Video: Mitsubishi Evo VI vs Suzuki GSX-R1000 2007

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Sluta surra, hojen fick storspö :D
Sen att porschen inte tar 08an e ju lite skumt :tummenupp
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Knappast imponerande......

Tycker du själv det ?
jo tycker faktist det är rätt imponerande att få ut sån effekt ur EVO VI:an att den drar en hoj... är ungefär lika imponerande som att få se en elefant springa ifrån en gepard.

Jag saknar alltid en turbo-hoj i det här filmerna :näsblod
Gänget som gör denna film har bara haft med bilar tidigare men det vart så mycket diskutioner i andra trådar på zatzy om vilken bil som behövs för att dra just en orginalhoj, därför hade de inte med några trimmade hojjar.
 
Last edited:

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Rätt kul att se folk bli upprörda här, precis som bilfolk blir upprörda på bilsajter när mc vs bilfilmer postas.

Kan nog intyga att Gustav och co inte gjorde detta test för en massa hårdfakta utan mest på skoj för att se hur många hkr som verkligen behövs för att hålla en 1L hoj i schack.

Däremot tycker jag det var trist på vädret men man kan inte ha tur med allt. Körde själv på Moholm förra året och efter mållinjen får man bromsa rätt hårt innan man viker av höger. Så när det är blött kan jag bara tänka mig att det inte är någon höjdare att sitta på hoj och passera i runt 280-300 km/h förbi en mållinje.

Kanske hade det sett annorlunda ut om strippen var helt torr. Däremot kan jag intyga att SCRAM bilarna går utan bara helsike. Har sett flera av dom in action på bl a Mantorp och de KAN verkligen svänga, sitter de finaste bitarna i både chassie och bromsväg på dessa.

Hade förmånen att köra emot en EVO VI med liknande hästar förra året och kan bara säga att det var som ett möte med min dåvarande bil (Audi RS4 ca 470 hkr), EVO VI:an for iväg som en raket och var praktiskt taget över hela vägbanan men helt klart bland det värsta jag har sett ute på gatan. Och den bilen hade då en 2 liters maskin, byggs nu med en 2.6 liters stroker om jag minns rätt.

Så det finns både monster inom hojar och mc. Sedan är ju en Gixxer inte det värsta i hojväg, det sades nog mest för att få många att titta på filmen och väcka lite intresse. Men ett roligt test då det är hojar med typ powercommander och slipon som man mest möter på gatan, inte en Haya med turbosnurra på 450 hkr.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Surar absolut inte heller.. Tycker snarare att det är imponerande att sporthojen står sig så bra mot en 4hjulsdriven bil med 770hk när hojjen är 130kkr originalhoj.. Men original mot toktrimmad är inte samma förutsättningar även om det är en kul jämförelse som nån tidigare gärna ville få det till...
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Nja, nu tänker du inte till riktigt.

Hojen är en sådan som är köpt orginal från butik, bilen är på samma sätt köpt men sedan hemtagen och moddad en hel del.

Utgången skulle absolut bli annorlunda och hojen också fick samma 'översyn'.

Vore konstigt om utgången i just denna film skulle bli annorlunda med tanke på vad som är gjort med bilen.



Varför ska det ALLTID vara modds på båda fordonen? Så låter det ifrån folk som kör bil mot bil också..."nej men det är orättvist, du har turbo/trim".

Jag sa ju vikt/effektförhållanden...varför tas aldrig det med i kalkylen utan bara trimmet?

Vill du se bil mot turbocykel så söker du bara på Jon Pratkanis på tuben så ska du se att du får fram en bil som kör ifrån en turbocykel...


Hur ska en bil som väger ca 1450 kg på 280 hk kunna jämföras mot en sportcykel på ca 180-190 kg och 185 hk? För min del så går även det...men då fattar man själv hur utgången blir...sporthojen försvinner i horisonten.

Nog förstår alla att så länge alla bilar är originala så finns det ingen som kör ifrån en sporthoj.

Vad gäller "bland det värsta" så är det precis vad som fanns där, diverse värstingbilar som man köper från fabrik. Evon i sig är hårt trimmad och går inte att köpa "över disk" men var också den enda bilen som körde ifrån Gixxern.

En Gixxer 1000 är det värsta som finns på 2 hjul, inklusive ZX10-R, CBR 1000 och R1.

Det var också roligt att se hur Maciej EVO VI la fram det...för det är just så. Detta klipp är inget som gjordes för att håna eller prata skit, det visar bara vad som krävs för att hålla en 1000 cc sporthoj bakom sig.

Nu kan jag i lugn och ro be folk som påstår sig hålla jämt med sina 450-500 hk bilar hålla käften för det gör de aldrig.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Hmmm:rolleyes: Fullgasrepa med en Gixxer1000 K6 utan att framhjulet lättar.:va:confused:
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Nej, man gör det för att detta är ett stort event som kommer synas över stora delar av världen på både DVD och HD samt Youtube. Tidigare event har haft miljontals views så jag ser inte problemet med att göra reklam för PotatoesMC.com i sammanhanget...

Men du kanske vill utveckla din tanke?


/R

Vete fan om du miss uppfattade mig vi norrläningar skriver väll lite ludigt(vi e inte som folk ska va ;))...Varför göra ett race mot en hoj som föraren uppenbarligen försvårar för sig själv genom att ta upp mera vindmotstånd pågrund av att han har en tröja över skinstället sen att köra imotvind med en hoj som inte är så aironatmiskt(stavning?) uppbyggd mot en bil som har mycket bättre aironamisk uppbyggnad gör det inte lättare för hojen.

Vill gärna se ett nytt race på en vindstill sträcka + en hojförare som gasar utan en massa fladerkläder på sig utan ett rent racing ställ.

Det är bra med reklam men sätt en stor potatis skyllt fram på bilen då ;)

Sen har jag hört ryckten om att Potatis killarna blir ifrån körda av 47+ åringar efter vägen också ;) som dessutom kör en slö aprilia.


Bilen går bra och det finns risk att den tar hojen vid rätt förhållanden också men jag vill se en fair fight :)
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Hmmm:rolleyes: Fullgasrepa med en Gixxer1000 K6 utan att framhjulet lättar.:va:confused:

Japp! Det är inga problem om du vet vad du gör...


Vete fan om du miss uppfattade mig vi norrläningar skriver väll lite ludigt(vi e inte som folk ska va ;))...Varför göra ett race mot en hoj som föraren uppenbarligen försvårar för sig själv genom att ta upp mera vindmotstånd pågrund av att han har en tröja över skinstället sen att köra imotvind med en hoj som inte är så aironatmiskt(stavning?) uppbyggd mot en bil som har mycket bättre aironamisk uppbyggnad gör det inte lättare för hojen.

Vill gärna se ett nytt race på en vindstill sträcka + en hojförare som gasar utan en massa fladerkläder på sig utan ett rent racing ställ.

Det är bra med reklam men sätt en stor potatis skyllt fram på bilen då ;)

Sen har jag hört ryckten om att Potatis killarna blir ifrån körda av 47+ åringar efter vägen också ;) som dessutom kör en slö aprilia.


Bilen går bra och det finns risk att den tar hojen vid rätt förhållanden också men jag vill se en fair fight :)


Jodå, jag är väl medveten om att förutsättningarna inte var helt optimala åt ena eller andra hållet. Men det är inte riktigt poängen med detta event heller...

I det här fallet hade det inte hjälp även om han åkt naken med nyvaxad hoj, bilen var snabbare.


Det finns säkert flera som har lyckats köra ifrån någon från PMC vid något tillfälle. Alla i PMC är inte Superbike prospekts (har aldrig påståtts vara så heller), men vi har flera duktiga piloter och håller ofta ett högre tempo än vad de flesta är vana vid...

Jag har kört ifrån flera värsting sporthojjar, med popsnörre skinnställ, i min BMW 330Xi också. Betyder det att BMW:n är lika snabb som denna Evo då?


/R
 
Last edited:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Vete fan om du miss uppfattade mig vi norrläningar skriver väll lite ludigt(vi e inte som folk ska va ;))...Varför göra ett race mot en hoj som föraren uppenbarligen försvårar för sig själv genom att ta upp mera vindmotstånd pågrund av att han har en tröja över skinstället sen att köra imotvind med en hoj som inte är så aironatmiskt(stavning?) uppbyggd mot en bil som har mycket bättre aironamisk uppbyggnad gör det inte lättare för hojen.

Vill gärna se ett nytt race på en vindstill sträcka + en hojförare som gasar utan en massa fladerkläder på sig utan ett rent racing ställ.

Det är bra med reklam men sätt en stor potatis skyllt fram på bilen då ;)

Sen har jag hört ryckten om att Potatis killarna blir ifrån körda av 47+ åringar efter vägen också ;) som dessutom kör en slö aprilia.


Bilen går bra och det finns risk att den tar hojen vid rätt förhållanden också men jag vill se en fair fight :)

Folk sitter och pratar om aerodynamiken osv, vet ni hur en Evo VI ser ut ens? Den är ALLT annat än aerodynamisk...och då menar jag inte pga sina vingar utan den är bokstavligen inte aerodynamisk...hela den bilen är inställd på downforce.
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Folk sitter och pratar om aerodynamiken osv, vet ni hur en Evo VI ser ut ens? Den är ALLT annat än aerodynamisk...och då menar jag inte pga sina vingar utan den är bokstavligen inte aerodynamisk...hela den bilen är inställd på downforce.

Fast nu kör just den här utan bakvingen, så det är lite bättre.


/R
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Fast nu kör just den här utan bakvingen, så det är lite bättre.


/R

Det blir ju lite bättre men ändå finns det vanliga bilar som är "slankare".

Jag förstår inte varför man ska tjafsa om orättvisa hit och dit, trimmad mot original fram och tillbaka...varför inte bara tycka att det är svinkul att folk gör sånt här?

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om vem som vinner, det är alltid kul att vinna, men fan så mycket roligare när man kör race!
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Japp! Det är inga problem om du vet vad du gör...


Jo, det är problem även om man vet vad man gör.:D Har plågat dom mer än 4000mil så jag vet hur dom går. Inte många proffs som utnyttjar dom fullt på strippen klarar det utan att lyfta det minsta på framjulet som i filmen. Förnekar inte att det är en grym bil som kanske piskar den bäste, men det finns nog mer att hämta ur hojen.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jo, det är problem även om man vet vad man gör.:D Har plågat dom mer än 4000mil så jag vet hur dom går. Inte många proffs som utnyttjar dom fullt på strippen klarar det utan att lyfta det minsta på framjulet som i filmen. Förnekar inte att det är en grym bil som kanske piskar den bäste, men det finns nog mer att hämta ur hojen.
startar man från stillastående så skickar man ofta upp framhjulet men med rullande start är det lättare att hålla ner framhjulet. Man vinner knappast något på att skicka upp framhjulet i luften.
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Bra Bil VS Hoj jämförelse där man kan se hur lite som behövs för att lämna i princip allt på 4 hjul som rullar på vägarna i Sverige.

1000 hk Viper mot ett gäng Hayabusor & 1 ZX12-R med olika trimningsgrad.
Moddade Vipers är f.ö grymt populära som dragrace bil i US då dom lämnar "Big nr´s" mao. käkar trimmade Evos m.m till frukost.

[YOUTUBE-ID]TjWUgI_PUTs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Tja, eftersom det var jag som körde min gamla sura -06 på filmen kan jag ge ett par klargöranden.
Till att börja med tog jag lite lätt på Evon eftersom andra bilar fått fetdäng, dom enda som verkade gå sjukt bra var förutom Evon en Carrera GT och en Supra, så ja, jag tog det lite piano i starten/sov lite...:rolleyes:
Jag upplevde det som jämt upp till ca 200 då bilen började dra ifrån för att sedan bromsa vid ca 260 varför jag blev lite förvånad och satte mig upp.
Hojen är helt orginal förutom spänd gasvire men har å andra sidan en fet pilot.
På frågan om jag höll igen är svaret nej, jag kunde inte gasa mer för stoppet var ivägen, inga missade växlingar eller varvstopp, så det var vad jag kunde få ut av den. Vid andra race hade jag 294 på mätaren vid målet, men visst, Ölands -07 med helsystem och PC3 kanske hade kunnat vända steken, men det hade fan varit marginellt, den gick fantastiskt bra den där Evon!
Greppet var toppen, lite fuktig men grov betong och Dunlop Qualifier RR!

Fredrik:yoparty

Jag startade på 2an för att slippa framhjulslyft, det går fortare med båda hjulen i marken...
Starten gick i 60 då killen i Evon ville ha mer varv.
Hade vi gjort om det hade kanske resultatet blivit jämnare, men jag tror inte jag kunnat ta honom upp till 260 iaf.
Resten av gänget hade packat och åkt, så det blev ingen rematch.
Nästa gång kanske?!?

Fredrik:D
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top