Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Äntligen rejäla bildbevis på den smått mytomspunna svingen! :tummenupp Efter mycket snack, CATIA-modeller och taskiga bilder på mobilen, så är den verklighet. :födelseda
Gör inget att du inte kunde bocka. Tycker det ser jä-ligt rääser ut nu :yoparty
Så då hinner du med bänkning föra fotografering?

Hehe, det har tagit en stund... :näsblod Men till nästa helg ska den vara helt klar! :cpparty Nästan läge för :fyllisar då. Du ska möjligtvis inte ha inflyttningsfest en gång till? :D Hehe. Catia är bra att ha!
Bra att den blev godkänd även utan bockningar! Den ser snabb ut även utan hoj. Jag tror det ska hinnas med bänkning innan! Det hoppas jag iallafall. Måste bara köra in den först, och det är snö ute... men det försvinner nog snart så vi kan gasa rundor lite. 50 mil kör man ju på en eftermiddag. (En lång eftermiddag)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Behöver elektisk oljepump! Någon som har?

Skit också! Nu har jag varit i garaget och dragit lite el, och jag startade hojen igen bara för att lyssna. Då såg jag att den ryker :huvet Eftersom det inte finns något vatten i motorn så antar jag att det är oljerök. Turbon är frisk, så det är inte den det är fel på. Så nu måste jag har returpump för oljan :huvet Har inga pengar över heller.
Med TD04:an hade jag ca 13 mm fall på oljan, och det var inga problem med oljerök då, men med KKK K24:an har jag 25 mm fall, men lik förbannat ryker den. Jag visste om att KKK:n var mycket känsligare på returen, men inte att den var sååå känslig.
Någon som kör med KKK K24 utan returpump och kan berätta om fallet mm?

Någon som vet var jag kan hitta en billig returpump? Mocalpumparna kostar 2600:- och en sådan har jag inte råd med. Det finns oljepumpar från england, men jag hinner inte vänta på en sådan, och de kostar 1300:- med frakt men utan tullavgift, och det känns inte som min studentekonomi tillåter det heller. Kass. Någon som har en elpump liggande som funkar?
Jag vet en turbohoj som går med en oljepump (kugghjulspump) med mässingshus från Biltema och den funkar fint, men han kör bara 402 meter med den, så den behöver inte gå kontinuerligt i timmar som min behöver.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Skit också! Nu har jag varit i garaget och dragit lite el, och jag startade hojen igen bara för att lyssna. Då såg jag att den ryker :huvet Eftersom det inte finns något vatten i motorn så antar jag att det är oljerök. Turbon är frisk, så det är inte den det är fel på. Så nu måste jag har returpump för oljan :huvet Har inga pengar över heller.
Med TD04:an hade jag ca 13 mm fall på oljan, och det var inga problem med oljerök då, men med KKK K24:an har jag 25 mm fall, men lik förbannat ryker den. Jag visste om att KKK:n var mycket känsligare på returen, men inte att den var sååå känslig.
Någon som kör med KKK K24 utan returpump och kan berätta om fallet mm?

Någon som vet var jag kan hitta en billig returpump? Mocalpumparna kostar 2600:- och en sådan har jag inte råd med. Det finns oljepumpar från england, men jag hinner inte vänta på en sådan, och de kostar 1300:- med frakt men utan tullavgift, och det känns inte som min studentekonomi tillåter det heller. Kass. Någon som har en elpump liggande som funkar?
Jag vet en turbohoj som går med en oljepump (kugghjulspump) med mässingshus från Biltema och den funkar fint, men han kör bara 402 meter med den, så den behöver inte gå kontinuerligt i timmar som min behöver.
Ta en oljepump från yamahas 125 2-taktare o bygg dit en eldrivning på den själv(alternativt mekanisk).Så gjorde ju Marklund på dom tidiga gsx-byggena han gjorde förr.Tror han tigade den på utsidan tändkåpan o hade en adapter till tändgivaren innanför.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Glömde skriva innan att jag lossade returslangen och lät oljan från turbon rinna ner i en balja för att oljan skulle rinna ut helt fritt, och då verkade det som det slutade ryka.
Men jag tyckte att det rann väldigt mycket olja för att bara vara till en turbinaxel. TD04:an har väl inbyggd strypning eller något liknande, men finns det strypning i KKK K24:eek:rna också? Eller måste man fixa det själv? Eller det ska kanske rinna så mycket olja?

Ta en oljepump från yamahas 125 2-taktare o bygg dit en eldrivning på den själv(alternativt mekanisk).Så gjorde ju Marklund på dom tidiga gsx-byggena han gjorde förr.Tror han tigade den på utsidan tändkåpan o hade en adapter till tändgivaren innanför.

Jo, det där har jag funderat på, men man ska hitta en sådan pump också. Och när man väl hittat den så måste man fixa drivningen också med adaptrar och så ska det fräsas (centrerat) i kåpan också. Ska det fixas med elmotor ska man hitta en motor med kylning och bygga ihop den med pumpen på något bra och tätt sätt. Så det känns som det blir lite väl mycket jobb, men finns det pumpar som redan är klara och färdiga att koppla in så hade det underlättat. Börjar bli väldigt sugen på att komma ut och gasa snart, så detta får gärna lösas snabbt...
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Glömde skriva innan att jag lossade returslangen och lät oljan från turbon rinna ner i en balja för att oljan skulle rinna ut helt fritt, och då verkade det som det slutade ryka.
Men jag tyckte att det rann väldigt mycket olja för att bara vara till en turbinaxel. TD04:an har väl inbyggd strypning eller något liknande, men finns det strypning i KKK K24:eek:rna också? Eller måste man fixa det själv? Eller det ska kanske rinna så mycket olja?



Jo, det där har jag funderat på, men man ska hitta en sådan pump också. Och när man väl hittat den så måste man fixa drivningen också med adaptrar och så ska det fräsas (centrerat) i kåpan också. Ska det fixas med elmotor ska man hitta en motor med kylning och bygga ihop den med pumpen på något bra och tätt sätt. Så det känns som det blir lite väl mycket jobb, men finns det pumpar som redan är klara och färdiga att koppla in så hade det underlättat. Börjar bli väldigt sugen på att komma ut och gasa snart, så detta får gärna lösas snabbt...
He he he,förvisso lite mek,men det e ju paniklägena som kostar mest pengar annars :gnissla
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det finns oljepumpar från england, men jag hinner inte vänta på en sådan, och de kostar 1300:- med frakt men utan tullavgift, och det känns inte som min studentekonomi tillåter det heller.

Storbritannien är med i EU så inget tillkommer utom frakt.
Jag har köpt rätt mycket på ebay.co.uk och det tillkommer aldrig några kostnader annat än frakt.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
En mindre oljepump från en tvåtaktare kommer inte att fungera.
Även om man ställer upp dom på fullt blås så hinner dom inte att exakuera tillräckligt med sås.


Edit:
Har kollat på bilderna med nya turbon monterad.
Hur ser oljeanslutningarna ut till och från turbon ?
Banjo har en förmåga att strypa flödet, fallhöjden borde räcka tycker man.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Storbritannien är med i EU så inget tillkommer utom frakt.
Jag har köpt rätt mycket på ebay.co.uk och det tillkommer aldrig några kostnader annat än frakt.

Visstfan, EU-land ja. Gött, då slipper man sådana problem. Synd bara att brittiska postväsendet inte är det snabbaste... Nere i 1100 :- med frakt nu. Ska maila om leveranstid...

En mindre oljepump från en tvåtaktare kommer inte att fungera.
Även om man ställer upp dom på fullt blås så hinner dom inte att exakuera tillräckligt med sås.


Edit:
Har kollat på bilderna med nya turbon monterad.
Hur ser oljeanslutningarna ut till och från turbon ?
Banjo har en förmåga att strypa flödet, fallhöjden borde räcka tycker man.

Till har jag banjo, men där är det tryck så det funkar ju. En polare tillverkade en banjobult till mig idag, och den har 2 mm hål istället för 6 mm som den gamla hade. Allt enligt _Johansson_:s länk på Savarturbo. 6 mm hål kan ju ge ett jävla flöde (som verkar onödigt stort) och enligt länken funkar det fint med 2 mm. Så imorgon blir det test av det. Kan ju bara vara så att det kommer alldeles för mycket olja så den inte hinner evakuera. Man gamla oljeslang till den gamla turbon hade en annan anslutning med mindre hål i. Kanske var slangbytet som är orsaken.
KKK:n sägs ju vara känsligare på returen än TD04:eek:rna också, men jag hoppas på att det bara är dimensionen på oljeanslutningen till turbon som strular.

Ut från turbon har jag samma anslutning som tidigare, dvs rör och slang med 12 mm inner. Banjo funkar inte i den änden.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nyttig info för mig att läsa.
Hoppas det bara är slangen som boven i dramat.:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nyttig info för mig att läsa.
Hoppas det bara är slangen som boven i dramat.:tummenupp

Ja, jag hoppas det.. blir billigast så :) Och minst jobb... jag vill ut och köra nu!

Lycka till, du kanske får lite bättre spool också med mindre oljetryck över lagringen.

Tackar! :) Ja, det ska jag nog kunna få. Men då rensar jag väl växellådan ännu tidigare :D Mycket oljetryck kan bromsa turbinaxeln ganska mycket. En polare med Fiat Uno turbo (med Lancia Delta-motor) hade stora bekymmer med det. Hans jätteturbo snurrade nästan inte alls innan han fixade restriktor.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ALLT vad ELpumpar och sånt är bara skit Icke att rekomendera


Dom första Mcxpresspumparna var byggda på SUZUKI 125 4 TAKT scoter

från tidigt 80 tal Dessa byggdes in i orginalkåpan medels MYCKE svets

Såg väl sådär ut men funkade kanon

Jag gjorde några kåpor modell " billet" funkade även dessa väldigt bra

Dessutom så var dom eloxerade å blanka hehe:D


EMTES pumpen är jäklit fin även denna tänkt för vevaxeldrivning

Enkelt på R motorn då denna har insexskruv i tändrotorn ( sexkantig axeltapp till pumpen)


Det går alldeles utmärkt att ta pumpdrevsatsen från vissa bränslepumpar

( högtrycks pumpar) Och svarva eget hus till dessa , det har jag gjort några gånger



EXTREMT vanskligt att strypa flöde till turbon på en MC

En Mc har inte i närheten av bilars oljepumps kapacitet

Mät oljetrycket på tomgång med VARM olja , Under 0.5 bar

Ett trix kan vara att köra med stigar rör upp i tråget ( till returen)

Man låter röret sticka upp så att det mynnar ut över oljenivån då motorn är igång , Men ändå så pass lågt att fallhöjd från turbin axeln erhålles

På så sätt far inte oljan fram vid inbromsningar och korkar till returen


Blir spännande å se om din strypta turbo överlever hihi:gnissla
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Huvva? Minska oljemängd till snigeln? Jao, om den vore kullagrad. Annars vetetusan... Kan du inte fulmecka dit en mätare på ingående banjo eller nåt, så du ser vad du har i tryck före tuRbon?
:gnissla
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
En mindre oljepump från en tvåtaktare kommer inte att fungera.
Även om man ställer upp dom på fullt blås så hinner dom inte att exakuera tillräckligt med sås.
Vem har gett dig en så felaktig information???Ver lixom inte taget från luften utan väl beprövat tidigare av Marklund o andersson turbo.Nu nämner ju förvisso andersson en 4-taktspump.Men jag vet att marklund byggt på tvåtaktspumpar oxå,då jag t.o.m .ägt en själv.:tungan
 
Last edited:

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
OLjereturpump

Skit också! Nu har jag varit i garaget och dragit lite el, och jag startade hojen igen bara för att lyssna. Då såg jag att den ryker :huvet Eftersom det inte finns något vatten i motorn så antar jag att det är oljerök. Turbon är frisk, så det är inte den det är fel på. Så nu måste jag har returpump för oljan :huvet Har inga pengar över heller.
Med TD04:an hade jag ca 13 mm fall på oljan, och det var inga problem med oljerök då, men med KKK K24:an har jag 25 mm fall, men lik förbannat ryker den. Jag visste om att KKK:n var mycket känsligare på returen, men inte att den var sååå känslig.
Någon som kör med KKK K24 utan returpump och kan berätta om fallet mm?

Någon som vet var jag kan hitta en billig returpump? Mocalpumparna kostar 2600:- och en sådan har jag inte råd med. Det finns oljepumpar från england, men jag hinner inte vänta på en sådan, och de kostar 1300:- med frakt men utan tullavgift, och det känns inte som min studentekonomi tillåter det heller. Kass. Någon som har en elpump liggande som funkar?
Jag vet en turbohoj som går med en oljepump (kugghjulspump) med mässingshus från Biltema och den funkar fint, men han kör bara 402 meter med den, så den behöver inte gå kontinuerligt i timmar som min behöver.

Tja! Själv monterade jag emtes olje returpump,vevaxeldriven som egentligen är avsedd för busan,den gick lös på 2200kr,väldigt liten fin sak som christer nlr racing säljer,har du bara någon som kan planfräsa ner lite på utsidan för anliggningsytan ta hål i centrum borra för fästskruvar & modda om en m10a insex till m8 gäng ,svarva av skallen lite så den går in i tändpickuppen(dyna 2000) sen en liten hylsa mellan så funkar de bra till att suga från en avluftad catchtank med tillhörande slang/hydraulkoppling(se mitt garage "wachen") :tummenupp /wachen
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vem har gett dig en så felaktig information???Ver lixom inte taget från luften utan väl beprövat tidigare av Marklund o andersson turbo.Nu nämner ju förvisso andersson en 4-taktspump.Men jag vet att marklund byggt på tvåtaktspumpar oxå,då jag t.o.m .ägt en själv.:tungan

Jag tror vi tänker på två helt olika pumpar.

Har du någon bild på hur det såg ut på din , vet du på vilken maskin där den satt som original matarpump ?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag tror vi tänker på två helt olika pumpar.

Har du någon bild på hur det såg ut på din , vet du på vilken maskin där den satt som original matarpump ?
Kan t,o,m skaka fram yamahas partnr om du vill.Tror t,o,m att det finns en tråd där det finns i sen förut oxå då detta varit på tapeten en gång förut.Kan höra med marklund om du vill.Har för mig att det var yamaha RD-125 som den kom ifrån.Observera dock att dessa pumpar användes till GSX modellerna,alltså inte gsx-r.Rullagrad vev.Men jag vet fler som haft liknande lösning på gsx-r oxå,men dom kanske använt pumpen från scootern som andersson nämnde.Men som sagt,ska försöka ta fram partnr o även bild så får du mer exakta uppgifter.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top