Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Och till skillnad från all vänstervriden media är Jakt & jägare opartiska och objektiva.
De hänvisar även själva till ursprungsrapporten, så i detta fall får man ju säga att de är det. Att de sedan flitigt rapporterar om just vargens påverkan i Sverige får ju ses i skenet att jägare är en av grupperna som drabbas negativt av vargens framfart.

Andra medier har kanske inte lika stort intresse att så noga följa vargfrågan, annat än för att sälja lösnummer. När inte ord som VARGSLAKTEN, SKADESKJUTNINGAR passar in, så lyser ofta artiklarna med sin frånvaro från tidningar likt Aftonbladet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och alla dom lyckades tillsammans skjuta 11 vargar med ett skott,de övriga sjutton blev alla skade skjutna.:tummenupp:tummenupp

Vad tycker du är värst, att delta i jakt utan att kunna skjuta eller att delta i skriftlig kommunikation utan att kunna svenska?

:confused:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hur man än vrider och vänder på siffrorna med skadeskjutningarna så var ju kanske inte de vassaste knivarna i lådan ute och jagade. Inte skulle man ju med stolthet prata om sådan jakt vid den öppna elden.

Ej heller skulle man försvara de som inte klarar av att skjuta, eller snarare inte klarade av att hålla inne med ett skott i ett dåligt läge.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Radioinslag om när Anna i Kungälv skrämdes av varg: Studio Ett

Förmodad vargdödad kvinna: Candice Berner

Hur man än vrider och vänder på siffrorna med skadeskjutningarna så var ju kanske inte de vassaste knivarna i lådan ute och jagade. Inte skulle man ju med stolthet prata om sådan jakt vid den öppna elden.

Ej heller skulle man försvara de som inte klarar av att skjuta, eller snarare inte klarade av att hålla inne med ett skott i ett dåligt läge.
Eller så kan man vara lite mer ödmjuk och ha insikten att detta var första vargjakten som de flesta var ute på. Liksom för alla andra jaktformer som utövas, så måste man lära sig och skaffa erfarenhet för den jaktformen man utövar.
Kanske är det inte så bra att bara tillåta jakt med klass1, kanske är hagelgevär mer lämpligt? Är sånt här man med tiden lär sig och därefter blir duktigare på just vargjakt.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Radioinslag om när Anna i Kungälv skrämdes av varg: Studio Ett

Förmodad vargdödad kvinna: Candice Berner

Eller så kan man vara lite mer ödmjuk och ha insikten att detta var första vargjakten som de flesta var ute på. Liksom för alla andra jaktformer som utövas, så måste man lära sig och skaffa erfarenhet för den jaktformen man utövar.
Kanske är det inte så bra att bara tillåta jakt med klass1, kanske är hagelgevär mer lämpligt? Är sånt här man med tiden lär sig och därefter blir duktigare på just vargjakt.

Ödmjukhet hade varit att låta bli att skjuta i alla lägen. Hagelgevär med rätt ammo, max 20m avstånd på varg enligt många jag pratat med. Inte sannolikt att man skulle komma så nära inpå vargen. Så hagel är nog inte lämpligt.

Att få eftersök är helt naturligt, men så många skott satt ju sjukt dåligt till i djuren att det inte har varit en fråga om vargen är hårdskjuten eller om man använt fel ammunition. Man har ju helt enkelt skjutit dåligt.

Längtan efter en vargfäll och hatet mot viltet som sådant har ju sannolikt drivit upp pulsen och grumlat omdömet i flera fall, men det är ju bara min åsikt. Inget vi kommer att få veta eller kan varken motbevisa eller bevisa. Det är många mycket erfarna jägare jag har pratat med som har reagerat på hur dåligt själva skyttet har varit. Flera av dessa undrar dessutom om detta ens ska kallas jakt. De menar att detta inte har med jakt eller viltvård att göra utan mer med politik. Jag kan väl inte annat än hålla med.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ödmjukhet hade varit att låta bli att skjuta i alla lägen. Hagelgevär med rätt ammo, max 20m avstånd på varg enligt många jag pratat med. Inte sannolikt att man skulle komma så nära inpå vargen. Så hagel är nog inte lämpligt.

Att få eftersök är helt naturligt, men så många skott satt ju sjukt dåligt till i djuren att det inte har varit en fråga om vargen är hårdskjuten eller om man använt fel ammunition. Man har ju helt enkelt skjutit dåligt.

Längtan efter en vargfäll och hatet mot viltet som sådant har ju sannolikt drivit upp pulsen och grumlat omdömet i flera fall, men det är ju bara min åsikt. Inget vi kommer att få veta eller kan varken motbevisa eller bevisa. Det är många mycket erfarna jägare jag har pratat med som har reagerat på hur dåligt själva skyttet har varit. Flera av dessa undrar dessutom om detta ens ska kallas jakt. De menar att detta inte har med jakt eller viltvård att göra utan mer med politik. Jag kan väl inte annat än hålla med.
Vilka skott satt dåligt? Det uppmanades på flera håll att ta det säkra före det osäkra och hellre göra för många hål än för få.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hagelgevär med rätt ammo, max 20m avstånd på varg enligt många jag pratat med. Inte sannolikt att man skulle komma så nära inpå vargen. Så hagel är nog inte lämpligt.
Varför skulle det inte vara sannolikt? Försöker du antyda att vargen är någon sorts övernaturligt väsen, som inte skulle nedlåta sig att drivas mot en skyttekedja?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vilka skott satt dåligt? Det uppmanades på flera håll att ta det säkra före det osäkra och hellre göra för många hål än för få.
Det visste inte jag. Ja, nog fan sköts det alltid. Överallt och ingenstans...
http://www.nwt.se/article667971.ece
:näsblod

Lite mer självkritik från jägarna som deltog i jakten hade varit ödmjukt. Just skyttet var inte deras "paradgren".
:rolleyes:

Varför skulle det inte vara sannolikt? Försöker du antyda att vargen är någon sorts övernaturligt väsen, som inte skulle nedlåta sig att drivas mot en skyttekedja?

Nej, för mig har aldrig ett djur varit ett övernaturligt väsen, till skillnad från många andra i skogarna runt värmland.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det visste inte jag. Ja, nog fan sköts det alltid. Överallt och ingenstans...
http://www.nwt.se/article667971.ece
:näsblod

Lite mer självkritik från jägarna som deltog i jakten hade varit ödmjukt. Just skyttet var inte deras "paradgren".
:rolleyes:

Nej, för mig har aldrig ett djur varit ett övernaturligt väsen, till skillnad från många andra i skogarna runt värmland.

Oavsett vad man jagar, så sätter man första skottet så bra det går. Har man inte möjlighet till ett väl avvägt skott, så avstår man. Om första skottet dock inte tar som avsett (eller ger avsedd effekt), så mosar man i så mycket bly man kan. Oavsett var det träffar. Att en icke namngiven jägare tycker att en del andra skulle hållt sig hemma är irrelevant. Varg är ett klass ett vilt och skall omfattas av ordinarie jägarexamen. Alternativet är separat utbildning för varje enskilt viltslag.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Oavsett vad man jagar, så sätter man första skottet så bra det går. Har man inte möjlighet till ett väl avvägt skott, så avstår man. Om första skottet dock inte tar som avsett (eller ger avsedd effekt), så mosar man i så mycket bly man kan. Oavsett var det träffar. Att en icke namngiven jägare tycker att en del andra skulle hållt sig hemma är irrelevant. Varg är ett klass ett vilt och skall omfattas av ordinarie jägarexamen. Alternativet är separat utbildning för varje enskilt viltslag.

Det är vi överens om. Däremot har jag en känsla av att man i fortsättningen kommer att behöva ett förordnande om man lagligt skall skjuta varg. Det har redan diskuterats från nuvarande regering. (dvs att det inte räcker med jägarlicens)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är vi överens om. Däremot har jag en känsla av att man i fortsättningen kommer att behöva ett förordnande om man lagligt skall skjuta varg. Det har redan diskuterats från nuvarande regering. (dvs att det inte räcker med jägarlicens)

Det krävs redan särskilt tillstånd. Det var det som 1200 jägare skaffade (varav 4500 nyttjade det). Ett prov liknande de som de flesta jaktlag kräver innan älgjakten (Skjuta godkänt) och en mindre teoridel tror jag inte att någon motsätter sig. Yrkesjägare anser jag dock vara trams. Man blir inte bättre för att man tar betalt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Skulle, vadå skulle? Under vilka förutsättningar skulle man inte göra det? :confused:
Det värsta ett vilt djur kan råka ut för är sin naturliga död, skadeskjuten eller bra skjuten är alltid bättre. Tyvärr lär inte jägareförbundet ut det, de har väl hajat att samhället är allt för disneyfierat kanske.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nu finns det mer varg i stockholm :D

de kanske kan ge sig på vildsvinen :näsblod

För första gången på 170 år har vilda vargvalpar fötts i gränsområdet mellan Uppsala och Stockholms län.

Den historiska händelsen inträffade för knappt tre veckor sedan i Rialaskogarna mellan Åkersberga och Norrtälje.

http://svt.se/2.126356/1.1999808/vargungar_i_riala
Efter sötebrödsdagarna med ett överflöd av bytesdjur av typen rådjur, så börjar det komma tecken att även dessa vargar ser det smidigare att till slut ge sig på tamboskap. Växande valpar behöver sin mat...

Tyvärr får nu dessa valpar lära sig att det finns bra med föda i närheten av oss människor. Trodde faktiskt det skulle ta ett år till innan de skulle börja snegla mot tamboskap.

Aftonbladet
Jakt & Jägare
SVD

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...