Vintertester 2007/08.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Att Lorenzo har problem med inbromsningarna står väl inte i motsats till att Dovi säger att det går att vrida fullt ut ur svängarna? Två olika saker. Säger du att Dovi ljuger eller inte förstår bättre Per?
 

sandstream

Guest
Så vill du kunna vinna vm eller bara vinna race måste du anpassa din körning efter elektroniken och fysiken.
Precis, det finns ett mått av skicklighet oavsett elektronik vilket gör att varken du, jag eller Glenn Korvmoj kan vinna ett VM-lopp.
Att Lorenzo har problem med inbromsningarna står väl inte i motsats till att Dovi säger att det går att vrida fullt ut ur svängarna? Två olika saker. Säger du att Dovi ljuger eller inte förstår bättre Per?
Missade du "and accelerating sooner" :va
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Oavsett om man kan vrida fullt eller inte så är det väl alltid svårt att ändra sin invanda körstil. Sedan är ju problemet enl Lorenzo i första hand att han saknar känsla för framhjulet in i kurvorna, och det är ju det momentet som förarens skicklighet kan göra mest skillnad sedan TC kom in i bilden.
 

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Ort
gävle, sthlm
Hoj
hemlig
Oavsett om man kan vrida fullt eller inte så är det väl alltid svårt att ändra sin invanda körstil. Sedan är ju problemet enl Lorenzo i första hand att han saknar känsla för framhjulet in i kurvorna, och det är ju det momentet som förarens skicklighet kan göra mest skillnad sedan TC kom in i bilden.
:va så lät det av hayden på hondan har aldrig hört något liknade från yamaha.
får se hur det utvecklar sig för gossen om det börjar likna haydens prob då...
 

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nix
Hopper och Kawasaki=:kiss

Ser väldigt lovande ut för nästa år. Hopper kan ge feedback och hålla sig på banan som Nakano och köra fort som RdP.

"Modified clutch, engine and chassis components all but eliminated the chatter Hopkins had experienced on his debut in Valencia and - with test pace setter Nicky Haydenhaving used a qualifying tyre for his best lap - Hopkins was actually second only to Yamaha Tech 3's Colin Edwards on the final day, despite a late fall.

"It's only John's second outing on the bike and already he's gone faster on race tyres than we've ever gone here before, which is very encouraging," said Kawasaki competition manager Michael Bartholemy. "His whole approach to this test has been extremely positive and the feedback he's given to his crew and Kawasaki's engineers means we will be able to make another step forward with the bike ahead of the year's final test at Jerez."

http://www.crash.net/motorsport/motogp/news/157340-0/hopkins_takes_kawasaki_to_new_high.html

West verkar mer och mer tappa bort sig när han försöker ställa in cykeln själv, han hade mer framgång som ny på Kawan och när han litade på mekanikerna och sig själv. Hoppas att han hittar tillbaka till lite harmoni och självförtroende.

Tippar Hopper som återigen fyra nästa år, men med Kawas två första segrar i bagaget, trots att Honda och Michelin lär komma tillbaka starkt 2008.
Tror också att Rossi har gjort bort sig som kör som enda Yamaha på Bridgestone. Och som kör Yamaha som envist lär stanna kvar vid rak fyra, utan tvångsstyrda ventiler.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
:va så lät det av hayden på hondan har aldrig hört något liknade från yamaha.
får se hur det utvecklar sig för gossen om det börjar likna haydens prob då...

Visst är det väldigt skoj att se hur det går på de här testerna, för både rookie:sarna i klassen och för de som byter märke/stall, men man ska nog inte dra för stora växlar på det.
 

sandstream

Guest
Just den saken styr man nog fortfarande själv, när man vrider på gasen..
Ja, det är ju precis det som är min poäng. Om det nu bara är att panga fullt så förstår jag inte Lorenzos problem. Eller så kanske det är så att han har fullt upp med att bromsa och glömmer borta att gasa i tid men det låter rätt osannolikt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
West verkar mer och mer tappa bort sig när han försöker ställa in cykeln själv, han hade mer framgång som ny på Kawan och när han litade på mekanikerna och sig själv. Hoppas att han hittar tillbaka till lite harmoni och självförtroende.
...

Något jag hört från West tidigare chefsmek Jürggen är att West har svårt att förklara vad som inte är bra på en cykel. Han går hellre och surar i en hörna eller blir arg när han inte gör dom resultat han vill ha. Men när en cykel går bra så kör han snabbt. Därför kör han bra på andras inställda hojar ja.
 
Last edited:

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nix
Något jag hört från West tidigare chefsmek Jürggen är att West har svårt att förklara vad som inte är bra på en cykel. Han går hellre och surar i en hörna eller blir arg när han inte gör dom resultat han vill ha. Men när en cykel går bra så kör han snabbt. Därför kör han bra på andras inställda hojar ja.

Tack, kul när man får lite inblick från någon som ligger lite närmare hjältarna i rutan än en själv!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En lista på vilka 125GP och 250GP-förare som ska testa för vilka team nu den 19-21 november på Jerez. Intressant då man kan se om vissa silly season rykten stämde med var dessa förare sen hamnat :)

Verkar bli 20-21 grader och regn alla dagarna då.

11_18_11_07_4_31_33.jpg
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ja, det är ju precis det som är min poäng. Om det nu bara är att panga fullt så förstår jag inte Lorenzos problem. Eller så kanske det är så att han har fullt upp med att bromsa och glömmer borta att gasa i tid men det låter rätt osannolikt.

Jo, men återigen, det kanske är frågan när i tid han ska slå på gasen, har man problem med ingången och bromsningen kan utgången bli svår, det blir det även utan elektronik om man inte har koll på det.
Jag kan mycket väl tänka mig det tar en stund att vänja sig med TC om man inte kört med det innan. Alla förare är inte lika, och inte lika adaptiva heller till nya system och hojar. Jag tror dessutom att förarna/fabrikerna har lite olika sorters TC för att passa deras gashantering. Om nu de där staplarna som visade för pedrosa och stoner var någorlunda rättvisande, så var det iaf stor skillnad på hur de vred på gasen, pedrosa stumt i botten, stoner betydligt mer progressivt.
 

sandstream

Guest
Jag kan mycket väl tänka mig det tar en stund att vänja sig med TC om man inte kört med det innan. Alla förare är inte lika, och inte lika adaptiva heller till nya system och hojar.
Så är det säkert men att det skulle var så mycket enklare för Dovizioso än för Lorenzo är svårt att köpa. Har inte haft någon superkoll på 250-klassen men trodde dubble världsmästaren skulle vara med i toppen direkt men han kanske har en lite högre inlärningströskel bara. Ska bli spännande att se vad han kan prestera i kommande tester.
 

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Kan det inte vara så att yamaha helt enkelt ligger efter de andra fabrikaten?? Den enda som presterat något på den är ju rossi. tror nog lorenzo hade kört snabbare på testet om han suttit på en honda eller ducati.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Har inte haft någon superkoll på 250-klassen men trodde dubble världsmästaren skulle vara med i toppen direkt men han kanske har en lite högre inlärningströskel bara. Ska bli spännande att se vad han kan prestera i kommande tester.

Varför skulle han ens va i närheten av toppen på en helt ny hoj ??
Det verkar mycket orimligt även för den som inte är insatt.
Bygg ihop ett TC system till din egen hoj och vinn allt i Sverige nästa år om det nu är så enkelt då.

Kan det inte vara så att yamaha helt enkelt ligger efter de andra fabrikaten?? Den enda som presterat något på den är ju rossi. tror nog lorenzo hade kört snabbare på testet om han suttit på en honda eller ducati.

Att Yamaha har vunnit så som dom gjort beror bara på en sak, Rossi.
Uppenbarligen är Yamahan en ev något "sämre" / mer svårkörd maskin
 
Last edited:

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Bara hoppas de kan få till M1 -08 bättre då nya RC212V redan verkar gå bättre än 07an och GP08an kommer det garanterat va fart i.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
JA v4an är mer lättkört och med betydligt mer vrid än rad4an.

Sanning för många år sedan kanske, inte nu längre..

Så är det säkert men att det skulle var så mycket enklare för Dovizioso än för Lorenzo är svårt att köpa. Har inte haft någon superkoll på 250-klassen men trodde dubble världsmästaren skulle vara med i toppen direkt men han kanske har en lite högre inlärningströskel bara. Ska bli spännande att se vad han kan prestera i kommande tester.

Jag tror inte lorenzo kommer göra bort sig, det har inte vart särskilt mycket testning ännu. De ska också få hojarna att passa förarna, vilket i början kan vara en gissning för teamet. Dovi's kanske hittade en grund som passade för honom tidigt.
Sen kan det ju vara så att man i början inte vet om det är ens åkstil som inte passar för den nya klassen, eller om det faktiskt hojen som är helt åt helvete, för att man helt enkelt inte har några referenser.
Vänta till första tävlingen, eller senare tester helt enkelt.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Varför skulle han ens va i närheten av toppen på en helt ny hoj ?? Det verkar mycket orimligt även för den som inte är insatt.
Dovizioso lyckades ju klart bättre på den senaste testen och det är en ny hoj även för honom.
Bygg ihop ett TC system till din egen hoj och vinn allt i Sverige nästa år om det nu är så enkelt då.
Läser du vad jag skriver? Jag menar ju att det är precis tvärtom, dvs att även om man har en bra TC så räcker inte det.
Vänta till första tävlingen, eller senare tester helt enkelt.
Japp, vi får vänta och se.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top