Vintertester 2007/08.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Alex De Angelis
396566.jpg

är de sonen eller barnbarn till F1 föraren Elio De Angelis?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Tycker inte alls att han verkar vara lomhörd. De har ju skakat fram mer effekt ur spsien inför 2008 (5hkr) och säger att de kommer att ha ca 3-4 hkr inom en snar framtid. Ur sin long-bang...
Rossi har bett om mer effekt i flera år. Betänk att utvecklingen knappast står still hos de andra tillverkarna. Om Yamaha lyckas skaka fram fler hästar nu så kan de räkna med att de andra har gjort samma sak. Yamaha är uppenbarligen inne på fel grundspår eftersom de trots resurser inte lyckas bygga en tillräckligt stark motor som Ducati, Kawasaki eller Honda.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rossi har bett om mer effekt i flera år. Betänk att utvecklingen knappast står still hos de andra tillverkarna. Om Yamaha lyckas skaka fram fler hästar nu så kan de räkna med att de andra har gjort samma sak. Yamaha är uppenbarligen inne på fel grundspår eftersom de trots resurser inte lyckas bygga en tillräckligt stark motor som Ducati, Kawasaki eller Honda.
Ring Masao Furusawa för han verkar inte veta vad han gör då.
Testerna under 2008 har de ju tydligen gjort framsteg när det gäller effekten och toppfarten så helt fel kan han inte vara på det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du som har koll, vilka typer av motorer kör de olika tillverkarna med i år?
Ducati har en screamer, Kawasaki kör big-bang men testar en screamer. Sen då?
Ducati och Honda verkar vara screamer, Kawasaki och Yamaha är Long-bang medan jag är osäker på Suzukin inför 2008.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ring Masao Furusawa för han verkar inte veta vad han gör då.
Testerna under 2008 har de ju tydligen gjort framsteg när det gäller effekten och toppfarten så helt fel kan han inte vara på det.
Jag skulle inte bli förvånad om det är japansk stolthet inblandad. Någon har fattat ett principbeslut angående tekniken som är viktigare än det övergripande målet. Rossi har flaggat för att han kommer att byta märke om Yamaha inte ger honom en riktigt bra hoj i år.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag skulle inte bli förvånad om det är japansk stolthet inblandad. Någon har fattat ett principbeslut angående tekniken som är viktigare än det övergripande målet. Rossi har flaggat för att han kommer att byta märke om Yamaha inte ger honom en riktigt bra hoj i år.
Vi kan ju låta dem köra med årets hoj innan vi dömmer ut den eller dess konstruktör helt.

Vad innebär long-bang?
Väldigt enkelt kan man säga att en "riktig" Big Bang tänder som en twin, dvs cylindrarna i par. En Long Bang tänder två cylindrar tätt efter varandra och sedan en längre paus innan nästa två tänder med ett kortare intervall mellan sig. Kommer inte ihåg de gradtal man brukar prata om men kan kanske lägga upp en bra ritning på det som jag hemma om jag orkar scanna det.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ducati och Honda verkar vara screamer, Kawasaki och Yamaha är Long-bang medan jag är osäker på Suzukin inför 2008.

Kawa har testat screamer under vintern. Enl uppgift så låter Suzukin inte som en screamer så den har nog också long-bang....

Kanske lägga upp en bra ritning på det som jag hemma om jag orkar scanna det.

Här är en scannad bild från MotoGP Technology av Niel Spalding (bra bok för övrigt). Det som kallas Irregular firing pattern är long-bang.
attachment.php
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kawa har testat screamer under vintern. Enl uppgift så låter Suzukin inte som en screamer så den har nog också long-bang....



Här är en scannad bild från MotoGP Technology av Niel Spalding (bra bok för övrigt). Det som kallas Irregular firing pattern är long-bang.
attachment.php
Precis den bild jag tänkte på, tycker den är illustrativ.

Skoj med så konkurenskraftiga sattelit cyklar som möjligt, kan bli tighta race 2008. Helt klart :tummenupp för Yamaha..
Precis. Det är klockrent.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
PJ Jacobsen med #99 (MotoGP Academy förare) tränar med isracing. På den här videon så är det han som vinner detta racet.

[YOUTUBE-ID]Tf7T4mAHPVQ&eurl[/YOUTUBE-ID]
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast han är ju Red Bull Rookies CUp förare 2008, inte MotoGP Academy. :tungan
Han har tävlat för Celtic Racing i USGPRU och varit den stora fixstjärnan där. Tror han kommer vara en av de som slåss om titeln i red Bull Rookies Cup i år.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Så här har det sett ut under dagen från Jerez:

Kl 11.30

1. Rossi (Yamaha-Fiat) 1.41.054 all’11° (12 giri)
2. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.41.247 al 4° (6)
3. De Puniet (Honda-LCR) 1.41.574 al 11° (11)
4. Toseland (Yamaha-Tech3) 1.41.899 al 7° (15)
5. De Angelis (Honda-San Carlo) 1.42.217 al 8° (8)
6. Edwards (Yamaha-Tech 3) 1.42.222 al 8° (11)
7. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 1.42.445 al 13° (14)
8. Hayden (Honda-Repsol) 1.42.458 al 10° (12)
9. West (Kawasaki-Monster) 1.42.475 al 12° (13)
10. Nakano (Honda-San Carlo) 1.42.833 al 5° (11)
11. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.43.219 al 6° (11)
12. Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.43.295 al 13° (13)
13. Pedrosa (Honda-Repsol) 1.44.404 al %° (5)
14. Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.44,412 al 4° (9)
15. Elias (Ducati-Alice) 1.44.450 al 7° (7)
16. Canepa (Ducati) 1.44.681 al 10° (12)
17. Guintoli (Ducati-Alice) 1.44.768 al 5° (5)
18. Dovizioso (Honda-Scot) 1.44.768 al 5° (5)
19. Jacque (KawasakI) 1.45.070 al 6° (7)
20. Guareschi (Ducati) 1.45.200 al 13° (13)
21. Hopkins (Kawasaki-Monster) 1.48.338 al 2° (3)

Kl 14.00

1. Rossi (Yamaha-Fiat) 1.40.641 all’32° (53 giri)
2. Toseland (Yamaha-Tech3) 1.40.768 al 37° (42)
3. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.40.893 al 16° (26)
4. Hayden (Honda-Repsol) 1.41.197 al 29° (47)
5. De Puniet (Honda-LCR) 1.41.199 al 37° (40)
6. Edwards (Yamaha-Tech 3) 1.41.244 al 18° (30)
7. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 1.41.309 al 36° (43)
8. De Angelis (Honda-San Carlo) 1.41.397 al 36° (45)
9. Nakano (Honda-San Carlo) 1.41.435 al 46° (49)
10. Dovizioso (Honda-Scot) 1.41.557 al 21° (21)
11. Pedrosa (Honda-Repsol) 1.41.613 al 12° (25)
12. West (Kawasaki-Monster) 1.41.821 al 27° (41)
13. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.41.871 al 28° (29)
14. Hopkins (Kawasaki-Monster) 1.41.901 al 12° (14)
15. Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.42.368 al 27° (27)
16. Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.42.904 al 13° (13)
17. Elias (Ducati-Alice) 1.43.104 al 32° (35)
18. Guintoli (Ducati-Alice) 1.44.768 al 5° (5)
19. Jacque (KawasakI) 1.43.743 al 16° (26)
20. Canepa (Ducati) 1.43.874 al 21° (28)
21. Guareschi (Ducati) 1.44.423 al 27° (29

Kl 16.00

. De Puniet (Honda-LCR) 1.40.223 al 59° (66)
2. Rossi (Yamaha-Fiat) 1.40.641 all’32° (60 giri)
3. Toseland (Yamaha-Tech3) 1.40.768 al 37° (54)
4. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.40.893 al 16° (38)
5. Edwards (Yamaha-Tech 3) 1.40.945 al 50° (53)
6. Hayden (Honda-Repsol) 1.41.040 al 63° (69)
7. Dovizioso (Honda-Scot) 1.41.190 al 27° (32)
8. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 1.41.309 al 36° (61)
9. De Angelis (Honda-San Carlo) 1.41.397 al 36° (49)
10. Nakano (Honda-San Carlo) 1.41.435 al 46° (54)
11. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.41.603 al 46° (54)
12. Pedrosa (Honda-Repsol) 1.41.613 al 12° (25)
13. West (Kawasaki-Monster) 1.41.821 al 27° (53)
14. Hopkins (Kawasaki-Monster) 1.41.901 al 12° (26)
15. Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.42.147 al 33° (40)
16. Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.42.161 al 39° (45)
17. Jacque (KawasakI) 1.42.557 al 36° (42)
18. Elias (Ducati-Alice) 1.42.709 al 47° (63)
19. Guintoli (Ducati-Alice) 1.42.903 al 34° (47)
20. Canepa (Ducati) 1.43.874 al 21° (31)
21. Guareschi (Ducati) 1.44.423 al 27° (46)

Kl 17.00

1. Hayden (Honda-Repsol) 1.39.457 al 81° (81)
2. De Puniet (Honda-LCR) 1.40.223 al 59° (74)
3. Rossi (Yamaha-Fiat) 1.40.641 all’32° (74 giri)
4. Dovizioso (Honda-Scot) 1.40.767 al 43° (44)
5. Toseland (Yamaha-Tech3) 1.40.768 al 37° (82)
6. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.40.893 al 16° (52)
7. Edwards (Yamaha-Tech 3) 1.40.945 al 50° (67)
8. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 1.41.158 al 70° (75)
9. De Angelis (Honda-San Carlo) 1.41.170 al 63° (64)
10. Pedrosa (Honda-Repsol) 1.41.352 al 37° (37)
11. Nakano (Honda-San Carlo) 1.41.435 al 46° (69)
12. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.41.603 al 51° (69)
13. Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.41.763 al 59° (59)
14. West (Kawasaki-Monster) 1.41.821 al 27° (68)
15. Hopkins (Kawasaki-Monster) 1.41.901 al 12° (28)
16. Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.41.977 al 46° (56)
17. Jacque (KawasakI) 1.42.557 al 36° (50)
18. Elias (Ducati-Alice) 1.42.585 al 70° (72)
19. Guintoli (Ducati-Alice) 1.42.756 al 58° (59)
20. Canepa (Ducati) 1.43.451 al 36° (40)
21. Guareschi (Ducati) 1.43.774 al 50° (56)

Och Rossis födelsedagshjälm:
 

Bifogat

  • 20081602cascorossi_M.jpg
    20081602cascorossi_M.jpg
    58.2 KB · Visningar: 238

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Både Pedrosa och Hopkins är tillbaka nu alltså. :)
Första dagen slutade så här: Hayden har varit en slitvarg och med tanke på Pedrosas skada så är det inte mycket att orda om. Intressant dag imorgon.

1. Hayden (Honda-Repsol) 1.39.200 al 84° (107)
2. De Puniet (Honda-LCR) 1.39.444 al 82° (82)
3. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 1.39.528 al 94° (94)
4. Edwards (Yamaha-Tech 3) 1.39.629 al 78° (78)
5. Toseland (Yamaha-Tech3) 1.39.678 al 91° (91)
6. De Angelis (Honda-San Carlo) 1.40.165 al 72° (75)
7. Nakano (Honda-San Carlo) 1.40.192 al 76° (82)
8. Rossi (Yamaha-Fiat) 1.40.641 all’32° (92)
9. Stoner (Ducati-Marlboro) 1.40.651 al 59° (66)
10. Dovizioso (Honda-Scot) 1.40.767 al 43° (58)
11. Capirossi (Suzuki-Rizla) 1.40.843 al 64° (64)
12. Pedrosa (Honda-Repsol) 1.41.352 al 37° (37)
13. Melandri (Ducati-Marlboro) 1.41.392 al 79° (83)
14. Elias (Ducati-Alice) 1.41.703 al 76° (91)
15. Vermeulen (Suzuki-Rizla) 1.41.763 al 59° (79)
16. West (Kawasaki-Monster) 1.41.821 al 27° (83)
17. Hopkins (Kawasaki-Monster) 1.41.901 al 12° (28)
18. Jacque (KawasakI) 1.42.557 al 36° (67)
19. Canepa (Ducati) 1.42.652 al 45° (61)
20. Guintoli (Ducati-Alice) 1.42.698 al 65° (68)
21. Guareschi (Ducati) 1.43.435 al 61° (67
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Första dagen slutade så här: Hayden har varit en slitvarg och med tanke på Pedrosas skada så är det inte mycket att orda om. Intressant dag imorgon.

1. Hayden (Honda-Repsol) 1.39.200 al 84° (107)
2. De Puniet (Honda-LCR) 1.39.444 al 82° (82)
21. Guareschi (Ducati) 1.43.435 al 61° (67

Skumt...på MotoGp-sidan är det fortfarande de Puniet i topp. Varför???
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top