Vintertester 2007/08.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ska de genomföra hela säsongen på fjolårshojar? Låter konstigt...
Sattellitteamen får ju nästan aldrig det senaste grejerna från Honda. Gresini Honda var ju ett undantag när Gibernau körde för dem. De börjar alltid med fjolårshojar eller ngt uppgraderade sådana och får oftast delar succesivt under säsongen. Kika på bilderna så ser man ju att alla utom Repsol kör med fjolårshojen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ska de genomföra hela säsongen på fjolårshojar? Låter konstigt...

2008 är nog enda året historiskt sett som alla i ett startfält kört med nya hojar. Så det är mera ovanligt så faktiskt. Är oftast bara dom officiella fabriksteamen som har dom nyaste hojarna. Så det är lite förvånande att Tech3 och d'Antin kommer få nya hojar i år faktiskt. När LCR körde med Stoner så var nog den Hondan 2-3 år gammal i grunden men med vissa uppdateringar.

I dom mindre klasserna i MotoGP så kör få med hojar som är "årets modell". Man räknar inte årsmodeller på samma sätt i prototypracing. Man räknar versioner på motordelar, elektronik och chassiedelar. Man uppdaterar istället.Många hojar har ändå väldigt få delar gemensamt på det sista racet som den hade på det första racet. Vissa förare gillar dessutom vissa detaljer som fanns på vissa versioner, vissa team har inte pengar att köpa nyare material med och det är en väldigt begränsad tillverkning av cyklar dessutom. Lorenzo körde tex på sin 06:a hela 07 förutom på några tester bara. Han var i en situation att han hade kunnat valt en nyare. Men valde ändå den han hade kört innan på.

En del av "07" hojarna i startfältet kan vara byggda helt från grunden 08 med oanvända ramar, motorer osv som tidigare varit reservdelar hos fabriksteamen eller delar dom inte hann testa ut. Så en "07:a" kan vara en "08:a" fast med varierande grad av 2007-spec.
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Kurtis R kommer inte ställa upp mer än ev ngt race under säsongen.

After a tough second season with Honda engines, Team Roberts had intended to field a full two-rider team, with Ducati machinery, in 2008 - but sponsorship negotiations have dragged on too long to make the start of this season.

Providing the sponsorship is eventually secured, Team KR's main options are either to return later in the year, or to concentrate fully on 2009. The team's removal from the permanent entry list means there will be just 18 full-time riders this season - and could well signal the end of 2000 500cc world champion Kenny Roberts Jr's grand prix career.

Other changes to the provisional entry list include the presence of San Carlo as Honda Gresini's new title sponsor, while the team's rookie rider Alex de Angelis has now decided to use the #15 - instead of the ex-Max Biaggi #3 he was previously listed with. Dani Pedrosa's recently announced switch to the #2 is also officially confirmed.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
2008 är nog enda året historiskt sett som alla i ett startfält kört med nya hojar.
Du menar väl 2007 - när det var nytt med 800? Men jag förstår vad du menar angående prototyper och årsmodeller. Men just Hondan är ju i år avsevärt förändrad - så det vore väl knappast möjligt att successivt bygga en med en fjolårshoj som grund?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du menar väl 2007 - när det var nytt med 800? Men jag förstår vad du menar angående prototyper och årsmodeller. Men just Hondan är ju i år avsevärt förändrad - så det vore väl knappast möjligt att successivt bygga en med en fjolårshoj som grund?
Fast det är ju endast Repsoltemaet som kommer köra med den nya hojen. De andra teamen får en uppdaterad version av den som hoj som Hayden och pedrosa avslutade 2007 med.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Från Crash.net

Masao Furusawa, Yamaha's general manager of Engineering Operations, likes listening to Kawasaki's new screamer engine - but says the even-firing design will never again power a Yamaha MotoGP bike.

"We will never use a screamer engine again. Never!" said Furusawa, during an exclusive interview with Crash.net. "We threw away the screamer engine in 2003."

Furusawa, who has worked with Yamaha since the early 1970s, was put in charge of the YZR-M1 project upon Valentino Rossi's arrival in 2004 - and one of the first major technical changes was the introduction of a 'big-bang' 990cc engine.

Following Yamaha's example, the technology - previously seen in 500cc - was soon once again present throughout the premier-class field. However, last year's change to 800cc engines saw Ducati and then Honda return to a screamer, as maximum horsepower - the main advantage of a screamer - became a priority.

Whereas a screamer engine - so called due to its high-pitched engine note - features an equal amount of time between the firing of each cylinder, 'big-bang' engines have an uneven firing order.

So - in the case of a four-cylinder engine - two cylinders fire closely together (producing what sounds like one 'big bang'), then there is a longer than usual time period before the other two cylinders are fired (also closely together).

Kawasaki's development team rolled out the factory's superb sounding new screamer during the January Sepang test, although it didn't make a return appearance at last week's outing, much to Furusawa's disappointment.

"I hope Kawasaki brings it back! I like to listen to it. Their screamer is not here this time and honestly I don't like it," he smiled. "Please use the screamer engine!"

Nevertheless, Furusawa - who gave a detailed presentation on 'big-bang' at the season-ending Valencian Grand Prix - was happy to explain why Yamaha will be sticking with 'big-bang' for its grand prix prototype.

He describes the 'big-bang' effect in terms of a communication process between the rider and rear tyre, made via the engine. A communication process which, in the case of a screamer design, becomes increasingly distorted at high rev/min. 'Big-bang' engines keep this distortion to a minimum.

"Internally the 'big-bang' engine is very smooth during its rotations. It sounds like it is fluctuating a lot, because of the uneven combustion timing, but the reality is that it is very smooth at high rpm," he began.

"The screamer engine sounds very smooth, but over 12,000 rpm the motion of the moving parts inside the engine become a big problem. You can think of it as creating a big 'noise' that stops the rider from hearing what the tyre is 'saying' to him.

"The rider needs to listen carefully to the tyre and talk to it directly with the throttle, but the screamer engine makes it really hard to 'hear'. So the connection between throttle and tyre is not good with the screamer - don't explain this to the Kawasaki people!" he quipped. "I'm only joking!

"So the screamer engine sounds nice, but if the engine goes over 12,000 rpm then there are problems and in MotoGP the useable rpm is 14,000 to 17,000 - sometimes up to 19,000 - so a big 'noise' is happening at high rpm with a screamer and the rider cannot 'talk' to the tyre," he concluded.

Yamaha and Kawasaki are the only manufacturers to use an inline four-cylinder engine layout in MotoGP - Ducati, Honda and Suzuki all have V4 engines.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Regis Laconi på den nya ZX10:an ifrån testet som pågår i Qatar nu.

DM1202811794.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kawasaki tappade en låda innehållande bl.a motorer på vägen till Qatar. Resultatet blev att 3 motorer inte kunde användas nu på testerna. Så Laconi och Tamada har bara fått köra några få varv där nere och utan transpondrar på hojarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kawasaki tappade en låda innehållande bl.a motorer på vägen till Qatar. Resultatet blev att 3 motorer inte kunde användas nu på testerna. Så Laconi och Tamada har bara fått köra några få varv där nere och utan transpondrar på hojarna.
Fast det har publicerats tider från testet på nätet.

Times from monday.
1. Lorenzo Lanzi ITA RG Racing 1098R 1min 59.0 secs
2. Ruben Xaus SPA Sterilgarda Go Eleven 1098R 1min 59.5 secs
3. Gregorio Lavilla SPA Ventaxia VK Honda CBR1000RR 1min 59.5 secs
4. Max Biaggi ITA Sterilgarda Go Eleven 1098R 2min 0.1 secs
5. Regis Laconi ITA PSG-1 Kawasaki Corse ZX10R 2min 1.2 secs
6. Makoto Tamada JPN PSG-1 Kawasaki Corse ZX10R 2min 1.5 secs
7. Ayrton Badovini GBR Team Pedercini ZX-10R 2min 1.8 secs
8. Vittorio Iannuzzo ITA Team Pedercini ZX-10R 2min 1.9 secs
9. Karl Muggeridge AUS DF Racing CBR1000RR 2min 2.3 secs

Times from tuesday.
1. Haga (Yamaha) 1.59.2
2. Corser (Yamaha) 1.59.3
3. Bayliss (Ducati) 2.00.0
4. Fabrizio (Ducati) 2.01.1
5. Tamada (Kawasaki) 2.01.4
6. Laconi (Kawasaki) 2.01.7.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tider från dagens test på Losail

1. Bayliss (Ducati) 1.58.8
2. Corser (Yamaha) 1.59.0
3. Haga (Yamaha) 1.59.6
4. Fabrizio (Ducati) 1.59.6

20081302bay_G.jpg

20081002max_G.jpg
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Masao Furusawa, Yamaha's general manager of Engineering Operations, likes listening to Kawasaki's new screamer engine - but says the even-firing design will never again power a Yamaha MotoGP bike.

"We will never use a screamer engine again. Never!" said Furusawa, during an exclusive interview with Crash.net. "We threw away the screamer engine in 2003."
Han verkar föra traditionen av japanska GP-ingenjörer som är lomhörda inför förarnas önskemål vidare. Rossi och Burgess ropar högljutt efter mer effekt. Inte mer "kommunikation". Rossi är världsmästare i 500 och kan handskas med illvilliga motorer, men utan tillräckligt många hästkrafter kommer han aldrig bil världsmästare igen. Frustrerande läge...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Han verkar föra traditionen av japanska GP-ingenjörer som är lomhörda inför förarnas önskemål vidare. Rossi och Burgess ropar högljutt efter mer effekt. Inte mer "kommunikation". Rossi är världsmästare i 500 och kan handskas med illvilliga motorer, men utan tillräckligt många hästkrafter kommer han aldrig bil världsmästare igen. Frustrerande läge...
Tycker inte alls att han verkar vara lomhörd. De har ju skakat fram mer effekt ur spsien inför 2008 (5hkr) och säger att de kommer att ha ca 3-4 hkr inom en snar framtid. Ur sin long-bang...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tycker inte alls att han verkar vara lomhörd. De har ju skakat fram mer effekt ur spsien inför 2008 (5hkr) och säger att de kommer att ha ca 3-4 hkr inom en snar framtid. Ur sin long-bang...

Är den ökade effekten tack vare den pneumatiska ventilstyrningen eller har de lagt pneumatiken på hyllan?
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Är den ökade effekten tack vare den pneumatiska ventilstyrningen eller har de lagt pneumatiken på hyllan?

Troligt att det är där man hämtat mer pulver, Team Fiat Yamaha körde väl under slutet 2007 med pneumatiska ventilstyrning och ska väl köra den hela 2008!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top