Vilken sopa...

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Carpe me skrev:
Ja att en modern moppe gör en 100 knyck är ju inte helt omöjligt, när jag hade en beta rr50 enduro för 6år sen, klockade pappa blå den till 75km/h på 5e växeln i lätt uppförsbacke, (fanns en 6e med, mätt till 85km/h med bil efter).

Så en modern pigg hojj med någorlunda drevning toppar nog 100 ganska enkelt. Btw, så är bromsarna helt dugliga på mopparna, dom är ju gjorda för att gå ostrypta (kanske inte lågbudget kinesstyle mopparna), hade Brembo 2 alt 4kolvs ok fram i min med 240mm skiva, och den nöp bra.

Och ja, det är mer skonsamt att åka fast på en 125´a som 15åring än att dom tar en för trimmad moppe. :mad:

Om vi nu ska vrida över diskussionen till det där när man åker fast. 15åring utan kort på 125a=olovlig körning. (Inget mer ?)

Trimmad moppe= ?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
lorkan skrev:
Om vi nu ska vrida över diskussionen till det där när man åker fast. 15åring utan kort på 125a=olovlig körning. (Inget mer ?)

Trimmad moppe= ?

Ja till mig sa dom att det endast var olovlig körning OM hojjen är besiktad, skattad och försäkrad.

Men angående moppen, skriver upp alla punkterna jag åkte dit för som jag kommer ihåg.

Framförande av oregistrerat fordon
Framförande av obesiktat fordon
Framförande av oförsäkrat fordon
Framförande av lätt motorcykel på gångväg
Olovligt framförande av lätt motorcykel

Nu vart minnet lite suddigt, kan fylla i sen om jag kommer ihåg något.
5 punkter Vs. 1 för lätt motorcykel...

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Carpe me skrev:
Ja till mig sa dom att det endast var olovlig körning OM hojjen är besiktad, skattad och försäkrad.

Men angående moppen, skriver upp alla punkterna jag åkte dit för som jag kommer ihåg.

Framförande av oregistrerat fordon
Framförande av obesiktat fordon
Framförande av oförsäkrat fordon
Framförande av lätt motorcykel på gångväg
Olovligt framförande av lätt motorcykel

Nu vart minnet lite suddigt, kan fylla i sen om jag kommer ihåg något.
5 punkter Vs. 1 för lätt motorcykel...

Okej, ser ju värre ut att ha moppen trimmad då, men, blir det inte hursomhelst framskjuten tid för KK etc ?

Det här med trimmade moppar är rätt kul när man frågar polisen, där jag bor är en moppe som går fortare än 63km/h en lätt mc. :va

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
moppar har också en viss effekt gräns dom inte får över stiga.. en 30 moppe får inte vara på mer än 2kw har jag för mig läste det i nån bok... Eu vett ifan..

men det är ganska fult.. om en tex eu - moppe gör 60km/h orginal så får den gå i 60km/h. men gränsen är på 45km/h. :va Det där med moppar är lite lustit...

Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Kronen skrev:
moppar har också en viss effekt gräns dom inte får över stiga.. en 30 moppe får inte vara på mer än 2kw har jag för mig läste det i nån bok... Eu vett ifan..

men det är ganska fult.. om en tex eu - moppe gör 60km/h orginal så får den gå i 60km/h. men gränsen är på 45km/h. :va Det där med moppar är lite lustit...

Nej för alla EUmoppar ska vara tillverkade för en hastighet av högst 45km/h, så gör den 60 original, måste den strypas på fabriken till 45. Sen är det ju så att många moppehandlare plockar bort strypningen innan moppen säljs, så då gör den 60..

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Mögel skrev:
Fy va du är gammal jag har inte ens levt i 28 år.. :lol
Men har du sätt dom nya mopparna eller dom har ju samma bromsar som min ninja.. (nästan :rolleyes: )

Kunde tänka mig det,,
Ja,,har jobbat som mc-mek,,och provkört, bytt skivor och ok, på eu-mopeder,,sitter tom just med en skiva i handen från en NRG, den mäter 190 mm i diameter och 3,5 mm tjock!!! Jag vet att du INTE har så små/tunna skivor (fram är väl dina kring 300 mm/5 mm),,inte ens i bak (ca 220 mm/6 mm), man skulle för övrigt inte kunna ha så stora skivor pga de små 12"-13" hjul som sitter på dem,,12 " = ca 305 mm,,då blir där inte mycket(ingen alls) plats för oket, som jag förövrigt skrev förut endast är 2-kolvsok max,,du har väl 4-kolvsok på din "Ninja". Vad är det förresten en 250 eller 1100?? Alla kallas ju Ninja,,he he. ;-)
Nja, skämt åsida ,tyckte jag såg nånstanns att det var en ZX6R, eller?
Jag kan hålla med dig om att bromserna på en EU-moppe är bra, men inte som en 125:a,,och då pratar jag ju inte om nån veteranhoj eller nåt sånt, då Hondan på bilden var från 87 så trodde jag att du förstod att jag jämförde med liknande mc kring den tid. ;-)
Mogens.

Dawg skrev:
Vilka modeller som idag säljs >10.000:- har 320mm skivor???

Öhh, var kom priset in??
Nåväl,,hur många skall jag nämna,,t.ex. Cagiva Mito -91(320 mm), Aprilia Futura-91(320 mm), Gilera SP 02-91( ok, "bara 300 mm, he he), alla med 4-kolvsok.
Så några finns det ju.
Mogens.

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Oddjob skrev:
Pratar du om Mt/Dt?

det finns inte högkomptopp att köpa till moderna mopeder.

och nej du får knappast upp en DT/MT i 120 med köpetrim, inte utan att modifiera.

samma med en modern moped, KNAPPAST utan att modifiera (det finns trim som klarar 120 men vilket moppefucko har råd med att lägga ut/ viljan att lägga ut lika mycket som moppen kostade ny)
och den kunskapen har inte varje moppefukko.

och det är det som den här diskussionen började med
att "varenda" scooter gör 120 (gissar att han menar scooter med eu-moped, det innefattar även crossmopeder, men folk tror i allmänhet att det inte gör det.)
Varenda skoter ? 120 ? skärp dej ! läs om läs rätt jag skrev att det finns dom som gjör över 100 och knappast varenda.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
turbobiker44 skrev:
Öhh, var kom priset in??
Nåväl,,hur många skall jag nämna,,t.ex. Cagiva Mito -91(320 mm), Aprilia Futura-91(320 mm), Gilera SP 02-91( ok, "bara 300 mm, he he), alla med 4-kolvsok.
Så några finns det ju.
Mogens.

Priset är intressant då vi pratar om de cyklar som skulle köpas istället för moppar.

I de fall som detta blir intressant är det sannolikt INTE de modeller du nämnde som blir aktuella, snarare NSFen som i exempel.

Vad jag inte fattar är hur folk här kan sitta och försvara att sätta 15-åringar som inte ens borde få ha annat än träskor på en 125a, "för att de har bättre bromsar"!!

T o m de kör efter förmåga i det läget och är bromsarna bra så är risken betydligt större att de överskattar både sin egen och hojens förmåga och flyttar fram bromspunkten alldeles för långt! Vem fan chansar om man har 300 m stoppsträcka?

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
ähh lägg ner vem har inte kört 125a utan körkort? är de mera okej att köra i 250 blås med en r1a tycker du?

dubbelmoralen träder fram här

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wizlow skrev:
ähh lägg ner vem har inte kört 125a utan körkort? är de mera okej att köra i 250 blås med en r1a tycker du?

dubbelmoralen träder fram här

Bättre 270 blås med stabil hoj på bred tom väg, än 90 på en moppe/125a i ett radhusområde med ett finnigt moppefucko i sadeln!

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Dawg skrev:
Bättre 270 blås med stabil hoj på bred tom väg, än 90 på en moppe/125a i ett radhusområde med ett finnigt moppefucko i sadeln!

Haha du e rolig du :D !

Folk som kör en 125a genom ett radhusområde i 90 är moppefuckon, det håller jag med om. Och du överdriver något om det där med "tom bred väg", det finns många vägar i bostadsområden som lika väl kan vara helt tomma och breda. Och dom som kör i 270 på motorväg är mcfuckon, så är det bara :4skrika :) !

Last edited:

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
Dawg skrev:

japp eller i 300 blås sthlm-uppsala med massa trafik :)

vi alla har haft finnar, mer eller mindre :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ktm'arn skrev:
Haha du e rolig du :D !

Folk som kör en 125a genom ett radhusområde i 90 är moppefuckon, det håller jag med om. Och dom som kör i 270 på motorväg är mcfuckon, så är det bara :4skrika :) !

Jag säger inte emot. Men om ett MC-fucko klotar och kör ihjäl sig och eventuellt en förvirrad hare så bryr jag mig inte mer än för hela hojvärldens ryktes skull...

När moppefuckot kör ihjäl en treåring, eller rämmar rätt ut i vägen och blir påkörd av en bil, vars förare kommer att ha dåligt samvete resten av livet.. Då rä det en helt annan sak!

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
turbobiker44 skrev:
Kunde tänka mig det,,
Ja,,har jobbat som mc-mek,,och provkört, bytt skivor och ok, på eu-mopeder,,sitter tom just med en skiva i handen från en NRG, den mäter 190 mm i diameter och 3,5 mm tjock!!! Jag vet att du INTE har så små/tunna skivor (fram är väl dina kring 300 mm/5 mm),,inte ens i bak (ca 220 mm/6 mm), man skulle för övrigt inte kunna ha så stora skivor pga de små 12"-13" hjul som sitter på dem,,12 " = ca 305 mm,,då blir där inte mycket(ingen alls) plats för oket, som jag förövrigt skrev förut endast är 2-kolvsok max,,du har väl 4-kolvsok på din "Ninja". Vad är det förresten en 250 eller 1100?? Alla kallas ju Ninja,,he he. ;-)
Nja, skämt åsida ,tyckte jag såg nånstanns att det var en ZX6R, eller?
Jag kan hålla med dig om att bromserna på en EU-moppe är bra, men inte som en 125:a,,och då pratar jag ju inte om nån veteranhoj eller nåt sånt, då Hondan på bilden var från 87 så trodde jag att du förstod att jag jämförde med liknande mc kring den tid. ;-)
Mogens.

12"-13" hjul.. :va Tänker du på skotrar nu eller??? Jag menar ju så klart sporthoj eu moped!! Och dom har ju minst 17" hjul..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
wizlow skrev:
japp eller i 300 blås sthlm-uppsala med massa trafik :)

vi alla har haft finnar, mer eller mindre :)

Ja.. Å andra sidan kan ni söka bland mina tidigare trådar och se att även den killen är ett fucko i mina ögon..

Jag säger inget om att svina, men gör det för inte med andras liv och hälsa på rollistan! Det är det enda jag säger... Och en 15-åring på en 125a är knappast en 15-åring som kommer köra "som folk" men önskar sig bättre bromsar/chassie = säkrare i trafiken!

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
Dawg skrev:
Jag säger inte emot. Men om ett MC-fucko klotar och kör ihjäl sig och eventuellt en förvirrad hare så bryr jag mig inte mer än för hela hojvärldens ryktes skull...

När moppefuckot kör ihjäl en treåring, eller rämmar rätt ut i vägen och blir påkörd av en bil, vars förare kommer att ha dåligt samvete resten av livet.. Då rä det en helt annan sak!

'
så ett mcfucko som kör i 270 på en motorväg kan inte smälla in i en bil då?.
jag ska leta upp en fin bild åt dig och ja kan garantera att de va mera en 1 dödsoffer där

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Dawg skrev:

Bla bla bla bla om ett moppefucko skulle ha gjort si och så, om ett mcfucko skulle ha kört si och så. Om mcfuckot skulle beskrivits i någons svar som NÅGOT mer positiv än moppefuckot. Om alla följde lagen. Om jorden va platt. Om alla.....

:rolleyes:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ktm'arn skrev:
Bla bla bla bla om ett moppefucko skulle ha gjort si och så, om ett mcfucko skulle ha kört si och så. Om mcfuckot skulle beskrivits i någons svar som NÅGOT mer positiv än moppefuckot. Om alla följde lagen. Om jorden va platt. Om alla.....

:rolleyes:

Nej det är klart, vi skiter i allt och slänger ut 15-åringen på en R1a istället när vi ändå igång..

Den allmänna inställningen här (vilket jag håller med om) är att det borde finnas nån sorts trappstegsmodell på körkortet för att få bräsa en SH. Men vi ska inte reagera på att sätta moppefuckon på 125or? :kocko

wizlow skrev:
'
så ett mcfucko som kör i 270 på en motorväg kan inte smälla in i en bil då?.
jag ska leta upp en fin bild åt dig och ja kan garantera att de va mera en 1 dödsoffer där

"..bred tom väg.."

Visa mig en bild där nån smälld en bil på en tom väg så ger jag mig!

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Dawg, jag är mycket öppen för en diskussion och dina pm är mycket välkomna, men kan du vänlig ta detta genom PM så vi inte bombaderar tråden med en massa onödiga inlägg!? MVH Ktm'arn ! :) :pannkyss

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Det är endast på de senaste åren vespor har blivit modernt.. När jag var 15 för 7år sedan då var det Suzuki k50, Honda Mt 50, Yamaha Dt som fortfarande rulade.. Då fick man trimma aset på de gamla viset.
Sen gick något seriöst snett.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...