Vinka/inte vinka eller NÄR FAN VINKAR MAN?

Race me

Knuffar sig förbi!
Gick med
9 Aug 2005
Ort
Veberöd.
Hoj
Alla e sålda! (Lånar en sukka 1100). räknas det?
vinkar till alla förutom de som kör glidare, för de släpper inte styret för nåt!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hälsar påalla om farten är låg nog att man kan släppa styret.

Nästan 100% hälsar tillbaka om man hälsar i god tid.
 

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
En vinkning för att säga "hej vad kul att du också kör mc" känns som det kan kvitta, däremot så ser jag det mer som "ingen polis därifrån jag kom".
Har man sett någon poliskontroll så gör man saftblandar-movesen :) Dvs ett finger rakt upp (helst inte mittenfingret ;)) och så snurrar man det i en cirkel.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Körde om en Polsk hoj idag och han hälsade när jag körde om. Hur ska man hälsa tillbaka? Ska man höja handen efter man har kört om eller ska man göra? Att hälsa medans man kör om känns konstigt och innan blir bara knasigt.:va
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Ibland är det ju svårt att ta bort handen från styret.. bodde i ett land där det var vänster trafik.. så inte så roligt att släppa gasen varje gång.. utan vi nickade med huvudet åt varandra.. tom poliserna nickade tillbaka :tummenupp

Så en nickning (först ner sen upp igen) borde väl vara ok med?

Trådlyftet var ju grymt! :D
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag hejar på de flesta.
Har märkt att om jag kör min RF900 så hälsar en majoritet av sporthojssegmentet tillbaka och tvärtom när jag kör intrudern.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Detta trådlyft är rätt sjukt. Bra jobbat dock.

Särskilt då det finns en annan nyare tråd i ämnet som var uppe för någon dag sedan. Det roliga är att folk "klagar" på trådlyft, samt klagar ifall man skapar en ny tråd och hävdar att man skulle sökt innan.

Hursom.
Jag hälsar på alla oftast först i god tid så folk hinner hälsa tillbaka :hej
Blir lite jobbigt ibland dock då det känns som att man ska svingas runt
i sadeln när det går lite fortare och man slänger upp handen utan att tänka :gnissla
 

sportbike

Guest
Det är ju ett jävla aber att man ska behöva konstatera vilken sorts hoj man möter,ska man morsa eller inte.
Igår bestämde jag mig i alla fall för att skita i alla hårda customåkare,satt och flaxa som en jävla väderkvarn till Sigtuna och tillbaka,men paddel-gökarna bara blängde surt.

Nu morsar jag bara på riktiga motorcyklar,om dom ser mig och hälsar tillbaka kvittar.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Tycker kromslädar är som seglare på sjön.
Seglare hälsar aldrig på motorbåtar och tycker de är lite finare än motorbåtsskeppare.
Tycker kromslädar är likadana, de tycker de är lite för fina för att hälsa på annat folk:D
Eller så går det bara inte att köra skiten med en hand..:rofl

Men mötte ett koppel herrar i svarta västar med röd/vita klubbmärken i veckan, och de hälsade fast de åkte kromslädar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju ett jävla aber att man ska behöva konstatera vilken sorts hoj man möter,ska man morsa eller inte.
Igår bestämde jag mig i alla fall för att skita i alla hårda customåkare,satt och flaxa som en jävla väderkvarn till Sigtuna och tillbaka,men paddel-gökarna bara blängde surt.

Nu morsar jag bara på riktiga motorcyklar,om dom ser mig och hälsar tillbaka kvittar.

Vill inte försvara customåkare, men om vi pratar om dessa söndagsbikers som sitter och åker på flong nya original japan- och HD-glidare iförda katalogfransställ med pressveckan kvar. Ja då tror jag att dessa många gånger faktiskt inte har ngn koll på någonting. Ser de en vinkning så tror de sannolikt att den var menad åt ngn annan.

De har ofta börjat åka hoj på senare år och tar inte notis om att de möter en hoj och än mindre om dess förare vinkar. De har köpt en custom som en nice accessoar på villauppfarten. Hela huvvet är fullt av golf, bingolotto, kvällens grillplaner mm. De känner ofta inte till ngn hojgemenskap.

Möter man däremot riktiga chopperåkare som tex gubbarna i Sofia eller liknande, då brukar man få rätt coola vinkningar tillbaks om dom noterar min hälsning. Men det finns ju undantag åt alla hållen förstås. :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo absolut,du har helt rätt.
Men dessa motorintresserade ungdomar katalogiserar inte jag under epitetet "paddelgökar"

:D Nej det har du ju helt klart rätt i.

Det finns inget töntigare än 40-årskrisande killar som köper glidare och svarta solbrillor för att tjurigt åka runt med uppdragna axlar och försöka se hårda ut. Som ngt sorts uttryck för vad de anser vara "manligt" :rofl
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
He, he. Letade egentligen efter nya tråden men upptäckte inte förrän efter min postning att föregående inlägg var en aningens gammal :va :D

Men jag gillar YouTube-länkarna i nya tråden :tummenupp
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
jag vinkar på allt utom glidare, sällan dom orkar hälsa tillbaka.
hälsar dom däremot först så hälsar jjag glatt tillbaka :)
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Trevligt trevligt... :tummenupp Då vet jag att det är dig jag möter när en customåkare vinkar tillbaka... ;)

Faktum är att det är mycket ovanligt att dessa hälsar tillbaka. T.o.m. tjejen min har slutat hälsa på customåkare för att de inte hälsar tillbaka. Detta utan att jag har sagt något om det. Så när någon customåkare hälsar så hinner man knappt hälsa tillbaka för man blir så överraskad...

Nu snackar jag mest om när jag åker civilt. Men snackar vi då jag jobbar så har jag aldrig varit med om att en customåkare hälsat först. Däremot så hälsar Sporthojsåkare ibland först och ibland efter att jag hälsat. Jag vet inte varför det är så, kanske ligger det något i det du skrev.

Men jag kan samtidigt säga att jag nästan aldrig varit med om att en mc-kollega hälsat tillbaka eller ännu mindre hälsat först då man mött en annan mc.


Det har du rätt i... Jag tog mc-kort 1977 och visst var det glesare mellan mötena då.

Men jag ser gärna att man fortsätter hälsa på varandra. Det är trevligt och som hojåkare är man ju ofta utsatt på olika sätt och det är kul om vi kan fortsätta att hålla ihop. Annars så kommer vi snart att glida isär och gemenskapen utarmas för att till slut rinna ut i sanden. För trots allt så är det gemenskapen och det gemensamma intresset som är en del av nöjet att köra mc.


Måste bara säga att det är riktigt kul när en polis tar del och kommenterar och är med, fler såna :tummenupp
kanske var menat som privat men ändå kul =)
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag hälsar glatt åt alla FÖRUTOM Moppen och Goldwings! Hälsar dom inte tillbaka... BUHUUU jag har ditt regnummer bitch! :D

Hahhaa nä men skämt o sido jag hälsar gärna åt alla, tycker det är skitkul att se förare och personer i bilar som åker bakom mig hur skön gemenskap vi hojåkare har när vi stöter på varandra medans dom sitter där i sin McDonaldsluktande burk of death! :p

*Vink Vink* :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Körde om en Polsk hoj idag och han hälsade när jag körde om. Hur ska man hälsa tillbaka? Ska man höja handen efter man har kört om eller ska man göra? Att hälsa medans man kör om känns konstigt och innan blir bara knasigt.:va

Dra vänster handen utåt och neråt samtidigt som du kör om och in i rätt fil så ser det artigt och snyggt ut ;) , vinkla den så den tar minst vind! brukar också vinkla den så när jag hejar och det går fort :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top