Varning!! Försöker att stjäla hojar i STHLM!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Du skulle nog få en fråga om huruvida du verkligen hade licens för det vapnet i alla fall. :tungan

Jag är tveksam till just grejen med kulsprutan. Det blir en lite konstig jämförelse eftersom det är ett vapen där troligaste utgången vid användande blir döden eller mycket svåra skador. Skjutvapen måste dessutom hållas inlåsta vilket medför att nödvärnsexcess inte kan hävdas. (Du måste ju vara tillräckligt beräknande för att låsa upp vapenskåpet)

Åker man dit för misshandel för att man försvarat sig själv eller sin egendom så har man antingen använt en mängd våld som varit uppenbart oförsvarlig eller så har man haft en djävla otur.
Tar man till ett slagträ för att försvara sig mot mer än en så kan det vara OK.
Tar man fram en pistol kommer det automatiskt att ifrågasättas vilka dina avsikter med ingripandet var.
Är det en ensam tjuv kan du inte ta med ett basebollträ. Då är det oförsvarligt om du inte kan hävda att du såg att han hade ett. Men då står ord mot ord och då kan man ha otur. Är dom fler än en så behöver du något som utjämnar oddsen eftersom du bara är en. Då kan ett slagträ vara berättigat.

Men det är inte helt glasklart vad man har rätt att göra eftersom det om det i vissa lägen blir rättens sak att bedöma huruvida den använda mängden våld var försvarlig och dom kan ju tycka lite hur som helst. Tillämpningen av lagen är heller inte helt rättvis. Jag är exempelvis kokad i bajs om jag försöker hävda excess vid en hotfull situation eftersom jag tränat kampsport och därigenom ska vara tränad på att hantera hotfulla situationer. Att jag sedan inte någon gång i dojon haft att göra med någon som på riktigt haft för avsikt att skada mig är tydligen inte relevant.
Så om den ensamma tjuven e mike tyson på crack så får man INTE använda bollträ....hmmmmm...intressant att få se kalkylen på vart dom drar gränsen för vad som räknas som "outnumbered".:D Tror att du o jag i grunden snackar samma språk.Men du VILL att det ska vara bättre än vad jag VET att det inte är.:) Det där med kulsprutan var dessutom uppenbar ironi:yoparty

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Återigen,att bli angripen o försvara sig e INTE detsamma som att ANGRIPA.O att säga i en rätt att det "bara kokade" i huvudet skulle jag kalla ett justitiskt självmord då du sätter dig själv i utvisningsbåset som oberäknelig o hetlevrad.Packets advokat skulle mangla dig direkt.Du glömmer hela tiden att dessa lösa figurer kommer bli försvarade av advokater betalda av dina o mina skattepengar.Dom kommer få komma till tals med sina samkoordinerade historier,o med lite flyt så sitter du där på ett år för grov misshandel av tre snubbar som bara "stannat för en rökpaus" när du kom stormandes o slog dom sönder o samman.Så funkar vår svenska rättvisa.

Nej. Att angripa är inte Ok enligt lagen. Det kallas för misshandel eftersom det innebär att du ger dig på någon när inget hot föreligger. Men om någon försöker stjäla din egendom och du ingriper så räknas det inte som ett angrepp. Det räknas som nödvärn.
Att försvara sin egendom är inte olagligt. I alla fall inte enligt nödvärnslagen.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Nej. Att angripa är inte Ok enligt lagen. Det kallas för misshandel eftersom det innebär att du ger dig på någon när inget hot föreligger. Men om någon försöker stjäla din egendom och du ingriper så räknas det inte som ett angrepp. Det räknas som nödvärn.
Att försvara sin egendom är inte olagligt. I alla fall inte enligt nödvärnslagen.
Läs om,läs rätt.Du måste enligt den lagen på något vis bli hotad eller trängd när du försöker att återta din egendom på bar gärning.Du har t,o,m skrivit det själv i ditt tidigare inlägg.Det enda som förändrats i den nya författningen är just dom situationer som uppstår INNE i ditt hem.Där har det blivit tillåtet att försvara sig på ett grövre vis än förut.Men du kan inte ens där bara ge dig på nån för att du bett honom gå ut innan,nåt måste ske som kan tolkas som att du blev hotad.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det gör man även när man kör 77 på 70-väg.

Grejen är ju att när man spöat upp tjuvarna på plats efter kommer de så småningom komma hem till någon Biturbo som tycker att det är polisens jobb att lösa saken. Där kan de stanna och frodas medan utredningarna läggs ner MEN i detta fall är alla glada o nöjda

Jag jagade tex bort ett mopegäng från min gata som levde jävel. Nu är det någonstans där ingen vågar säga till. problem solved. Har du dem hemma hos dig?

Så. Ska jag tolka det som att du menar att köra 7 km/h för fort är samställt med grov misshandel för dig?

Kan du förövrigt ge mig källan för ditt påstående att stölderna i ett område minskar efter regelbunda överfall på buset.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jaha, vi skall alla dela på stölderna? Om nu alla dessa idioter med larm, lås och andra prylar kunde göra sig av med dessa, så inte tjyvarna väljer en annan hoj istället:huvet :huvet

Polisen, polisen.... OM de gjorde sitt jobb, eller läts göra sitt jobb så skulle inte denna tråd finnas. En(1) polis lyfte röven och försökte ta fast de as som snodde min hoj. Han hade hojen bredvid min.... Senare flyttade han den till polishusets parkering.... lättare än att ta fast buset. Samma pack som snodde min hoj, snodde minst 2st andra. Om någon hade slagit benen av dem så hade det inte hänt.

Jag har en hög med brev från nämnda polis "Förundersökning nedlagd", detta efter bevisning så som: Blodspår, fingeravtryck, vittnen, film. I vissa fall har alla dessa "icke"bevis funnits...
Jag tror nog att du behöver vakna till lite. Jag själv känner för att parkera min nuvarande hoj(med tracker) på någon lämplig parkering med nycklarna i....

Jag vet allt detta. Har, som sagt, varit med om det själv.

Men det gör det inte rätt att bli captain caveman för den sakens skull. Två fel blir inte ett rätt och i min värld så är misshandel ett fan så mycket värre brott än stöld.

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
Ett litet hopp till seriernas värld. Arne Anka säger: "Att tänka före man handlar är som att torka sig i röven innan man har skitit". Socker Conny säger:"Med ett bra järnrör kan man slå världen med häpnad". Erland.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Läs om,läs rätt.Du måste enligt den lagen på något vis bli hotad eller trängd när du försöker att återta din egendom på bar gärning.Du har t,o,m skrivit det själv i ditt tidigare inlägg.Det enda som förändrats i den nya författningen är just dom situationer som uppstår INNE i ditt hem.Där har det blivit tillåtet att försvara sig på ett grövre vis än förut.Men du kan inte ens där bara ge dig på nån för att du bett honom gå ut innan,nåt måste ske som kan tolkas som att du blev hotad.

För att du ska få använda nödvärn måste dom inte hota dig. Skrivningen i lagen lyder
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom

Men. Springer man dit och direkt klappar på första bästa så har man använt mer våld än nöden kräver och således faller det utanför nödvärnslagen eftersom det är uppenbart oförsvarligt. Går du dit och säger till och dom vägrar avlägsna sig och istället blir hotfulla så har du rätt att använda den mängd våld som står i proportion till det upplevda hotets allvarlighetsgrad.

Nyckeln är att det ska vara det hot du upplever. Det är det som man ska hävda i rätten om dom försöker sig på en stämning för övervåld.
Har dom verktyg som du skäligen kunde misstänka att dom skulle använda som tillhyggen är ett tillhygge från din sida inte uppenbart oförsvarligt.

Åker man dit för övervåld när man försvarat sig eller sin egendom mot fler än en gärningsman så har man antingen varit fruktansvärt våldsam eller så har man haft en djävla otur kombinerat med en oerhört inkompetent försvarare.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Tror att det spårade ur någonstans!

Bifogat

• arguingistheshit.jpg
    arguingistheshit.jpg
    36.7 KB · Visningar: 65

Nicotin

Guest
Åhh neej e paragraf ryttaren steffo igång igen...
popcorn.gif

knocked.gif

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Tycker att Erlands modell är ganska inspirerande, och är det den Erland som jag tänker på som skriver så ligger nog inte "berättelsen" många mikrometer ifrån sanningen. Även om jag inte känner honom i egen hög person så har man ju hört en del från alla möjliga håll (oberoende av varandra).

Skulle gärna satt mig ner och lyssna på hans självbiografi, för den tror jag hade varit något extraordinärt.

Stå på dig Erland, trevligt att dina upplevelser inte kommer gå i graven med dig. Intressant läsning!

Mvh.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ha ha ha, fan va många Leif Gw Persson:ae det finns här, kanske nån är mer som Brynolf Wenth.....OCH ALLA ÄR ADVOKATER OCH STATSVETARE ..*LOL*

Jag vet iallafall vad jag skulle göra om jag kom på nån tattare stå över min hoj i taskiga avsikter...:näsblod

Svensk lagskipning är det största skämtet i mannaminne juh.
Mördare som skjuter barn går fria medans Asta Persson 86 år får böta för att hon lagt stekpannan i fel soptunna...
......och fy satan om du lurat staten på ett par spänn i skatt eller moms, då åker du in på vatten och bröd direkt :va

Bara att skylla på att man var i affekt så ska du se att man får en gratisseglats till Bali, eller kanske ett fett skadestånd för kränkning:)

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Jag tvivlar starkt på att detta är sant.. Inlånade pistoler, gamla handgranater som slagpåkar, thrashade lägenheter, muskelbyggare och imponerade poliser. Hade ni bara haft med en Powerbook med öhlinare och dubbla överliggande webcameror så hade det kunnat vara vilken Stieg Larsson deckare som helst.

Men jag vet inte vad som är mest patetiskt. Att du sitter och hittar på historier för att de mentalt retarderade ska bralla på sig eller att du som en vuxen människa på fullaste allvar tycker att du gjort rätt.

Äntligen någon som tar tag i saken samt berättar vad som hänt.
Tydligen för mycket sanning på en gång för vissa personer.

Om du inte har fakta på att berättelsen saknar grund , håll hellre tyst och låt dom inblandade föra talan.

// Anton Helsingborg

"Rask"

Guest
Steffo_B är du en sån där cool väktare? Har du funderat på att börja med
RB24:7 Det är en retorisk fråga om du nu förstår innebörden...

Biturbo tänkte att jag kan väl ringa dig innan jag kommer o hämtar din ktm så du kan sätta på kaffe som kompensation för besväret...o du, se till att ha blåpapprena färdiga :tummenupp :rolleyes:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag har under åren blivit av med tre bilar och två motorcyklar plus en massa annat blandat skrot. Jag har, två gånger, varit ut och skrämt iväg buset genom att bara visa dem att de är iaktagna. Mer än så tänker jag inte göra då jag har försäkring på mina grejer. Det är helt enkelt inte värt att riskera varesig egna skador eller fänelsetid för en sak eller för att komma åt en pundare.

Jag är helt övertygad om att polisen tycker att man gör något bra om man avbryter ett brott. Jag är lika övertygad om att de inte alls är imponerade av baseballträmaffian.

Shit vad trött man blir av dina inlägg!!!

Du är helt enkelt en mes, fjant, fegis som leker smartpelle här.
Man blir förbannad och undrar hur fan lagen skrevs engång, men när man läser dina inlägg förstår man att de som skrev skiten inte är ensama. Visst du skriver som om du vore en profet (jesus) o vill inget ont men snälla fan vi lever och det är år 2008 ditt snack funkar inte, bara för det står nåt i lagen betyder det inte att det är rätt o fel. Sverigeslag är ett skämt och skriven av en massa miffon som inte ens vet hur verkligheten fungerar. Varför ändra ett vinnande koncept? att skydda sina nära o kära samt ägodelar med våld har fungerar många många år. Men alla har beviset att följa svensk lag inte är det vinnande koncept nånstans. Du förlorar på alla sätt om du följer lagen när det gäller detta problem. Så vilka gynnar det? Man kanske ska skola om sig och blir kriminell på alla sätt. För enligt sveriges lag så är du trots allt människa oavsett om du skapar en massa lidande på olika sätt för dina med människor om o om igen och i olika grader.
Nästa gång dina grejer försvinner så lämnar jag ett tackbrev och skriver en önskelista på vad du kan placera ut som jag kan få själa :tungan

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
För att du ska få använda nödvärn måste dom inte hota dig. Skrivningen i lagen lyder
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom

Men. Springer man dit och direkt klappar på första bästa så har man använt mer våld än nöden kräver och således faller det utanför nödvärnslagen eftersom det är uppenbart oförsvarligt. Går du dit och säger till och dom vägrar avlägsna sig och istället blir hotfulla så har du rätt att använda den mängd våld som står i proportion till det upplevda hotets allvarlighetsgrad.

Nyckeln är att det ska vara det hot du upplever. Det är det som man ska hävda i rätten om dom försöker sig på en stämning för övervåld.
Har dom verktyg som du skäligen kunde misstänka att dom skulle använda som tillhyggen är ett tillhygge från din sida inte uppenbart oförsvarligt.

Åker man dit för övervåld när man försvarat sig eller sin egendom mot fler än en gärningsman så har man antingen varit fruktansvärt våldsam eller så har man haft en djävla otur kombinerat med en oerhört inkompetent försvarare.
Du fortsätter att ta 2 ståndpunkter i samma inlägg IGEN.Du pratar om ett scenario o sen lägger du till ett MEN o beskriver ett annat.Först skriver du att man INTE behöver bli hotad alls,o sen i raderna under skriver du precis motsatsen o använder nästan precis MINA ord.Du börjar att prata om att ha blivit ANGRIPEN,Back to basic.Jag pratade om det ursprungliga scenariot i DENNA tråd.Där kunde man springa ut o klappa på busar med slagträ när dom stod med en fulvan uppbackad mot din hoj o TÄNKTE ta den.Sen har du ändrat o glidit iväg till att skapa nån form av scen som aldrig ens diskuterades från start.Dessutom fortsätter du att ha fel även där.En rättegång består av domare o lagmän som under rådande dagsform TOLKAR din version o lägger in ALLA variabler i det som skett.O då finns det inte en chans i helvete att du klarar dig undan med att PÅSTÅ att du upplevde dig hotad,du måste HA VARIT HOTAD. I rest my case,du hajar ändå inte .

Last edited:

njelger

Guest
Så. Ska jag tolka det som att du menar att köra 7 km/h för fort är samställt med grov misshandel för dig?

Nej, men du hävdade inte att det var fel utan bara att det var olagligt.
STOR skillnad där.
Om min son vore hotad skulle inte jag (men kanske du?) börja slå i lagboken.

Kan du förövrigt ge mig källan för ditt påstående att stölderna i ett område minskar efter regelbunda överfall på buset.

Får de stryk på ett ställe så lär de ju dra vidare till nästa..

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du fortsätter att ta 2 ståndpunkter i samma inlägg IGEN.Du pratar om ett scenario o sen lägger du till ett MEN o beskriver ett annat.Först skriver du att man INTE behöver bli hotad alls,o sen i raderna under skriver du precis motsatsen o använder nästan precis MINA ord.Du börjar att prata om att ha blivit ANGRIPEN,Back to basic.Jag pratade om det ursprungliga scenariot i DENNA tråd.Där kunde man springa ut o klappa på busar med slagträ när dom stod med en fulvan uppbackad mot din hoj o TÄNKTE ta den.Sen har du ändrat o glidit iväg till att skapa nån form av scen som aldrig ens diskuterades från start.Dessutom fortsätter du att ha fel även där.En rättegång består av domare o lagmän som under rådande dagsform TOLKAR din version o lägger in ALLA variabler i det som skett.O då finns det inte en chans i helvete att du klarar dig undan med att PÅSTÅ att du upplevde dig hotad,du måste HA VARIT HOTAD. I rest my case,du hajar ändå inte .

Nej. Jag menar att det är olika stadier i ingripande. Om någon försöker sno din hoj så har du rätt att ingripa och det faller under nödvärnslagen. Men du får bara använda en ytterst begränsad mängd våld eftersom dom inte ännu gett sig på dig eller hotat dig. Om dom motsätter sig att du tar tillbaka din egendom och blir hotfulla så får du använda en mängd våld som står i relation till det upplevda hotet.

Och det är ett upplevt hot det är frågan om. Eller hur menar du?

Om jag tolkar dig rätt så menar du att om någon trycker upp mig i ett hörn och tänker slå mig så får jag inte försvara mig om han inte uttryckligen sagt att han tänker slå mig på käften???
Enligt nödvärnslagen så får jag försvara mig om jag hamnar i en situation där jag rimligen kan anta att någon har för avsikt att skada mig. Det krävs inte att någon verbalt uttalar ett hot.

Sen finns det säkert fall där det inte går att hävda att man upplevde sig hotad. Om det är jag och en ensam 50 kilos pundare som står 300 meter bort så är det nog svårt för mig att hävda att jag kände mig hotad och därför sprang till honom och knivade ner honom med min kockkniv från köket.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras