Vilken körstil har du

Kostet78 skrev:
Centripetalkraft hit eller dit... jag är ingen matematiker :fatta!

Men det håller ni väl med om att om jag kör igenom en kurva i 30m/s som har radie 10m så finns en "kraft"(kalla det vad ni vill) som stävar efter att hojjen ska fortsätta framåt!!!

Den kraften (eller centripetalkraft eller vad ni nu vill kalla det i fackspråk)...ÄR konstant oavsett tygndpunkt på hojjen.....eller har jag helt fel???? :mad:
Det är tyngdaccelerationen som ger trögheten du talar om. Centripetalkraften verkar inåt i kurvan.
 
stavgren skrev:
Tänk dig att du står på en stor skiva som snurrar runt. Lutar du dig inåt (dvs flyttar tyngpunkten inåt) blir det lättare att stå kvar än om du lutar dig utåt :)

det var ett bra exempel.....
 
Last edited:
valmers skrev:
Det finns ingen centrifugalkraft.
Det hela handlar om friktion och centrifugalkraft, man kan beräkna detta ganska enkelt. Centrifugalkraften är en s.k. pseudokraft (av vissa kallad pedagogisk lögn) som brukar användas för att förklara att saker och ting "pressas utåt" när man snurrar dem runt i en mer eller mindre cirkelformad bana (eller ett segment därav). Detta gäller endast om man använder det roterande systemet som referensram. För en yttre betraktare är det helt uppenbart att det i själva verket handlar om centripetalkraft. Som liknelse kan nämnas att det inte är någon egentlig kraft som trycker kroppen bakåt när man sitter i ett flygplan som startar, det är bara kroppens motvilja mot att accelereras (trögheten) som spökar.
I tekniska sammanhang är dock centrifugalkraften ett etablerat begrepp om man använder det roterande systemet som referensram. Ur det roterande systemets synvinkel finns en kraft som strävar efter att pressa dess komponenter utåt. Centrifugalkraften brukar anges i måttenheten g, som är detsamma som antalet gånger den normala tyngdaccelerationen på jorden, ca 9.81 m/s^2.

Centrifugalkraften beräknas som

(r*(2*pi*f)^2)/g altenativt (r*w^2)/g där vinkelhastigheten w=2*pi*f

där f är rotationsfrekvensen i Hz, r är rotationsradien i meter och g är ca 9.81. Vill man sedan veta hur mycket ett föremål som befinner sig i rotationens utkant "väger" är det bara att multiplicera med föremålets vikt. Observera att föremålets vikt (massa) inte har förändrats, det är bara acceletrationen som gör att man upplever föremålet som tyngre.

I själva verket är det så att en kropp som ej påverkas av några krafter antingen står still (eller åker med konstant hastighet längs en rät linje). För att få kroppen att åka omkring i en icke-linjär bana krävs en kraft som kan övervinna kroppens tröghet, vilket i sin tur utsätter kroppen för en acceleration in mot rotationscentrum. Observera att denna acceleration inte påverkar kroppens hastighet, bara ritkningen på den. Denna kraft kallas centripetalkraft och är proportionell mot kroppens massa och mot kvadraten av dess hastighet, samt omvänt proportionell mot rotationsradien.

Centripetalkraften beräknas på samma sätt som centrifugalkraften ovan, men utan g.

Kraften F = r*m*(2*pi*f)^2. Alernativa uttryckssätt är F=m*r*w^2 eller F=(m*v^2)/r där v är föremålets hastighet. Men v = 2*pi*f*r för cirkulär rörelse så det blir samma sak.
 
Har funderat lite... och ändrat mig!!

Om man flyttar tygndpunkten på ett ekipage inåt mot centrum av kurvan(mindre radie) kommer centrifugalkraften minska något... och du måste antingen räta upp hojjen lite eller köra fortare för att inte tippa..

Har jag rätt eller är jag ute o :öl
 
GSXR1100R skrev:
Det hela handlar om friktion och centrifugalkraft, man kan beräkna detta ganska enkelt. Centrifugalkraften är en s.k. pseudokraft (av vissa kallad pedagogisk lögn) som brukar användas för att förklara att saker och ting "pressas utåt" när man snurrar dem runt i en mer eller mindre cirkelformad bana (eller ett segment därav). ...
Nu förstår jag varför du kör så långsamt Micke!
Du lider av samma mc-funktionshindrande sjukdom som jag: "kanalltförmyckus fysikus ingejörus" :hihi även kallat "å-fan-vad-fort-det-går-snart-räcker-inte-friktionen" :gnissla
 
Sweedo skrev:
Nu förstår jag varför du kör så långsamt Micke!
Du lider av samma mc-funktionshindrande sjukdom som jag: "kanalltförmyckus fysikus ingejörus" :hihi även kallat "å-fan-vad-fort-det-går-snart-räcker-inte-friktionen" :gnissla
Man ska inte tänka så mycket när man kör RR, om man börjar tänka på centripetalkraft och friktion så inser man snart att dom fysikaliska lagarna kommer att skicka dig i bollhavet.

:lol
 
Don Quixote skrev:
Vad man har vunnit är inte att kraften v^2/r blir mindre utan att du förhoppningsvis har större kontaktyta mellan däck och asfalt vilket i sin tur primärt innebär att friktionskoefficienten ökar och däcket klarar högre kraft utan att släppa....

Och eftersom dagens däck är gjorda så att de har nästa lika stor kontaktyta över ett ganska stort område av lutvinklar så händer det inte så mycket. Det betyder, som flera märkt, att det går att köra styggefort även med TIBA-stil så länge inget skrapar i alltför hårt...

Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U
 
sir Urban skrev:
Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U
Exakt, friktionskoefficienten är ju en (visserligen teoretiskt antagen) konstant.
 
sir Urban skrev:
Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U


Vad du kan Urban!!!

God jul också. :tomten
 
valmers skrev:
Exakt, friktionskoefficienten är ju en (visserligen teoretiskt antagen) konstant.

Nja det finns rätt enkla metoder att mäta statisk och dynamisk friktion i däck men det är rätt meningslöst att göra detta exakt då det är så många faktorer som påverkar i verkligeheten temperatur etc.....

Dock så ligger ett bra mc däck på kanske 0,95(en gissning) i friktion vilket är väldigt nära max som är 1,0.

Hela den här diskussionen i tråden bygger dock på att man ska en KONSTANT hastighet genom kurvan och varken bromsa eller gasa för då blir det lite mer räknande än bara centripetalkraft (eller hur det stavas)

//U
 
sir Urban skrev:
Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U

Nu var det ett tag sen jag läste gymnasiefysik men....

Friktionskraften är väl inte areaberoende?
 
jag tittar ner !

När det är nått som skrapar i måste man ju titta efter vad det är som tar i ! eller vad jag så trött att jag sommna ! :trött
 

Bifogat

  • tittar ner.jpg
    tittar ner.jpg
    66.2 KB · Visningar: 137
sir Urban skrev:

Vilket givetvis automatiskt innebär att även kraften är det....;)

Har du några teoretiska samband att slänga upp? Är inte alls hemma på friktionsmekanik.

Edit: Såg att du editerade, det måste ju betyda att arean gummi i backen inte spelar roll.
 
Chris Ash skrev:
Vilket givetvis automatiskt innebär att även kraften är det....;)

Har du några teoretiska samband att slänga upp? Är inte alls hemma på friktionsmekanik.

Edit: Såg att du editerade, det måste ju betyda att arean gummi i backen inte spelar roll.


Med risk för felsägning nu.... Jag har inga formelsamlignar här så jag kan inte bestryka mina teorier rent teoretiskt men det kan jag ordna senare...

Friktionskoefficinten är en dimensionslös konstant enligt sambandet: F1=k*F2
där F1 är normalkraft, k är koefficienten och F2 är kraften som kan överföras med den tänkta friktionen.

Det är möjligt att resonemanget om att det inte skulle vara areaberoende stämmer i teorin.... men ju mindre anläggningsyta desto fortare torde däcket slitas då det blir högre spänning med mindre yta.... Det är ju skillnad på anläggningsytan på olika däck 125 har väl en mindre anläggningsyta jämfört med en R1 ? Men 125 kan ju ändå hålla samma konstanta kurvhastighet som en R1 utan att tappa greppet tidigare än R1an? Men som sagt har inte böcker här som kan styrka detta.... men slutsatsen är nog att detta kan vara så....
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top