Viktigt? om Euro 5 till 5+ (5b)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis. Och kollar du upp Yamaha Motor Europe filial Sverige (som de numera heter) med samma tjänst så ser du de snöskotrar jag talade om. De var tydligen av årsmodell 2002 och alla har regnummer SPMXXX. Även en mängd V-Max1200 och WR426 och helt sinnessjukt många fyrhjulingar. Totalt över 2000 olika regnummer…

Jag tvivlar på att dessa står och samlar damm i ett lager någonstans. De har förregistrerats med korrekta chassienummer och alla uppgifter, men sedan blev de aldrig byggda, eller i alla fall inte skickade till Sverige.

Detta handlar knappast om att någon på respektive företag har missat att ställa på dem och råkat göra dem osäljbara för att en Euro-klassning har löpt ut. En sådan skandal hade blivit världsnyhet på nolltid och med tanke på mängden fordon det handlar om så hade nog respektive företag gått omkull i så fall…
 
Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jävla EU, det har blivit för stort och dom har hybris.
människor med maktbehov som ska bestämma en massa onödiga saker.
Man kanske skulle börja med att se till att Indien och Kina slutar elda med kol, och kanske börjar jobba med för att få ner utsläpp?
Nä, istället så ska dom som redan gör mest göra mer….suck. Jag blir så trött.

Tex alla korkar som ska sitta kvar på mjölk och flaskor är en man brilliant idé av EU.
Ja, för jävligt!
EU förstör sin konkurrenskraft medan Kina, Ryssland, Indien mm spyr ut skit.
Otroligt korkat.
Moder jord SOM HELHET är inte intressant tydligen…
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nått jag inte begriper är varför de "miljövänliga" (s,mp)-regeringarna inte lade ner oljekraftverket i Karlshamn ....
Antagligen visste (s,mp)-regeringarna inte om riskerna med olja.
Men vad vet jag.
Enklast hade ju varit att bara öka skatten på oljan så hade ägarna lagt ner oljekraftverket i Karlshamn som olönsamt.
Enkelt.
De är MOT kärnkraft…inte FÖR miljön.
Miljöfokuset är bara en täckmantel för dom.

Problemet är att obildade svenskar o tyskar inte genomskådat dessa partiers riktiga agenda.

Klart de ledande politikerna förstår att elen blir dyrare och att utsläppen ökar med nedlagd kärnkraft!
De flesta väljarna förstår dock inte…men politiker gör allt för att få och behålla makten!
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
IMG_3589.png
3 sekunders googling
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har du koll på hur utvecklingen ser ut i Indien och Kina?

Ryssland är inte relevant.
Vad tror du Ukrainakriget gör för miljön?
Att Kina öppnar ca 2 kolkraftverk i veckan är kanon?
Indien har du redan fått svar på nedan.
Att deras befolkning ökar, gör det utsläppen mindre?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad tror du Ukrainakriget gör för miljön?
Att Kina öppnar ca 2 kolkraftverk i veckan är kanon?
Indien har du redan fått svar på nedan.
Att deras befolkning ökar, gör det utsläppen mindre?
Frågorna är nog lite sneda tror jag.

Jag pratar om trender (utveckling) och 2 kolkraftverk i veckan i Kina får du nog styrka eftersom andelen förnybar energi i Kina stiger hela tiden, idag ca 35%. Poängen är övergången till elektriska fordon pga lokalmiljön och du kan ju fråga VW hur det gått med deras fossilförsäljning i Kina… Likadant Indien som elektrifierar landsbygden med solkraft.

Kinas befolkning minskar. https://www.macrotrends.net/global-metrics/countries/chn/china/population-growth-rate

Indiens ökar fortfarande men har nästan nått peak.

Huruvida utsläppen ökar eller minskar beroende på detta beror på väldigt många faktorer, främst ekonomisk och industriell utveckling men befolkningsutveckling är knappast den drivande faktorn som synes ovan.

Alla krig är direkt dåliga för miljön, vad gäller fordons lagstiftning är Ryssland helt irrelevant. De exporterar i stort sett ingenting på hjul och är hel beroende av kinesisk bilindustri idag. Som för övrigt elektrifieras snabbt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frågorna är nog lite sneda tror jag.

Jag pratar om trender (utveckling) och 2 kolkraftverk i veckan i Kina får du nog styrka eftersom andelen förnybar energi i Kina stiger hela tiden, idag ca 35%. Poängen är övergången till elektriska fordon pga lokalmiljön och du kan ju fråga VW hur det gått med deras fossilförsäljning i Kina… Likadant Indien som elektrifierar landsbygden med solkraft.

Kinas befolkning minskar. https://www.macrotrends.net/global-metrics/countries/chn/china/population-growth-rate

Indiens ökar fortfarande men har nästan nått peak.

Huruvida utsläppen ökar eller minskar beroende på detta beror på väldigt många faktorer, främst ekonomisk och industriell utveckling men befolkningsutveckling är knappast den drivande faktorn som synes ovan.

Alla krig är direkt dåliga för miljön, vad gäller fordons lagstiftning är Ryssland helt irrelevant. De exporterar i stort sett ingenting på hjul och är hel beroende av kinesisk bilindustri idag. Som för övrigt elektrifieras snabbt.
2023 startade Kina drygt 40 GW nya kolkraftverk
1735152225471.png
Frågorna är nog lite sneda tror jag.

Jag pratar om trender (utveckling) och 2 kolkraftverk i veckan i Kina får du nog styrka eftersom andelen förnybar energi i Kina stiger hela tiden, idag ca 35%. Poängen är övergången till elektriska fordon pga lokalmiljön och du kan ju fråga VW hur det gått med deras fossilförsäljning i Kina… Likadant Indien som elektrifierar landsbygden med solkraft.

Kinas befolkning minskar. https://www.macrotrends.net/global-metrics/countries/chn/china/population-growth-rate

Indiens ökar fortfarande men har nästan nått peak.

Huruvida utsläppen ökar eller minskar beroende på detta beror på väldigt många faktorer, främst ekonomisk och industriell utveckling men befolkningsutveckling är knappast den drivande faktorn som synes ovan.

Alla krig är direkt dåliga för miljön, vad gäller fordons lagstiftning är Ryssland helt irrelevant. De exporterar i stort sett ingenting på hjul och är hel beroende av kinesisk bilindustri idag. Som för övrigt elektrifieras snabbt.
Om andelen förnybar energi i Kina 2023 från Vattenkraft, vind, sol och annat ~7600 TWh/år är ~35 % hur många procent är då andelen från kol, gas, olja och kärnkraft ~39700 TWh/år?
1735153891161.png
Från
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
2023 startade Kina drygt 40 GW nya kolkraftverk
View attachment 508262

Om andelen förnybar energi i Kina 2023 från Vattenkraft, vind, sol och annat ~7600 TWh/år är ~35 % hur många procent är då andelen från kol, gas, olja och kärnkraft ~39700 TWh/år?
View attachment 508263
Från
Vad var andelen 2019?

Hur ser trenden/utvecklingen ut?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja ser man på dom sista åren 22 till 23 så bygger kina fler nya kolkraftverk 23 än 22 och lägger ner färre gamla.
View attachment 508265
Ett typexempel på när man pratar om något helt annat än det som är utgångspunkten för diskussionen. Är det medvetet eller missar du poängen oavsiktligt?


China's renewable energy sector is growing faster than its fossil fuels and nuclear power capacity, and is expected to contribute 43% of global renewable capacity growth.[1] China's total renewable energy capacity exceeded 1,000 GW in 2021, accounting for 43.5 per cent of the country's total power generation capacity, 10.2 percentage points higher than in 2015. The country aims to have 80 per cent of its total energy mix come from non-fossil fuel sources by 2060, and achieve a combined 1,200 GW of solar and wind capacity by 2030.[1] In 2023, it was reported that China was on track to reach 1,371 gigawatts of wind and solar by 2025, five years ahead of target due to new renewables installations breaking records.[2] In 2024, it was reported that China would reach its target by the end of July 2024, six years ahead of target.[/quote]

Kina och Indien, liksom faktiskt de flesta andra länder ställer om sin energiförsörjning även om man inte tvärt slutar då industrialiseringen och urbaniseringen (som de faktiskt är mitt uppe i) prioriteras vad gäller tillgången på energi. Men ANDELEN förnybar energi ökar hela tiden och det är det jag pratar om när vi nu skall försöka spå i kaffesumpen om hur utvecklingen kommer att bli framöver.

Avgaskrav och omställning av energisektorn är inte något hittepå av homoglobowokemiljöpartister utan det är ett globalt faktum sedan många år, sedan finns det de som går fortare och de som går långsammare fram. Ständigt skärpta avgaskrav ligger i linje med detta och är också ett faktum tex i kinesiska städer, liksom förstås europeiska städer vars centrala delar inom kort endast kommer att tillåta utsläppsfria fordon. Färre kommer att få andningsbesvär, färre cancerfall, renare lokalmiljö. I längden färre oljeutsläpp och miljökatastrofer, vilket förstås är en ren (häpp) bonus.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett typexempel på när man pratar om något helt annat än det som är utgångspunkten för diskussionen. Är det medvetet eller missar du poängen oavsiktligt?

Att prata om Power generating capacity är totalt ointressant. Man kan ju inte jämföra sol som i bästa fall ger energi i genomsnitt drygt 4000 h/ år med ett kolkraftverk som kan ge energi i 8000 h / år, Samma med vindkraften, det blåser ju inte jämnt.
Och resultatet syns i var Kinas el kom från 2023
~7600 TWh från förnybart ca 16 %
~39700 TWh från kol olja gas och kärnkraft ca 84 %
Du nämner att kapaciten förnybart är 35%
vilket ger en tillgänglighet på ~16/35*8760=~4004 h/år. Eller ?
Vilket inte är så konstigt för den som ser ut utomhus här i Sverige nu, kolsvart över solcellerna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tror ändå att alla gör sitt bästa för att hålla upp det som är viktigt, det vill säga ”tillväxt”.
Och en viktig del i det är att jag kan köpa billiga saker från Temu.
Funkar hyfsat ändå, eller hur?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att prata om Power generating capacity är totalt ointressant. Man kan ju inte jämföra sol som i bästa fall ger energi i genomsnitt drygt 4000 h/ år med ett kolkraftverk som kan ge energi i 8000 h / år, Samma med vindkraften, det blåser ju inte jämnt.
Och resultatet syns i var Kinas el kom från 2023
~7600 TWh från förnybart ca 16 %
~39700 TWh från kol olja gas och kärnkraft ca 84 %
Du nämner att kapaciten förnybart är 35%
vilket ger en tillgänglighet på ~16/35*8760=~4004 h/år. Eller ?
Vilket inte är så konstigt för den som ser ut utomhus här i Sverige nu, kolsvart över solcellerna.
Du fortsätter att skjuta mot ett helt annat mål (ditt eget) eller är det verkligen så att du inte klarar av att förstå vad ”trend”, ”ökande andel” och ”utveckling” betyder?

Prata om hur dåligt du tycker att vindkraft är kan du göra i någon annan tråd mer lämpad för det om du tycker att du har mer att säga.


Sammanfattat:

Klimatförändringar och föroreningar pga mänskliga utsläpp = global energiomställning

Avgaskrav = renare lokalmiljö samt teknisk utveckling
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Men alla kan väl för fan vara överens om att Indien, usa och Kina släpper ut mest? Varför är det ens en diskussion? 😂
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är en otrolig skillnad mellan Kina och Indien, där Indien ligger 30 år efter i utvecklingen. Kina har tagit stora steg för att minska utsläppen i de mer utvecklade delarna av landet, framförallt i öst, medan Indien fortfarande fokuserar på att få till toaletter på skolorna så flickor vill gå dit.

Jobbade tangentiellt med frågan i båda länderna i en tidigare karriär och minns riktigt svåra dagar i Delhi. När Dewali-fyrverkerierna pågår för fullt och bönderna eldar på åkrarna får man fly inomhus för att kunna andas. Man kunde se gula moln hängandes i taket även inomhus…

Kina har också problem, men de har kommit så pass långt på andra områden att de kan skifta över investeringar till att hantera miljöproblem mer effektivt.

Med det sagt har jag svårt att se hur plastpåseskatt och ständigt högre krav i Sverige ska göra en skillnad globalt. Om något borde vi minska förbrukningen av slit-och-släng prylar och bli bättre på att förvalta de tillgångar vi har i landet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kina har också problem, men de har kommit så pass långt på andra områden att de kan skifta över investeringar till att hantera miljöproblem mer effektivt.
Trafiken (antalet fordon), att lastbilsflottan är föråldrad (8 år sedan - f-n vad tiden går fort), att kinesen generellt är ganska (förlåt uttrycket, men hittar inget bättre) snuskig/skitig är ett problem i sig. Annars är det som du säger att tom de koleldade kraftverken är moderna och ganska "rena" frånsett CO2-utsläpp.
En observation - i området där kolgruvorna ligger så är luften sanslöst skitig, det verkar bero på att lastbilarna som fraktar, tappar kolbitar på vägen, kineserna plockar upp o eldar i kaminen hemma, rökgasrening i gamla gjutjärnskaminer är inte på topp precis.
Körde igenom området (ca 50 mil) - helt j-la olidligt att andas, luktade illa o satt kvar i kläderna tills de tvättats. Sikten var inte den bästa - inte dimma men smog......
1735202951692.png

Vit rök - får i alla fall en uppfattning att det är renat o mest vattenånga
1735203085331.png

100 mil norröver var det i alla fall ren luft
1735203208173.png
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det är varmt idag, tänkte ut och okynnesköra min KTM 350 innan det blir minusgrader igen.

Men om jag köper en hoj 2025, typ en KTM 300 EXC, så säger jag att "jag ska tävla i VM och jag vill vinna", då kommer ju dom att fixa min hoj så att alla utsläppsåtgärder försvinner. Vad säger sveriges miljömammor om det?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top