Vargstammen

Vad tycker du om varg i Sverige?

• Antal röstningar
    0

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Var någonstans står det att jag har hund eller är hundförare? Om jag jagar i norrlands inland där det är fyra mil till närmsta större by, vad är problemet? Du får åka närmare tio mil i vardera riktning för att hitta en bemannad polisstation om du ska lämna en herrelös hund.

Allt är inte Sthlms län. Vet du förresten vad ordet ignorans betyder?

du skrev :
Vad löshundsjakt beträffar har vi aldrig haft bättre koll på vad hundarna har för sig i skogen än idag.

Jag antar att VI i den meningen avslöjar att du har hund och jagar med den.

Om jag behöver åka 10 mil för att lämna den så får du åka 10 för att hämta, inte svårare än så.
Har du inte koll på hunden så är det inte mer än så.

jag ser inte riktigt vad mina språkkunskaper har med detta att göra ?

Grunden till problemet med varg är att vi tvingar på den på folk som inte vill ha den. Om vi istället gör på omvänt sätt dvs. vi har vargen där folk är för varg, så kommer alla vara nöjda.
Eftersom det är så tydligt att storstäder som typ Stockholm, Göteborg & Malmö har en stor majoritet som är för att Sverige ska ha en livskraftig vargstam, så kan vi börja i de länen.

Vi övergår alltså till att låta beslutanderätten gå ner på länsnivå. Det finns inga som helst hållbara själ till att detta inte skulle fungera. Vargar är som sagt ett av jordens mest framgångsrika djur, och finns från ökenområden via djupaste regnskogar och vidare upp till nordligaste Sibirien eller för all del Alaska. Att hävda att Stockholmslän inte skulle kunna hysa en vargstam är rent nonsens. Finns gott om föda i form av älg, rådjur, hare, vildsvin osv osv. Att vargen inte skulle lära sig klara av trafiken, får nog ses som ett löjligt försök att slippa ifrån en vargstam. Klarar resterande vilt av att leva i den miljön, så ska nog vargen fixa det med glans den också. Det samma gäller givetvis för Skåne osv.

Avstånden mellan de områdena med varg skulle inte heller hindra ett naturligt utbyte av individer mellan områdena. T ex. så är 40 mil inget för en varg som söker nytt revir.

som vanligt ett "väl genomtänkt inlägg" från varghataren matin, som anser att djur skall minsann lära sig att det finns mark gränser.
svens mark får ni vara på men min ger ni fan i.
skulle vara snyggt om man gjorde samma med älg och rådjur.

Idioti på hög nivå.

flytta om du inte gillar svensk fauna.
tror det finns väldigt få vargar i tex västindien ?
för mig så får din åsikt ingen betydelse eftersom du har ett egenintresse i det och inte kan stå för det.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
du skrev :
Vad löshundsjakt beträffar har vi aldrig haft bättre koll på vad hundarna har för sig i skogen än idag.

Jag antar att VI i den meningen avslöjar att du har hund och jagar med den.

Om jag behöver åka 10 mil för att lämna den så får du åka 10 för att hämta, inte svårare än så.
Har du inte koll på hunden så är det inte mer än så.

jag ser inte riktigt vad mina språkkunskaper har med detta att göra ?

Vi, jaktlaget. Eller, jag kanske tar mig vatten över huvudet, jägarkollektivet.

Kommer du med en herrelös älghund till en polisstation i norrland blir du förmodligen bemött med en trött suck och ombedd att åka tillbaka med den dit där du hittade den.

Du skrev:
ang ignorans så tycker jag du skall ta en koll på ditt tidigare inlägg och sedan gå ut o tänka över situationen lite.

Saxat från NE:
ignorans

ignora´ns, mycket stor okunnighet (vanligen beroende på mer eller mindre medvetet ointresse).

Det är förvånande många som gapar högt i jaktfrågor och vargfrågor i synnerhet som genom sina argument ger uttryck för just detta.

Jag tror inte vi kommer särskilt mycket längre, jag känner inte dig och vet inte din bakgrund, men har du möjlighet, följ med någon på jakt. Du kanske förlorar lite av din trångsynthet i frågan och blir en upplevelse rikare.

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Moneyeater (R6)
Vad jag har hört så har antalet vargar och flockar minskat kraftigt i sverige de senaste åren. Det här låter som en sjukt bra idé! Att jag sedan är totalt emot jägare i övrigt kanske spelar in en del, men vafan, vargen är en av de finaste djuren vi har i skandinavien!

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vad jag har hört så har antalet vargar och flockar minskat kraftigt i sverige de senaste åren. Det här låter som en sjukt bra idé! Att jag sedan är totalt emot jägare i övrigt kanske spelar in en del, men vafan, vargen är en av de finaste djuren vi har i skandinavien!
Du har hört på dåliga källor! Den svenska vargstammen har haft en ökningstakt på omkring 20% de senaste åren. Det var en av alla anledningar till att man beslöt att frysa vargstammen på dagens nivå, för att få chans att utvärdera hur den framtida vargstammen ska hanteras.

Är det jobbigt att ta reda på hur det faktiskt ligger till???

Ohämmad utveckling” av varg

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nej, jag bevisade i förra tråden att du inte hade något som helst egentligt intresse i att vargen skulle bli mindre inavlad eller liknande utan att du endast bryr dig om din egna byteskvot samt era stackars hundar.
Sen visade jag även att inaveln inte var ett problem också, men det har du glömt bort nu och hittar på annat?

Det spelar ingen roll om vargen kniper 90% (vilket inte är fallet) och ni dödar 10% av ERA EGNA HUNDAR.
Var är det som är så svårt att förstå? Du verkar inte tycka att det ska kunna ställas lite högre krav på er som människor än vad ni ska ställa på vargen tydligen, då börjar jag undra vilka det egentligen är som lider av inavel.
Vad jag bryr mig om har du inte mycket vetskap om. Att du lägger in egna tolkningar i det jag säger är ditt problem. Du har lika rätt i det som det du hävdar att vi inte skulle ha några problem med inavel i dagens svenska vargstam.

Här kommer (återigen) lite information angående inaveln:
Med hjälp av DNA-teknik har vargforskare och genetiker skapat ett ganska komplett släktträd över de vargar som i dag lever i de svensk-norska skogarna. Kartläggningen är unik inom viltekologin och visar att alla vargar i Sverige härstammar från de tre nykomlingarna och att kontakten med andra vargstammar är liten. Isoleringen har resulterat i att den genetiska variationen bland vargarna är oroväckande låg. Som en följd av att vargar från samma anfäder i många generationer har fått ungar med varandra är graden av inavel i stammen i genomsnitt till och med högre än vad som blir fallet om två helsyskon i en frisk vargstam får valpar.

LÄNK

Vad gäller jakthundar, så kan du alltså fortfarande inte visa på någon information angående dödade jakthundar. Kanske bättre du är tyst i den frågan då?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Vi, jaktlaget. Eller, jag kanske tar mig vatten över huvudet, jägarkollektivet.

Kommer du med en herrelös älghund till en polisstation i norrland blir du förmodligen bemött med en trött suck och ombedd att åka tillbaka med den dit där du hittade den.

Du skrev:

Saxat från NE:
ignorans

ignora´ns, mycket stor okunnighet (vanligen beroende på mer eller mindre medvetet ointresse).

Det är förvånande många som gapar högt i jaktfrågor och vargfrågor i synnerhet som genom sina argument ger uttryck för just detta.

Jag tror inte vi kommer särskilt mycket längre, jag känner inte dig och vet inte din bakgrund, men har du möjlighet, följ med någon på jakt. Du kanske förlorar lite av din trångsynthet i frågan och blir en upplevelse rikare.

snälla du jag har både examen och har jagat sedan jag första gången hängde med farfar, morfar och farbröder ut. farsan har skog osv så tja allt är ju relativt.

så jakt är för mig bra mkt bättre djurhållning än bondgårdar.
sålänge man gör det som viltvård.
dumheter och dårskap är en helt annan sak.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
snälla du jag har både examen och har jagat sedan jag första gången hängde med farfar, morfar och farbröder ut. farsan har skog osv så tja allt är ju relativt.

så jakt är för mig bra mkt bättre djurhållning än bondgårdar.
sålänge man gör det som viltvård.
dumheter och dårskap är en helt annan sak.

Jag är snäll:)Då är vi överens, utom i frågan om löshundsjakten som vi kan bråka i evigheter om....:tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
som vanligt ett "väl genomtänkt inlägg" från varghataren matin, som anser att djur skall minsann lära sig att det finns mark gränser.
svens mark får ni vara på men min ger ni fan i.
skulle vara snyggt om man gjorde samma med älg och rådjur.

Idioti på hög nivå.

flytta om du inte gillar svensk fauna.
tror det finns väldigt få vargar i tex västindien ?
för mig så får din åsikt ingen betydelse eftersom du har ett egenintresse i det och inte kan stå för det.
Varför kallar du mig varghatare? Blir man det automatiskt för att man hävdar att det inte rörde sig om massutrotning av vargar i vintras, eller att man pekar på att det finns problem med varg?

Vad gäller jakthundar, så verkar du inte heller ha någon insikt om hur djupt förankrad den typen av jaktform är i Sverige. Folk lever för hundjakten, det är det som ger deras liv mening osv. Ungefär samma som många av oss känner inför hojar.

Jägarna smög självklart ljudlöst fram, lyssnade och sköt endast de vargar som inte bröt på ryska, eller de vargar som inte vinglade runt släpandes på en vodkaflaska. :tummenupp
Områden där värdefulla vargar fanns, var undantagna från årets vargjakt. Kul att stoppa det i halsen på alla som hävdade annat i vintras :)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
...huruvida vargarna invaderar vårt privatliv eller inte som var frågan?! :confused:

Inte alls, frågorna till dig framgår i inlägg #90 resp #97.
Att du inte vill svara på dem för att det tvingar dig till att antingen flejma mer eller sabba din troll-image är förvisso förståeligt.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Nu var det ju omkring 4000-4500st som jagade varg i årets vargjakt. Varför ska inte de resterande nästan 300 000st jaktkortslösande jägare ha något emot denna import?

Det säger du varje gång...

Om du försvarar vargangreppen på jakthundar, med att vi jägare dödar fler jakthundar. Då kan man väl begära att du kan tala om hur många det rör sig om?

Annars är det helt okej att du gör en pudel och erkänner att du överdriver...

Men herregud, maken till mer trögfattad person får man leta efter!
Jag skrev att jag fullkomligt SKITER i OM det nu vore så att Vargen tar alla utom 1 jakthund då den är ett Rovdjur och ser ingen jävla skillnad på din hund, ett bytesdjur eller annat som gör intrång på dennes revir.

Det DU inte kan fatta är att jag och alla andra fattar att det förekommer grav inavel bland vargarna. Men sen kan du inte förstå att INGEN, och absolut INGEN utav individerna slaktade hade några som helst skador utav detta. Vill du att en vän som sysslar med genetik skall kontakta dig och förklara hur det fungerar och hur man bäst stärker en genpool som är defekt? Eller du ska hänvisa och säga igen, "dem är mer än syskon"..... Då borde vi slakta av alla (och många andra arter) för att sedan importera ett par tusen friska?

Att någon ser att jaga med hund som sitt "liv" är ju ett kul liv för dem kankse. Men du likställde det med hojkörande, nu kanske du kan tänka ännu ett steg längre (knappast men vi försöker) och inse att alla på hoj även tar en medveten risk vid hojkörning och att det förekommer skador som andra trafikanter är orsaken till? Duvet såna som också har rätt att finnas?

Varför ska ni, stora stygga pojkar med pickadollor även ha handikapp i form av att absolut inget ska kunna drabba er, dem som jagar åt er eller liknande och ni ska bara få döda?

Det roliga är att du inte ens kan inse detta utan kommer säkerligen fråga igen vart jag kan få att ni dödar ens en hund per år... och antagligen länkar du in något smart som inavelsgraden igen... ? Surprise me! :Bugar

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Det är naturligtvis en aspekt, av många.
Jag utgår ifrån att du är vegetarian, varför det är svårt att argumentera för en rimlig djurhållning och skörd, det medger jag.
För de som inte är vegetarianer torde dock valet vara plättlätt, äcklig dansk, antibiotikaburgris eller vilt.

Det går utmärkt att hålla en god djurhållning även om det finns varg, byter man taggtråden mot elstängsel så går inte vargen nära. Det kostar ju några 1000 extra visserligen men man sparar nog snabbt in det på att man får färre rivna djur.

Vi kanske bör komma ihåg att vi fortfarande har en väldigt väldigt liten vargstam i Sverige. Självklart bör inte vargstammen bli så stor att den börjar utgöra ett hot mot andra arter.

Att jämföra vildsvin och varg är lite knasigt, vildsvinen har inga naturliga fiender och förökar sig värre än kaniner. Vargen har heller inte så många fiender men de förökar sig heller inte i något rasande tempo. För att hålla vildsvinen i schack skulle vi behöva betydligt mer björn. Men inte heller björnen är ju speciellt uppskattad av många jägare.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Men herregud, maken till mer trögfattad person får man leta efter!
Jag skrev att jag fullkomligt SKITER i OM det nu vore så att Vargen tar alla utom 1 jakthund då den är ett Rovdjur och ser ingen jävla skillnad på din hund, ett bytesdjur eller annat som gör intrång på dennes revir.

Det DU inte kan fatta är att jag och alla andra fattar att det förekommer grav inavel bland vargarna. Men sen kan du inte förstå att INGEN, och absolut INGEN utav individerna slaktade hade några som helst skador utav detta. Vill du att en vän som sysslar med genetik skall kontakta dig och förklara hur det fungerar och hur man bäst stärker en genpool som är defekt? Eller du ska hänvisa och säga igen, "dem är mer än syskon"..... Då borde vi slakta av alla (och många andra arter) för att sedan importera ett par tusen friska?

Att någon ser att jaga med hund som sitt "liv" är ju ett kul liv för dem kankse. Men du likställde det med hojkörande, nu kanske du kan tänka ännu ett steg längre (knappast men vi försöker) och inse att alla på hoj även tar en medveten risk vid hojkörning och att det förekommer skador som andra trafikanter är orsaken till? Duvet såna som också har rätt att finnas?

Varför ska ni, stora stygga pojkar med pickadollor även ha handikapp i form av att absolut inget ska kunna drabba er, dem som jagar åt er eller liknande och ni ska bara få döda?

Det roliga är att du inte ens kan inse detta utan kommer säkerligen fråga igen vart jag kan få att ni dödar ens en hund per år... och antagligen länkar du in något smart som inavelsgraden igen... ? Surprise me! :Bugar
Eh, det stod även om skadestatusen i de länkar jag lagt in. Ska jag behöva citera allt här i fet stil? Då är vi ju överens om att den svenska vargstammen är kraftigt inavlad, det var väl skönt?

Vilka andra arter skulle vi slakta pga. deras kraftiga inavel?? Vem har pratat om att ta bort alla vargar??

Jag är för en förvaltning av den vargstam vi har. Dvs så ser jag inga bekymmer med att vi begränsar antalet varg i de områden där den funnits under många år och dessutom tål en viss avskjutning. Jag tycker inte att t ex Värmland och Dalarna ska ha en okontrollerat stor vargstam bara för att det sett till hela Sveriges yta inte är många. Låt vargen sprida sig, men förvalta den där den redan är etablerad. Precis som vi gör med björn och lodjur.

Vad gäller jämförelsen med jakthundar och hojar, så ska du se det som man skulle tvingas avstå från hojen. För det är det som händer ute i vargområdena, man vågar inte släppa en familjemedlem när det är så gott om varg, för man har inte kontroll på vilka områden den finns.

Förr kunde man ringa till en vargtelefon och få reda på vart vargflocken fanns, nu fyller den ingen funktion inom de kärnområdena som har rikligt med varg.

Matin, om en varg knaprar upp dig kommer jag inte ha svart sorgeband, du är bara SÅ jävla tröttsam....
Tråkigt att höra

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det går utmärkt att hålla en god djurhållning även om det finns varg, byter man taggtråden mot elstängsel så går inte vargen nära. Det kostar ju några 1000 extra visserligen men man sparar nog snabbt in det på att man får färre rivna djur.

Vi kanske bör komma ihåg att vi fortfarande har en väldigt väldigt liten vargstam i Sverige. Självklart bör inte vargstammen bli så stor att den börjar utgöra ett hot mot andra arter.

Att jämföra vildsvin och varg är lite knasigt, vildsvinen har inga naturliga fiender och förökar sig värre än kaniner. Vargen har heller inte så många fiender men de förökar sig heller inte i något rasande tempo. För att hålla vildsvinen i schack skulle vi behöva betydligt mer björn. Men inte heller björnen är ju speciellt uppskattad av många jägare.
Nja utmärkt å utmärkt...t ex våra fäbodbruk som försöker bevara en del av våran historia får ju av självklara själ en del problem. Vad gäller den moderna djurhållningen, så finns det speciella rovdjursstängsel som du säger. Dessa kan man få bidrag för OM om det finns ett befintligt vargrevir, eller om de haft ett dokumenterat angrepp tidigare.
Eftersom rovdjuren helst går under stängslet, så sätts understa eltråden lägre än på normala elstängsel. Detta gör att det krävs extra mycket underhåll för att hindra vegetationen att växa upp och jorda eltråden.
Utöver detta så verkar EU vilja göra våra elaggregat olagliga. De vill begränsa strömstyrkan som skickas ut i tråden.

Står mycket om detta på www.viltskadecenter.se
Att det skulle vara billigt är fel: Exempel från verkligheten

Citat:
Enligt Stefan Ohlsson skulle det kosta dem över en miljon kronor att rovdjursanpassa de befintliga staketen.

Därtill räknar han med nästan 40 000 kronor om året i extra omkostnader för underhåll av ett sådant stängsel.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Citat:
Enligt Stefan Ohlsson skulle det kosta dem över en miljon kronor att rovdjursanpassa de befintliga staketen.

Därtill räknar han med nästan 40 000 kronor om året i extra omkostnader för underhåll av ett sådant stängsel.

1 000 000 / 75 (pris per meter stängsel) =13333,33 meter stängsel.

Sen får han bidrag på dryga tredjedelen.

Och detta för en hobbyverksamhet??

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...