Jag är kass på detta. Men borde det inte gå att anpassa ett aggregat att ge en ganska jämn effektkurva?
Till viss del kan man jobba mycket med variationer på kompressor och turbindel, och kamtider/öppningar - men till slut kommer man till en gräns där man inte kommer ifrån att det enda som sätter fart på turbon tidigare är mer cylindervolym.
700+ riktiga ur 2 liter motor, det kommer sent, det går inte att komma ifrån, det blir ett tungdrivet aggregat hur man än vrider på det, och det leder till ett väldigt kort register och halvdan körbarhet.
Så på en trång bana, väldigt krokig väg åker man ledigt ifrån en sådan bil med en betydligt effektsvagare kärra, eller hoj i detta fallet.
Jämför det med en 600cc sporthoj, ettriga, men med lite kort register (även om en "normal" överladdad 2-litersbil med 700 pållar är än mer extrem, det kanske rör sig om ett register på max 3000 varv där det händer något).
/J
P.S. Min gamla Impreza hade "bara" 406 hk, men över 500 Nm från 3200 till 6500 varv (varvstopp vid 7), mappat och bänkat av Per Johansson på Autotech, byggt av mig - den var bra elak just pga sin körbarhet och rapphet...