Viking Motor Park nyheter

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Den där Sune bara måste ju ha någon kompis på Enköpingsposten, hur skulle han annars får skriva såna där halvsidorskrönikor med massa rappakalja?

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Bara jag som inte förstod egentligen nånting av vad han skrev i den där sista artikeln?!
Bara massa ord, inget vettigt sammanhang ju.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Haha, vilken tomte som skrev den insändaren :confused:

En halv sida med massa ord och skiljetecken :va

sandstream

Guest
Vem tror Sune egentligen att han är, en miljö-jesus, som sett något vi andra inte sett eller förstår? :3freak

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Han lyckades iaf med att bättra på myten att miljöaktivister är insnöade asociala typer med otydliga argument.

Jag kan inte upphöra att häpnas över hur vissa "miljövänner" lever i sjuk dubbelmoral och förbannar tex en motorbana men samtidigt konsumerar produkter vars produktion i mycket högre utsträckning drabbar vår miljö negativt.

Om vi vill "rädda vår planet" handlar det inte om att stoppa/stänga motorbanor, snarare behöver vi alla förändra vår konsumtion och levnadsbeteende, något vi i Sverige redan har kommit en bra bit på vägen i att göra.

Vi kan såklart göra mer, men det gäller som sagt att inte begränsa befolkningens liv i stor utsträckning om vi vill ha dem med oss i detta miljö arbete.

/N

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Skriv en insändare Isse :tummenupp
Kan man maila eller behöver man skicka ett sånt där "kuvert" som man hör om ibland med små bilder på kungen i övre hörnet ? (som säkert Sune gjorde och som transporterades fram till mottagaren av en lastbil).
/N

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Att Sune resignerat till att ständigt återkomma till det symboliska värdet i att stoppa Viking Motorpark är väl ett tecken på att de sakliga argumenten tryter.

sandstream

Guest
En tanke är att vi skriver under insändare med våra riktiga namn, tror det ger mer trovärdighet än diverse smeknamn.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Härligt att det finns folk som orkar jobba, argumentera för sin sak, särskilt som motståndet är tämligen stort. Dom flesta skulle nog säga nej till motorssport om dom fick frågan ställd som miljöaktivister vill ställa dom.
Att hitta rätt argument blir oerhört viktigt om man skall kunna övertyga dom "icke intresserade". Är det inte mkt det det handlar om? att mitt intresse är bättre än ditt? Har ett större berättigande.
Det är inte speciellt demokratiskt att idrottsarenor av olika slag växer upp som svampar ur jorden till miljardbelopp och vi är alla med och betalar oavsett om vi är intresserade eller inte, och sedan får nej till anläggningar som bekostas privat.
Rätt argument är inte enligt mitt sätt att se det att sätta sig emot en enig forskarkår ang. det miljöhot som finns, och som vi kan se effekter av redan idag.
Jag tror att det är ofrånkomligt att göra jmfr, eftersom grunden till hela deras argumentaion bygger på utsläpp, att göra jmfr mellan olika sporter, eller fritidsnöjen,servera dom fakta som visar det faktiska förhållandet mellan olika företeelser, som ger dom en rejäl tankeställare. (shoppning var ett riktigt bra exempel)
Finns det ngn som räknat på utsläpp/capita inom olika fritidsaktiviteter? och totalt? Hur stora "bovar" är resp?
I min värld är siffror bättre än antaganden, och det borde vara lättare att påverka med fakta, antaganden är lätt att avfärda.
Vad gör motorsportorganisationerna i det här? Anlitar man sakkunniga? Finns det ngn lobbyverksamhet?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
aaaaaaaaaz2.jpg

sandstream

Guest
Jag blir helt mållös när jag läser sånt där.
Varför ska vi ens ha hus att bo i, våra förfäder klarade av att bo i Sverige utan hus, det finns grottor mm.
Vi ska inte flyga, hur tar man sig till andra världsdelar då? Med segelbåt?

Lars Kjellén gör nog mer nytta för motorbanan än han tror med sitt predikande.

Nicotin

Guest
det där var bland det dummaste jag läst...

Visst fanns det vissa poänger som drogs till överdrift men killen verkar ju leva i en koja i skogen..

Skulle vilja ha dennes email adress..

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Varför ska vi ens ha hus att bo i, våra förfäder klarade av att bo i Sverige utan hus, det finns grottor mm.
Vi ska inte flyga, hur tar man sig till andra världsdelar då? Med segelbåt?

Grejen är väl att det kanske inte är värt att flyga omkring till andra världsdelar om priset är att jorden går under:näsblod

Segelbåt är ju mycket snällare......dessutom blir det ju mycket mer spännande att korsa atlanten i en jolle. Om det nu är spänning vi söker med våra resor.:)

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Hahaha, mållös är bara förnamnet vad man blir av denna rappakalja. Han får till och med in tsunamin i det hela...vackert

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Det är synd att miljöfrågorna ligger i händerna på personer som Lars Kjellén. Miljöfrågorna är alldeles för viktiga för det. Eller vad sägs om följande: "Förbjud tillverkning och användning av alla stora bensinbilar eller taxera dem så ingen vill ha dem" eller ”Sluta satsa pengar på vägbyggen” Den mannen måste ha tomtar på loftet.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Att Sune resignerat till att ständigt återkomma till det symboliska värdet i att stoppa Viking Motorpark är väl ett tecken på att de sakliga argumenten tryter.

Tänkte på det också. Att Sune Säll inte ens med en stavelse kommenterade vad Sandstream skrivit är tänkvärt i sig!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det är synd att miljöfrågorna ligger i händerna på personer som Lars Kjellén. Miljöfrågorna är alldeles för viktiga för det. Eller vad sägs om följande: "Förbjud tillverkning och användning av alla stora bensinbilar eller taxera dem så ingen vill ha dem" eller ”Sluta satsa pengar på vägbyggen” Den mannen måste ha tomtar på loftet.

Hur kan man argumentera emot att det är helt förkastligt att ha en stor bensinbil som transportmedel till jobbet? Naturligtvis är det så och det är väl något man ska arbeta för att få bort. Likaså meningslösa transporter av bröd/vatten/dylikt över stora avstånd.

Men man bör sätta in krafterna där det gör nytta. Motorbanor/motorsport bjuder de som är intresserade på väldigt mycket (livs)glädje, medan det ger en försvinnande liten påverkan på miljön. Detta bör även en miljökämpe förstå.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning