Vilken körstil har du

stavgren skrev:
mv²/2 räknas ju ut i tyngdpunkten och flyttar man den inåt kommer radien men även hastigheten att minska (tänk dig om du kunde förflytta tyngdpunkten till centrum av radien, då skulle hastigheten var lika med 0). Eftersom bägge minskar kommer totala kraften att minska.

Är jag på bärtur nu?

Centrifugalkraften kan du inte öka eller minska med att flytta tyngdpunkten... den är konstant... Det som däremot ändras är vinkeln mellan däck o vägbana och därmed ändrar du anliggningsytan på däcket..vilket ökar/minskar friktionskofficienten, som tidigare inlägg.

Kostet78 skrev:
Centrifugalkraften kan du inte öka eller minska med att flytta tyngdpunkten... den är konstant... Det som däremot ändras är vinkeln mellan däck o vägbana och därmed ändrar du anliggningsytan på däcket..vilket ökar/minskar friktionskofficienten, som tidigare inlägg.
Det finns ingen centrifugalkraft.

Kostet78 skrev:
Vad kallar du den kraft som vill att hojjen ska fortsätta fram istället för genom kurvan...
:confused:

Det finns en kraft som heter Centripetalkraft och som verkar inåt mitten. Att hojen vill fortsätta rakt fram är ingen kraft.

Don Quixote skrev:
Det finns en kraft som heter Centripetalkraft och som verkar inåt mitten. Att hojen vill fortsätta rakt fram är ingen kraft.

Hmm... vad kallas det då??

Kanske nått Proffs inom området kan klargöra hur det ligger till???

Last edited:
Kostet78 skrev:
Centrifugalkraften kan du inte öka eller minska med att flytta tyngdpunkten... den är konstant...

Ett exempel:
Jag kör i 30m/s i en radie av 10m (vinkelhastighet på 3 r/s). Jag plus hoj väger 200kg.

Då skulle kraften som verkar på däcken bli 200*30²/10=1,8*10^4N.

Säg nu att jag burkar o iom det minskar radien med 0,1m. Med konstant vinkelhastighet (3r/s) kommer hastigheten i tyngdpunkten bli 3*9,9=29,7m/s. Kraften blir då 200*29,7²/9,9=1,782*10^4 N.

stavgren skrev:
Ett exempel:
Jag kör i 30m/s i en radie av 10m (vinkelhastighet på 3 r/s). Jag plus hoj väger 200kg.

Då skulle kraften som verkar på däcken bli 200*30²/10=1,8*10^4N.

Säg nu att jag burkar o iom det minskar radien med 0,1m. Med konstant vinkelhastighet (3r/s) kommer hastigheten i tyngdpunkten bli 3*9,9=29,7m/s. Kraften blir då 200*29,7²/9,9=1,782*10^4 N.

Centripetalkraft hit eller dit... jag är ingen matematiker :fatta!

Men det håller ni väl med om att om jag kör igenom en kurva i 30m/s som har radie 10m så finns en "kraft"(kalla det vad ni vill) som stävar efter att hojjen ska fortsätta framåt!!!

Den kraften (eller centripetalkraft eller vad ni nu vill kalla det i fackspråk)...ÄR konstant oavsett tygndpunkt på hojjen.....eller har jag helt fel???? :mad:

om jag mitt i kurvan klotar så är det ju naturligtvis så att radien på kurvan blir mindre och då minskar eller försvinner centripetalkraften...

Kostet78 skrev:
Den kraften (eller centripetalkraft eller vad ni nu vill kalla det i fackspråk)...ÄR konstant oavsett tygndpunkt på hojjen.....eller har jag helt fel???? :mad:
Tänk dig att du står på en stor skiva som snurrar runt. Lutar du dig inåt (dvs flyttar tyngpunkten inåt) blir det lättare att stå kvar än om du lutar dig utåt :)

Abstruse skrev:
Har du bantat Leffe? :hihi
Alla hojar väger inte som ditt gamla bojsänke :tungan

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick