Video: Mitsubishi Evo VI vs Suzuki GSX-R1000 2007

V10TDI

Oljebrännare
Gick med
4 Jun 2007
Ort
08
Hoj
V10TDI
Speedy, bra svarat.

Körde du mot den svarta GT2:an? Hur gick det?
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
ulf skrev:
Japp! Det är inga problem om du vet vad du gör...


Jo, det är problem även om man vet vad man gör.:D Har plågat dom mer än 4000mil så jag vet hur dom går. Inte många proffs som utnyttjar dom fullt på strippen klarar det utan att lyfta det minsta på framjulet som i filmen. Förnekar inte att det är en grym bil som kanske piskar den bäste, men det finns nog mer att hämta ur hojen.

Det finns gott om taxichaufförer med +30000 mil under västen som dagligen visar mig att de fortfarande inte kan köra bil...

Detta var ingen stillastående start, utan rullande. Starten togs på tvåan i ungefär 60km/h...


/R
 
Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Menar du den svarta Rufen? Med konstiga bakhjulsvinklar? Nej, men vi pratade om en rematch någon onsdag framöver, och då blir det nog flera repor med olika hojar, jag tror jag får däng, men det finns ju fler hojar...
Han lät intresserad, jag undrar vad som krävs för att hänga den, Vrakis moppe kanske?

Fredrik:tummenupp
 

V10TDI

Oljebrännare
Gick med
4 Jun 2007
Ort
08
Hoj
V10TDI
Menar du den svarta Rufen? Med konstiga bakhjulsvinklar? Nej, men vi pratade om en rematch någon onsdag framöver, och då blir det nog flera repor med olika hojar, jag tror jag får däng, men det finns ju fler hojar...
Han lät intresserad, jag undrar vad som krävs för att hänga den, Vrakis moppe kanske?

Fredrik:tummenupp

Det fanns 3 st. svarta Rufar på plats.

En GT2 med Ruf fälgar och 650 hk, med en norrman, som körde väldigt många repor. Jag har sett en bild från slutet av fältet där en hoj och den bilen ligger några meter max ifrån varandra, hojen något före. Hojen har två smålampor fram, svart hoj, föraren svart/grå/gul med gul hjälm. (visst är jag bra på hojar?) :D

Sen en R Turbo med Ruf 18" fälgar. Den har en 550 kit.

Sen en R Turbo 650 hk, den hade en kund varit av på banan lite med för några veckor sedan. Inga problem då, men så bytte vi däck och då uppenbarade det sig att någonting inte var 100% i bakvagnen. Då vill man inte köra i 200+ så den blev stående. Den har något vassare spec annars än den Rufen som vann förra året (323 km/h mätarfart förbi konerna).

Vore kul med en rematch på R Turbo 650 hk, kan vi säkert ordna men var???
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jag ser inte att någon surar ?

Är det något att sura över att en tokmoddad bil på 770Hk drar en orginalhoj ?

Knappast imponerande......

Tycker du själv det ?

Surra :pannkyss
Ni blir ju alldeles till er, tycker det är väldigt roligt :D Dra effekt/viktförhållandet så kanske det spelar en liten roll.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Som man kan se här. Det krävs över 700 hk för att spöa en std-sporthoj. Har man varit på en del dragracetävlingar så är det ingen överraskning. Det pratas om turboladdade hojar som jämförelse. Finns ett par norrmän som kör turbomatade FJ1200:eek:r på strippen. Dom är ca 4 tiondelar snabbare än en 700hk bil på 201m. Krävs ca 900-1000hk i bil för att komma ned på samma tider. Gå på dragracetävlingar i sommar så får ni svart på vitt vad som är snabbast. Det går att få en jäkla fart på 1500 kg gjutjärn.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Tja, eftersom det var jag som körde min gamla sura -06 på filmen kan jag ge ett par klargöranden.
Till att börja med tog jag lite lätt på Evon eftersom andra bilar fått fetdäng, dom enda som verkade gå sjukt bra var förutom Evon en Carrera GT och en Supra, så ja, jag tog det lite piano i starten/sov lite...:rolleyes:
Jag upplevde det som jämt upp till ca 200 då bilen började dra ifrån för att sedan bromsa vid ca 260 varför jag blev lite förvånad och satte mig upp.
Hojen är helt orginal förutom spänd gasvire men har å andra sidan en fet pilot.
På frågan om jag höll igen är svaret nej, jag kunde inte gasa mer för stoppet var ivägen, inga missade växlingar eller varvstopp, så det var vad jag kunde få ut av den. Vid andra race hade jag 294 på mätaren vid målet, men visst, Ölands -07 med helsystem och PC3 kanske hade kunnat vända steken, men det hade fan varit marginellt, den gick fantastiskt bra den där Evon!
Greppet var toppen, lite fuktig men grov betong och Dunlop Qualifier RR!

Fredrik:yoparty

Jag startade på 2an för att slippa framhjulslyft, det går fortare med båda hjulen i marken...
Starten gick i 60 då killen i Evon ville ha mer varv.
Hade vi gjort om det hade kanske resultatet blivit jämnare, men jag tror inte jag kunnat ta honom upp till 260 iaf.
Resten av gänget hade packat och åkt, så det blev ingen rematch.
Nästa gång kanske?!?

Fredrik:D

Kul att få läsa om din sida av historien. :tummenupp

Din kommentar om fet kanske förklarar varför du inte hissar lite framhjul vid växelbyte 2-3an :D ;)

Tycker själv det hissar på rätt bra om man mejslar ur ordentligt och gör hård växling mellan 2-3an.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Det är Målaren på sin R1 på den bilden, och min Sukka går bättre, men hör av dig till mig eller Raid (Jocke) så styr vi upp ngt. Det vore skojigt!:tummenupp

Fredrik:)
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Folk sitter och pratar om aerodynamiken osv, vet ni hur en Evo VI ser ut ens? Den är ALLT annat än aerodynamisk...och då menar jag inte pga sina vingar utan den är bokstavligen inte aerodynamisk...hela den bilen är inställd på downforce.

Det spelar i princip ingen roll hur Evo'n ser ut, den ÄR mer aerodynamisk än en MC iaf.

"With figures for both drag and frontal area, it's possible to calculate the coefficient of drag, which is 0.603 for the 12R and 0.561 for the Hayabusa. The winner of this wind tunnel shootout is the Suzuki.

It's worth remembering, however, that neither of these CD figures indicate a particularly impressive degree of streamlining, since even a typical passenger car has a CD of less than 0.60 and some models are lower than 0.30."

texten är från en jämförelse hayabusa vs ZX12 och finns här:
http://www.sportrider.com/tech/146_0106_aero/index.html
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Grymt fet bil (alltid gillat EVOsar) och en snajsig hoj också (provade en K7a förra hösten, usch vilken hoj...).

Tycker däremot att det är roligt med alla kommentarer om att det borde vara turbohojar hit och dit.
Har svårt att tro att en turbogixx med, säg, 400 hästar skulle klara sig bättre. Problemet då torde ju vara att tanken leker boxare med förarens huvud stup i kvarten.
Visst, en Hayabusa med turbo och 6-10" förlängd sving skulle säkert smiska, men en vanlig sporthoj med turbo tror jag skulle ha svårt.

Vore kul att se något race med en Rocket III turbo eller kompressor, de skjuter ju på utav bara tusan. :)
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Men vad är det för bil att åka runt i.. Spelar ingen roll om den så hade 5000hk..
"Kolla på mig, jag har en hottad Nissan Micra" :D
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag ser inte att någon surar ?

Är det något att sura över att en tokmoddad bil på 770Hk drar en orginalhoj ?

Knappast imponerande......

Tycker du själv det ?

Hade du någon aning om vad det krävs för att åka ifrån en hoj så hade du oxå blivit imponerad.

Surar absolut inte heller.. Tycker snarare att det är imponerande att sporthojen står sig så bra mot en 4hjulsdriven bil med 770hk när hojjen är 130kkr originalhoj.. Men original mot toktrimmad är inte samma förutsättningar även om det är en kul jämförelse som nån tidigare gärna ville få det till...


4wd är ju bara en nackdel i detta fallet. Ännu mera imponerande alltså.

jag undrar vad som krävs för att hänga den ?

Hallå ? tomtar på loftet eller ? ööhhh !!! 1000cc käkar man ju till frukost puss !

Vi kan börja i 200km\h vilket är ballare ( tycker jag ) så lovar jag att köra ifrån er 700hp svartjobbarbil med ett riktigt fett o manligt bakhjulsspinn till minst 270km\h då jag växlar ,,då släpper ni gasen för att ni fegar. sen 5 an 1,5 bar 435 hp bööööööööööööööörrrrn mer böööööööörrrrn sen sexan 1,5bar ... böööööööööööööööööööööööööörnnnnn 360 blås var är ni då ? inte i min backspegel i alla falll

hotdogs serverat av knutte efter 2,2km. :arsele

Du äter väl inte samma piller som ikväll när du kör den hojen va?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top