.04min

Rookie 1000
17 förare
Tid: 1.01 - 1.07min

Rookie 600
19 förare
Tid: 1.01 - 1.10

Sen kommer:
SST 600
33 förare
Tid: 0.59 - 1.03min

Det är inte så stor skillnad i tid! Titta bara på 125GP och Rookie 1000 :D

Är det där bara amatörer eller läste d inte mitt inlägg över huvud taget?
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
här verkar det som att alla skall försvara hojen man äger för tillfället,
kör man 600 så är 600 bäst i världen....kör man 1000 så är 600 fjolligt....
Varför jag kör 1000? För att jag gillar den, ser bra ut, låter grymt, stark som fan.....att forska kring rörelseenergi, aerodynamik, mekanik, astrologi etc etc...inte riktigt min grej ;)
Respekt åt alla er som gillar även 125 och lägger er så kinden tar i asfalten...kör det ni vill utan att blanda in penisstorlek. Är det så att en stor hoj kompenserar liten snorre....grymt!
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
På bana är det säkert en annan femma, för de som kan köra fort. Feör amatörer tror jag fortfarande 1000cc är betydligt snabbare, speciellt med tanke på att det skiljer ganska lite i vikt (någon procent?) men massor i effekt (40-50%).

För de där tiderna lär väl vara tagna på proffs, dvs teoretiska för oss som ändå inte är nära av att nudda gränsen för vad hojen är kapabel till?

Vikten på pappret är en skrivbordsprodukt, Även fast min gml gsxr750 vägde lika mycket så var den betydligt lättare att köra.
Den kändes betydligt lättare att svänga med.
Vad är då den stora skillnade.... Jo Den rörliga massan i motorn. En 1000cc har större vikt som rör sig i motorn. Detta gör att hojen blir tyngre att svänga med. kontra en hoj med mindre cc.
Så även om det står samma vikt eller bara skiljer något enstaka kilo på en stillastående hoj så skiljer det mycket på en hoj som körs.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Att köra hoj sitter inte i effekten, utan kunskapen! Men, en större rörelseenergi är svårare att få lika lydig som en mindre rörelseenergi.

Om vi tittar på bantider:

Alla tider är från Våler kval 2

Rookie 1000
17 förare
Tid: 1.01 - 1.07min

Rookie 600
19 förare
Tid: 1.01 - 1.10

Så på ett race 20-25 varv har de flesta R1000 varvat R600 förarna.........skulle detta vara ett svar på varför 600 e bra eller dåligt?

Det finns MotoGP banor där 250 förarna skulle hävda sig helt ok o komma högt i resultaten om dom raceade med MotoGP förarna, detta i sig betyder ju inte att GP hojarna e kassa och att man skulle bara köra 250 race istället?

Disskusionen ballar ur lite dock, tycker nog att man ska köra det man själv trivs med och skita i vad andra tycker. Det är väl ingen annan som kör din hoj så vad andra tycker borde man skta i. Testa sig fram e det bästa.
 

sportbike

Guest
Slötittar på en film med en snubbe på en svart 1000,och jag vet varför alla vill ha en sån.
Den snabbspolar jättefort !
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nä det är inte det du säger.
Du säger att man måste ligga på toppeffekten hela tiden. Vid typ 14000rpm
Vilket inte är sant.. kolla effektkurvor kontra vridkurvor så förstår du..



säger inte att man måste ligga på toppeffekten hela tiden men du måste ligga på vääääääääääldigt höga varv för att det ska hända ngt med en 600 men om du gillar att varva skiten ur din hoj så tänker inte jag hålla emot dig, verkar dock som majoriteten gillar 1000 mer än 600 på gata och jag antar att du pratar banåka vilket inte jag gör
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vikten på pappret är en skrivbordsprodukt, Även fast min gml gsxr750 vägde lika mycket så var den betydligt lättare att köra.
Den kändes betydligt lättare att svänga med.
Vad är då den stora skillnade.... Jo Den rörliga massan i motorn. En 1000cc har större vikt som rör sig i motorn. Detta gör att hojen blir tyngre att svänga med. kontra en hoj med mindre cc.
Så även om det står samma vikt eller bara skiljer något enstaka kilo på en stillastående hoj så skiljer det mycket på en hoj som körs.

Nej men nu får du ju sluta. :lol
Vikten på vågen är en pappersprodukt men hur du upplvever att en hoj är tung eller inte - det är den riktiga vikten. :3freak
 

MrTaz

K5Danne
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Hallstahammar
Hoj
GSXR 1000 K5
600 eller 1000, nu åker vi väl mest på vanliga vägar å inte på gp-banor å jagar varvtider. Åker man mycket med nån bakpå så blir valet 1000cc sen e säkert 600/750 mer optimalt om man åker solo.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top