Matin skrev:
oFFkeFF ger vad jag ser en totalt värdelös förklaring till vart han fick in diktarurer i det här sammanhanget. Var påstår jag att du är en anarkist? Det jag påpeka var ditt sätt att hylla demokratin, men att sedan beskriva ett anarkistiskt sätt.
Citat: "Nämna demokrati när du beskriver ett anarkistiskt leverne...jaja...kul "
Är lite komiskt hur ni måste hugga för en sån liten sak
Alltså, folk lever efter olika ideal, beroende på ideologi. Frågar du en stalinist om vad han anser frihet är, så är det en helt annan sak än vad en anarkist, sosse eller liberal anser.
Laglydighet har inte särskilt mycket med styrelseskick att göra, förutom att det brukar vara väldigt hårda straff i diktaturer för struntsaker. Som att exempelvis knulla bakifrån eller burna..
Mentaliteten att detaljstyra människors liv kommer från det "röda" blocket, vi kan inte ta hand om oss själva, så lagar skapas för att skydda oss mindre förstående.
Liberaler låter människor styra mer, men låter samtidigt de som gör bort sig också ta smällen för det.
Ovanstående ideologier passar mer eller mindre bra in i både diktaturer och demokratier.
Anarkister, tja, när man pratar med dem om deras ideologi, så tenderar den att mest likna kommunism ändå..
Ps. Jag tycker det är skittöntigt att burna
ps.2 Det är snart dags att nämna hitler, för då är debatten slut