Vilken 4WD för max 100 k

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
Honda CB 750
"WÄÄÄ skåda fhortibiel!!", var det en dalmas till lumpenkamrat som skrek när han såg en irl för första gången.
Något han bittert fick ångra då ingen av oss närvarande kom över skrattnojan han skapade förrns långt efter lumpen.

Jag stordiggar den bilen( fast 30-bil).
Redig terrängpjäs som tålde ett ca 1 meter högt fall med framvagnen.
Skulle inte banga på att äga en om jag hade pengarna, platsen och c-kortet!

Lightversionen annars.
För du kör aldrig motorväg va?

Haha!
Den tar sig fram jävlar anamma, och skulle det var mer snö än så lägger man på kedjorna. 6x6 + diffspärr är de shiit annars..
Jo motorväg händer ibland, typ till besiktning och så. Inget att rekomendera dock, går lite nästan hälften så fort mot skyltad hastighet.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har hört att RAV 4ans fyrhjulsdrift bara drar igång när man spinner. Och den drar ca. 1 liter/milen

Subaru drar ungefär likadant och det är med konstant 4 hjulsdrift(pratar om Outback)

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike
Jag har hört att RAV 4ans fyrhjulsdrift bara drar igång när man spinner. Och den drar ca. 1 liter/milen

Hade en RAV4 (03:a) och kan inte komma ihåg annat än att det var konstant fyrhjulsdrift på den men jag kan ha fel.
Törstig var den också och det var ett jävla oväsen i den.
Förhoppningsvis har den blivit tystare och snålare med åren, om inte annat med deras dieselalternativ.

Jag var rätt nöjd med RAV4:an trots att den var/är rätt oporrig. :tuttar

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Subaru drar ungefär likadant och det är med konstant 4 hjulsdrift(pratar om Outback)

Vad menar du med "drar igång bara när den spinner"? Det gör de flesta flerhjulsdrivna bilar, det är inte så att du åker omkring på motorvägen och bilen dras fram av alla 4 hjul konstant. Då skulle du dels få byta däck konstant samt drivaxlar och kuggar etc samt få tanka för jämnan.

Vare sig Haldex, Visko eller Torsen driver konstant utan det krävs diffspärr för det, det andra är bara slirkopplingar.
Och en del anser ju att det ena är bättre än det andra (Speciellt Audi-ägare av någon konstig anledning...) men det är ju som vanligt med den delen...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vad menar du med "drar igång bara när den spinner"? Det gör de flesta flerhjulsdrivna bilar, det är inte så att du åker omkring på motorvägen och bilen dras fram av alla 4 hjul konstant. Då skulle du dels få byta däck konstant samt drivaxlar och kuggar etc samt få tanka för jämnan.

Vare sig Haldex, Visko eller Torsen driver konstant utan det krävs diffspärr för det, det andra är bara slirkopplingar.
Och en del anser ju att det ena är bättre än det andra (Speciellt Audi-ägare av någon konstig anledning...) men det är ju som vanligt med den delen...

Läs på lite. Ex gamla xc70 så snurrar framhjulen ett helt varv innan viscodiffen griper in. Stor skillnad mot xdrive och quattro. Gamla haldex kan också vara luriga.

Quattro och xdrive brukar rankas högst i oberoende tester där man ställer bilen med vissa hjul på noll friktion.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Läs på lite. Ex gamla xc70 så snurrar framhjulen ett helt varv innan viscodiffen griper in. Stor skillnad mot xdrive och quattro. Gamla haldex kan också vara luriga.

Quattro och xdrive brukar rankas högst i oberoende tester där man ställer bilen med vissa hjul på noll friktion.

Subaru måste du flika in bland de mest ansedda systemen med.

Sen håller jag med om XC70 och gamla viskosystem, en XC70 som man ska dra upp en båt med gräver ner fronten lagom tills att baken börjar driva, då gräver den ner den med :mohahaha

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag har en volkswagen touareg V8. Har aldrig och kommer troligen aldrig köra fast, det är helt enkelt skiten att äga :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Vad ska jag läsa på om, jag vet hur de fungerar. Jag ifrågasatte Kottsons inlägg då det lät på honom som om en fyrhjulsdriven bil skulle driva på alla fyra hjulen.
Och jag har inte påstått något system vara bättre än det ena, bara att Audi-ägare beter sig som Ducati-ägarna :D

Personligen föredrar jag en Subaru på vintern framför Audi, men smaken är som baken. Kan ha att göra med Audins kraftiga understyrning också.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Personligen föredrar jag en Subaru på vintern framför Audi, men smaken är som baken. Kan ha att göra med Audins kraftiga understyrning också.
Understyr en Audi Quattro kraftigt så är det för att du kör som en kärring :fakta
De tvåhjulsdrivna understyr däremot gärna en hel del :gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förvisso sexhjulsdrift och 40-talskonstruktion...
http://www.blocket.se/jonkoping/Zil_157__59_6x6_30610165.htm
Nackdelen är dock bensinmotor.

Vill du ha diffspärr, centralfyllt däckstryck och ryssV8-diesel kolla på sextiotalskonstruktionen Ural 131 som än idag terrängspöar det mesta i lastbilsväg utom Unimog.

Här är före detta mil.specade sovjetiska armé-Ural 131:eek:r som nuförtiden civiltjänstgör i det ryska skogsbruket.
Sjuka grejer...

[YOUTUBE-ID]Lym_fL6KMhA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Sånt här använder man skotare till i Sverige, inte lastbilar :D
Ural 131.

[YOUTUBE-ID]YkqtcfhiE4A&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Och jag har inte påstått något system vara bättre än det ena, bara att Audi-ägare beter sig som Ducati-ägarna :D

App-app-app, där pinkar du i galen tunna. :D Ducatiägare dras med den svenska avundsjukan mixat med jantelagen. Du skola icke ha fräsigare motorcykel än din nästa. :fakta

För övrigt är Subarus awd kass på mixad friktion med, står vänster sida på torr asfalt, och höger på is, så står man kvar, turligt nog uppstår bara sådana situationer i krystade, skapade test.

Jag åkte Impreza GT i...8 år, och i de mest jävliga förhållanden, i alla varianter av trimningsgrad på motor/chassie/kraftöverföring - satt aldrig fast med den bilen.

Minns speciellt en resa från Sorunda hem i snöstorm, med oplogade vägar och snö över trösklarna hela tiden, kul resa med mycket bus och 3 liter milen i förbrukning. :hihi

Subaru har visko i mitten, och på de snikiga varianterna öppna diffar fram och bak (ingen broms alltså), STi dras med visko bak, och en del modeller har lamell (de med ställbar centerdiff - magnetstyrt).

Så, det man skall shoppa är en STi med ställbar mitt, det är absolut bäst ur ta-sig-fram-synpunkt (och busfaktor).

/J

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Klippet ovan talar ju för sig självt! fyfan va najs det skulle vara att slippa skotta....nä, nu ska jag fan åka & kolla bilar tror jag!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det verkar så besvärligt att vända med timmerbilen, annars var det en bra ide Jörgen[YOUTUBE-ID]cLUY3cdzgIE[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC