Varmt gående RR-hojar?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har nog som många andra, nu när vädret blivit varmare, problem med att hojen går varm. Ligger på 100 grader eller mer under tiden jag kör. Och så fort jag stannar in för depån så blir det att fläkten matar igång då den går upp till 107+.

Har mest problem på CBR600RR'en. R1an går varm den med men ligger på 205F ungefär vilket är ca 95 grader.
Pratade med nån annan på Falkenberg o hans CBR600RR låg på 80-85 grader. Det är dit jag vill komma.

Själv använder jag vanligt kranvatten + waterwetter. Skulle destilerat vatten göra en så markant skillnad?

Skulle vara bra att få ordning på det här innan Sviestad SM'et.

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Har du provat att ta ur termostaten? Den bromsar flödet ganska mkt. Och glöm inte och lufta systemet.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Palte skrev:
Har du provat att ta ur termostaten? Den bromsar flödet ganska mkt. Och glöm inte och lufta systemet.
Inte säker på om reglementet tillåter att man tar bort termostaten.

Luftat har jag gjort genom att luta hojen väldans mycket åt sidan åt båda hållen flera gånger. Finns det någon annan metod för att lufta?

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Swedie skrev:
Inte säker på om reglementet tillåter att man tar bort termostaten.

Luftat har jag gjort genom att luta hojen väldans mycket åt sidan åt båda hållen flera gånger. Finns det någon annan metod för att lufta?

Kom att tänka på det strax efter jag postade.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
På den supertrimmade rakethojen har vi termostaten monterad och inga som helst problem med värme. Vid körning ligger den på 74-76 grader, vid depåbesök kan den gå upp till 85.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Nr:18 skrev:
På den supertrimmade rakethojen har vi termostaten monterad och inga som helst problem med värme. Vid körning ligger den på 74-76 grader, vid depåbesök kan den gå upp till 85.
Har inte en sån där fet kit-kyl då?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Min låg på mellan 97-100 grader under hela rejset på anderstorp. En aning högt...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nr:18 skrev:
Vad använder ni i kylsystemet på eran hoj?

Drar ni in vindar från antarktis?

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Swedie skrev:
Jag har nog som många andra, nu när vädret blivit varmare, problem med att hojen går varm. Ligger på 100 grader eller mer under tiden jag kör. Och så fort jag stannar in för depån så blir det att fläkten matar igång då den går upp till 107+.

Har mest problem på CBR600RR'en. R1an går varm den med men ligger på 205F ungefär vilket är ca 95 grader.
Pratade med nån annan på Falkenberg o hans CBR600RR låg på 80-85 grader. Det är dit jag vill komma.

Själv använder jag vanligt kranvatten + waterwetter. Skulle destilerat vatten göra en så markant skillnad?

Montera en liten vattentank på hojen och låt lite vatten sippra över kylaren. Den följande avdunstningen av vattnet från utan på kylaren kräver värme, vilket tas från kylaren. Medför alltså bättre kylning. Häpp!! :tummenupp

Visserligen finns det ju nackdelar med konceptet, sa som vikt, vatt framdack o disskvalificering :)

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Swedie skrev:
... destilerat vatten ...
Hallå där din gamle sälsmugglare!

Destvatten ska på sin höjd vara i batteriet. Jag kan aldrig tänka mig att det skulle göra någon direkt skillnad på kylförmåga. Iofs kan det på mycket lång sikt ge kalkavlagringar men bra långt innan dess är antagligen kylaren slut i övrigt. Destvatten i kyl låter i mina öron mer som en av dessa idéer som poppar upp då och då utan att ha nån verklighetsförankring.

Följande är viktigt på kylet men det vet du säkert:
*Glykol (gathojar) höjer koktempen.
*Trycksättning höjer koktempen. 1 bar och 50/50 glykol ger typ 115-120 gr kokgräns. 6 bar ger för övrigt 160 gr men såna tryck hör ju inte hemma här.:)
*Luftning har ni redan diskuterat.

Alltså återstår antagligen bara termostaten. Finns det några termostater som öppnar vid lägre temp? Till Cheva finns det termostater med betydligt lägre temp men de passar antagligen rätt dåligt på hojar. :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ska leta upp reglementet och se om det tillåter borttagning av termostaten, isåfall ryker den. Annars får man väl puttra runt med en skållhet hoj.

Folköl, tack men något annat sätt måste det finnas.

Finns inget annat sätt? Forcera luften extra mot kylaren går inte riktigt. Det är som det är helt enkelt.

Robban, Glykol får inte användas

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Swedie skrev:
... Robban, Glykol får inte användas
Nä, jag vet (och jag vet varför) och jag skrev ju gathojar. Du vet såna där som jag inte orkar sätta ihop. :D
Glad midsommar på dig och alla andra!

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Swedie skrev:

Har inga som helst problem på någon av mina två CBR600RR.
MEN... jag har nämligen tagit bort en tradig gummi duk som täcker runt hela motorn. Den kan tydligen göra så att motorn kan gå varm om man kör race med dem. Prova att ta bort den. Lite klurigt, men det går.
Mina hojar ligger runt en 85 grader. Dock så har jag ioeförsig inte kylarfläkten kvar, så det kan bidra med lite bättre genomströmning av luften genom kylaren. Men jag tror gummiduken gör mer skillnad.

/Benny

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fultrimtips: borra ett par hål i termostaten så att det alltid läcker en skvätt brevid, funkar kalas för kokande räcers :tummenupp

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
UrbanTiger skrev:
Det brukar ju vara monterat en gummidul för att avleda varm luft från luftintaget/spjällen/förgasarna. Tar man bort dom riskerar man ju ännu sämre gång i motorn. Frisk luft in i trattarna ska man ha och ingen luftströmning uppåt från motorn utan bara frisk luft som fläktar förbi avskilt från cylinderkroppen och kylarens baksida.

Det finns ju inget magist att hälla i kylaren för att få bättre kylning utan endast kokpunkten kan höjas. Det man kan göra är väl att kolla in så att det inte är ngra packningar som gör att flödet i systemet försämras tex. runt vid vattenpump och termostathus. Är kylaren svartmålad så är det inte bra för kyleffekten.
Kolla lite på din termostat om den öppnar helt eller om den kärvar. Lägg den i kokande vatten och kolla sen att den öppnar fullt. Fastnar den halvvägs så byt.
Ev. kanske du kan skaffa en termostat med mer öppning för att förbättra flödet. Kräver dock en del detektivarbete för att hitta passande modell.
En liten fin modifikation av befintlig termos kanske är möjlig.

Ok, det verkar iallafall som den hämmar kylningen iallafall. Sen om insugsluften blir varm, det vet jag inte. Men hojen går bra och blir inte varm, så jag kör hellre utan den.
Förresten,, jag kör med vatten och termostaten i.
Så det enda som skiljer från original i princip, är ingen gummiduk, och ingen
kylarfläkt.

/Benny

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Bennybåge skrev:
Ok, det verkar iallafall som den hämmar kylningen iallafall. Sen om insugsluften blir varm, det vet jag inte. Men hojen går bra och blir inte varm, så jag kör hellre utan den.
Förresten,, jag kör med vatten och termostaten i.
Så det enda som skiljer från original i princip, är ingen gummiduk, och ingen
kylarfläkt.

/Benny

Tror mer pa det dar med gummiduken, viktigt med fri genomstrommning. Hjalper ju inte att ha stor kylarea om inte flodet over kylarn (genom hojen) ar lika bra. Testa att stoppa dit en annan orginaltermostat.

Varfor ar alla kylare svarta isf? Tror inte det spelar sa stor roll da kylaren oftast ar skuggad o sjalva utformningen ar viktigare an fargen.

DrDynamo

Alla motorer!!!
Gick med
12 May 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750
När vi bygger dragracingbilar av chevroletmotorer tar vi bort termostaten och ersätter med restriktorplattor.

De finns i lite olika flödesvarianter. Det som gäller är att byte till en platta med mindre hål ger bättre kylning än en med större flöde o hål.

Kylningen blir bättre om vattnet flödar långsammare eftersom det då sker en större värmeväxling och därmed transporteras bort mer överskottsvärme.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
UrbanTiger skrev:
Är kylaren svartmålad så är det inte bra för kyleffekten.
QUOTE]

Som en del lite ironiskt påpekar fick man lära sig det redan i grundskolan - En svart yta/kropp är bäst på att stråla ut värme dvs ger bäst kyleffekt.

Drar ni in vindar från antarktis?
Det är ju det normala för en svensk sommar - så här varmt/fuktigt i Juni är ju extremt ovanligt...

Hmm arktis ska det nog vara... antarktis är väl lite väl långt bort..

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...