Vintertester 2007/08.

sandstream

Guest
...detta kan bli rena magin för den redan så goda stämningen i Repsol Honda Teamet. :D
Vilken gnällspik lille Butter verkar vara. Det är väl klart som korvspad att Hayden försöker få hojen så bra som möjligt för att passa hans egen körstil. Butter gjorde ju samma sak själv förra året.

Kan det vara så att Butter börja känna pressen att prestera och letar lämpliga ursäkter att plocka fram i slutet av säsongen?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kan det vara så att Butter börja känna pressen att prestera och letar lämpliga ursäkter att plocka fram i slutet av säsongen?


Äääh, han är bara surpuppa för att han klantade sig och vurpade, och nu har lämnat över hela utvecklingsansvaret till Hayden, som givetvis kommer att försöka få cykeln precis som HAN vill ha den.... :D

Hoppas han snart får en chans till att påpeka att krashen kom helt utan förvarning, och det måste varit nåt fel på cykeln... :hihi
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Den som överlägset på alla träningar lägger flest varv är alltid Hayden. Det kan tyda på att han inte testar ut så många delar utan bara vill ligga ute för att lägga varv och istället själv försöka vänja in sig vid materialet han kör på eller behöver många varv för att förstå vad som behöver ändras på en hoj.

På en träning så kostar en MotoGP-hoj att hålla i drift ca 20.000 sek/varv i förbrukningsdelar, transporter och löner till mekaniker.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Den som överlägset på alla träningar lägger flest varv är alltid Hayden. Det kan tyda på att han inte testar ut så många delar utan bara vill ligga ute för att lägga varv och istället själv försöka vänja in sig vid materialet han kör på eller behöver många varv för att förstå vad som behöver ändras på en hoj.
Det kan lika väl tyda på att Hayden gör en stor del av utvecklingen i sitt team och därför får testa fler saker och därför lägger flest varv, eller är det helt otänkbart?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det kan lika väl tyda på att Hayden gör en stor del av utvecklingen i sitt team och därför får testa fler saker och därför lägger flest varv, eller är det helt otänkbart?

Att byta ut delar på en cykel kostar tid i depån. Förare vill oftast byta ut saker på samma hoj för att bäst känna efter exakt hur skillnaderna blir. Edwards valde tex att inte köra på sin andrahoj på senaste testet när hans första hoj bytes ram på. Han körde inget alls på hela förmidagen ena dagen nu senast i Sepang. Många förare kör kanske bara 5 varv när dom testar ut något innan dom går in och ger rapporter och byter ut något eller gör nya inställningar. Hayden verkar gärna vilja köra många varv när han är ute.

En duktig testförare behöver bara köra 2 varv för att bedömma en ny del på en hoj. Dom som är anställda som testförare kör oftast minst antal varv när dom tränar ihop med ordinarie förare. Hayden gör som sagt helt tvärtom.
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Att byta ut delar på en cykel kostar tid i depån. Förare vill oftast byta ut saker på samma hoj för att bäst känna efter exakt hur skillnaderna blir. Edwards valde tex att inte köra på sin andrahoj på senaste testet när hans första hoj bytes ram på. Han körde inget alls på hela förmidagen ena dagen nu senast i Sepang. Många förare kör kanske bara 5 varv när dom testar ut något innan dom går in och ger rapporter och byter ut något eller gör nya inställningar. Hayden verkar gärna vilja köra många varv när han är ute.

En duktig testförare behöver bara köra 2 varv för att bedömma en ny del på en hoj. Dom som är anställda som testförare kör oftast minst antal varv när dom tränar ihop med ordinarie förare. Hayden gör som sagt helt tvärtom.

Jag är tveksam.. tror nog mer på Sandstreams åsikt..
Tror nog Hayden är noga med att samla mycket data för varje pryl, så
att de har mycket att analysera sen. Plus att han verkligen är säker
på om något är bra eller dåligt. Själv tycker 2 varv låter lite väl lite
för att konstatera om något är bra eller dåligt. Visst.. du känner ju omgående
om det sitter bättre eller sämre bromsar på, men när det gäller kanske
mer invecklade chassi ändringar, så har jag svårt att tänka mig att
verkligen endast 2 varv räcker för att bilda sig en korrekt uppfattning..
men det är bara vad jag tror..
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag är tveksam.. tror nog mer på Sandstreams åsikt..
Tror nog Hayden är noga med att samla mycket data för varje pryl, så
att de har mycket att analysera sen. Plus att han verkligen är säker
på om något är bra eller dåligt. Själv tycker 2 varv låter lite väl lite
för att konstatera om något är bra eller dåligt. Visst.. du känner ju omgående
om det sitter bättre eller sämre bromsar på, men när det gäller kanske
mer invecklade chassi ändringar, så har jag svårt att tänka mig att
verkligen endast 2 varv räcker för att bilda sig en korrekt uppfattning..
men det är bara vad jag tror..

Han kanske tänker ett steg längre än alla andra och känner efter i fall det finns för och nackdelar med den nya prylen... Han kanske tom känner att jag kan nog köra fortare med denna om jag bara anpasar mig lite mer till hojen än att hojen anpassar sig till mig...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dags att vara seriösa igen.

5992df64.jpg

a1e7d70f.jpg

73f536b0.jpg

e5fa161d.jpg

b891b496.jpg

01a4cdc4.jpg

bd0e9d0c.jpg

ae1016c5.jpg

cd28a921.jpg

1f5d6f73.jpg

0e6d4a05.jpg

4e97c776.jpg

86d6c152.jpg

f6d48f0b.jpg

3bd1559d.jpg

71798378.jpg

7d834b60.jpg

ff92ddca.jpg

3349bfe2.jpg

8b20f8b6.jpg

219d1a91.jpg

89707f6f.jpg

6c100be2.jpg

5c0b837b.jpg

98c25268.jpg

41b50be6.jpg

5a85b788.jpg

3184b940.jpg

6ce22306.jpg

030c8985.jpg

a4aaac6f.jpg

a5265a4e.jpg

5e93825a.jpg

e484e4fe.jpg

35dbdc49.jpg
 

sandstream

Guest
En duktig testförare behöver bara köra 2 varv för att bedömma en ny del på en hoj. Dom som är anställda som testförare kör oftast minst antal varv när dom tränar ihop med ordinarie förare. Hayden gör som sagt helt tvärtom.
Och det fungerar bevisligen eller är du inne på samma linje som Gustav? Isf, svara gärna på frågorna nedan.
Tycker du att något i historien har tytt på det?
Menar du att det var Butters utvecklingsarbete som gjorde att Hayden vann 2006?
Eller var det Biaggis utveckling 2005, eller kanske Rossis 2004?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Och det fungerar bevisligen eller är du inne på samma linje som Gustav? Isf, svara gärna på frågorna nedan.
..

Va!? Nä, vet inte vad du eller Gustav skulle mena mer än det ni skriver.

Menar mera att Haydens många varv mera tyder på att han inte är med i en grovsortering utav nya delar. Tror inte heller att han byter ut större delar under en dag heller. Han gör nog finjusteringar för att passa sig själv och sin hoj. Inställningar utav fjädring, elektronik och olika däck osv. Min teori är att många varv inte betyder att man är bäst på att testa ut delar. Hayden vill säkert få bevis på att delar är bra via att han sätter bra tider också. Andra kanske mera går på känsla/tendenser och jobbar vidare direkt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Men sluta med att bråka som små barn. Bråka ordentligt eller INTE ALLS! Kom inte med tjyvnyp hela tiden!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och det fungerar bevisligen eller är du inne på samma linje som Gustav? Isf, svara gärna på frågorna nedan.
Menar du att det var Butters utvecklingsarbete som gjorde att Hayden vann 2006?
Eller var det Biaggis utveckling 2005, eller kanske Rossis 2004?
Om nu Hayden var väldigt bra på att utveckla saker så verkar varken HRC eller hans teamkompisar ha upptäckte det eftersom:
  • Två av hans teamkompisar har uttalat sig om hans bristande kunskaper i att ställa in/utveckla hojen.
  • Under alla sina år hos HRC har han haft flera olika teamkompisar men aldrig fått delar först när deras hojar utvecklats, Rossi, Gibernau, Barros, Biaggi och Pedrosa har alla varit före.
Vilka som är närmast källan och har mest information om de olika förarnas egenskaper av oss och HRC låter jag vara osagt.
Den hoj som Hayden körde 2006 var ju en hoj med chassie som Gibernau och Biaggi testade fram under 2005, tex.
Dessutom verkar han ha svårt att anpassa sig när det blir stora förändringar på hojen, som tex 2007. En långsam och stadig itveckling på samma material verkar vara haydens melodi, inget fel i det.
 

sandstream

Guest
Den hoj som Hayden körde 2006 var ju en hoj med chassie som Gibernau och Biaggi testade fram under 2005, tex.
Men det var ju det chassie som var skit och som Biaggi inte kunde köra på. Har du ändrat dig nu och menar att de var ett bra chassie som man kunde vinna en VM-titel på?

:confused:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men det var ju det chassie som var skit och som Biaggi inte kunde köra på. Har du ändrat dig nu och menar att de var ett bra chassie som man kunde vinna en VM-titel på?

:confused:
Det chassie som man baserade 2006 års hojen på var det chassie som Sete och Biaggi testade på Brno och Motegi 2005 men de körde inga race på det 2005. Har jag påstått något annat? När och var då?:va
Det var bara ett exempel på vilka och när som sakerna testas.
Jag tycker det finns fler fakta, som vi har, som pekar på att Hayden inte är den bäste utvecklingsföraren än det finns bevis på att han är grym på det. Fast jag kan ha fel.
 

sandstream

Guest
Det chassie som man baserade 2006 års hojen på var det chassie som Sete och Biaggi testade på Brno och Motegi 2005 men de körde inga race på det 2005. Har jag påstått något annat? När och var då? :va
Och de körde inga race med chassit för att:
A: Det var dåligt
B: Det var bra

Jag tippar på A vilket gör det ännu svårare att förstå hur Biaggi och Sete hade något med RC211V -06 att göra.

Hade jag framfört en teori, liknande den som Axxexs lägger fram, om tex Butter eller Biaggi hade det blivit ett jäkla liv. Men nu var det Hayden och då är det okej.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och de körde inga race med chassit för att:
A: Det var dåligt
B: Det var bra

Jag tippar på A vilket gör det ännu svårare att förstå hur Biaggi och Sete hade något med RC211V -06 att göra.
De körde inga race med det chassiet för att det inte passade till 05 motorn då den motor som Hayden hade 06 var helt annorlunda än de andra RC211V motorerna, 3 % mer effekt och vrid i pricnip genom hela registret och bättre centraliserad massa etc. Den motorn var inte färdig för race under 05. Allt enligt en HRC kille när han intervjuades av Motorcycle Racer - men han kanske ljög?

Hade jag framfört en teori, liknande den som Axxexs lägger fram, om tex Butter eller Biaggi hade det blivit ett jäkla liv. Men nu var det Hayden och då är det okej.
Det är fritt fram att lägga fram vilken teori du vill men är den inte underbyggd med lite substans får den respons. Är den väl underbyggd får du väl mindre negativ respons, likt axxexs teori...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top