Följande finns att läsa på http://www.veidecracing.com
"Efter många vändor har diskussionerna om en utveckling av klassen VEIDEC Trophy kommit till en återvändsgränd. Kostnaderna i klassen har blivit för höga och nyrekryteringen till klassen har av naturliga skäl bromsats upp.
VEIDECs förhoppningar har hela tiden varit att det skall gå att finna en lösning på problemet. Det givna valet för oss som huvudsponsor av denna, roadracingens "kungaklass" hade varit ett steg upp till en standardbetonad 1000-kubiks klass. Men då SVEMO med fast beslutsamhet valt att inte ställa sig bakom en sådan klass väljer VEIDEC att hoppa av rollen som huvudsponsor för motorcyklarna inför säsogen 2005.
Den motsträvighet som SVEMO visat upp genom att inte bara neka en sådan klass SM-status utan dessutom säga nej till att klassen körs ens i cupform har varit en starkt bidragande orsak till att VEIDEC kliver av samarbetet.
Vilket enkelt utryckt betyder att det som vi trott på som den givna vägen för att förbättra villkoren för förarna med lägre kostnader och samtidigt skapa en än mer publikfriande show med dagens nya effektstarka 1000-kubiksmaskiner inte gick att genomföra.
På VEIDEC tror vi på utveckling och framåtanda vilket inte harmonerar med den lösning som SVEMO föreslår med ett standard 600-kubiks reglemente.
VEIDEC vill att publiken skall veta att det är de bästa förarna, på de häftigaste cyklarna som gör upp om att bli bäst i Sverige på det de gör. Att köra roadracing på högsta nivå och ha kul!
VEIDEC har tidigare aviserat att ett avhopp från huvudsponsorskapet skulle bli aktuellt om inte en tillfredställande lösning kunde arbetas fram i god tid inför säsongen 2005. Ett tråkigt beslut att fatta då det har varit ett givande samarbete med STCC AB.
VEIDEC lämnar inte dörren stängd för ett framtida samarbete med STCC AB då vår ambition är att synas i sammanhang där yttersta kompetens blandas med en vilja att hela tiden förbättra och förnya.
Rickard Pålsson
VD VEIDEC AB"
Tack Peter Sköld, Kenneth Lodnert och Fredrik Hansson och Svemos styrelse för att ni verkligen arbetar för roadracingssveriges bästa.
Ni har verkligen gjort oss alla en björnstjänst.
"Efter många vändor har diskussionerna om en utveckling av klassen VEIDEC Trophy kommit till en återvändsgränd. Kostnaderna i klassen har blivit för höga och nyrekryteringen till klassen har av naturliga skäl bromsats upp.
VEIDECs förhoppningar har hela tiden varit att det skall gå att finna en lösning på problemet. Det givna valet för oss som huvudsponsor av denna, roadracingens "kungaklass" hade varit ett steg upp till en standardbetonad 1000-kubiks klass. Men då SVEMO med fast beslutsamhet valt att inte ställa sig bakom en sådan klass väljer VEIDEC att hoppa av rollen som huvudsponsor för motorcyklarna inför säsogen 2005.
Den motsträvighet som SVEMO visat upp genom att inte bara neka en sådan klass SM-status utan dessutom säga nej till att klassen körs ens i cupform har varit en starkt bidragande orsak till att VEIDEC kliver av samarbetet.
Vilket enkelt utryckt betyder att det som vi trott på som den givna vägen för att förbättra villkoren för förarna med lägre kostnader och samtidigt skapa en än mer publikfriande show med dagens nya effektstarka 1000-kubiksmaskiner inte gick att genomföra.
På VEIDEC tror vi på utveckling och framåtanda vilket inte harmonerar med den lösning som SVEMO föreslår med ett standard 600-kubiks reglemente.
VEIDEC vill att publiken skall veta att det är de bästa förarna, på de häftigaste cyklarna som gör upp om att bli bäst i Sverige på det de gör. Att köra roadracing på högsta nivå och ha kul!
VEIDEC har tidigare aviserat att ett avhopp från huvudsponsorskapet skulle bli aktuellt om inte en tillfredställande lösning kunde arbetas fram i god tid inför säsongen 2005. Ett tråkigt beslut att fatta då det har varit ett givande samarbete med STCC AB.
VEIDEC lämnar inte dörren stängd för ett framtida samarbete med STCC AB då vår ambition är att synas i sammanhang där yttersta kompetens blandas med en vilja att hela tiden förbättra och förnya.
Rickard Pålsson
VD VEIDEC AB"
Tack Peter Sköld, Kenneth Lodnert och Fredrik Hansson och Svemos styrelse för att ni verkligen arbetar för roadracingssveriges bästa.
Ni har verkligen gjort oss alla en björnstjänst.