Vilken körstil har du

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Nja, gör det? Jag gillar att öka hävkraften i styrimpulserna genom att vinkla armarna så. Lättare att styra. Men det ser nog mer offroad- än roadraingmässigt ut.
Det är du och Fredde Jansson.
Nyteknik skrev:
Hayden är jag egentligen helt likgiltig inför. Kanonbegåvning....
*Antecknar* :tummenupp
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det här ser väl bra ut?
 

Bifogat

  • tbsviestad22.jpg
    tbsviestad22.jpg
    91.5 KB · Visningar: 152

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
stavgren skrev:
mv²/2 räknas ju ut i tyngdpunkten och flyttar man den inåt kommer radien men även hastigheten att minska (tänk dig om du kunde förflytta tyngdpunkten till centrum av radien, då skulle hastigheten var lika med 0). Eftersom bägge minskar kommer totala kraften att minska.

Är jag på bärtur nu?

Centrifugalkraften kan du inte öka eller minska med att flytta tyngdpunkten... den är konstant... Det som däremot ändras är vinkeln mellan däck o vägbana och därmed ändrar du anliggningsytan på däcket..vilket ökar/minskar friktionskofficienten, som tidigare inlägg.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kostet78 skrev:
Centrifugalkraften kan du inte öka eller minska med att flytta tyngdpunkten... den är konstant... Det som däremot ändras är vinkeln mellan däck o vägbana och därmed ändrar du anliggningsytan på däcket..vilket ökar/minskar friktionskofficienten, som tidigare inlägg.
Det finns ingen centrifugalkraft.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kostet78 skrev:
Vad kallar du den kraft som vill att hojjen ska fortsätta fram istället för genom kurvan...
:confused:

Det finns en kraft som heter Centripetalkraft och som verkar inåt mitten. Att hojen vill fortsätta rakt fram är ingen kraft.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Don Quixote skrev:
Det finns en kraft som heter Centripetalkraft och som verkar inåt mitten. Att hojen vill fortsätta rakt fram är ingen kraft.

Hmm... vad kallas det då??

Kanske nått Proffs inom området kan klargöra hur det ligger till???
 
Last edited:

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Kostet78 skrev:
Centrifugalkraften kan du inte öka eller minska med att flytta tyngdpunkten... den är konstant...

Ett exempel:
Jag kör i 30m/s i en radie av 10m (vinkelhastighet på 3 r/s). Jag plus hoj väger 200kg.

Då skulle kraften som verkar på däcken bli 200*30²/10=1,8*10^4N.

Säg nu att jag burkar o iom det minskar radien med 0,1m. Med konstant vinkelhastighet (3r/s) kommer hastigheten i tyngdpunkten bli 3*9,9=29,7m/s. Kraften blir då 200*29,7²/9,9=1,782*10^4 N.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
stavgren skrev:
Ett exempel:
Jag kör i 30m/s i en radie av 10m (vinkelhastighet på 3 r/s). Jag plus hoj väger 200kg.

Då skulle kraften som verkar på däcken bli 200*30²/10=1,8*10^4N.

Säg nu att jag burkar o iom det minskar radien med 0,1m. Med konstant vinkelhastighet (3r/s) kommer hastigheten i tyngdpunkten bli 3*9,9=29,7m/s. Kraften blir då 200*29,7²/9,9=1,782*10^4 N.

Centripetalkraft hit eller dit... jag är ingen matematiker :fatta!

Men det håller ni väl med om att om jag kör igenom en kurva i 30m/s som har radie 10m så finns en "kraft"(kalla det vad ni vill) som stävar efter att hojjen ska fortsätta framåt!!!

Den kraften (eller centripetalkraft eller vad ni nu vill kalla det i fackspråk)...ÄR konstant oavsett tygndpunkt på hojjen.....eller har jag helt fel???? :mad:
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
om jag mitt i kurvan klotar så är det ju naturligtvis så att radien på kurvan blir mindre och då minskar eller försvinner centripetalkraften...
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Kostet78 skrev:
Den kraften (eller centripetalkraft eller vad ni nu vill kalla det i fackspråk)...ÄR konstant oavsett tygndpunkt på hojjen.....eller har jag helt fel???? :mad:
Tänk dig att du står på en stor skiva som snurrar runt. Lutar du dig inåt (dvs flyttar tyngpunkten inåt) blir det lättare att stå kvar än om du lutar dig utåt :)


Abstruse skrev:
Har du bantat Leffe? :hihi
Alla hojar väger inte som ditt gamla bojsänke :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top