De kör helt pneumatiskt nu. Även Tech 3 får den nya motorn till helgens tester på Jerez.Är den ökade effekten tack vare den pneumatiska ventilstyrningen eller har de lagt pneumatiken på hyllan?
De kör helt pneumatiskt nu. Även Tech 3 får den nya motorn till helgens tester på Jerez.Är den ökade effekten tack vare den pneumatiska ventilstyrningen eller har de lagt pneumatiken på hyllan?
Alex De Angelis
Rossi har bett om mer effekt i flera år. Betänk att utvecklingen knappast står still hos de andra tillverkarna. Om Yamaha lyckas skaka fram fler hästar nu så kan de räkna med att de andra har gjort samma sak. Yamaha är uppenbarligen inne på fel grundspår eftersom de trots resurser inte lyckas bygga en tillräckligt stark motor som Ducati, Kawasaki eller Honda.Tycker inte alls att han verkar vara lomhörd. De har ju skakat fram mer effekt ur spsien inför 2008 (5hkr) och säger att de kommer att ha ca 3-4 hkr inom en snar framtid. Ur sin long-bang...
Ring Masao Furusawa för han verkar inte veta vad han gör då.Rossi har bett om mer effekt i flera år. Betänk att utvecklingen knappast står still hos de andra tillverkarna. Om Yamaha lyckas skaka fram fler hästar nu så kan de räkna med att de andra har gjort samma sak. Yamaha är uppenbarligen inne på fel grundspår eftersom de trots resurser inte lyckas bygga en tillräckligt stark motor som Ducati, Kawasaki eller Honda.
Du som har koll, vilka typer av motorer kör de olika tillverkarna med i år?Ring Masao Furusawa...
Ducati och Honda verkar vara screamer, Kawasaki och Yamaha är Long-bang medan jag är osäker på Suzukin inför 2008.Du som har koll, vilka typer av motorer kör de olika tillverkarna med i år?
Ducati har en screamer, Kawasaki kör big-bang men testar en screamer. Sen då?
Vad innebär long-bang?Ducati och Honda verkar vara screamer, Kawasaki och Yamaha är Long-bang medan jag är osäker på Suzukin inför 2008.
Jag skulle inte bli förvånad om det är japansk stolthet inblandad. Någon har fattat ett principbeslut angående tekniken som är viktigare än det övergripande målet. Rossi har flaggat för att han kommer att byta märke om Yamaha inte ger honom en riktigt bra hoj i år.Ring Masao Furusawa för han verkar inte veta vad han gör då.
Testerna under 2008 har de ju tydligen gjort framsteg när det gäller effekten och toppfarten så helt fel kan han inte vara på det.
Vi kan ju låta dem köra med årets hoj innan vi dömmer ut den eller dess konstruktör helt.Jag skulle inte bli förvånad om det är japansk stolthet inblandad. Någon har fattat ett principbeslut angående tekniken som är viktigare än det övergripande målet. Rossi har flaggat för att han kommer att byta märke om Yamaha inte ger honom en riktigt bra hoj i år.
Väldigt enkelt kan man säga att en "riktig" Big Bang tänder som en twin, dvs cylindrarna i par. En Long Bang tänder två cylindrar tätt efter varandra och sedan en längre paus innan nästa två tänder med ett kortare intervall mellan sig. Kommer inte ihåg de gradtal man brukar prata om men kan kanske lägga upp en bra ritning på det som jag hemma om jag orkar scanna det.Vad innebär long-bang?
Ducati och Honda verkar vara screamer, Kawasaki och Yamaha är Long-bang medan jag är osäker på Suzukin inför 2008.
Kanske lägga upp en bra ritning på det som jag hemma om jag orkar scanna det.
De kör helt pneumatiskt nu. Även Tech 3 får den nya motorn till helgens tester på Jerez.
Precis den bild jag tänkte på, tycker den är illustrativ.Kawa har testat screamer under vintern. Enl uppgift så låter Suzukin inte som en screamer så den har nog också long-bang....
Här är en scannad bild från MotoGP Technology av Niel Spalding (bra bok för övrigt). Det som kallas Irregular firing pattern är long-bang.
Precis. Det är klockrent.Skoj med så konkurenskraftiga sattelit cyklar som möjligt, kan bli tighta race 2008. Helt klart för Yamaha..
Första dagen slutade så här: Hayden har varit en slitvarg och med tanke på Pedrosas skada så är det inte mycket att orda om. Intressant dag imorgon.Både Pedrosa och Hopkins är tillbaka nu alltså.
Första dagen slutade så här: Hayden har varit en slitvarg och med tanke på Pedrosas skada så är det inte mycket att orda om. Intressant dag imorgon.
1. Hayden (Honda-Repsol) 1.39.200 al 84° (107)
2. De Puniet (Honda-LCR) 1.39.444 al 82° (82)
21. Guareschi (Ducati) 1.43.435 al 61° (67
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |