Vinö, Tändkuledäckaren.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har du några planer på att åka (k)analen bort till västkusten?

Isf. kan jag lova dig att det finns många här som är nyfikna på din båt. Även på vem den där han-som-vet-så-mycket-om-så-mycket-mannen är. Vi har en gästhamn i mitt i stan. Hade varit kul om du kom på besök. Åland-Petter bor ju även här numera ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering. Eftersom jag brukar sjösätta kring månadsskiftet april/maj så är det bråda dagar så här års. Bara att tvätta samt matta ned båten med 240-papper tar ett par veckors fritid och ca 200 st slippapper. I år ska jag sjösätta 2:a maj, så jag ligger rätt bra till. Bilderna är från förra veckan. Nu är däcket, brädgången och motorkappen slipad. Insidan på brädgången är tidskrävande att slipa och fernissa, mycket prång och invändiga hörn.

Så nu återstår bara friborden att slipa, det ska bi klart i helgen. Sedan är det att damsuga rent, damtorka med trasa och T-röd/terpentin. Sedan 2 lager fernissa. Kör med Rylard VG64 sedan ett år. Använder International Schooner i 10 år före det. Går åt ca 2.5 liter till en vårrustning.

Sedan bättra den skurade botten med stenkolstjära, maska upp och måla vattenlinjen med gräddvit oljefärg etc. Sedan ska allt rundhult slipas och fernissas: mast, spristake, båtshake åror etc.
Skrovet ska dammsugas och oljas med roslagsmahogny invändigt (en blandning av rå kallpressad linolja, terpentin och trätjära)
Stävröret och propellernav ska fyllas med hylsfett, beslag ska återmonteras mm, huset över båten ska demonteras och staplas där båtklubben anvisat osv.

På sista bilden skymtar man två av de nya bord jag och en kompis bytte under renoveringen, i bordläggningen byttes totalt 65meter bord, ek.

:lol

Jag är kraftigt avis på Jörgens båt, by the way. :mad:

Tack! Ja det är en tidskrävande vårdnad, men kul.

Har du några planer på att åka (k)analen bort till västkusten?

Isf. kan jag lova dig att det finns många här som är nyfikna på din båt. Även på vem den där han-som-vet-så-mycket-om-så-mycket-mannen är. Vi har en gästhamn i mitt i stan. Hade varit kul om du kom på besök. Åland-Petter bor ju även här numera ;)

Ja det är en gammal dröm att dra kanalen till Göteborg och sedan utsidan hem till Eken. Men då ska man ha några kompisar som har tid och inte går varann på nerverna. Slussa sig till Göteborg är lite jobbigt själv.

Bifogat

• IMG_1614.JPG
    IMG_1614.JPG
    90.7 KB · Visningar: 2,531
  • IMG_1617.JPG
    IMG_1617.JPG
    75.8 KB · Visningar: 142
  • IMG_1619.JPG
    IMG_1619.JPG
    82.3 KB · Visningar: 2,456
  • IMG_1624.JPG
    IMG_1624.JPG
    77.3 KB · Visningar: 198

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Förstår jag dig rätt att det där görs varje år?! Puuuuh!

Ja det är en gammal dröm att dra kanalen till Göteborg och sedan utsidan hem till Eken. Men då ska man ha några kompisar som har tid och inte går varann på nerverna. Slussa sig till Göteborg är lite jobbigt själv.

Får väl mönstra på ny besättning med jämna mellanrum längs vägen? Lär inte vara några problem. Anmäler mig som frivillig slussassistent biten genom Östergötland. CV: Optimistjolle och två veckor på kanalbåt i Frankrike när jag var tio... åsså kan jag koka the. :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förstår jag dig rätt att det där görs varje år?! Puuuuh!

Får väl mönstra på ny besättning med jämna mellanrum längs vägen? Lär inte vara några problem. Anmäler mig som frivillig slussassistent biten genom Östergötland. CV: Optimistjolle och två veckor på kanalbåt i Frankrike när jag var tio... åsså kan jag koka the. :D

Ja det måste göras varje år på en fernissad båt. UV-skyddet i fernissan bryts ned av solen under en sommar. Sedan finns det förstås de som väljer att inte lacka varje år, men då bryts fernissan ned och flagar. Och då måste båten renskrapas redan efter några år vilket sliter på båten. Man måste efter renskrapning och linoljning även bygga upp ett lager av minst 8-9 lager lack för att det ska orka med solen. Så det är bäst att sköta om fernissan, då kan man klara sig 40 år och mer mellan renskrapningarna. Vinös däck, reling och däckhus renskrapades när jag bytte 1/3 av däcket samt rufftak mm åren 1997/1998. När jag sedan bytte alla dåliga bord 1999/2000 renskrapade jag skrovet. Så jag ska hålla det i skick, gammal välskött fernissa blir bara vackrare och vackrare tycker jag. En djup lyster.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
En panzerwagen och en tändkulebåt. Du är en man med mycket god smak måste jag säga... och med ett helvetes tålamod :gnissla
Jag tycker det är nog jobbigt att sköta om våran lilla plastskorv som i princip är underhållsfri.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
En panzerwagen och en tändkulebåt. Du är en man med mycket god smak måste jag säga... och med ett helvetes tålamod :gnissla
Jag tycker det är nog jobbigt att sköta om våran lilla plastskorv som i princip är underhållsfri.

Tack dieselkollega! :D . Jag har just fått hem den programmerbara boost/egt-mätare jag beställt från SPA till dieselmercan. Kan visa bilder från installationen i dieseltråden senare, tänkte installera den på kvällarna denna helg om jag håller tempot på båtslipningen på dagarna.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
(Beskrivning av båtvård)

Hatten av för er som har orken att hålla seglande konstverk vid liv! Morfar hade en riktigt fin träbåt som jag bara sett på bild. Själv hör jag lite för mycket hemma i de slöa generationerna, tyvärr... glasfiber it is, hur fult det än är.

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Tack dieselkollega! :D . Jag har just fått hem den programmerbara boost/egt-mätare jag beställt från SPA till dieselmercan. Kan visa bilder från installationen i dieseltråden senare, tänkte installera den på kvällarna denna helg om jag håller tempot på båtslipningen på dagarna.

En fråga av ren omtanke: Har min herre hört talas om hjärtflimmer? Hur mycket kan en människa hinna med?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Måste man verkligen göra allt det där varje år?:va Jag menar, håller inte fernissa och dylikt längre än så? Det ser ju inte särskilt slitet ut på de ställen du ännu inte hunnit slipa...

Jag kan bli matros och spelman för långfärden! Jag kan spela både smallpipe och great highland bagpipe:tuttar

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Förhållande och småbarn ger nog mer hjärtflimmer.
Life is good :D

/Evighetsingel

Tänkte mer på att för många fritidsaktiviteter, frånsett barn, familj och sånt trams, faktiskt kan ge en vuxen man hjärtflimmer. Ren omtanke. :)

Måste man verkligen göra allt det där varje år?:va Jag menar, håller inte fernissa och dylikt längre än så? Det ser ju inte särskilt slitet ut på de ställen du ännu inte hunnit slipa...

Jag kan bli matros och spelman för långfärden! Jag kan spela både smallpipe och great highland bagpipe:tuttar

Inte någon större spelman (tondöv kallad av belackarna), men en välbefaren sailor, med dokumenterad erfarenhet från finlandskryss, och alltid redo att mönstra på.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tänkte mer på att för många fritidsaktiviteter, frånsett barn, familj och sånt trams, faktiskt kan ge en vuxen man hjärtflimmer. Ren omtanke. :)

Ok, jag förstår, tack för omtanken:krama
Jag har bara tre passioner, mercan båten och hojen, försöker hålla almanackan ganska ren. Det är planerandet av all tid som jag tror gör att många i väst får stressjukdomar. Dessutom måste de ha 700 kontakter på facebook, träna på "rätt" gym ett par ggr i veckan, göra boendekarriär, jobbkarriär, besöka de "rätta" resmålen osv. måsten hela tiden.

Mina otrendiga tre passioner är ju rent meditativa för själen. En tillflykt.

Det syns inte på fernissan vad solen gjort, det är uv-skyddet i fernissan som bryts ned. I likhet med solskyddfaktor man stryker på huden. När UV-skyddet är nedbrutet kan solens uv-strålar tränga djupare ned och bryta ned ligninget i träets ytskikt, då sitter inte fernissan fast längre utan krackelerar och flagar. Träets cellullosafiber saknar då matrisen, dvs bindemedlet. Det är därför obehandlat väderexponerat trä på tex en parkbänk blir grått och luddigt på ytan, ligninet är nedbrutet så att cellulosafibrerna på ytan inte sitter fast riktigt.

Trä är ju en fiberkomposit, matrisen är lignin och fibrerna är cellulosan.

Om man målar båten med färg behöver man inte matta ned och måla om varje år, färgens pigment stoppar strålningen.

Att döma av tråden verkar jag ju snart ha en grym besättning av allehanda personligheter och bakgrund! Noaks ark! :D

Kom att tänka på en av mina favoritböcker, Tre män i en båt. Den handlar just om tre vänner och en jycke som gör en olympisk kanaltur.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: ft

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97
Jag har bara tre passioner, mercan båten och hojen, försöker hålla almanackan ganska ren. Det är planerandet av all tid som jag tror gör att många i väst får stressjukdomar. Dessutom måste de ha 700 kontakter på facebook, träna på "rätt" gym ett par ggr i veckan, göra boendekarriär, jobbkarriär, besöka de "rätta" resmålen osv. måsten hela tiden.

Tror faktiskt att min herre har en rimlig nivå på sina åtaganden, men man kan ju inte låta bli att att bli lite fundersam då och då. :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det syns inte på fernissan vad solen gjort, det är uv-skyddet i fernissan som bryts ned. I likhet med solskyddfaktor man stryker på huden. När UV-skyddet är nedbrutet kan solens uv-strålar tränga djupare ned och bryta ned ligninget i träets ytskikt, då sitter inte fernissan fast längre utan krackelerar och flagar. Träets cellullosafiber saknar då matrisen, dvs bindemedlet. Det är därför obehandlat väderexponerat trä på tex en parkbänk blir grått och luddigt på ytan, ligninet är nedbrutet så att cellulosafibrerna på ytan inte sitter fast riktigt.

Om man målar båten med färg behöver man inte matta ned och måla om varje år, färgens pigment stoppar strålningen.

Att döma av tråden verkar jag ju snart ha en grym besättning av allehanda personligheter och bakgrund! Noaks ark! :D

Kom att tänka på en av mina favoritböcker, Tre män i en båt. Den handlar just om tre vänner och en jycke som gör en olympisk kanaltur.

Ah, jag förstår... Man lär sig något nytt varje dag!

Men varför inte bara måla med färg då?:va Känns ju som att det skulle spara ofantliga mängder tid... :latmask

Memell

Sic Semper Tyrannis
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
YZF 600 -97

:hoppskrat Hur kunde jag missa den uppenbara kopplingen till "tre män i en båt" ? Ibland blir man pinsamt uppenbar om sina egna begränsningar. :gnissla

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Förhållande och småbarn ger nog mer hjärtflimmer.
Life is good :D

/Evighetsingel

Jag tänkte köpa mig en stor träbåt för ett tag sedan, men sen kom jag på att jag hade tjej och helt plötsligt hade jag unge. Jag misstänker att det dröjer MINST 18 år innan jag köper en träbåt :gråta

Du är smart du Jörgen :nicka

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ah, jag förstår... Man lär sig något nytt varje dag!

Men varför inte bara måla med färg då?:va Känns ju som att det skulle spara ofantliga mängder tid... :latmask

Samma anledning som att du polerad tutorna på din säckpipa, trä är vackert!

64511183.jpg

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...