Vilken körstil har du

Mattias skrev:
Jag har ett likadant ställ som Sjögren. När jag har det på mig säger alla att jag borde dölja det med en tröja. Visar ju bara hur lite folk fattar, inte sant?
Den designen/färgsättningen är ju sedan ett tag kult. Dölja med en tröja? Tvärt om - vore coolt med matchande hjälm och iridiumvisir.
 
Några bilder på lite olika körstilar + en förklaring på vilka krafter som inverkar.
 

Bifogat

  • 1_1.JPG
    1_1.JPG
    111.1 KB · Visningar: 196
  • 1_2.JPG
    1_2.JPG
    65.2 KB · Visningar: 198
  • 333.JPG
    333.JPG
    101.3 KB · Visningar: 172
stavgren skrev:
Några bilder på lite olika körstilar + en förklaring på vilka krafter som inverkar.

Sista bilden där är ju bara skitsnack. Dom engelska gruntarna kanske borde studera lite fysik o matte innan dom förklarar nått sånt...

EDIT: Inte bara skitsnack men slutsatsen är fel.
 
Don Quixote skrev:
Sista bilden där är ju bara skitsnack. Dom engelska gruntarna kanske borde studera lite fysik o matte innan dom förklarar nått sånt...

EDIT: Inte bara skitsnack men slutsatsen är fel.
Vad menar du?
 
Nyteknik skrev:
Vet ingen "potatis" som är snabb på riktigt. Och jag har aldrig sett någon som är snabb på bana köra i tröja. Titta på Sjögren bakom mig till exempel; ingen tröja. Notera att han är bakom mig. :tungan
:mattias SJÖSTRÖM! :mattias Enda anledningen till att han är bakom dig är att han snart har kört ett helt varv mer än dig under den tävlingen... :hihi
 
Torkel skrev:
:mattias SJÖSTRÖM! :mattias Enda anledningen till att han är bakom dig är att han snart har kört ett helt varv mer än dig under den tävlingen... :hihi
Jag verkar aldrig kunna lära mig vad han heter. -gren, -ström, -kvist... :3freak

Klart jag vet anledningen till att han är bakom mig. Men det är kul att se honom bakom mig. Där ska han också vara nästa säsong. Basta!
 
GSXR1100R skrev:

Kraften som däcket behöver ta upp är mv^2/r vilket är helt riktigt. Alltså frestar man på däcket mer ju högre hastighet du håller och ju mindre kurvans radie är. Sen skriver dom att "Well, this force will be lower if the bike is more upright". Förvisso lite rätt i sig men vad dom menar är att om du hänger av mer och därmed har hojen mer upprätt, men håller samma hastighet och med samma kurvradie som tidigare så skulle den kraften bli mindre. Aldeles galet. Vid viss hastighet och radie måste vinkeln mellan linje kontaktyta - tyngdpunkt och asfalten vara samma oavsett hur man sitter. Dock om du hänger av flyttar du tungdpunkten nedåt och för att kompensera kan då hojen hållas mer upprätt. Vad man har vunnit är inte att kraften mv^2/r blir mindre utan att du förhoppningsvis har större kontaktyta mellan däck och asfalt vilket i sin tur primärt innebär att friktionskoefficienten ökar och däcket klarar högre kraft utan att släppa....

Och eftersom dagens däck är gjorda så att de har nästa lika stor kontaktyta över ett ganska stort område av lutvinklar så händer det inte så mycket. Det betyder, som flera märkt, att det går att köra styggefort även med TIBA-stil så länge inget skrapar i alltför hårt...
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Jag verkar aldrig kunna lära mig vad han heter. -gren, -ström, -kvist... :3freak

Klart jag vet anledningen till att han är bakom mig. Men det är kul att se honom bakom mig. Där ska han också vara nästa säsong. Basta!
Man blir snabb av papegojställ, köp Mattias ställ och bli en vinnare.
 
Don Quixote skrev:
Vad man har vunnit är inte att kraften mv^2/r blir mindre utan att du förhoppningsvis har större kontaktyta mellan däck och asfalt vilket i sin tur primärt innebär att friktionskoefficienten ökar och däcket klarar högre kraft utan att släppa....
Sen beror det nog mycket på hur snäv kurvan är, långa kurvor som inte nyper är lättare att hänga av i.
 
GSXR1100R skrev:
Nu sätter vi pungt för tröjsnacket, visa din körstil istället.
Det har jag ju redan gjort :7peta

@NyTeknik: Varför har du samma nummer som Nicky Hayden? Hemlig beundrare? :hihi
 
sandstream skrev:
@NyTeknik: Varför har du samma nummer som Nicky Hayden? Hemlig beundrare? :hihi
Jag är född -69. Samma dag (fast några år tidigare) som Torkel btw.

Hayden är jag egentligen helt likgiltig inför. Kanonbegåvning men till och med hans motorjournalistiska landsmän har insett att den möjligen inte räcker för att bli bäst i MotoGP.
 
Nyteknik skrev:
Hayden är jag egentligen helt likgiltig inför. Kanonbegåvning men till och med hans motorjournalistiska landsmän har insett att den möjligen inte räcker för att bli bäst i MotoGP.

Bara en kvar att övertyga då... :hihi
 
Don Quixote skrev:
Kraften som däcket behöver ta upp är mv^2/r vilket är... bla bla bla bla :)

...bla bla bla att det går att köra styggefort även med TIBA-stil så länge inget skrapar i alltför hårt...

mv²/2 räknas ju ut i tyngdpunkten och flyttar man den inåt kommer radien men även hastigheten att minska (tänk dig om du kunde förflytta tyngdpunkten till centrum av radien, då skulle hastigheten var lika med 0). Eftersom bägge minskar kommer totala kraften att minska.

Är jag på bärtur nu?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top