Vill du ha barn?

Vill du ha barn?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Men.. Jag har inte sett så mycket av den varan här i tråden.. Eller har jag bara missat det?

Har nog också missat det:confused:
Jag tycker att de som tar illa vid sig i den här tråden är de som har barn.

Vad är det som är så provocerande för er med folk som inte vill ha barn att ni måste försöka övertala dem och förmå dem koppla större högtalare till sin biologiska klocka?

Är det avundsjuka? Eller vad är det?

Fritt val att yngla av sig eller inte, vilket gör det till ett rätt så bagatellartat I-landsproblem, förutom vi kommer sakna några framtida skattebetalare:gnissla . Men själv finner jag tråden roande på grund av de ibland naiva argumenten från icke-barn förespråkarna.

Korvgubbens analys verkar visst vara klockren.:)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
mig du syftar på?

isåfall varför skall man pga sin åsikt bli kallad för naiv och kortsynt? om jag nu eller någon annan inte vill ha barn så är det ju faktiskt ett livsval som passar mig och hur jag vill göra med mitt liv.

om jag hade sagt att jag ville ha barn vad hade jag varit då?

är det så svårt att acceptera att jag eller någon annan här inne väljer bort barn? det är tydligen svårt att acceptera olikheterna här inne.
jag är trots allt 26 år och inte 15 år med hela livet framför mig. jag vet vad barn innebär med ansvar och allt och vet hur det kommer att påverka ens liv och med den kunskapen har jag valt att inte skaffa barn.

så varför kan ni inte bara acceptera min åsikt utan att kalla mig naiv med mera?

Inlägget du svarar till menade INTE att det var dig jag syftade på. Efter det där svaret är jag å andra sidan beredd att ändra mig.

Mitt inlägg riktade sig till h*n som menade att generalisera alla män för att vara/tänka/agera på ett visst sätt, grundat på 60-talsföreställningar.

Här visar du å andra sidan tämligen tydligt att du direkt och utan frågeställningar tar åt dig av ej riktad kritik, att du kände dig träffad.

Rent krasst tycker jag att 26 är alldeles för ungt för att ta ett sånt beslut. Det kan anses normalt (inte sunt, men normalt) att skaffa barn nånstans från 19 år, fram till strax under 40 i dagsläget. Du har bara tagit dig en någon tredjedel av den sträckan, är ung nog att tänka som en 22-åring i många avseenden (jag vet, jag är 27 :tungan ). Med det har du många långa år på dig att ändra, och ångra dig.

För att ta ett nära exempel så bestämde sig en nära släkting tidigt för att inte skaffa barn och istället satsa på karriären och ett annat sorts liv med resor och utmaningar. Hon fick rätt kraftig ångest när hon närmade sig 35-40.

Jag blir per definition partisk i frågan, eftersom jag de facto vill ha barn. Det är dock inte vad det handlar om, utan om att livet kan förändras, snabbt. vad som idag är allt, kan imorgon vara ett trevligt avbräck från vardagen. Vad ska vardagen bestå av då?

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
Nej, jag vill inte ha några barn. Har aldrig velat ha och kommer nog aldrig vilja det heller.

Och efter att ha läst igenom hela tråden måste jag tillägga att jag tycker om (väluppfostrade) barn - min systerson är för övrigt världens gulligaste, finaste och raraste unge!

Men jag känner absolut inget behov av att skaffa några egna. Jag vet inte vad det beror på, men någon slags form av "egoism" är det nog... Jag tycker att det är KANON att få ägna ett helt liv åt mig själv! Göra vad jag vill, när jag vill. Ta alla dagar som dom kommer.

Det kan också ha att göra med en viss skräck över att behöva binda sig. Jag menar, alla andra val man gör i livet är föränderliga; gifter man sig kan man skilja sig, trivs man inte med jobbet kan man byta, vill man bo någon annanstans kan man flytta osv.

Men väljer man att bli förälder så är det ett livstids åtagande. Det kan man inte ändra på. Det går inte att ångra sig. Vakna upp en dag och säga "nej, nu vill inte jag det här mer" funkar liksom inte.
Kan vara just det om inte passar mig.... :filosoferar

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Men.. Jag har inte sett så mycket av den varan här i tråden.. Eller har jag bara missat det?

Alla med barn har svarat att "visst, det är helt okej att du itne vill ha barn, men vänta du bara..." och liknande saker.
De bara MÅSTE klämma i det där sista.

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Ja...men jag tänkte att vi kanske kunde få ett lite utförligare svar på "varför"..:va nu när vi diskuterat så mycket "varför inte"!!

//M

jag tyckte det var en dum fråga...

jag vill ha en familj helt enkelt...

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Alla med barn har svarat att "visst, det är helt okej att du itne vill ha barn, men vänta du bara..." och liknande saker.

ja visst känns det så.

många här verkar tycka att jag är naiv pga andra inlägg i andra trådar (tror du menar diskussionen ang om killar fantiserar om andra tjejer)

hmm i landet där det finns yttrandefrihet får man inte lov att säga sina åsikter utan att bli kallad naiv.

jag är egoistisk i den bemärkelsen att jag gör bara det som jag vill med mitt liv och jag vill vara fri och bara ta hand om mig själv och min sambo och där tycks även finnas många som inte kan acceptera att jag vet hur min sambo funkar (och NEJ inte argumentera om den saken igen att han fantiserar om andra)

jag är iaf så human att jag inte drar alla män eller kvinnor över en kam, det finns stora skillnader ÄVEN om könen i sig har många gemensamma drag men klart att där finns olikheter, det är det som kallas individ.

så vissa vill ha barn, vissa inte, vissa ändrar sig, andra inte, vissa gör si och gör så andra gör nåt annat, varför inte bara ta att vi är alla så lika men ändå så olika?

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Tröttnat..
Jag tycker att de som tar illa vid sig i den här tråden är de som har barn.

Vad är det som är så provocerande för er med folk som inte vill ha barn att ni måste försöka övertala dem och förmå dem koppla större högtalare till sin biologiska klocka?

Är det avundsjuka? Eller vad är det?
Har inte märkt av att det är någon som tar illa vid sig. Valet är helt på er sida, det enda man kan tycka är det går att ändra sig, om inte, så är ni väl nöjda och glada ändå..:)

Det ska man väl inte säga annat än att lite avundsjuk kan man väl vara på er som inte har barn, livet är ju lite friare..Men jag skulle aldrig vilja vara utan kidsen heller.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Och efter att ha läst igenom hela tråden måste jag tillägga att jag tycker om (väluppfostrade) barn - min systerson är för övrigt världens gulligaste, finaste och raraste unge!

Men jag känner absolut inget behov av att skaffa några egna. Jag vet inte vad det beror på, men någon slags form av "egoism" är det nog... Jag tycker att det är KANON att få ägna ett helt liv åt mig själv! Göra vad jag vill, när jag vill. Ta alla dagar som dom kommer.

Det kan också ha att göra med en viss skräck över att behöva binda sig. Jag menar, alla andra val man gör i livet är föränderliga; gifter man sig kan man skilja sig, trivs man inte med jobbet kan man byta, vill man bo någon annanstans kan man flytta osv.

Men väljer man att bli förälder så är det ett livstids åtagande. Det kan man inte ändra på. Det går inte att ångra sig. Vakna upp en dag och säga "nej, nu vill inte jag det här mer" funkar liksom inte.
Kan vara just det om inte passar mig.... :filosoferar

Snygg quote på dig själv där :)

Jag tycker du resonerar sunt. Orsaken till varför man inte vill är ju bara ens egen. Jag anser inte att man ska behöva förklara det för någon. Vill man inte så ska man inte. För det blir ju inte bra då, iaf.

Sen gillar jag din brasklapp om att det är så du känner nu men det betyder ju inte att du är sämre än att du kan ändra dig.

badhumourpat

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
2014, Street Triple
Hihi… Detta var ju en ganska kul diskussion.
Kan bara inte låta bli o skriva min lille betydelselösa åsikt ;) . För mig är det så självklart att det är väl upp till var o en om man vill ha bar eller inte. Det tror jag nog att de flesta håller med om. Jag tror nog dock att barn skulle vara hinder eller försvåra vissa saker är självklart ett faktum. Du får ju någon annan än du själv som alltid hamnar först på prioriterings listan. Men hur mycket av ett ”hinder” det skulle vara är ju olika från fall till fall. Allt handlar om prioritering. Känner man att man i nuläget vill prioritera sig själv o sina aktiviteter mm. så är det kanske inte den bästa tid att skaffa barn. O man skall kanske fundera på om man har rätt ekonomiska förutsättningar för o ha barn. Det är inte gratis o tycker man att pengarna man har inte räcker till så… ja, kanske inte häller rätt förutsättning . Men som sagt.. allt handlar om vad man själv tycker är viktigt just nu o vad man själv vill prioritera. Vem skulle kunna säga vad som är rätt eller fel.
Men va kul det är o läsa alla åsikter kring detta…

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Jag kan förstå att, framförallt ni "nej-sägande" kvinnor, får stå ut med en massa komentarer från omgivningen. Antagligen allra mest från gravida vänninor.

Men faktium är att jag inte sett så mycket av det här. Men jag kan ju ha missat det, som sagt. Det är möjligt att jag inte är lika receptiv som du i den frågan.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet