Vurpa på Anderstorp

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Oerhört tråkigt ... blir helt paff när man börjar tänka efter ... hoppas vi blir förskonade från sånt här under lång tid nu:( :( Vila i frid!

Mårten
 

Lina & Björn

Mekaniker
Gick med
1 Aug 2006
Ort
tom kent land
Hoj
Compakt
Hej
Han kanade in med huvet i ett brunslock som stod upp(som inte var rätt i lagt) på höger sida i gräset på långa rakan.Det är var uppgifter säger.Det kommer att bli polisutredning på det.
MVH BC
 

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
småland
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Hej
Han kanade in med huvet i ett brunslock som stod upp(som inte var rätt i lagt) på höger sida i gräset på långa rakan.Det är var uppgifter säger.Det kommer att bli polisutredning på det.
MVH BC

men herregud, vad säger man? varför?
mycket jobbig läsning.

RIP Stefan, tankar går till familjen och John.
 

IronMike

Guest
visst är det säkrare på bana men det lär hända igen

Kan någon som påstår att bana är säkert jämfört med gata -presentera fakta, istället för att prata i nattmössan: antal mil på gata vs bana, dödsfall / olyckor med personskada?

Hur många av alla som åker hoj, kör på bana?

(2 dödsfall på 2 år på bana, 50 per år på gatan... 250 gånger fler som åker gata, med mycket fler mil..)

Kan vi plocka fram en konstant, säg 100,000 mil bana x antal olyckor & dödsfall, kontra gata.

Personligen tror jag inte det är så mkt säkrare, varje år i princip sker det ngt dödsfall på bana, ännu fler hamnar i rullstol eller skadas allvarligt. Precis som på gatan, men vad är det -typ 250 gånger fler pers minst som kör uteslutande på gata, och mycket fler antal mil. Banåkning i Sverige är få mil jämfört med gata, men det omfattar fortfarande en hel del olyckor.

Jag tänkte/tänker satsa mer på bana..men inte för att jag inbillar mig att det är riskfritt, utan för att utnyttja hojjen maximalt. Verkar vara många som kör på bana som inbillar sig att det är riskfritt, vilket det aldrig kommer bli, med tanke på hastigheterna och den mänskliga faktorn.

---
Vila i frid, killen som råka illa ut / Micke
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Hej
Han kanade in med huvet i ett brunslock som stod upp(som inte var rätt i lagt) på höger sida i gräset på långa rakan.Det är var uppgifter säger.Det kommer att bli polisutredning på det.
MVH BC


WTF!!! :skrämd

Vad är det jag läser!!! :jisses

Hopppas att det är felaktig information.

.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Kan någon som påstår att bana är säkert jämfört med gata -presentera fakta, istället för att prata i nattmössan: antal mil på gata vs bana, dödsfall / olyckor med personskada?

Hur många av alla som åker hoj, kör på bana?

(2 dödsfall på 2 år på bana, 50 per år på gatan... 250 gånger fler som åker gata, med mycket fler mil..)

Kan vi plocka fram en konstant, säg 100,000 mil bana x antal olyckor & dödsfall, kontra gata.

Personligen tror jag inte det är så mkt säkrare, varje år i princip sker det ngt dödsfall på bana, ännu fler hamnar i rullstol eller skadas allvarligt. Precis som på gatan, men vad är det -typ 250 gånger fler pers minst som kör uteslutande på gata, och mycket fler antal mil. Banåkning i Sverige är få mil jämfört med gata, men det omfattar fortfarande en hel del olyckor.

Jag tänkte/tänker satsa mer på bana..men inte för att jag inbillar mig att det är riskfritt, utan för att utnyttja hojjen maximalt. Verkar vara många som kör på bana som inbillar sig att det är riskfritt, vilket det aldrig kommer bli, med tanke på hastigheterna och den mänskliga faktorn.

---
Vila i frid, killen som råka illa ut / Micke

Du har själv precis räknat ut att det är betydligt säkrare att köra på gatan än på banan. I snitt då alltså. Att köra i gattempo på bana hade varit säkrare. Att köra bantempo på gata är betydligt osäkrare. Att köra på bana är alltså endast säkrare för de som inte klarar av att köra med sans och vett på gatan.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kan någon som påstår att bana är säkert jämfört med gata -presentera fakta, istället för att prata i nattmössan: antal mil på gata vs bana, dödsfall / olyckor med personskada?

Hur många av alla som åker hoj, kör på bana?

(2 dödsfall på 2 år på bana, 50 per år på gatan... 250 gånger fler som åker gata, med mycket fler mil..)

Kan vi plocka fram en konstant, säg 100,000 mil bana x antal olyckor & dödsfall, kontra gata.

Personligen tror jag inte det är så mkt säkrare, varje år i princip sker det ngt dödsfall på bana, ännu fler hamnar i rullstol eller skadas allvarligt. Precis som på gatan, men vad är det -typ 250 gånger fler pers minst som kör uteslutande på gata, och mycket fler antal mil. Banåkning i Sverige är få mil jämfört med gata, men det omfattar fortfarande en hel del olyckor.

Jag tänkte/tänker satsa mer på bana..men inte för att jag inbillar mig att det är riskfritt, utan för att utnyttja hojjen maximalt. Verkar vara många som kör på bana som inbillar sig att det är riskfritt, vilket det aldrig kommer bli, med tanke på hastigheterna och den mänskliga faktorn.

---
Vila i frid, killen som råka illa ut / Micke

Tragiskt när sådant händer! Banan är dock säkraste ställe att köra på trots att de flesta kör väldigt nära sin förmåga hela tiden, beroende på körstil!!! JAG skulle inte ens våga el vara i närheten ute i trafiken att köra som jag gör på banan, förmodligen en självbevarelsedrift som jag är glad över att ha. För övrigt så sist jag var o körde på bana så avverkades av deltagarna som var ca 80 till antalet, mellan 1200-1500 mil totalt med enda incidenten var en som åkte av, utan skador på hoj förare förutom repor. Med samma inspirerande körstil ute i trafiken så hade resultat kunnat vara annat även med samma olycksantal på samma sätt i samma fart.
Håller med om att det det bästa stället utnyttja hojen är banan, även om det inte heller är riskfritt, men valet att gå omkull i trafiken eller på banan, så är det ett lätt val för mig.

Hur många går inte omkull 1 år på banorna UTAN skador förutom lite repor och småskador på hoj, skrapat ställ lite blåmärken och knäckt självkänsla.

MED samma körstil i trafiken som på banan, så överstiger nog dödstalen med RÅGE i trafiken trots fler hojar och fler mil, det blir för mycket "Sudden impact" i trafiken, det är DET som dödar. Bara att läsa olyckstråden 2007 för att inse fakta :-(
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Du har själv precis räknat ut att det är betydligt säkrare att köra på gatan än på banan. I snitt då alltså. Att köra i gattempo på bana hade varit säkrare. Att köra bantempo på gata är betydligt osäkrare. Att köra på bana är alltså endast säkrare för de som inte klarar av att köra med sans och vett på gatan.

Exakt:tummenupp
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Kännde inte föraren men jag ägnar dig en tanke och hoppas att familjen kan finna styrka att gå vidare.


Visst är det farligt att köra bana och jag tror vi får leva med det, men vi måste hela tiden jobba för att det skall bli så säkert som möjligt. Jag ser banan som det säkraste stället att vurpa på, skulle jag vurpa i samma grad på gatan hade jag förmodligen varit död. Men det är farligt och jag accepterar risken det medför MEN vi som förare skall trycka på säkerhetsarbetet på banorna så att konsekvenserna av en vurpa minskas. Sen skall vi även trycka på så att inte banorna byggs om så att konsekvenserna av en vurpa minskas men antalet vurpor ökas, jag tänker på chikaner med bara ett spår igenom typ falkenberg där jag tror att antalet vurpor har ökat (speciellt på tävling).


Något att tänka på, i marathon räknar man med ett dödsfall per 50000 löpare (enl marathon.se). I vasaloppet dog 3 pers för nåt år sen. Klättring ... Dykning ...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kan någon som påstår att bana är säkert jämfört med gata -presentera fakta, istället för att prata i nattmössan

Personligen tror jag inte det är så mkt säkrare...
Kan du presentera fakta istället för att babbla i nattmössan? Gör det i en annan tråd i så fall.
 

ntv

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Lessebo kommun
Hoj
Honda NTV 650
Hej
Han kanade in med huvet i ett brunslock som stod upp(som inte var rätt i lagt) på höger sida i gräset på långa rakan.Det är var uppgifter säger.Det kommer att bli polisutredning på det.
MVH BC


Hej, varifrån har ni deta uppgift? Vi flickvän och familjen vet ingenting om detta och det vi vet är att polisutredningen är nedlagt. Jättejobbigt....om det inte räker med att man saknar den älskade...

Hälsning Heike
 

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
växjö
Hoj
ducati
Den uppgiften är helt fel.

Hej!! den teorin har snurrat mkt sen olyckan.Uppgiften kom från ngn med insyn på olycksplatsen och som ska ha hört det från olika håll.
Inga namn att delge tyvärr.Kanske bara en sån där hypotes som får fäste
i brist på logiska svar.Men återigen, det har snurrat hela veckan.

Wernvik, Det låter som du vet ngt. Men kanske ska vi inte rota i det här
av respekt för anhöriga.Vad vet jag. Men jag tror alla som kört anderstorp
är lika fundersamma över detta oerhört tragiska.
Den kurvan har så grymt många highsiders på sitt samvete och ändå så få
"allvarliga" skador och så nu detta.
 

wernvik

Ambulanssjuksköterska
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Anderstorp
Hoj
Snabb
Wernvik, Det låter som du vet ngt.

Jag vet, så gott som någon överhuvud taget vet, hur det gick till och jag var på plats under olyckan.

Av hänsyn till anhöriga så tänker jag inte diskutera detta men jag kan konstatera att det är mycket olyckligt att denna typ av spekulationer, som är rent felaktiga, figurerar och försvårar processen för de anhöriga.

Att en förare omkommer på detta sätt är oerhört tragiskt, framföallt för de anhöriga. Jag tycker att vi ska visa vår respekt genom att inte spekulera mer i detta. De anhöriga har fått all information som finns att ge och ska nu påbörja det svåra arbetet med att gå vidare i livet utan en av sina älskade. En uppgift som är otroligt tung även utan en massa onödiga rykten som stjäl energi.

Tack.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag vet, så gott som någon överhuvud taget vet, hur det gick till och jag var på plats under olyckan.

Gör du alltså bedömningen att det du vet om förloppet inte skulle hjälpa oss andra att köra säkrare på banan framöver?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top