Vilken moped hade ni?

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
ganska kul att se hur många det är som påstår att deras gamla dt/mt/zündapps gjorde över 100.. minns väl min polare som hade en tio år gammal dt, med "10hk kit"(enligt katalogen alltså...) 70cc, trim krök och slutdämp, 20mm förgasare och nån typ av crossluftfilter, även omdrevad. den gick väl bra, tills nästa kille i gänget fick en derbi senda som pluggades ur och fick ett metra avgasrör och mindre bakdrev, ojojoj vad den dt stog still... både acc och toppfart vart lååååångt efter sendan, vilken med en 55kg kille toppade ~100km/h MÄTARFART, räkna med 10-15% felvisning... och om man tänker på hur den betedde sig i toppfart får mig att undra över hur man över lever på en gammal plåtburk med ram som inte kan var mer än 1/5 så stark som på en ny moppe, med småt rumbromsar mot den nyas skivbromsar med stålomspunna slangar, sen att fälgar, sving, däck, gaffel och fjädring var rena skämtet på dt(vilken är snäppet vassare än mt och de övriga gamlingarnas). hrmmm
 

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Honolulu, Hawaii
Hoj
Såldes för att betala studier på Hawaii
Körde sönder en stackars Piaggio Superbravo. Uppborrad samt det vanliga trimmet. Enligt mätaren gjorde den nittio men när vi mätte med en mätare från en bil stog det 75 så man får väl tro på det. Tur att man var sponsrad med kamrem (bytte 5 ggr/år). Sålde den för en tusing förra året då den stått med trasig motor (sköt sönder hela cylindern) i ett par år.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
M:et skrev:
Kan det ha funnits en antydan mellan en Thundercat 600 och en moppe här :D (Du får köra ifrån mig på lördag istället...)

Själv började jag på en Crescent Compact som började vobbla i 50 knyck. Fortsatte med en färdigtrimmad, slö som man är, Suzuki K50. Riktig raket, närmade sig 100 med hemlängtan. Det var tider det :tummenupp

köra ifrån dig på dagen å supa dig under bordet på kvällen... :rolleyes:
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Började med en yamaha 50kubikare, variator och allt =) ute och jaga fåglar på lägdan... Brorsan krockade den dock =( Han och min andra brorsa krockade mitt på en raka.. lillbrorsan bröt armen.. :p

Sen köpte jag mig en cresent compact.. gjorde några justeringar på den och den gjorde iaf 65.. =)

Sen köpte jag mig en zundapp.. den gjorde iaf 90.. uppmätt med lättmc.. kom upp i 80 på isen.. sen blev det halt och jag for på isen bra långt..

Efter det när jag nyss hade fyllt 15 sålde jag iväg mopparna köpte en Duett A-Traktor.. Sökte dispans för traktor kort och fick det också =) Har inte renoverat klart den än, men det kommer =)

Nu huller jag på att ta lätt mc kort..
 

Highsider 750y

gix or bust..
Gick med
21 Apr 2003
Ort
KGA
Hoj
.....lös igen...
haha.. ja moppetiden va grejer det!

13 år: crescent flak moped standard i 3 dagar..sedan 5,5 hk 17 knasare=75km/h inte behagligt kan jag säga :crash

14 år: mustang mamba med puch alabamahjul med crossdäck,5 växlad motor,moddad 9hk70cc cylinder,suzuki kolv(högre kolvtopp)specialvevparti,bearbetade motorhalvor,20mmm dellortoförgasare..mm mkt special..toppade enligt polisen 106 km/h på plan väg..undrar vad den hade gjort med fullstora hjul..

kan säga att den lokala vapenindustrin fick sponsra med en del modifikationer då.. :D riktig hotrodmoppe faktiskt.high tech sa snuten.. :mad:
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Det var en -89 Honda mt5 med 65cc cylinder 20mm förgasare och trimpipa, det var på den tiden man tyckte att 90 blås var fort!.
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Honda Monkey... minns dock inte vilken årsmodell, men var sprillans ny när jag köpte den... körde dock endast 20" (på 1 år)för att byta upp mig till en Cagiva Freccia C12R 125cc :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
"13 år: crescent flak moped standard i 3 dagar..sedan 5,5 hk 17 knasare=75km/h inte behagligt kan jag säga "

appropå legender, historierna blir gärna värre med åren:)
75km/t med de grejorna på en flakmoppe är givetvis en myt, så som många andra mopeders toppfarter. Men historierna är ju bra så det gör ju inget egentligen.

Man minns ju hur lätt 65 blev 80:)
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
semper skrev:
casal.. störst kylflänsar norr om eqvatorn, omöjlig att trimma, och en liten ciao som gick som ett skållat ollon

mina kompisar hade ett projekt med en casal för några år sedan......den gick som fan! Bonntrimmad till max!! :D Så att trimma dom går! :tummenupp
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
johanp skrev:
ganska kul att se hur många det är som påstår att deras gamla dt/mt/zündapps gjorde över 100.. minns väl min polare som hade en tio år gammal dt, med "10hk kit"(enligt katalogen alltså...) 70cc, trim krök och slutdämp, 20mm förgasare och nån typ av crossluftfilter, även omdrevad. den gick väl bra, tills nästa kille i gänget fick en derbi senda som pluggades ur och fick ett metra avgasrör och mindre bakdrev, ojojoj vad den dt stog still... både acc och toppfart vart lååååångt efter sendan, vilken med en 55kg kille toppade ~100km/h MÄTARFART, räkna med 10-15% felvisning... och om man tänker på hur den betedde sig i toppfart får mig att undra över hur man över lever på en gammal plåtburk med ram som inte kan var mer än 1/5 så stark som på en ny moppe, med småt rumbromsar mot den nyas skivbromsar med stålomspunna slangar, sen att fälgar, sving, däck, gaffel och fjädring var rena skämtet på dt(vilken är snäppet vassare än mt och de övriga gamlingarnas). hrmmm
Dom nya mopparnas felvisning är enorm! Redan i 20 visar dom 5km/h för mycket jämfört med min DT50! (uppmätt när jag bogserade en ny Peugot Speedfight) Tänk dig då när kör 70...då visar ju mätarn fan 150! :crash Sen var det en kille på en spretans crossmoppe (Derbi eller Beta) som var kaxig, han hade ostrypt och drevat mm och sa att den gjorde 120+ Så vi tog ett rejs, och hur gick det då??? Jag låg ALDRIG efter honom nång gång, och när jag la i 4:an så försvann han mer och mer och när 5:an gled i var han långt bakom! Vet ju inte hur han körde, men de vore ju konstigt om han inte drog fullt...
Min DT va ju ingen raket varken upp till, eller över 100 men med drevning som var lagom till ca90-95 i toppfart var accet helt ok
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
steff skrev:
hur fan lyckadess du med det när min gjorde 100 med 17 drev? varvade din "anus" eller? min varvade sjukt den med gianelli system som varvade mer än jamarcol....
Han kanske hade msx drevat bak? annars måste den varvat 20k ju :) Min gjorde 105 med 16 el. 17 fram + 41 bak + 5-växlar. Inte riktigt fullvarv, men nästan :)
 

Davve

Guest
Mustang Mamba rules!

Deimos skrev:
Detta har säkert varit uppe tidigare skulle jag förmoda.

Många börjar säkert sin 2-hjuliga karriär på en moppe. Vad hade ni för något och hur trimmad var den.

Själv skaffade jag en Mustang Mamba med Zundapp motor när jag var 13. Trimmade skiten ur den. Satte senare på en 13 hk motor och gav mig ut i skogen. Efter 1 vecka var ramen duktigt sned.

Hahaha :D
Hade en blå Mustang Mamba -81:a.
Toktrimmad med bla:
-Kapad kolv
-Uppfrästa polerade kanaler
-Uppfräst insugsrör
-Effektblås
-Planad topp

Gjorde minst 70 km/h på 2:ans växel enligt der polizei!! :crash

Fick indraget körkortstillstånd i 6 månader, men skoj var det. ;)
 

Highsider 750y

gix or bust..
Gick med
21 Apr 2003
Ort
KGA
Hoj
.....lös igen...
Silwer skrev:
"13 år: crescent flak moped standard i 3 dagar..sedan 5,5 hk 17 knasare=75km/h inte behagligt kan jag säga "

appropå legender, historierna blir gärna värre med åren:)
75km/t med de grejorna på en flakmoppe är givetvis en myt, så som många andra mopeders toppfarter. Men historierna är ju bra så det gör ju inget egentligen.

Man minns ju hur lätt 65 blev 80:)

haha.. okejrå..70 iallafall,mätt med farsans saab 900.. :fakta
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
morris skrev:


Man hade å göra när man var i yngre tonåren :rolleyes:
Men nog fan var det kul och lärorikt! Lärt sig att rackla om inte annat :fakta

Håller kidsen på så nå mer? :confused:

klart som fan att man höll på att skruva den den där gamla moppeN! Jag har den kvar förresten. en fin gammal Puch Nevada:D
Lite moddad till "streetracer"-stuk (dvs ingen hast.mätare utan bara en cykeldator :D alla polarna tyckte det var coolt då iaf :p

så här ser min lilla älskling ut :D
 

Bifogat

  • puch nevada liten.jpg
    puch nevada liten.jpg
    110.8 KB · Visningar: 762

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
5 Yamaha DT50MX
3 Puch Dakota
2 Honda MB5 (Den ena har lämnat diverse trimmade EU-mopeder i ett moln av ricinoljerök varenda gång någon har ställt upp på race...)
1 Yamaha FS1
1 Puch Dakota 3000
1 Monark Monarped
1 Crescent Compact

14 stycken hittills, det hinner nog bli fler... En potentiell nr. 15 står 200 meter härifrån.

Orka ta körkort... Då kommer ju polisen bara ta tillbaka det direkt ändå! :rolleyes:
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
johanp skrev:
ganska kul att se hur många det är som påstår att deras gamla dt/mt/zündapps gjorde över 100.. minns väl min polare som hade en tio år gammal dt, med "10hk kit"(enligt katalogen alltså...) 70cc, trim krök och slutdämp, 20mm förgasare och nån typ av crossluftfilter, även omdrevad. den gick väl bra, tills nästa kille i gänget fick en derbi senda som pluggades ur och fick ett metra avgasrör och mindre bakdrev, ojojoj vad den dt stog still... både acc och toppfart vart lååååångt efter sendan, vilken med en 55kg kille toppade ~100km/h MÄTARFART, räkna med 10-15% felvisning... och om man tänker på hur den betedde sig i toppfart får mig att undra över hur man över lever på en gammal plåtburk med ram som inte kan var mer än 1/5 så stark som på en ny moppe, med småt rumbromsar mot den nyas skivbromsar med stålomspunna slangar, sen att fälgar, sving, däck, gaffel och fjädring var rena skämtet på dt(vilken är snäppet vassare än mt och de övriga gamlingarnas). hrmmm

lovar att min ostrypta drac inte hade mycket att sätta emot dt:n när den gick som den skulle och dracen gick BRA, dtn piskar då en derbi med trimrör i accet och toppfarten om den är fräsch och rätt inställd, sen ska man ju tänka på att en 10år gammal moppe som troligen haft en hård historia bakom sig inte går lika bra som den skulle gjort ny....men ingen tvekan om att det är ljusår maskinellt mellan en dt/mt och drac/derbi....Vätskekylt/luftkylt, 6-vxl/4-vxl, skiva/trumma osv. osv.
tycker nästan mopedernas utseende kontra pris börjar urarta en aning :mattias menar...en sporthoj med moppemotor i :3freak

edit
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Nisse Järnet skrev:
Han kanske hade msx drevat bak? annars måste den varvat 20k ju :) Min gjorde 105 med 16 el. 17 fram + 41 bak + 5-växlar. Inte riktigt fullvarv, men nästan :)

min fick jag upp i 107-108 enligt mätarn med 15/45 nerförs bakåtkammat, hemlängtan, sol i ryggen........då varva fanskapet :crash :whip
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top