Vinka/inte vinka eller NÄR FAN VINKAR MAN?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
1976 när jag tog mc-kort så var det betydligt glesare mellan mötena.
Då kändes det motiverat att hälsa på en hoj-broder.
Skulle man hälsa på alla nu så får man ju montera en vinkande hand på styret för att hinna med.
 

KJECOP

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2289241 Apapap!! Jag hälsar så ofta jag kan, även på hojpoliser!! :)
De brukar faktisk hälsa tillbaks!
Mvh
Jörgen
Trevligt trevligt... :tummenupp Då vet jag att det är dig jag möter när en customåkare vinkar tillbaka... ;)

Faktum är att det är mycket ovanligt att dessa hälsar tillbaka. T.o.m. tjejen min har slutat hälsa på customåkare för att de inte hälsar tillbaka. Detta utan att jag har sagt något om det. Så när någon customåkare hälsar så hinner man knappt hälsa tillbaka för man blir så överraskad...

Nu snackar jag mest om när jag åker civilt. Men snackar vi då jag jobbar så har jag aldrig varit med om att en customåkare hälsat först. Däremot så hälsar Sporthojsåkare ibland först och ibland efter att jag hälsat. Jag vet inte varför det är så, kanske ligger det något i det du skrev.

Men jag kan samtidigt säga att jag nästan aldrig varit med om att en mc-kollega hälsat tillbaka eller ännu mindre hälsat först då man mött en annan mc.

El Garto skrev:
2289596 1976 när jag tog mc-kort så var det betydligt glesare mellan mötena.
Då kändes det motiverat att hälsa på en hoj-broder.
Skulle man hälsa på alla nu så får man ju montera en vinkande hand på styret för att hinna med.
Det har du rätt i... Jag tog mc-kort 1977 och visst var det glesare mellan mötena då.

Men jag ser gärna att man fortsätter hälsa på varandra. Det är trevligt och som hojåkare är man ju ofta utsatt på olika sätt och det är kul om vi kan fortsätta att hålla ihop. Annars så kommer vi snart att glida isär och gemenskapen utarmas för att till slut rinna ut i sanden. För trots allt så är det gemenskapen och det gemensamma intresset som är en del av nöjet att köra mc.
 

Dominator-Rocks

Guest
Såklart man ska vinka lite, Men så tycker jag man kan ha en special vink också som varnar för Polisen KJECOP tex :D

Typ att man kör upp näven och snurrar lite som en saftblandare, nån form av vink som inte kan misstolkas i allafall!!
:rolleyes: Mest för att man skall vara beredd och hälsa på poliserna förstås!

Från det ena till det andra,några gånger när jag har kört bil och haft tråkigt så har jag blinkat med heljuset på alla bilar jag mött, svinkul och kolla i backspegeln sen, alla står på bromsen!! :rofl :rofl :lol
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Vinkar till alla som kör hoj!
HD åkare e usla på att hälsa men det händer då och då att de hälsar när de kör ensamna, men så fort de åker i parad e de lögn i helvete å få dom att lyfta på handen (vilket gör det ännu roligare att vinka med hela armen när de kommer i flock)!
 

Fist Woman

Guest
Jag vinkar om jag möter Fredrik, Kenta eller Åke. Varför skulle jag vinka till en helt okänd människa?
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Fist Woman skrev:
2289687 Jag vinkar om jag möter Fredrik, Kenta eller Åke. Varför skulle jag vinka till en helt okänd människa?

De lät en smula bittert!?
 

Jossan

www.rr-jossan.se
Gick med
18 Mar 2006
Ort
Stockholm, Älvsjö
Hoj
Aprilia RS 125
Eh det är bara att vinka till alla hojar man möter... Jobbigt bara om det är nåt speciellt så att det typ är 50hojar i rad, men det är klart det finns ju undantag till allt :lol
 

H_sson

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Göta
Hoj
Ingen
Custom åkare brukar ju ha svårare att få fram näven..........

men man förstår ju detta..... prova att köra en skottkärra med en arm :tungan
 
Last edited:

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Trosa
Hoj
URAL och en BMW1150
HurtsLikeHell skrev:
2286363 Jag tycker det är otroligt trevligt att visa respekt för andra sporthojsgalningar genom att vinka. Det som är kul är att det bara är sporthoj vinkar till sporthoj (dock inte alla). Men sporthoj vinkar aldrig till Custom eller? :confused:

Fattar inget riktigt. Jag vinkar lite överallt. :banana

Hur fan lyder den oskrivna regeln? När vinkar ni? :huvet

Kvinnor vinkar och Män hälsar
 

DaLLeR

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
GSX-R 750 -00
Kuritas skrev:
2286390 När jag kör hoj vinkar jag till alla andra hojar (utom mopeder, det känns lite pinsamt). När jag kör buss vinkar jag till alla andra bussar. När jag kör långtradare spelar jag country och vinkar till alla i samma åkeri.

Problemet blir när man blandar ihop begreppen och vinkar till bussar när man själv kör hoj o.s.v.

haha som här då.. =) vad kör du för åkeri btw?? :)
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
Perskan skrev:
2289691 De lät en smula bittert!?
Det beror nog bara på att hon kör 125:a och ingen vinkar till henne... :D :pannkyss

Fast hon kanske inte kör 125:a egentligen...?
Jaja, skit samma. Jag hälsar på alla med bröst iaf. :tuttar
 
Last edited:

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
Kuritas skrev:
2290020 Ute på krogen brukar jag vinka till fräscha cheyer. Funkar aldrig! :confused:
Nä, de kanske inte gillar dina frääsa sinnpraller, vettu...
Håll läderfetischen till hojkörningen och klä dig i (för kort) nätbrynja och MC Hammer-brallor när du går på krogen, så ska du se att de vinkar gulligt till dig innan de kommer och slätar av dig.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kuritas skrev:
2290020 Ute på krogen brukar jag vinka till fräscha cheyer. Funkar aldrig! :confused:

Edit: Åhnej, jag tycker synd om dig... :(

Nästa gång kan jag nöja mig med en heptagon och ge 1 (den fulaste) till dig.
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Emmi skrev:
2287348 Haha, jag har "kopplat" och letat efter växlar me vänsterfoten på hjulingen. Blir man förvånad när den tvärbromsar eller?! :fatta!

Muhaha..det gör jag jämt. Tvärstopp mitt i gatan istället för att (som jag ville)att koppla.

En annan favorit just nu är att tokbromsa mammas automatbil i ett försök att växla... :död
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
SvRider skrev:
2286540 Jag vinkar till alla på hoj. Sedan om de med chromsläde och dryg min inte vinkar tillbaka får man ju första; Prova själv att köra skottkärra med en hand...

Brukar vinka me båda händerna till cromslädarna, snacka om reaktion man brukar få då!! :D :D
 

Fraz

Varå då, då é la re så!..
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Floda (GBG)
Hoj
Blå/Gul HUSA liten Svart min kina
icko skrev:
2291605 Brukar vinka me båda händerna till cromslädarna, snacka om reaktion man brukar få då!! :D :D
HA HA!! Jag vinkar också så mycket som möjligt, o det e jävligt roligt när tuffa Rune åker på sin Virago ( o han hejjar då inte på någon jävla plast gris!) men så sitter hans lilla fru o vinkar glatt! ha ha! Bäst vink effäkt får man tycker jag om man sitter på tanken o vinkar med både händer o fötter!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top