Vilken körstil har du

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kostet78 skrev:
Centripetalkraft hit eller dit... jag är ingen matematiker :fatta!

Men det håller ni väl med om att om jag kör igenom en kurva i 30m/s som har radie 10m så finns en "kraft"(kalla det vad ni vill) som stävar efter att hojjen ska fortsätta framåt!!!

Den kraften (eller centripetalkraft eller vad ni nu vill kalla det i fackspråk)...ÄR konstant oavsett tygndpunkt på hojjen.....eller har jag helt fel???? :mad:
Det är tyngdaccelerationen som ger trögheten du talar om. Centripetalkraften verkar inåt i kurvan.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
stavgren skrev:
Tänk dig att du står på en stor skiva som snurrar runt. Lutar du dig inåt (dvs flyttar tyngpunkten inåt) blir det lättare att stå kvar än om du lutar dig utåt :)

det var ett bra exempel.....
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
Det finns ingen centrifugalkraft.
Det hela handlar om friktion och centrifugalkraft, man kan beräkna detta ganska enkelt. Centrifugalkraften är en s.k. pseudokraft (av vissa kallad pedagogisk lögn) som brukar användas för att förklara att saker och ting "pressas utåt" när man snurrar dem runt i en mer eller mindre cirkelformad bana (eller ett segment därav). Detta gäller endast om man använder det roterande systemet som referensram. För en yttre betraktare är det helt uppenbart att det i själva verket handlar om centripetalkraft. Som liknelse kan nämnas att det inte är någon egentlig kraft som trycker kroppen bakåt när man sitter i ett flygplan som startar, det är bara kroppens motvilja mot att accelereras (trögheten) som spökar.
I tekniska sammanhang är dock centrifugalkraften ett etablerat begrepp om man använder det roterande systemet som referensram. Ur det roterande systemets synvinkel finns en kraft som strävar efter att pressa dess komponenter utåt. Centrifugalkraften brukar anges i måttenheten g, som är detsamma som antalet gånger den normala tyngdaccelerationen på jorden, ca 9.81 m/s^2.

Centrifugalkraften beräknas som

(r*(2*pi*f)^2)/g altenativt (r*w^2)/g där vinkelhastigheten w=2*pi*f

där f är rotationsfrekvensen i Hz, r är rotationsradien i meter och g är ca 9.81. Vill man sedan veta hur mycket ett föremål som befinner sig i rotationens utkant "väger" är det bara att multiplicera med föremålets vikt. Observera att föremålets vikt (massa) inte har förändrats, det är bara acceletrationen som gör att man upplever föremålet som tyngre.

I själva verket är det så att en kropp som ej påverkas av några krafter antingen står still (eller åker med konstant hastighet längs en rät linje). För att få kroppen att åka omkring i en icke-linjär bana krävs en kraft som kan övervinna kroppens tröghet, vilket i sin tur utsätter kroppen för en acceleration in mot rotationscentrum. Observera att denna acceleration inte påverkar kroppens hastighet, bara ritkningen på den. Denna kraft kallas centripetalkraft och är proportionell mot kroppens massa och mot kvadraten av dess hastighet, samt omvänt proportionell mot rotationsradien.

Centripetalkraften beräknas på samma sätt som centrifugalkraften ovan, men utan g.

Kraften F = r*m*(2*pi*f)^2. Alernativa uttryckssätt är F=m*r*w^2 eller F=(m*v^2)/r där v är föremålets hastighet. Men v = 2*pi*f*r för cirkulär rörelse så det blir samma sak.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Har funderat lite... och ändrat mig!!

Om man flyttar tygndpunkten på ett ekipage inåt mot centrum av kurvan(mindre radie) kommer centrifugalkraften minska något... och du måste antingen räta upp hojjen lite eller köra fortare för att inte tippa..

Har jag rätt eller är jag ute o :öl
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
GSXR1100R skrev:
Det hela handlar om friktion och centrifugalkraft, man kan beräkna detta ganska enkelt. Centrifugalkraften är en s.k. pseudokraft (av vissa kallad pedagogisk lögn) som brukar användas för att förklara att saker och ting "pressas utåt" när man snurrar dem runt i en mer eller mindre cirkelformad bana (eller ett segment därav). ...
Nu förstår jag varför du kör så långsamt Micke!
Du lider av samma mc-funktionshindrande sjukdom som jag: "kanalltförmyckus fysikus ingejörus" :hihi även kallat "å-fan-vad-fort-det-går-snart-räcker-inte-friktionen" :gnissla
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Sweedo skrev:
Nu förstår jag varför du kör så långsamt Micke!
Du lider av samma mc-funktionshindrande sjukdom som jag: "kanalltförmyckus fysikus ingejörus" :hihi även kallat "å-fan-vad-fort-det-går-snart-räcker-inte-friktionen" :gnissla
Man ska inte tänka så mycket när man kör RR, om man börjar tänka på centripetalkraft och friktion så inser man snart att dom fysikaliska lagarna kommer att skicka dig i bollhavet.

:lol
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Don Quixote skrev:
Vad man har vunnit är inte att kraften v^2/r blir mindre utan att du förhoppningsvis har större kontaktyta mellan däck och asfalt vilket i sin tur primärt innebär att friktionskoefficienten ökar och däcket klarar högre kraft utan att släppa....

Och eftersom dagens däck är gjorda så att de har nästa lika stor kontaktyta över ett ganska stort område av lutvinklar så händer det inte så mycket. Det betyder, som flera märkt, att det går att köra styggefort även med TIBA-stil så länge inget skrapar i alltför hårt...

Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sir Urban skrev:
Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U
Exakt, friktionskoefficienten är ju en (visserligen teoretiskt antagen) konstant.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
sir Urban skrev:
Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U


Vad du kan Urban!!!

God jul också. :tomten
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
valmers skrev:
Exakt, friktionskoefficienten är ju en (visserligen teoretiskt antagen) konstant.

Nja det finns rätt enkla metoder att mäta statisk och dynamisk friktion i däck men det är rätt meningslöst att göra detta exakt då det är så många faktorer som påverkar i verkligeheten temperatur etc.....

Dock så ligger ett bra mc däck på kanske 0,95(en gissning) i friktion vilket är väldigt nära max som är 1,0.

Hela den här diskussionen i tråden bygger dock på att man ska en KONSTANT hastighet genom kurvan och varken bromsa eller gasa för då blir det lite mer räknande än bara centripetalkraft (eller hur det stavas)

//U
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sir Urban skrev:
Med risk för att bli kalla diverse fula saker så kan jag bara påpeka att man inte ändrar friktionskoefficienten för däcket beroende på hur man lutar eller hur fort man kör detta är en konstant för hur mycket kraft däcket klarar ta upp per areanenhet och vilken normalkraft som behövs etc.....

//U

Nu var det ett tag sen jag läste gymnasiefysik men....

Friktionskraften är väl inte areaberoende?
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Chris Ash skrev:
Nu var det ett tag sen jag läste gymnasiefysik men....

Friktionskraften är väl inte areaberoende?

Ja men kraft och koefficient är inte samma sak.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
jag tittar ner !

När det är nått som skrapar i måste man ju titta efter vad det är som tar i ! eller vad jag så trött att jag sommna ! :trött
 

Bifogat

  • tittar ner.jpg
    tittar ner.jpg
    66.2 KB · Visningar: 137

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Chris Ash skrev:
Nej det vet jag, så du menar att koefficienten är det?


Ja precis den är konstant men inte areaberoende. Svarar jag på rätt sak?

//U
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sir Urban skrev:

Vilket givetvis automatiskt innebär att även kraften är det....;)

Har du några teoretiska samband att slänga upp? Är inte alls hemma på friktionsmekanik.

Edit: Såg att du editerade, det måste ju betyda att arean gummi i backen inte spelar roll.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Chris Ash skrev:
Vilket givetvis automatiskt innebär att även kraften är det....;)

Har du några teoretiska samband att slänga upp? Är inte alls hemma på friktionsmekanik.

Edit: Såg att du editerade, det måste ju betyda att arean gummi i backen inte spelar roll.


Med risk för felsägning nu.... Jag har inga formelsamlignar här så jag kan inte bestryka mina teorier rent teoretiskt men det kan jag ordna senare...

Friktionskoefficinten är en dimensionslös konstant enligt sambandet: F1=k*F2
där F1 är normalkraft, k är koefficienten och F2 är kraften som kan överföras med den tänkta friktionen.

Det är möjligt att resonemanget om att det inte skulle vara areaberoende stämmer i teorin.... men ju mindre anläggningsyta desto fortare torde däcket slitas då det blir högre spänning med mindre yta.... Det är ju skillnad på anläggningsytan på olika däck 125 har väl en mindre anläggningsyta jämfört med en R1 ? Men 125 kan ju ändå hålla samma konstanta kurvhastighet som en R1 utan att tappa greppet tidigare än R1an? Men som sagt har inte böcker här som kan styrka detta.... men slutsatsen är nog att detta kan vara så....
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top