Vintertester 2007/08.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har inte Valentino redan skrivit på för 2-3 år ytterligare med Yamaha.

Nu minns jag inte säkert och Axxexs kommer säkert att rätta mig men jag vill minnas det som följande:
I slutet av 2006 skrev Rossi på för 2 år och därefter option på förlängning.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mot den bakgrunden vill nu Valentino ha mer hästkrafter o bättre elektronik utveckling på Yamaha 08.a ..

Yamaha chefen Furusawa menar dock att det senaste på elektroniksidan redan sitter på rullande Yamaha 08.an o att allt krut kommer att läggas på "horsepower"..

Jag tror så här!
Märker Valentino tidigt att Yamman går som en påse skit, då hoppar han av 2008 i förtid, då Team Fiat Yamaha inte kunnat leverera en konkurensmässig cykel o finns liksom ingen anledning att göra 2007 oxå 2008!!
.. Å andra sidan, om bitarna håller ihop kommer Valentino att bli den att slå för d övriga ..

Furusawa har ju rätt angående elektroniken, Yamaha har samma MagnetiMarelli hårdvara som Ducati använder.
Fursawa har även sagt att troligen är Ducati smartare i hur dom använder mjukvaran och har en mer sofistikerad motorstyrning.
Nyckeln ska tydligen vara bensinförbrukningen, han gissade att Ducati lyckas få sitt sprut att minimera förbrukningen när gaspåslaget inte är fullt.
Yamaha körde ju inte med pneumatisk ventilstyrning hela året, och ska man få ur mer effekt ur 800cc så måste man upp över 19000rpm, vilket inte är möjligt med ventilfjädrar.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Furusawa har ju rätt angående elektroniken, Yamaha har samma MagnetiMarelli hårdvara som Ducati använder.
Fursawa har även sagt att troligen är Ducati smartare i hur dom använder mjukvaran och har en mer sofistikerad motorstyrning.
.

Gött R2, mer fakta ang Team Fiat Yamaha o utvecklingen mot ett eventuellt VM Guld, vilket såklart e målet allt annat uteslutet ! Valentinos Yamaha kommer säker att gå mer än vad smärtgränsen tål tror jag..!! Såg oxå att Valentino skrivit på för -08 ut inget mer!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Furusawa har ju rätt angående elektroniken, Yamaha har samma MagnetiMarelli hårdvara som Ducati använder.
Fursawa har även sagt att troligen är Ducati smartare i hur dom använder mjukvaran och har en mer sofistikerad motorstyrning.
Nyckeln ska tydligen vara bensinförbrukningen, han gissade att Ducati lyckas få sitt sprut att minimera förbrukningen när gaspåslaget inte är fullt.
Yamaha körde ju inte med pneumatisk ventilstyrning hela året, och ska man få ur mer effekt ur 800cc så måste man upp över 19000rpm, vilket inte är möjligt med ventilfjädrar.

Min uppfattning är att det inte är ventilfjädrar utan kolvhastighet som först sätter gränsen. Nån som vet bättre?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min uppfattning är att det inte är ventilfjädrar utan kolvhastighet som först sätter gränsen. Nån som vet bättre?

Kolvhastigheten är ansträngd inget snack om saken men jag är övertygad om att ventilerna ställer till problem innan.


Desmosedichin som säljs för gatbruk har 42,5 i slag och då kan man varva 17500 innan man når över 25m/s vilket brukar anges som någon form av safe limit om man skall få det att hålla en längre stund.

Nu är tillverkarna lite hemliga med borr/slag men den är minst lika överborrad som Duccen så 40mm är snällt räknat och då kan man varva över 20000 innan det börjar krisa. Och vid 20kRPM har dina konventionella ventilfjädrar slagit knut på sig själv.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Desmosedichin som säljs för gatbruk har 42,5 i slag och då kan man varva 17500 innan man når över 25m/s vilket brukar anges som någon form av safe limit om man skall få det att hålla en längre stund.

Nu är tillverkarna lite hemliga med borr/slag men den är minst lika överborrad som Duccen så 40mm är snällt räknat och då kan man varva över 20000 innan det börjar krisa. Och vid 20kRPM har dina konventionella ventilfjädrar slagit knut på sig själv.

Varför höjer man inte borrningen ännu mer? Eller rättare sagt vad för andra problem uppstår om borrningen blir alltför stor i förhållande till slaget? Jag vet att motorkaraktären brukar bli spetsigare och vridsvagare men något annat?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför höjer man inte borrningen ännu mer? Eller rättare sagt vad för andra problem uppstår om borrningen blir alltför stor i förhållande till slaget? Jag vet att motorkaraktären brukar bli spetsigare och vridsvagare men något annat?

Finns massor av faktorer att väga in bla:
Större kolv=tyngre kolv=större påfrestningar på veven och därmed lägre maxvarv
Större borr= längre flamvägar=svårare att hinna elda upp soppan där den gör mest nytta
mm.mm

Man går dock generellt sett mot större borr/slag förhållanden då den ökade möjligheten till höga motorvarv ger större fördelar men relativt snart når man gränsen för när det inte är lönt att borra mer.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Furusawa har ju rätt angående elektroniken, Yamaha har samma MagnetiMarelli hårdvara som Ducati använder.
Fursawa har även sagt att troligen är Ducati smartare i hur dom använder mjukvaran och har en mer sofistikerad motorstyrning.
Nyckeln ska tydligen vara bensinförbrukningen, han gissade att Ducati lyckas få sitt sprut att minimera förbrukningen när gaspåslaget inte är fullt.
Yamaha körde ju inte med pneumatisk ventilstyrning hela året, och ska man få ur mer effekt ur 800cc så måste man upp över 19000rpm, vilket inte är möjligt med ventilfjädrar.

Man ska inte glömma bort att Duccens desmodromiska ventilstyrning är smart i det här fallet eftersom den dels inte är beroende av fjädrar och dels inte tar mer kraft än vad som krävs oavsett varvtal, en fjäder kräver ju lika mycket kraft varje gång den ska tryckas ihop.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Nu minns jag inte säkert och Axxexs kommer säkert att rätta mig men jag vill minnas det som följande:
I slutet av 2006 skrev Rossi på för 2 år och därefter option på förlängning.


Ohh shit.
Antingen är det tiden som går fort eller så är det något jag drömt ihop.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ohh shit.
Antingen är det tiden som går fort eller så är det något jag drömt ihop.

Tid går fruktansvärt fort..

Detta kom 1/2 -07 från Yamaha Racing:

"Yamaha Motor Company Ltd och Valentino Rossi har enats om ett avtal som förlänger hans kontrakt till utgången på 2008."

Valentino var oxå generös att bildligt förtydliga att han förlängde kontraktet exakt så här mycket!!
 

Bifogat

  • 2007-08_Rossi_th_tcm36-182808.jpg
    2007-08_Rossi_th_tcm36-182808.jpg
    5.1 KB · Visningar: 477
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Det lät ju nästan som att du skulle dit själv, så vi får väl hoppas att du kommer iväg oxå. :tummenupp
Oj.. Joo det gjorde nog det men det är inte aktuellt för min del då :gnissla har en polare som kommer vara på Thailand vid den tidpunkten så innan han fick tipset om det så ville jag veta om det var möjligt. Han är glad iaf men inte hans tjej :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kolvhastigheten är ansträngd inget snack om saken men jag är övertygad om att ventilerna ställer till problem innan.


Desmosedichin som säljs för gatbruk har 42,5 i slag och då kan man varva 17500 innan man når över 25m/s vilket brukar anges som någon form av safe limit om man skall få det att hålla en längre stund.

Nu är tillverkarna lite hemliga med borr/slag men den är minst lika överborrad som Duccen så 40mm är snällt räknat och då kan man varva över 20000 innan det börjar krisa. Och vid 20kRPM har dina konventionella ventilfjädrar slagit knut på sig själv.

De gamla 250-hojarna (CBR250 etc) varvade väl över 20.000? Hur kom det sig? Gissar att mindre ventiler = mindre fjädrar som har högre egensvängningsfrekvens?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
De gamla 250-hojarna (CBR250 etc) varvade väl över 20.000? Hur kom det sig? Gissar att mindre ventiler = mindre fjädrar som har högre egensvängningsfrekvens?

Menar du sextiotalshojarna där Honda hade mångcylindriga 125or, 250or och 350or? De hette väl aldig CBR ?

Hur som, en FEMcylindrig 125 med fyrventilsteknik ger att varje ventil är i storleksordningen som en normal lillfingersnagel. Det = låg massa.

En modern 600, 750, tusenkubikare eller motoGP hoj har gigantiska ventiler i jämförelse. Tror 125ans kolvar är likstora som en tusenkubikares ventiler :3freak

Tror rekommenderade maxvarven på dessa låg under tjugo men att de kunde övervarvas en del vid behov :D
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
De varvade väl inte över 20 :va

Misstar jag mig eller är det inte i stort sett en nedfodrad 400?

Inte aldeles säker men den har iaf rödmarkeringen vid 19k så det kan inte vara helt långt borta :)
 

Bifogat

  • Rev-Counter.jpg
    Rev-Counter.jpg
    39.7 KB · Visningar: 107

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Lite bilder ifrån en träning på Valencia idag. Bl.a är den Italienska Superstock 1000 Mästaren Luca Scassa där och kör med sin MV Agusta. På en sån här träning har han depåväggar uppe och har fixat en speciallackad hjälm mm. :näsblod

2175318513_d95cc96297.jpg


2172123081_d993ae29bf.jpg





8 januari är det väl träning på PI med WSBK? Biaggis första körning på Duccen.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Skönt kaxigt med sådan resursreserv i Luca Scassa.s depå..!

Ang Max så står väl hela Italien still då han tar den oskulden..!

Ska förövrigt bli skoj att följa Max o d övriga i WSBK o äntligen lite tester som sätter lite prägel på en annars såå gråtrist vinter...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Listan på förare som ska träna på Philip Island.

Superbike
Troy Bayliss (Ducati Xerox)
Michel Fabrizio (Ducati Xerox)
Noriyuki Haga (Yamaha Italia)
Troy Corser (Yamaha Italia)
Fonsi Nieto (Suzuki Alstare)
Yukio Kagayama (Suzuki Alstare)
Max Neukirchner (Suzuki Alstare)
Makoto Tamada (Kawasaki Psg-1)
Règis Laconi (Kawasaki Psg-1)
Max Biaggi (Ducati Sterilgarda)
Ruben Xaus (Ducati Sterilgarda)

Supersport
Broc Parkes (Yamaha Germany)
Andrew Pitt (Honda Ten Kate)
Jonathan Rea (Honda Ten Kate)
Chris Walker (Kawasaki Gil Motor)
Katsuaki Fujiwara (Kawasaki Gil Motor)
Robin Harms (Honda Stiggy)
Joshua Brookes (Honda Stiggy)


GÖTT att se att Stiggy äntligen har fått en budget till att åka och träna med!! :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top