VEIDEC lämnar MC-klassen i STCC på grund av SVEMO-beslut

Status
Ej öppen för fler svar.

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Följande finns att läsa på http://www.veidecracing.com

"Efter många vändor har diskussionerna om en utveckling av klassen VEIDEC Trophy kommit till en återvändsgränd. Kostnaderna i klassen har blivit för höga och nyrekryteringen till klassen har av naturliga skäl bromsats upp.

VEIDECs förhoppningar har hela tiden varit att det skall gå att finna en lösning på problemet. Det givna valet för oss som huvudsponsor av denna, roadracingens "kungaklass" hade varit ett steg upp till en standardbetonad 1000-kubiks klass. Men då SVEMO med fast beslutsamhet valt att inte ställa sig bakom en sådan klass väljer VEIDEC att hoppa av rollen som huvudsponsor för motorcyklarna inför säsogen 2005.

Den motsträvighet som SVEMO visat upp genom att inte bara neka en sådan klass SM-status utan dessutom säga nej till att klassen körs ens i cupform har varit en starkt bidragande orsak till att VEIDEC kliver av samarbetet.

Vilket enkelt utryckt betyder att det som vi trott på som den givna vägen för att förbättra villkoren för förarna med lägre kostnader och samtidigt skapa en än mer publikfriande show med dagens nya effektstarka 1000-kubiksmaskiner inte gick att genomföra.

På VEIDEC tror vi på utveckling och framåtanda vilket inte harmonerar med den lösning som SVEMO föreslår med ett standard 600-kubiks reglemente.

VEIDEC vill att publiken skall veta att det är de bästa förarna, på de häftigaste cyklarna som gör upp om att bli bäst i Sverige på det de gör. Att köra roadracing på högsta nivå och ha kul!

VEIDEC har tidigare aviserat att ett avhopp från huvudsponsorskapet skulle bli aktuellt om inte en tillfredställande lösning kunde arbetas fram i god tid inför säsongen 2005. Ett tråkigt beslut att fatta då det har varit ett givande samarbete med STCC AB.

VEIDEC lämnar inte dörren stängd för ett framtida samarbete med STCC AB då vår ambition är att synas i sammanhang där yttersta kompetens blandas med en vilja att hela tiden förbättra och förnya.

Rickard Pålsson
VD VEIDEC AB"

Tack Peter Sköld, Kenneth Lodnert och Fredrik Hansson och Svemos styrelse för att ni verkligen arbetar för roadracingssveriges bästa.

Ni har verkligen gjort oss alla en björnstjänst.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Motivering...

Tänk vad trevligt det vore om SVEMO kunde motivera sitt beslut i denna fråga. Man blir ju nyfiken på att höra varför... på vilket sätt detta för RR-sporten framåt. :confused:

Men det kanske dom har gjort någonstans?
Magnus Moss
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det där var inte speciellt positivt.

Det kom samtidigt som Svemo la ut reglementet för NSB nästa år.

Bara o vara glad då och acceptera antar jag (vad som förväntas).
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Låter konstigt om Kenneth Lodnert har varit med på detta.... Han brinner ju verkligen för sporten.
Verkar vara ett beslut högre uppifrån som ligger till grund för detta.
 

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
SÅLD
SVEMO :kocko :kocko :kocko :mad: .
faaaan vad de är bra, så djävla tråkigt att vi inte får en kungaklass till i vår.
 

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
SÅLD
Catman skrev:
Låter konstigt om Kenneth Lodnert har varit med på detta.... Han brinner ju verkligen för sporten.
Verkar vara ett beslut högre uppifrån som ligger till grund för detta.
det behöver bara vara majoritet i en styrelse för att det ska klubbas igenom.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Catman skrev:
Låter konstigt om Kenneth Lodnert har varit med på detta.... Han brinner ju verkligen för sporten.
Verkar vara ett beslut högre uppifrån som ligger till grund för detta.
nån som kör bil?
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Strider skrev:
http://www.veidecracing.com
VEIDEC lämnar inte dörren stängd för ett framtida samarbete med STCC AB då vår ambition är att synas i sammanhang där yttersta kompetens blandas med en vilja att hela tiden förbättra och förnya.
Rickard Pålsson
VD VEIDEC AB"

Yttersta kompetensen, förbättring och ständig utveckling....

"The 4 C's"
Customer in focus, Creativity and innovation, Continuos improvement, Clarity and openness

Men tydligen på någons speciella villkor annars kan det kvitta.
It takes two to tango... Självrannsakan gäller även "företagsledningen"...

Torkel skrev:
Beslutet nämns här men ingen förklaring till varför, det tycker jag att man borde kunnat ge!

Tja ett protokoll anger man inga anledningar, där fattas beslut - inget annat.
Enligt det protokoll du länkar till nämns också att man godtagit VU's protokoll 4/2004.
VU's tredje protokoll hittade jag men inte det fjärde...

Alltså har frågan gått både genom rr-sektionen -> Verställande utskottet -> ända upp till Svemo's styrelse, å alla väljer att säga nej.
Så mycket för att Peter Sköld alltid bara ser efter sitt eget köksbord...
*därmed inte sagt att det var rätt av honom att hyra Karlskogabanan!!*

Fast vad spelar allt detta för roll, enligt några inlägg som gjorts så är finns knappt någon RR kvar i Sverige och det kommer aldrig att bli bättre heller...
Vem *an e mörk i synen nu??

Detta kan annars vara startskottet för ngt gott!
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Bosco skrev:
Yttersta kompetensen, förbättring och ständig utveckling....

"The 4 C's"
Customer in focus, Creativity and innovation, Continuos improvement, Clarity and openness

Men tydligen på någons speciella villkor annars kan det kvitta.
It takes two to tango... Självrannsakan gäller även "företagsledningen"...



Tja ett protokoll anger man inga anledningar, där fattas beslut - inget annat.
Enligt det protokoll du länkar till nämns också att man godtagit VU's protokoll 4/2004.
VU's tredje protokoll hittade jag men inte det fjärde...

Alltså har frågan gått både genom rr-sektionen -> Verställande utskottet -> ända upp till Svemo's styrelse, å alla väljer att säga nej.
Så mycket för att Peter Sköld alltid bara ser efter sitt eget köksbord...
*därmed inte sagt att det var rätt av honom att hyra Karlskogabanan!!*

Fast vad spelar allt detta för roll, enligt några inlägg som gjorts så är finns knappt någon RR kvar i Sverige och det kommer aldrig att bli bättre heller...
Vem *an e mörk i synen nu??

Detta kan annars vara startskottet för ngt gott!

Svemos huvudstyrelse gick på sektionens beslut (Sköld) Ingen normal människa kan säga att detta är positivt för RR i Sverige.

Vad för gott hittar du i det här?
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Tråkigt och tragiskt! Tyvärr är det väl på den här nivån framåtandan ligger hos SVEMO och svensk RR!

Hur protestera ?

/Fredrik
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Vet Svemo nåt som inte vi vet?

Man skall ju inte gnälla innan man hört båda parter..... :4skrika


Men det här verkar ju helt åt helvete!
En sport behöver publicitet för att utvecklas, och det finns ingen på RR-SM som klarar av eller har tid med detta på proffsnivå likt STCC.

Varför är man rädd att släppa en klass där faktiskt den nedre halvan av startfältet inte skulle hamna top-5 i Rookie 1000?

Och "riktiga" superbikes som kostar skjortan och lite till är visserligan häftigt, men det finns väl ingen "marknad" för dessa i Sverige!?! Jag tycker i alla fall priset verkar för högt att betala för att "behålla" denna klass.....Men det är ju min mening.....
 

yamma

Ten Kate Power
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Honda Ten Kate
Mötet med Peter Sköld

Jag och Viktor träffade Peter Sköld igår. Vi satt i möte i två timmar och diskuterade Veidec,s "nästkommande" klass. Vi gjorde ALLT för att övertyga att 1000cc är det bästa för Veidec. Tyvärr tyckte Peter Sköld att vi hade fel i det mesta, så det var som att hälla vatten på en gås. Han är fast besluten och övertygad om att 1000cc i Veidec skulle skada superbike i so som är på stark uppgång (enligt han själv). Peter sa att det var helt omöjligt att ha 2st 1000cc klasser nästa år. Men det gick jättebra att ha 3st klasser i 600cc, då skulle det bli SS600, std600, stocksport 600. Jag kan bara säga !!

Det är ett helvete att backa ur bilen när garaget följer med!! :huvet

Mvh Johnny
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
yamma skrev:
Jag och Viktor träffade Peter Sköld igår. Vi satt i möte i två timmar och diskuterade Veidec,s "nästkommande" klass. Vi gjorde ALLT för att övertyga att 1000cc är det bästa för Veidec. Tyvärr tyckte Peter Sköld att vi hade fel i det mesta, så det var som att hälla vatten på en gås. Han är fast besluten och övertygad om att 1000cc i Veidec skulle skada superbike i so som är på stark uppgång (enligt han själv). Peter sa att det var helt omöjligt att ha 2st 1000cc klasser nästa år. Men det gick jättebra att ha 3st klasser i 600cc, då skulle det bli SS600, std600, stocksport 600. Jag kan bara säga !!

Det är ett helvete att backa ur bilen när garaget följer med!! :huvet

Mvh Johnny
Ja, det låter som beslutet har med hans egen lilla favorit klass att göra.

Kollade reglementet för Superbike..... det var inte lönt att köra..
får ju byta hur mycket som helst... = ingen chans att man slåss på lika vilkor
om man har dålig budget.

Bra försök Johnny och Victor!! :Bugar Synd bara att det var som att tala
med en vägg :huvet

mvh
Benny
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
yamma skrev:
Jag och Viktor träffade Peter Sköld igår. Vi satt i möte i två timmar och diskuterade Veidec,s "nästkommande" klass. Vi gjorde ALLT för att övertyga att 1000cc är det bästa för Veidec. Tyvärr tyckte Peter Sköld att vi hade fel i det mesta, så det var som att hälla vatten på en gås. Han är fast besluten och övertygad om att 1000cc i Veidec skulle skada superbike i so som är på stark uppgång (enligt han själv). Peter sa att det var helt omöjligt att ha 2st 1000cc klasser nästa år. Men det gick jättebra att ha 3st klasser i 600cc, då skulle det bli SS600, std600, stocksport 600. Jag kan bara säga !!

Det är ett helvete att backa ur bilen när garaget följer med!! :huvet

Mvh Johnny

Det är ju så man undrar om inte det låg nåt i Cralles brev (som jag för övrigt INTE gillade), hoppas verkligen det kommer en förklaring undertecknad SVEMO snart annars har vi ett förbund som verkligen är ifrågasatt av sina egna och det kan aldrig vara bra....
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Jättetrist att de drar sig ur men jag håller faktiskt med SVEMO. Det kommer säkert komma en förklaring från officiellt håll nån gång. Men efter vad som förklarades på mötet i Kga och som går att läsa i Luffs brev tycker jag trots allt att Svemo har gjort rätt.
Börjar man introducera och döda klasser hit och dit med ett halvårs varsel dödar man sporten, det måste finnas konsekvens.
Varför är dessutom Veidec så himla mycket emot all 600-klasser helt plötsligt. De har fått en fix idé som de tror ökar förarantalet, Svemo lägger motbud baserat på förarunderlaget i Norden och ingen ger sig? Trist men jag tycker ändå inte att en sponsor om än enorm ska få diktera vilkor för RR-sverige.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Strider skrev:
Följande finns att läsa på http://www.veidecracing.com

På VEIDEC tror vi på utveckling och framåtanda vilket inte harmonerar med den lösning som SVEMO föreslår med ett standard 600-kubiks reglemente.

VEIDEC vill att publiken skall veta att det är de bästa förarna, på de häftigaste cyklarna som gör upp om att bli bäst i Sverige på det de gör. Att köra roadracing på högsta nivå och ha kul!

Och vad är det för bakåtsträvande med 600 Super Stock som var ett av förslagen Ni fick av SVEMO??? Där möjligheten till att fler förare skall ha råd att deltaga än i en 1000cc. För man ville väl sänka kostnaderna för att få in fler förare så att racen blir mer spännande för publiken, eller?

Om man kommer och begär en större förändring 5 min i tolv kan man väl också förvänta sig att stöta på "patrull". Förfrågan om att göra om klassen till 1000cc inkom till SVEMO under september månad. Varför väntade man så länge med att påkalla uppmärksammheten om en sådant önskemål till SVEMO?

Om jag har tolkat debatten korrekt så är huvudskälet till att man vill ändra till 1000cc de höga kostnadern som det innebär att köra 600ss. Samtidigt vill man att det skall vara fräckt nog att visa upp för STCC-publiken så att sponsorerna får valuta för all de pengar de puttar in i projektet.

Finns det någon undersökning eller underlag som på något sätt visar att publiken, dvs. den delen av publiken som finner mc-racingen på STCC-tävlingarna varandes intressant, skulle svika om man kör på annat maskinmaterial än 1000cc men där fighterna är minst lika täta och spännande som under föregående år? Dvs. är det maskinmaterialet som är det stora dragplåstret för publiken eller är det de spännande fighterna där fler förare är med och slåss om vinsten???

Självklart är det en kombination men om man måste välja en av dessa faktorer så finner jag det personligen vara mer givande att se en riktig fight oavsett material som förarna åker på. Titta bara på VM-cirkusen. Är det någon av er som finner ett 125cc-race ointressant när tätklungan består av 8-10 förare och där förstaplatsen skiftar flera gånger / varv? När hände det senast i Moto GP eller tidigare GP 500, mer än under de första 2 varven, max???

Vad jag är ute efter är om det finns några underlag, annat än sponsorernas egna högst personliga önskemål, för att säga nej till 600 Super Stock eller 600 standard!

På mig verkar hela denna debatt grunda sig i en fix idé som saknar underbyggande fakta och som när man inte fick medhåll gick över till att bli en principsak! Om så är fallet, vilket jag hoppas inte fallet är även om det verkar så, så kan man starkt ifrågasätta det genuina intresset för Svensk RR.

Japp, detta är ett påhopp, men vad annat kan man dra för slutsatser som utomstående när hela debatten på oficiella forum likt denna startar (mer eller mindre i alla fall, med ett gäng personliga påhopp likt barnen i sandlådan!

De uppgifter jag har är följande:

- Under året som gått har man inom VEIDEC löst diskuterat 1000cc. Men först i september månad lägger man fram ett förslag/önskemål till SVEMO om att redan nästa år (2005) få köra 1000cc i stället för 600ss. Orsakerna som framförst till önskemål om förändring är i huvudsak ekonomiska där man vill köra en klass som blir billigare än den som körs idag. Med huvudinriktning att få in fler förare som kan göra racen mer spännande.

- Ute i Europa diskuteras det friskt om 600 Super Stock i VM och man har fattat beslut om ett införande av denna klass. E huruvida det blir 2005 (som jag har hört) eller 2006 som någon annan framfört är dock oklart. Med detta som en av grunderna lägger då SVEMO fram förslaget om 600 Super Stock eller 600 std.

SVEMO säger mao. nej till 1000cc pga. att det finns klasser som redan motsvarar de grundläggande önskemål som ligger till grund för förslag om ändring till 1000cc. Nämligen billigare klasser med gott om förarunderlag att fylla klassen med, både nationellt men också från våra nordiska grannländer.

Visst Superbike-klassen finns men hur ser underlaget av förare ut där? Skickliga förare med spännande race men hur många är det som kör och vad kostar det inte då i jämförelse med de klasser som SVEMO har lagt förslag på???

- STCC överklagar beslutet till SVEMOS styrelse som anser att RR-sektionen har fattat ett riktigt beslut.

- VEIDEC väljer att hoppa av eftersom man inte fick sin vilja igenom i egenskap av huvudsponsor och för att man inte tror att någon av de klasser som SVEMO föreslagit skulle ge den respons man önskar.

Eller skall man prata om marknadsföring så ligger nog sanningen snarare mer i att ingen av dessa klasser motsvarar den image som företaget vill förknippas med. Dvs. det har ingenting med Svensk RR att göra utan är strikt marknadsmässiga skäl till varför man ville ändra till 1000cc och INTE kunde acceptera någon av de föreslagna redan befintliga klasser, utefter de skäl man angav. Nu är detta mina högst personliga reflektioner och tankar kring det här och jag kan ha fel men det beror i så fall på bristande underlag, vilket kan vara fallet. Jag har i alla fall framfört mina synpunkter utefter det underlag jag har!

// Niklas
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top