Vintertester 2007/08.

Randy De Puniet 81 varv
"I am very tired, I did 81 laps all in the heat
of the afternoon. But it was positive, especially
the tyre testing with Michelin. I tried four
different rear race tyres and found one that was
very good, very consistent, with many laps
between 2'02.5 and 02.8. My best time today was
set using the latest Michelin tyre, 0.5s faster
than yesterday. Although this is just the first
day of testing the Ohlins suspension on the Honda
I have a good feeling and I'm we can find a
faster set-up. With Honda we also worked on the
engine mapping, to reduce the level of traction
control and improve the braking stability. I'm
very happy and the main thing is that over many
laps the Honda is physically easier and less
tiring to ride than my previous bike."

Andrea Dovizioso 57 varv
“Another good day for us. Once more I spent
the day getting acquainted with the RC212V. We
are getting to know each other better, but it is
still difficult adjusting from the two-stroke
250. Engine braking is the big thing – you have
it on a four-stroke 800, but very little on a
two-stroke 250! This affects my entry into the
corners, although I still feel fast in the middle
of the corner. It will all come with time! The
team and I will look at the data tonight and see
where I can make up some more time and improve my
performance. The middle and exit of the corner is
still easier on the MotoGP bike than on a 250
thanks to the electronics. I’ve improved my
feeling from the front-end of the Honda after
some setting changes and after testing some new
Michelin tyres which is very important.”

John Hopkins
"The way that we're managing it is that we're going to start with the '07 bike - we're not bringing out a completely new '08 bike. What we're doing is to keep improving on what we have now and get new parts throughout the winter. So we'll always have new parts to test, but there won't be a completely different bike or anything like that.

The parts that I've received so far were completely new. I asked for some new clutch parts and similar things after riding the bike for the first time at Valencia, just to help get into the corners better and smoothen everything up a little. Those new parts were here and were exactly what I wanted, which is amazing in such a short amount of time.

The bikes are definitely night and day different, from Suzuki to Kawasaki. There are some negatives and some positives with the Kawasaki, but by the end of testing I'm quite confident that we'll turn the negatives into positives.

The Kawasaki engine is definitely very fast. The ultimate goal is to make the power manageable. Right now we're getting a lot of wheelies and - coming out of the corners - the traction control system does work very, very well, but there are a lot of places where we can make the power more manageable."
 
Last edited:
398219.jpg


398222.jpg


398223.jpg


398230.jpg
 
Det finns ställen där man som förare tror och även är idiotsäker att man håller STUMT, om man sedan tittar på en logger visar det sig att det är långt ifrån stumt. Men med denna vetskap så håller man sedan fullt.
Kallas för "rider´s full gas." :)

Haha, vilket gäng. Jag vet inte om det är så nu för tiden, men förr var röd slips ett homoattribut.
Man kan väl gissa att det är Ducatislipsar. Bara det är ju ganska gay. :D
 
Last edited:

Bifogat

  • 290706blair.jpg
    290706blair.jpg
    100.1 KB · Visningar: 46
  • 53174351.jpg
    53174351.jpg
    28.2 KB · Visningar: 42
  • George_Bush_prb_W.jpg
    George_Bush_prb_W.jpg
    8.3 KB · Visningar: 40
  • perssonstor.jpg
    perssonstor.jpg
    34.5 KB · Visningar: 38
  • reinfeldt.jpg
    reinfeldt.jpg
    35.4 KB · Visningar: 37
  • Schwarzenegger.jpg
    Schwarzenegger.jpg
    16.3 KB · Visningar: 36
jaha e han i ita..dåså. men varför inte öva på gp7 i sepang eftersom det ändå inte skulle vara större förändringar på gp8? fast det var väl "timeout" med italiensk fest. edit slippsen måste vara ducai:)
 
Jag gillar Dovi skarpt! Vad ska han köra med för nummer??? #34 Får väl inte användas,eller? Vilka däck ska han köra på?

Dovi har kört med #34 för han haft Schwantz som en av sina förebilder. Så lite synd han inte får lov att köra med sin gamle idols statnummer nu.
 
Första (4-takts) Honda någonsin med Öhlins-setup?

Säkerligen kan inte påminna mig att jag sett öhlins på en 500/MotoGP Honda någonsin...

Intressant byte, får inte LCR tillräcklig backning från Showa eller är det helt enkelt billigare att leasa Öhlins komplett med tekniker?
 
Kan vara ett önskemål från RdP också som är van Öhlins från Kawasaki.

Jag minns att det cirkulerade rykten om att en del Honda 500:or körde med Öhlins under Showa-dekalerna.
 
Hittade ingen åkbild där RDP kör med Öhlins. Men från depån hittade jag nåra.

398212.jpg
 
öhlins är riktigt bra fjädring!! bättre än omodifierad showa (ps gillar japanskt så inget sånt)

Vad är omodifierad Showa för något? Har inte själv testat att köra på riktig GP Showa men däremot har jag fått pilla å kolla in Pedrosas 2005 Showa fabriksgaffel. Den var lite speciell..
 
Du skulle nog bli väldigt förvånad att se loggning av ett körpass du själv gör :D

Det finns ställen där man som förare tror och även är idiotsäker att man håller STUMT, om man sedan tittar på en logger visar det sig att det är långt ifrån stumt. Men med denna vetskap så håller man sedan fullt.


Senare delen nu kanske inte platsar eller förtjänar en egen tråd men det får moderatorer lösa.

Om någon misstror eller är intresserad kan jag låna ut en logger vid träning eller liknande där jag ändå är så får ni själva se. Enda kravet är att jag får en hel logger tillbaka, så mular ni betalar ni. Men det rätar ut många gamla 'sanningar' som tyvärr är felaktiga och ger andra intressanta fakta.

Låter KUL! Och vad får man ut då? Gaspådrag, broms, hastighet....????
 
Vad var speciellt med den?
/N. Yfiken

Såg lite annorlunda ut med mycket mera olika plastbitar/rör innuti än jag sett nån annan gaffel ha. Var annorlunda bara. Pluss att Pedrosa hade haft den var jue coolt! :D Den är till salu föresten för 5.000 euro nu. Om inte den där Amerikanen köpte den nu som va på att han ville ha en sån till sin 250cc.. När den gaffeln var ny så kostade den 10.000 euro att leasa en säsong av Showa.

I Spanska 125 så är Showa mycket populärt bland toppteamen. Och inte den där gaffeln som sitter orginal då på en RS125R! Dom riktiga prylarna kör dom med.
 
Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top