För att reda ut rättsläget (känns som att det börjar bli min roll här på forumet)..
Nödvärnsrätt kan föreligga (dock existerar varken "självförsvarslag" eller "brottslag") enligt BrottsBalken 24 kap om allmänna grunder för ansvarsfrihet.
24 kap. 1 §
"En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)."
Begränsningen för nödvärn är alltså att det inte får vara uppenbart oförsvarligt. Att attackera någon med baseballträ behöver inte vara uppenbart oförsvarligt (jfr NJA 1994 s. 48, där en person jagade ikapp en presumerad inbrottstjuv, hotade denne med kniv och, i tumultet, råkade skära denne i ansiktet, bedömdes vara excessfall), även om i min mening mycket talar för det. Det blir isf alltså en bedömning om nödvärnsexcess enligt BrB 24 kap. 6 §:
"Om någon i fall där 1–5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458)."
Detta bör rimligen bli aktuellt.
Enligt min tolkning är att banka på någon med basebollträ för att denne försökt nalla din båge som motorcyklist jävligt motiverat, men som jurist väldigt nära gränsen för vad som är uppenbart oförsvarligt. Ett färskt avgörande från HovR:n, som gick på TR:ns linje, stipulerade första slaget som nödvärn, andra som excess. Tredje skulle mycket väl kunna gå väl över gränsen även för excess och alltså medföra en fällande dom, även om straffvärdet troligtvis bedöms lägre. Det bör också nämnas att detta fall rörde försvar av en far som blev misshandlad.
Så hur ska man summera det hela? Precis som vad som helst annars. Använd ditt omdöme. Är det värt att riskera allt som nämnts i tråden (att bli misshandlad, hämndaktioner osv) plus eventuell rättslig påföljd för att rädda din motorcykel? Det kan bara du bestämma.
To each his own.