Varning!! Försöker att stjäla hojar i STHLM!

Krejven

Moderat
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
R1:a om något år. :)
Jag har under åren blivit av med tre bilar och två motorcyklar plus en massa annat blandat skrot. Jag har, två gånger, varit ut och skrämt iväg buset genom att bara visa dem att de är iaktagna. Mer än så tänker jag inte göra då jag har försäkring på mina grejer.

Du har aldrig tänkt att det kan vara samma gäng som snor gång på gång eftersom att de aldrig blir hindrade och kan bara gå in och plocka på sig det de vill ha och gå därifrån igen?

Jag tycker att det är bra att du inte vill ta till våld, men någon gång måste man väl ändå säga att nu räcker det?

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Shit va lång den här tråden blev!.. Ös på grabbar:tummenupp

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Du har aldrig tänkt att det kan vara samma gäng som snor gång på gång eftersom att de aldrig blir hindrade och kan bara gå in och plocka på sig det de vill ha och gå därifrån igen?

Jag tycker att det är bra att du inte vill ta till våld, men någon gång måste man väl ändå säga att nu räcker det?

Jo det är säkert ofta samma miffon som håller på. Men de kommer inte att sluta vara knarkare och kriminella för att någon spöar eller hotar dem. Mest troligt så kommer de för att hämnas. Ta kort, regnummer eller följ efter och kolla var de tar vägen.. Men låt polisen sköta uppehållande av lagen.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Shit va lång den här tråden blev!.. Ös på grabbar:tummenupp
Som sagt,såna här trådar spårar alltid ur.:)Man kan ju undra vart nivån på "bestraffning" skulle hamna på en pedofil eller våldtäktsman om man e helt o fast beredd att banka skiten ur nån med baseballträ för en simpel stöld? Skulle ni hämnas på en pedofil genom att våldta hans barn? öga för öga typ.Eftersom ni är beredda att begå brott som rankas högre på straffskalan för en stöld menar jag.Måste ju bli minst häxbränning för en misshandel då.

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Som sagt,såna här trådar spårar alltid ur.:)Man kan ju undra vart nivån på "bestraffning" skulle hamna på en pedofil eller våldtäktsman om man e helt o fast beredd att banka skiten ur nån med baseballträ för en simpel stöld? Skulle ni hämnas på en pedofil genom att våldta hans barn? öga för öga typ.Eftersom ni är beredda att begå brott som rankas högre på straffskalan för en stöld menar jag.Måste ju bli minst häxbränning för en misshandel då.

Jag har ej barn själv. Fast jag är helt övertygad om att ni som har barn tycker att psykologsamtal är ett fullt tillräckligt straff, om nu någon missförstådd gubbe med dålig uppväxt skulle "gulla" lite med er dotter/son. Att bota pedofiler meddelst yxa är ju inte för civiliserat folk. Det är ju tur att en pedofil kan bli och ofta blir klassad som psykiskt sjuk. Sjuka människor behöver vård någon månad, sen är de ju friska. Jag vet de som åkt fast för skattebrott och fått 4år, nu känner jag mig säker.

Att ställen där tjyvar blivit systematiskt uppspöade fått en dramatisk nedgång i stölder, det ser jag som tur. Synd att inte dessa misshandlande barbarer åkt dit. Vad skall nu dessa stackare leva av? Skaffa ett jobb?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har ej barn själv. Fast jag är helt övertygad om att ni som har barn tycker att psykologsamtal är ett fullt tillräckligt straff, om nu någon missförstådd gubbe med dålig uppväxt skulle "gulla" lite med er dotter/son. Att bota pedofiler meddelst yxa är ju inte för civiliserat folk. Det är ju tur att en pedofil kan bli och ofta blir klassad som psykiskt sjuk. Sjuka människor behöver vård någon månad, sen är de ju friska. Jag vet de som åkt fast för skattebrott och fått 4år, nu känner jag mig säker.

Att ställen där tjyvar blivit systematiskt uppspöade fått en dramatisk nedgång i stölder, det ser jag som tur. Synd att inte dessa misshandlande barbarer åkt dit. Vad skall nu dessa stackare leva av? Skaffa ett jobb?

Det är skönt att inte ha barn tycker jag, det skulle vara jobbit att hudflå dom om man hittade snattade grejer på rummen deras.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan förtydliga vad JAG menade i mitt inlägg iaf.Verkar va en ganska allmän uppfattning att polisen bara flyttar stöldärenden nederst i högen hela tiden.Visst händer det säkert,men ni ska veta att ALLA stora f-bolag har en väldigt stor press på polisen att ta tag i även dessa ärenden.Finns ju faktiskt en hel rotel som BARA sysslar med sånt.Sen tycker jag det skrivs en hel del om "pundare" som man skulle hoppa ut o överraska med basebollträn o alla möjliga varianter.Betänk då att en desperat pundare som kanske fejsar 9-10 månader totalt i buren när du vill trycka dit honom för sitt 25 brott i rad,3 månader för stöld + delen på förra voltan kanske,har bra mycket mer att förlora enligt hans synsätt på det hela än vad du har med din helförsäkrade mc.Då flyger det upp en oljig skruvmejja ur bakfickan o sen står du där med den intryckt i ögat kanske.Dessutom antar jag att en crew som baxar hojar i en van är fler än en till antalet,så då ska du dessutom spöa upp 3 st tjackstinna dårar.Visst håller jag med er i hjärtat,men i min ålder har även hjärnan lärt sig att överrösta det. Att ha civilkurage o göra ett envarsingripande är bra mycket svårare än man tror,man har absolut ingen som helst rätt att springa ut o klappa på nån med basebollträn för ett simpelt pågående egendomsbrott.Skulle gissa att man slutar på en längre volta själv istället.Att leka polis kan bli väldigt kostsamt. mvh//jacke

Jag tror faktiskt att om du skulle upptäcka att någon håller på och snor din hoj, går ut och upptäcker att det är 3 stycken och du ger dig på dom med ett basebollträ så har du nog hyfsade chanser att inte bli åtalad eller dömd. Enligt självförsvarslagen har du ju rätt försvara dig själv, annan eller din egendom och hindra att du blir bestulen. I samband med det har du rätt att använda en mängd våld som kan anses försvarligt med tanke på situationen och eventuellt hot. Är dom tre så kan ett basebollträ nog anses försvarligt under förutsättning att du inte använder det till att slå in skallbenen på dom så att dom avlider. Det skulle nog bli svårt att förklara. Men att ge dom lite blåmärken skulle nog med lätthet gå att få in under klausulen för Excess.

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
Tjyvar som ertappas på bar gärning ska ha högerhanden avhuggen. Pedofiler och våldtäktsmän med god bevisning kastrerade. Man rör inte andras grejjer

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Jag tror faktiskt att om du skulle upptäcka att någon håller på och snor din hoj, går ut och upptäcker att det är 3 stycken och du ger dig på dom med ett basebollträ så har du nog hyfsade chanser att inte bli åtalad eller dömd. Enligt självförsvarslagen har du ju rätt försvara dig själv, annan eller din egendom och hindra att du blir bestulen. I samband med det har du rätt att använda en mängd våld som kan anses försvarligt med tanke på situationen och eventuellt hot. Är dom tre så kan ett basebollträ nog anses försvarligt under förutsättning att du inte använder det till att slå in skallbenen på dom så att dom avlider. Det skulle nog bli svårt att förklara. Men att ge dom lite blåmärken skulle nog med lätthet gå att få in under klausulen för Excess.
Dom 2 första orden va bäst i hela inlägget. Ett baseballträ är ett vapen enligt svensk lag om det används att slå nån med.Blir du t,ex stoppad med bilen o har ett mellan sätena kan du bli anmäld för det av en nitisk polis.Att söka upp någon som begår ett brott med vapen i din hand betecknas INTE som att försvara sig.Och hur avgör en person som bevisligen redan brustit i omdöme hur mycket o vart han ska slå ngn med baseballträt??? Kommer pundarna stå stilla o ta emot slagen så att du kan sikta exakt o undvika skallskador?JAG HATAR TJUVAR OXÅ.Läs vad jag skriver så hajar du att det jag säger e nåt helt annat.Att begå ett brott för att hindra ett annat e inte optimalt.Självförsvar e nåt helt annat än att villigt hoppa in i en dum o onödig situation.S-H har tusentals användare,o lika många åsikter.Det här e MIN åsikt o den e baserad på ERFARENHET inte på TRO.
Mvh//jacke

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Så du tror på fullaste allvar att de slutar sno saker och tar ett jobb på McD?

Får de stryk på ett ställe så lär de ju dra vidare till nästa.. Men huvudsaken att du får ha dina grejer ifred istället för att polisen får ta hand om buset, right?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom 2 första orden va bäst i hela inlägget. Ett baseballträ är ett vapen enligt svensk lag om det används att slå nån med.Blir du t,ex stoppad med bilen o har ett mellan sätena kan du bli åtalad för det av en nitisk polis.Att söka upp någon som begår ett brott med vapen i din hand betecknas INTE som att försvara sig.Och hur avgör en person som bevisligen redan brustit i omdöme hur mycket o vart han ska slå ngn med baseballträt??? Kommer pundarna stå stilla o ta emot slagen så att du kan sikta exakt o undvika skallskador?JAG HATAR TJUVAR OXÅ.Läs vad jag skriver så hajar du att det jag säger e nåt helt annat.Att begå ett brott för att hindra ett annat e inte optimalt.Självförsvar e nåt helt annat än att villigt hoppa in i en dum o onödig situation.S-H har tusentals användare,o lika många åsikter.Det här e MIN åsikt o den e baserad på ERFARENHET inte på TRO.
Mvh//jacke

Självklart har alla rätt till sin åsikt.
Jag misstänker att du haft lite otur i ditt fall då om du har sådana erfarenheter.
Men. Om man läser självförsvarslagen så har man rätt att ingripa om någon försöker stjäla ens egendom. Låt vara att ett basebollträ i den bemärkelsen är att betrakta som ett vapen men om dom varit fler än en så ska man kunna slippa åtal eller dom för misshandel genom att hävda excess.
Att ingripa mot en pågående stöld av din egendom är inte att betrakta som att söka upp. Det är att betrakta som att försvara sin egendom.
Sen kan det givetvis finnas omständigheter där man själv åker på en näsbränna och jag tror att det är just ett sådant fall som du har erfarenhet av.

Ett exempel är ju pappan som skjöt den där 15-åringen med hagelbrakaren. Han blev ju frikänd helt nyligen.

Dock är jag inte helt säker på att jag själv skulle springa ut om tre personer höll på att baxa min hoj. Ringa polisen skulle jag göra och föra oväsen skulle jag också göra men det är ganska troligt att jag skulle göra det från åtminstone lite avstånd. Mitt liv är ju trots allt mer värt än en helförsäkrad hoj.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Jösses.. Oavsett omständigheterna så begår du en olaglig handling om du "ger dig på" någon med ett vapen.

Ett exempel är ju pappan som skjöt den där 15-åringen med hagelbrakaren. Han blev ju frikänd helt nyligen.

Ja, precis. Men om killarna varit där för att sno hans bil så hade han knappast blivit frikänd.

Last edited:

njelger

Guest
Jösses.. Oavsett omständigheterna så begår du en olaglig handling om du "ger dig på" någon med ett vapen.

Det gör man även när man kör 77 på 70-väg.

Grejen är ju att när man spöat upp tjuvarna på plats efter kommer de så småningom komma hem till någon Biturbo som tycker att det är polisens jobb att lösa saken. Där kan de stanna och frodas medan utredningarna läggs ner MEN i detta fall är alla glada o nöjda

Jag jagade tex bort ett mopegäng från min gata som levde jävel. Nu är det någonstans där ingen vågar säga till. problem solved. Har du dem hemma hos dig?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Självklart har alla rätt till sin åsikt.
Jag misstänker att du haft lite otur i ditt fall då om du har sådana erfarenheter.
Men. Om man läser självförsvarslagen så har man rätt att ingripa om någon försöker stjäla ens egendom. Låt vara att ett basebollträ i den bemärkelsen är att betrakta som ett vapen men om dom varit fler än en så ska man kunna slippa åtal eller dom för misshandel genom att hävda excess.
Att ingripa mot en pågående stöld av din egendom är inte att betrakta som att söka upp. Det är att betrakta som att försvara sin egendom.
Sen kan det givetvis finnas omständigheter där man själv åker på en näsbränna och jag tror att det är just ett sådant fall som du har erfarenhet av.

Dock är jag inte helt säker på att jag själv skulle springa ut om tre personer höll på att baxa min hoj. Ringa polisen skulle jag göra och föra oväsen skulle jag också göra men det är ganska troligt att jag skulle göra det från åtminstone lite avstånd. Mitt liv är ju trots allt mer värt än en helförsäkrad hoj.
Så om "dom" är 20 stycken får jag springa ikapp dom med en kulspruta då???Jag VET att du inte får "försvara" din egendom på det sätt du beskriver.Nödvärn handlar om nåt helt annat.Du ska tillkalla polis under pågående stöldförsök.Finns dom som pucklat på o även beskjutit inbrottstjuvar dom tagit på baris i sina hem o åkt dit för det.Men var o en får tro vad dom vill.Det är inte så ok att utöva civilkurage som gemene man tror.Om karin 30 år 45 kilo tung drar en mc-tjuv i SKALLEN med ett bollträ får hon medalj.Om orvar 30 år o 85 kilo tung som suttit för nån cafeboxning klipper honom över KNÄNA så han ramlar blir han med all säkerhet MINST utredd i en brottsundersökning där det kommer frågas varför han gick ut ist för att tillkalla polis,använde vapen,mer våld än nöden krävde.Betänk att pundaren kommer va sur på dig o ljuga ihop allt han kan om att han stod på knä o bad för sitt liv men du bara slog ändå.Du kommer se ut som en våldsverkare jämte hans simpla stöldförsök för att få pengar till att stilla sin "sjukdom" som dom ofta spelar på att det är.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Utan att debattera vidare vill jag bara återigen förklara vad jag tyckte va fel med trådskaparens inlägg. så här skrev han......

Varning för en mörkröd skåpbil av märket DODGE med regnr ABY402 som åker omkring i STHLM och försöker att sno hojar! Dom spanade in min hoj igår och backade upp bilen framför hojen, klev ur bilen och tänkte ta den men blev rädda för nått och stack..

Inget som helst brott har begåtts,kan förstå läget helt o fullt.Men det borde stått"har sett en MISSTÄNKT van som KANSKE är hojtjuvar".När nån senare SETT dom lyfta in en hoj i vanen hade man kunna hängt ut dom med alla de uppgifter o ägarhistorik som nu redan rullades upp....enligt MIG alltså.Funderade oxå över hur trådskaparen visste att dom körde RUNT i s-holm o försökte sno hojar? Har du sett dom på flera ställen när dom TÄNKT sno hojar.Jag e övertygad om att dessa killar är skummisar,men man måste ändå göra nåt kriminellt innan man blir dömd.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Ja, precis. Men om killarna varit där för att sno hans bil så hade han knappast blivit frikänd.

Nej. Men en hagelbrakare och ett basebollträ är knappast att betrakta som likvärdiga.

Jag håller med om att det är ett gränsfall om man har med sig basebollträet ut jämfört med om man fått tag på det mitt i bråket men kan man hävda att man såg att dom var fler än en så kan det faktiskt vara OK under omständigheterna.

Nödvärnslagen skrevs förresten om för några år sedan. Tidigare var det alltid olagligt att tillämpa våld men det var automatisk åtalseftergift om det kunde hävdas nödvärn. Efter omskrivningen så är det lagligt att tillämpa en försvarlig mängd våld för att försvara sig själv eller sin egendom. Så om man lyckas hävda att det är nödvärn under excess så är det faktiskt inte olagligt.

Brottslagen kap24
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

Visst. Att ge sig på någon med ett basebollträ kanske inte står i direkt relation till att sno en hoj men om du anser att det finns ett hot om våld för att förhindra att du återtar din egendom så är våld från din sida berättigat.
Låt vara att det ju blir ett gränsfall om man inte springer och hämtar basebollträet först när dom försöker ge en stryk.

Men man ska ändå kunna hävda att man ville förhindra att egendom blev stulen och på grund av att dom var tre och därmed med lätthet skulle kunna övermanna dig så tog du med dig basebollträet.
Alternativt hävdar man att det bara kokade till i huvudet och plötsligt stod du bara där på gårdplanen och skrek med ett basebollträ i handen och då hävdar du nödvärnsexcess.

För nyckelordet i skrivningen i lagen är att det ska vara UPPENBART oförsvarligt.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Så du tror på fullaste allvar att de slutar sno saker och tar ett jobb på McD?

Får de stryk på ett ställe så lär de ju dra vidare till nästa.. Men huvudsaken att du får ha dina grejer ifred istället för att polisen får ta hand om buset, right?

Jaha, vi skall alla dela på stölderna? Om nu alla dessa idioter med larm, lås och andra prylar kunde göra sig av med dessa, så inte tjyvarna väljer en annan hoj istället:huvet :huvet

Polisen, polisen.... OM de gjorde sitt jobb, eller läts göra sitt jobb så skulle inte denna tråd finnas. En(1) polis lyfte röven och försökte ta fast de as som snodde min hoj. Han hade hojen bredvid min.... Senare flyttade han den till polishusets parkering.... lättare än att ta fast buset. Samma pack som snodde min hoj, snodde minst 2st andra. Om någon hade slagit benen av dem så hade det inte hänt.

Jag har en hög med brev från nämnda polis "Förundersökning nedlagd", detta efter bevisning så som: Blodspår, fingeravtryck, vittnen, film. I vissa fall har alla dessa "icke"bevis funnits...
Jag tror nog att du behöver vakna till lite. Jag själv känner för att parkera min nuvarande hoj(med tracker) på någon lämplig parkering med nycklarna i....

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Nej. Men en hagelbrakare och ett basebollträ är knappast att betrakta som likvärdiga.

Jag håller med om att det är ett gränsfall om man har med sig basebollträet ut jämfört med om man fått tag på det mitt i bråket men kan man hävda att man såg att dom var fler än en så kan det faktiskt vara OK under omständigheterna.

Nödvärnslagen skrevs förresten om för några år sedan. Tidigare var det alltid olagligt att tillämpa våld men det var automatisk åtalseftergift om det kunde hävdas nödvärn. Efter omskrivningen så är det lagligt att tillämpa en försvarlig mängd våld för att försvara sig själv eller sin egendom. Så om man lyckas hävda att det är nödvärn under excess så är det faktiskt inte olagligt.

Brottslagen kap24
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

Visst. Att ge sig på någon med ett basebollträ kanske inte står i direkt relation till att sno en hoj men om du anser att det finns ett hot om våld för att förhindra att du återtar din egendom så är våld från din sida berättigat.
Låt vara att det ju blir ett gränsfall om man inte springer och hämtar basebollträet först när dom försöker ge en stryk.

Men man ska ändå kunna hävda att man ville förhindra att egendom blev stulen och på grund av att dom var tre och därmed med lätthet skulle kunna övermanna dig så tog du med dig basebollträet.
Alternativt hävdar man att det bara kokade till i huvudet och plötsligt stod du bara där på gårdplanen och skrek med ett basebollträ i handen och då hävdar du nödvärnsexcess.

För nyckelordet i skrivningen i lagen är att det ska vara UPPENBART oförsvarligt.
Återigen,att bli angripen o försvara sig e INTE detsamma som att ANGRIPA.O att säga i en rätt att det "bara kokade" i huvudet skulle jag kalla ett justitiskt självmord då du sätter dig själv i utvisningsbåset som oberäknelig o hetlevrad.Packets advokat skulle mangla dig direkt.Du glömmer hela tiden att dessa lösa figurer kommer bli försvarade av advokater betalda av dina o mina skattepengar.Dom kommer få komma till tals med sina samkoordinerade historier,o med lite flyt så sitter du där på ett år för grov misshandel av tre snubbar som bara "stannat för en rökpaus" när du kom stormandes o slog dom sönder o samman.Så funkar vår svenska rättvisa.

Jaha, vi skall alla dela på stölderna? Om nu alla dessa idioter med larm, lås och andra prylar kunde göra sig av med dessa, så inte tjyvarna väljer en annan hoj istället:huvet :huvet

Polisen, polisen.... OM de gjorde sitt jobb, eller läts göra sitt jobb så skulle inte denna tråd finnas. En(1) polis lyfte röven och försökte ta fast de as som snodde min hoj. Han hade hojen bredvid min.... Senare flyttade han den till polishusets parkering.... lättare än att ta fast buset. Samma pack som snodde min hoj, snodde minst 2st andra. Om någon hade slagit benen av dem så hade det inte hänt.

Jag har en hög med brev från nämnda polis "Förundersökning nedlagd", detta efter bevisning så som: Blodspår, fingeravtryck, vittnen, film. I vissa fall har alla dessa "icke"bevis funnits...
Jag tror nog att du behöver vakna till lite. Jag själv känner för att parkera min nuvarande hoj(med tracker) på någon lämplig parkering med nycklarna i....
Förtår att du e bitter,det har du rätt att vara oxå.Men det rättfärdigar inte vigilantemetoder.:pannkyss

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så om "dom" är 20 stycken får jag springa ikapp dom med en kulspruta då???Jag VET att du inte får "försvara" din egendom på det sätt du beskriver.Nödvärn handlar om nåt helt annat.Du ska tillkalla polis under pågående stöldförsök.Finns dom som pucklat på o även beskjutit inbrottstjuvar dom tagit på baris i sina hem o åkt dit för det.Men var o en får tro vad dom vill.Det är inte så ok att utöva civilkurage som gemene man tror.Om karin 30 år 45 kilo tung drar en mc-tjuv i SKALLEN med ett bollträ får hon medalj.Om orvar 30 år o 85 kilo tung som suttit för nån cafeboxning klipper honom över KNÄNA så han ramlar blir han med all säkerhet MINST utredd i en brottsundersökning där det kommer frågas varför han gick ut ist för att tillkalla polis,använde vapen,mer våld än nöden krävde.Betänk att pundaren kommer va sur på dig o ljuga ihop allt han kan om att han stod på knä o bad för sitt liv men du bara slog ändå.Du kommer se ut som en våldsverkare jämte hans simpla stöldförsök för att få pengar till att stilla sin "sjukdom" som dom ofta spelar på att det är.

Du skulle nog få en fråga om huruvida du verkligen hade licens för det vapnet i alla fall. :tungan

Jag är tveksam till just grejen med kulsprutan. Det blir en lite konstig jämförelse eftersom det är ett vapen där troligaste utgången vid användande blir döden eller mycket svåra skador. Skjutvapen måste dessutom hållas inlåsta vilket medför att nödvärnsexcess inte kan hävdas. (Du måste ju vara tillräckligt beräknande för att låsa upp vapenskåpet)

Åker man dit för misshandel för att man försvarat sig själv eller sin egendom så har man antingen använt en mängd våld som varit uppenbart oförsvarlig eller så har man haft en djävla otur.
Tar man till ett slagträ för att försvara sig mot mer än en så kan det vara OK.
Tar man fram en pistol kommer det automatiskt att ifrågasättas vilka dina avsikter med ingripandet var.
Är det en ensam tjuv kan du inte ta med ett basebollträ. Då är det oförsvarligt om du inte kan hävda att du såg att han hade ett. Men då står ord mot ord och då kan man ha otur. Är dom fler än en så behöver du något som utjämnar oddsen eftersom du bara är en. Då kan ett slagträ vara berättigat.

Men det är inte helt glasklart vad man har rätt att göra eftersom det om det i vissa lägen blir rättens sak att bedöma huruvida den använda mängden våld var försvarlig och dom kan ju tycka lite hur som helst. Tillämpningen av lagen är heller inte helt rättvis. Jag är exempelvis kokad i bajs om jag försöker hävda excess vid en hotfull situation eftersom jag tränat kampsport och därigenom ska vara tränad på att hantera hotfulla situationer. Att jag sedan inte någon gång i dojon haft att göra med någon som på riktigt haft för avsikt att skada mig är tydligen inte relevant.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år