Vintertester 2007/08.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Och de körde inga race med chassit för att:
A: Det var dåligt
B: Det var bra

Jag tippar på A vilket gör det ännu svårare att förstå hur Biaggi och Sete hade något med RC211V -06 att göra.

Hade jag framfört en teori, liknande den som Axxexs lägger fram, om tex Butter eller Biaggi hade det blivit ett jäkla liv. Men nu var det Hayden och då är det okej.

För att man gav Biaggi chassit på ett race när det var otestat, där det fungerade väldigt illa i början, det var väl där det skar sig riktigt mellan HRC och Biaggi. Sen fick man till chassit med mer tester av Biaggi och Sete.
Det var iaf det chassit som Hayden började med säsongen 06, även testade under vintern, med rätt stora problem till en början. Sen om det var Hayden, Pedrosa eller HRC kan man bara gissa.
Men att Hayden nästan aldrig fått första tjing på att testa nytt sen 2003 säger väl kanske en del? Eller Pedrosas och Rossis kommentarer?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Hade jag framfört en teori, liknande den som Axxexs lägger fram, om tex Butter eller Biaggi hade det blivit ett jäkla liv. Men nu var det Hayden och då är det okej.

Det var som sagt bara en teori för att påpeka att Pedrosa kan haft rätt. Pedrosas utlande slås ner för att man kan kalla honnom Peddo, Butter, att han är kort, att han bara varit 2:a i MotoGP eller att han inte är ett mediageni. Men tänk om han har rätt?

Det utalandet kanske iof bara är ett sätt att försöka spela ett spratt med att ge Hayden hjärnspöken eller bara ett dåligt pr-trick för att få mera uppmärksamhet för Honda/Repsol/Pedrosa.

Men visst har Hayden alltid laggt flest varv på dom flesta träningarna under flera år? Det brukar ibland komma upp på diverse forum om hur duktig han är som gör ett så hårt arbete och testar så mycket (många varv) åt HRC.

Det borde isf bero att han har bättre mekaniker som byter ut sakerna snabbare än alla andras förare eller att han skulle orka köra fler varv än dom andra. På den nivån som är i VM tror jag inte något av dom. Tror nog mera på att han vill lägga många varv. Jag säger inte att Hayden är dåligare på att testa. Bara att han tillbringar minst tid i depån där man kan ändra på cykeln så kan man misstänka att han testar ut minst antal av nya ideer/delar. Det kanske finns andra anledningar till det.

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Om jag inte minns helt fel, vill jag minnas att Hayden i intervjuer själv har talat om att han inte är ngn höjdare på utvecklingsarbete.
Men jag kan ha fel, det har jag haft förr.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
På MotoGP.com, http://www.motogp.com/en/motogp/motogp_news.htm?menu=news&news_id=21940&championship_id=3&section=1
så skriver dom att Hayden kommer få mycket att göra, för att testa mycket
saker åt HRC, bland annat motorn... och sen även massor till Michelin. Så
det är nog inte bara han själv som vill köra många varv. Tror både HRC
och Michelin vill ha ut mycket information....
De har ju inte så många andra förare att välja på nu när Pedrosa är trasig....

sandstream

Guest
Det var som sagt bara en teori för att påpeka att Pedrosa kan haft rätt. Pedrosas utlande slås ner för att man kan kalla honnom Peddo, Butter, att han är kort, att han bara varit 2:a i MotoGP eller att han inte är ett mediageni. Men tänk om han har rätt?
Jag kallar honom Butter för att han är kort och ser sur ut. Dock är han självklart en av de bästa i världen på att köra hoj, ingen tvekan om det.

Jag har lite svårt att tro att en kille som kört för HRC 5(!) säsonger, tagit en VM-titel, skulle vara dålig på att utveckla deras hojar.
Det känns mer som att du, Gustav, OffKeff mfl vill få det till att Hayden får hojarna serverade på silverfat av sin teamkompis, att han vinner pga andras misstag osv.

Att just din teori skulle var mer underbyggd än någon annans i det här fallet har jag inte sett några bevis för. Den dag någon från HRC eller Hayden själv säger att han är dålig på att utveckla, testa och inte kan känna av förändringar lika fort som någon annan så har vi bevis.

Det kan ju precis lika gärna vara så att Hayden vill testa mer än de andra, att han vill känna på en förändring under 7-8 varv istället för 2, att han provar olika saker på olika varv osv.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför har han under sina säsonger hos HRC aldrig fått delar först till sin hoj om han nu är vass på att utveckla grejerna?

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Varför har han under sina säsonger hos HRC aldrig fått delar först till sin hoj om han nu är vass på att utveckla grejerna?

Inte så konstigt kanske när de förare han har haft som teamkompisar
har varit bland de bästa i världen... Rossi, Gibernau osv..
Lyssna på en nybörjare som Hayden var innan, eller på en erkänt duktig
förare med många års erfarenhet i GP? Känns som han inte hade så mycket
att säga till om innan tror jag...

Nu när han har vunnit VM en gång och visat att han är duktig, så får
han självklart visa vad han också tycker när det gäller utvecklingen..

sandstream

Guest
Inte så konstigt kanske när de förare han har haft som teamkompisar har varit bland de bästa i världen... Rossi, Gibernau osv.. Lyssna på en nybörjare som Hayden var innan, eller på en erkänt duktig
förare med många års erfarenhet i GP? Känns som han inte hade så mycket
att säga till om innan tror jag... Nu när han har vunnit VM en gång och visat att han är duktig, så får han självklart visa vad han också tycker när det gäller utvecklingen..
En mycket logisk sammanfattning :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu när han har vunnit VM en gång och visat att han är duktig, så får
han självklart visa vad han också tycker när det gäller utvecklingen..

Det var ju inte så förra året utan Pedrosa testade nya saker först på den hojen, trots att Hayden var världsmästare och betydligt mer rutinerad av MotoGp än Pedrosa.
Klart han inte är kass men det finns nog anledningar till att HRC inte har Hayden högst upp på testlistan.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
20082801nick_G.jpg

Vad konstiga däcken ser ut med 16" fälgar.

Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Det var ju inte så förra året utan Pedrosa testade nya saker först på den hojen, trots att Hayden var världsmästare och betydligt mer rutinerad av MotoGp än Pedrosa.
Klart han inte är kass men det finns nog anledningar till att HRC inte har Hayden högst upp på testlistan.

Vet inte om det är pengar eller vad som gör att HRC gärna har Pedrosa som
favoritförare.. Det undgick nog ingen att 2007 års hoj var designad för
Pedrosa... det ju många som nämnde det i intervjuer..
men som sagt, varför det är så.. ingen aning. Jag gissar på att pengar är
en stor del i rollen... Repsol, vilket land är det från? Är det Europeiskt eller
Amerikanskt? Bara en tanke..

sandstream

Guest
Tittarsiffrorna för MotoGP har sjunkit i Spanien, där Dorna har sitt säte och där Repsol kommer ifrån, så det skulle inte vara så konstigt om både Dorna och Repsol gör vad de kan för att HRC ska lotsa fram spanske Butter.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tittarsiffrorna för MotoGP har sjunkit i Spanien, där Dorna har sitt säte och där Repsol kommer ifrån, så det skulle inte vara så konstigt om både Dorna och Repsol gör vad de kan för att HRC ska lotsa fram spanske Butter.
Så nu är det Dorna och Repsol som ligger bakom vad HRC bestämmer gällande utvecklingen? Tror nog de har lite större integritet gällande det sportsliga än så.

Så här tycker Kosuke Yasutake om Pedrosas uttalde, HRC executive Director. Babelfish översättning...

What of it thinks the HRC of the declarations of Pedrosa on its companion of Hayden square?
"Task is normal school that between they is a sure rivalry, but that does not mean that between they there is an ugly relationship".

Last edited:

sandstream

Guest
Så nu är det Dorna och Repsol som ligger bakom vad HRC bestämmer gällande utvecklingen? Tror nog de har lite större integritet gällande det sportsliga än så.
Nej, det var inte var jag skrev, däremot har det säkert en hel del att säga till om. Tänk dig själv att du ska lägga, säg 100 miljoner, på att sponsra ett MotoGP-team och de har en förare vars framgångar kommer att öka publiciteten på din hemmamarknad. Skulle inte du göra vad du kunde för att försäkra dig om att det blev så?

En intressant fråga att få svar på är varför HRC valde att skräddarsy en hoj för Butter inför 2007 när man hade en regerande världsmästare i sitt team? I normala fall hade nog 99 team av 100 valt att satsa allt på sin mästare men det gjorde inte HRC.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Svarte på din andra fråga är att ganska enkelt. Pedrosa är en bättre förare än Hayden.

Vidare säger Yasutake följande saker som är intressanta.

To Sepang the new motor but has not carried out one contest simulation: that means that still it does not catch up the distance of 22 turns.

"it will not be a problem because this year, Nicky and Dani follow the same line of development. Even if, obviously, everyone will try the putting to point and the character of the motor that more is suited ".

sandstream

Guest
Svarte på din andra fråga är att ganska enkelt. Pedrosa är en bättre förare än Hayden.
Å fan, det är så enkelt alltså :rolleyes:

Jag måste vara extremt trög för i min bok går racing ut på att vinna och just nu står det 1-0 till Hayden vs Butter :va

För övrigt väntar jag på inläggen om att vi ska sluta tjafsa, eller de kanske bara gäller när det är jag och NyTeknik som är igång :D

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Å fan, det är så enkelt alltså :rolleyes:

Jag måste vara extremt trög för i min bok går racing ut på att vinna och just nu står det 1-0 till Hayden vs Butter :va

För övrigt väntar jag på inläggen om att vi ska sluta tjafsa, eller de kanske bara gäller när det är jag och NyTeknik som är igång :D

Det måste väl ändå stå 1-1 om man ska räkna inbördes möten?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om man endast räknar VM-titlar så står det 3-1 till Pedrosa, 1-1 i inbördes möten. ;)
Hur länge kan Hayden leva på sin VM-titel? Man är aldrig bättre än sitt senaste race och 2007 så var ju pedrosa överlägsen Hayden både på banan och i statistiken.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85

Detta visar ju att Hayden är ännu mer värd sin VM-TITEL, som han tagit på en hoj som var utvecklad för att passa nån annan. + att hrc är mästare på att satsa på fel förare(utom Rosssi) Alltså ge bästa bitarna till fel kille först...Pedrosa: ingen moto-gp titel, Gibernau:ingen moto-gp titel, Biaggi:ingen moto-gp titel......osv osv...
Eller så är det en medveten strategi från Honda, typ: Retar vi Hayden riktigt mycket så blir han mer motiverad o vinner för oss igen:tungan eller kanske inte.

Om man endast räknar VM-titlar så står det 3-1 till Pedrosa, 1-1 i inbördes möten. ;)
Hur länge kan Hayden leva på sin VM-titel? Man är aldrig bättre än sitt senaste race och 2007 så var ju pedrosa överlägsen Hayden både på banan och i statistiken.

I så fall har ju tex. Biaggi Fem vm-titlar men de har ju aldrig räknats på dessa forum.

1-1 Pedrosa vs. Hayden? Vad menas? Föressten har ju Hayden aldrig kört 125 eller 250 så de jämförelserna haltar tycker jag.

Last edited: