Video: Mitsubishi Evo VI vs Suzuki GSX-R1000 2007

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Mja, sådant tubrotrim på den bilen lär nog inte vara så oehört kul i kurvorna att hantera... visserligen har väl den här bilen 4 hjulsdrift vilket gör det hela lite säkrare att stämpla järnet. Dock lite tråkigare oxå, har quattro på min a5 som jag kan få ställ med beroende på hur hårt jag går på, men det vill bara driva framåt. Vill ju få lite sladd juh! :cool:

Jag är kass på detta. Men borde det inte gå att anpassa ett aggregat att ge en ganska jämn effektkurva?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Gå några Quattro school och uppgradera haldexen så den biter mer bak... :p


Mja, sådant tubrotrim på den bilen lär nog inte vara så oehört kul i kurvorna att hantera... visserligen har väl den här bilen 4 hjulsdrift vilket gör det hela lite säkrare att stämpla järnet. Dock lite tråkigare oxå, har quattro på min a5 som jag kan få ställ med beroende på hur hårt jag går på, men det vill bara driva framåt. Vill ju få lite sladd juh! :cool:
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Mja, sådant tubrotrim på den bilen lär nog inte vara så oehört kul i kurvorna att hantera... visserligen har väl den här bilen 4 hjulsdrift vilket gör det hela lite säkrare att stämpla järnet. Dock lite tråkigare oxå, har quattro på min a5 som jag kan få ställ med beroende på hur hårt jag går på, men det vill bara driva framåt. Vill ju få lite sladd juh! :cool:

Det är liiiiiite större skillnad mellan en A5 och en Evo VI :) 770 hk hjälper sen till att lägga ut den ;)
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Det finns säkert halvgas på den med ;)



Ja, lite uttjatat.

Det är skoj att de värsta bilarna verkar tycka att standard 1000cc sporthojar är kul att rosta mot. Det verkar vara någon måttstock, typ.

Ganska förståeligt då en 1000cc sporthoj är bland det värsta som finns vad gäller prestanda...det ska MYCKET till för en bil att ens hänga på, inte mindre köra förbi.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är liiiiiite större skillnad mellan en A5 och en Evo VI :) 770 hk hjälper sen till att lägga ut den ;)
jag veeeet :tungan nåja, har iaf snudd på 290hk med nära 600nm. Så nog bör det gå om jag så vill... fast i med att dieselväxlarna är så korta så är det svårt att bibehålla någon sladd.

hade en 350z tidigare som sladda gött på kommando iaf.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ok, så att då har TT, A3 och någon mer haldex?

Trodde faktiskt det var haldex på a4 mfl men jag hade fel.

Finns säkert sätt att uppgradera torsen till att bli mer övertyrd också för all del men skall ju inte behövas i lika stor utsträckning som med Haldex.

Lär dig köra istället då Swedie får jag väl säga ;) Nädå...
Anledningen att jag tog för givet att de satt haldex på A4 mfl var att de var dem vi körde i Quattro school o de var så satans understyrda till skillnad från min s2a som jag visste hade Torsen och uppträdde mer som sådant.

Sedan sett en massa fölk som fixat upgrades till sina haldex i Audi men det har väl antagligen varit a3 och TT dårå ;) går på baken lite snabbare och hårdare så det blir lättare att få bilen dit man vill sedan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag är kass på detta. Men borde det inte gå att anpassa ett aggregat att ge en ganska jämn effektkurva?

Till viss del kan man jobba mycket med variationer på kompressor och turbindel, och kamtider/öppningar - men till slut kommer man till en gräns där man inte kommer ifrån att det enda som sätter fart på turbon tidigare är mer cylindervolym.

700+ riktiga ur 2 liter motor, det kommer sent, det går inte att komma ifrån, det blir ett tungdrivet aggregat hur man än vrider på det, och det leder till ett väldigt kort register och halvdan körbarhet.

Så på en trång bana, väldigt krokig väg åker man ledigt ifrån en sådan bil med en betydligt effektsvagare kärra, eller hoj i detta fallet.

Jämför det med en 600cc sporthoj, ettriga, men med lite kort register (även om en "normal" överladdad 2-litersbil med 700 pållar är än mer extrem, det kanske rör sig om ett register på max 3000 varv där det händer något).

/J

P.S. Min gamla Impreza hade "bara" 406 hk, men över 500 Nm från 3200 till 6500 varv (varvstopp vid 7), mappat och bänkat av Per Johansson på Autotech, byggt av mig - den var bra elak just pga sin körbarhet och rapphet... :yoparty
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Jag räknar till 14 sekunder fullgasande. Hörde nånting om 260 km/h på filmen, stämmer det?

50-260 km/h på 14 sekunder med andra ord. Om så är fallet så gjorde snubben på K7:an nånting fel ;).

Är inte ute efter att hetsa, hade själv huggt av mig en fot för att få den där bilen, helnajs!
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Jag räknar till 14 sekunder fullgasande. Hörde nånting om 260 km/h på filmen, stämmer det?

50-260 km/h på 14 sekunder med andra ord. Om så är fallet så gjorde snubben på K7:an nånting fel ;).

Är inte ute efter att hetsa, hade själv huggt av mig en fot för att få den där bilen, helnajs!


Bilen gasade upp till 270.
Hojjen borde nått dryga 280 vid målsnöret, det var iaf vad en Honda CBR1000RR kom upp i. Tror sträckan är ungefär 2,2km.

Det är ingen K7:a utan en K6:a, om det nu har någon betydelse.

Kan tillägga att det var ganska hygglig motvind också.



Det fanns betydligt roligare bilar där som jag hellre tagit... En trimmad japanare är fortfarande en japanare... ;)



/R
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Kör man med tröja utanpå skinstället för att minska luftmotståndet? :va

Värkar som det va lite orutin i racet, men 770hk+ gör nog att bilen går jävligt bra även mot en hoj.

Pinky har du tagit bort strypningen på hojen än :näsblod (han som tjuvläser lite här och varstans)
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
mmm Evos är fina bilar...skulle vilja se dendär från stillastående o se ifall de får ner kraften i backen, Evos e ju annars för jävla bra på att punga ner allt från motorn ne ri backen o dra iväg men me så mkt häst kan de la va lite knepigt...
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Kör man med tröja utanpå skinstället för att minska luftmotståndet? :va


Nej, man gör det för att detta är ett stort event som kommer synas över stora delar av världen på både DVD och HD samt Youtube. Tidigare event har haft miljontals views så jag ser inte problemet med att göra reklam för PotatoesMC.com i sammanhanget...

Men du kanske vill utveckla din tanke?


/R
 

Rajje

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Inget kort ännu=(
Riktigt elak bil, 4hjulsdrift och 700pollar.. Skulle man ju kunna äga.
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Jag räknar till 14 sekunder fullgasande. Hörde nånting om 260 km/h på filmen, stämmer det?

50-260 km/h på 14 sekunder med andra ord. Om så är fallet så gjorde snubben på K7:an nånting fel ;).

Är inte ute efter att hetsa, hade själv huggt av mig en fot för att få den där bilen, helnajs!

Ägaren av bilen säger att han inte är van såna farter och att han släppte för att han tyckte att det räckte.

Angående cykeln så tror jag knappast att han gjorde nåt fel, folk som är med i PotatoesMC.com är väl knappast amatörer? De kan ju sin sak och han som var där körde nog så bra som det gick.

Evon behöver en 6:e växel, den saken är säker.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top