Varning!! Försöker att stjäla hojar i STHLM!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vad dryga en del fiskmåsar är här på forumet;
Ena stunden så skall alla poliser gå och dö i ett hörn, att köra ifrån dom och köra oförsäkrat och utan körkort är en mäsnklig rättighet. Outlaw är guld.

Sen undrar ni vad polisen gör när en hoj blir stulen och har allehanda moraliska åsikter om stölder av motorcyklar. Rätt så patetiskt att inte ha kommit längre i sin helhetsanalys av omvärlden och samhällsskicket.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Nej. Jag menar att det är olika stadier i ingripande. Om någon försöker sno din hoj så har du rätt att ingripa och det faller under nödvärnslagen. Men du får bara använda en ytterst begränsad mängd våld eftersom dom inte ännu gett sig på dig eller hotat dig. Om dom motsätter sig att du tar tillbaka din egendom och blir hotfulla så får du använda en mängd våld som står i relation till det upplevda hotet.

Och det är ett upplevt hot det är frågan om. Eller hur menar du?

Om jag tolkar dig rätt så menar du att om någon trycker upp mig i ett hörn och tänker slå mig så får jag inte försvara mig om han inte uttryckligen sagt att han tänker slå mig på käften???
Enligt nödvärnslagen så får jag försvara mig om jag hamnar i en situation där jag rimligen kan anta att någon har för avsikt att skada mig. Det krävs inte att någon verbalt uttalar ett hot.

Sen finns det säkert fall där det inte går att hävda att man upplevde sig hotad. Om det är jag och en ensam 50 kilos pundare som står 300 meter bort så är det nog svårt för mig att hävda att jag kände mig hotad och därför sprang till honom och knivade ner honom med min kockkniv från köket.
Men vi började med att analysera ETT specifikt fall.O DU har vidareutvecklat det till att analysera HELA lagboken o ALLA prejudikatfall sen dess grundande.Det e mer än jag orkar med.MIN ståndpunkt i detta specifika fall kvarstår.

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Vad skönt det är att vissa trådar här på SH är otäckt förutsägbara...

"Rask"

Guest
Läsförståelse och slutledningsförmåga är inte några av dina starka sidor va?

Som tur är så har jag bra läsförståelse eftersom jag förstår vad du menar med slutledningsförmåga :hihi

Hursomhelst så respekterar jag din åsikt om att en hoj är matrial och att det kan vara dumt att riskera hälsan för den MEN det jag ruttnar på är att du tycker alla som är beredda att försvara vad som är deras är idioter...

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För att reda ut rättsläget (känns som att det börjar bli min roll här på forumet)..

Nödvärnsrätt kan föreligga (dock existerar varken "självförsvarslag" eller "brottslag") enligt BrottsBalken 24 kap om allmänna grunder för ansvarsfrihet.

24 kap. 1 §
"En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,

3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller

4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)."

Begränsningen för nödvärn är alltså att det inte får vara uppenbart oförsvarligt. Att attackera någon med baseballträ behöver inte vara uppenbart oförsvarligt (jfr NJA 1994 s. 48, där en person jagade ikapp en presumerad inbrottstjuv, hotade denne med kniv och, i tumultet, råkade skära denne i ansiktet, bedömdes vara excessfall), även om i min mening mycket talar för det. Det blir isf alltså en bedömning om nödvärnsexcess enligt BrB 24 kap. 6 §:

"Om någon i fall där 1–5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458)."

Detta bör rimligen bli aktuellt.

Enligt min tolkning är att banka på någon med basebollträ för att denne försökt nalla din båge som motorcyklist jävligt motiverat, men som jurist väldigt nära gränsen för vad som är uppenbart oförsvarligt. Ett färskt avgörande från HovR:n, som gick på TR:ns linje, stipulerade första slaget som nödvärn, andra som excess. Tredje skulle mycket väl kunna gå väl över gränsen även för excess och alltså medföra en fällande dom, även om straffvärdet troligtvis bedöms lägre. Det bör också nämnas att detta fall rörde försvar av en far som blev misshandlad.

Så hur ska man summera det hela? Precis som vad som helst annars. Använd ditt omdöme. Är det värt att riskera allt som nämnts i tråden (att bli misshandlad, hämndaktioner osv) plus eventuell rättslig påföljd för att rädda din motorcykel? Det kan bara du bestämma.

To each his own.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Som tur är så har jag bra läsförståelse eftersom jag förstår vad du menar med slutledningsförmåga :hihi

Hursomhelst så respekterar jag din åsikt om att en hoj är matrial och att det kan vara dumt att riskera hälsan för den MEN det jag ruttnar på är att du tycker alla som är beredda att försvara vad som är deras är idioter...

Låter kanon... Ta din läsförståelsen och gå tillbaka och läst vad jag skrivit en gång till så ska vi se om slutledningsförmågan verkligen fungerar. :tummenupp

Nicotin

Guest
jag skickar hunden på den som försöker sno min hoj i garaget...då den e parkerad så får dom med mig att göra...

jag såg en sportmoppe på stan för ett tag sen som hade en rätt nice klibba på kutsen..

Protected by Hells Angels, mess with it and find out..:D

"Rask"

Guest
Låter kanon... Ta din läsförståelsen och gå tillbaka och läst vad jag skrivit en gång till så ska vi se om slutledningsförmågan verkligen fungerar. :tummenupp

Det är helt ok för mig ifall du väljer att stå på 200m avstånd o gasta samtidigt som du ringer polisen, jag skiter faktiskt i vilket...
Vet inte vad jag skulle göra om jag hamnade i en sån situation, men säkert är att jag skulle göra en avvägning innan jag ger mig in i nåt. Om det slutar med att gärningsmannen har ett brutet knä så har han det. Det viktiga är att man kan förklara sig för polisen då de väl anländer.
Ifall du förklarar för personen att han är gripen och han exempelvis måttar en spark mot dig och du då "råkar" bryta hans knä då du skall lägga ner honom så kommer du undan lagen, ifall du däremot säger att du bröt hans knä med flit ja då åker du dit.
Bevisa att jag hade uppsåt att skada honom.
Allt är en skrivteknisk fråga PunGt!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det är helt ok för mig ifall du väljer att stå på 200m avstånd o gasta samtidigt som du ringer polisen, jag skiter faktiskt i vilket...
Vet inte vad jag skulle göra om jag hamnade i en sån situation, men säkert är att jag skulle göra en avvägning innan jag ger mig in i nåt. Om det slutar med att gärningsmannen har ett brutet knä så har han det. Det viktiga är att man kan förklara sig för polisen då de väl anländer.
Ifall du förklarar för personen att han är gripen och han exempelvis måttar en spark mot dig och du då "råkar" bryta hans knä då du skall lägga ner honom så kommer du undan lagen, ifall du däremot säger att du bröt hans knä med flit ja då åker du dit.
Bevisa att jag hade uppsåt att skada honom.
Allt är en skrivteknisk fråga PunGt!

Du kan glömma att du, per automatik, blir friad från något öht om du bryter någons knä. Oavsett vad du sagt innan. Sen är ju "komma undan lagen" en omskrivning för att begå brott och undkomma, eller?

Jag ser inte hur två fel ska bli ett rätt. Jag ser inte heller hur du kan "rätta" ett brott genom att begå ett själv. Grov misshandel är ett värre brott i lagens mening än en stöld är.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Varför kan inte folk öppna ögonen....
Vad som är verklighet och vad det står i sagoböckerna är ytterst sällan detsamma.

Tragisk att folk stödjer sig på lagar...utan att först bry sig om att lära sig dom:va

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Varför kan inte folk öppna ögonen....
Vad som är verklighet och vad det står i sagoböckerna är ytterst sällan detsamma.

Tragisk att folk stödjer sig på lagar...utan att först bry sig om att lära sig dom:va

Vad snackar du om? Öppna ögonen för vad? Vilka folk? Vilka lagar?

Jag stöder mig på lagar varje dag och har aldrig öppnat en lagbok.. Skulle inte det vara möjligt menar du? Jag kan sätta en god slant på att de flesta här inne inte läs svea rikes lag i någon större omfattning men klarar att leva ett relativ normalt liv iaf.

Då kan ju du också få en chans att svara på min fråga ovan.

Last edited:

"Rask"

Guest
Du kan glömma att du, per automatik, blir friad från något öht om du bryter någons knä. Oavsett vad du sagt innan. Sen är ju "komma undan lagen" en omskrivning för att begå brott och undkomma, eller?

Jag ser inte hur två fel ska bli ett rätt. Jag ser inte heller hur du kan "rätta" ett brott genom att begå ett själv. Grov misshandel är ett värre brott i lagens mening än en stöld är.

Du har inte funderat på att jag kanske skiter ifall två fel blir ett rätt(moralen).
Etiken kanske gör att jag skadar honom med flit. Allt är inte svart eller vitt.
Förespråkar inte våld och kriminalitet men känner ingen solidaritet med kriminella människor. Om det gör mig kriminell att försvara mig, min familj och våra saker så får det bli så...

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Bra jobbat Erland och alla andra som vågar sätta ner foten och agera när buset är på framåtmarsch :tummenupp

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
Vad snackar du om? Öppna ögonen för vad? Vilka folk? Vilka lagar?

Jag stöder mig på lagar varje dag och har aldrig öppnat en lagbok.. Skulle inte det vara möjligt menar du? Jag kan sätta en god slant på att de flesta här inne inte läs svea rikes lag i någon större omfattning men klarar att leva ett relativ normalt liv iaf.

Då kan ju du också få en chans att svara på min fråga ovan.

Hur stödjer man sig på lagar man inte kan el läst?:va

Jag måste stödja mig på massa lagar varje dag i mitt jobb och då är det ju tur att jag kan dom :tungan

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år