Whiskey-tråden.

Svahn

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Sweden ; ) Big L-A
Hoj
Sportare
Kan säga jag har testa många fina o goa whiskeys men kan tycka att denna är en av dem "bättre"...Highland Park (12-årig) ligger ungefär samma nivå som denna....Om jag säger Ochy`s eller nått i still med den...Tillverkaren kan jag inte men själva namnet heter nått typ med Ochy`s :va Så himla jobbigt att man inte kan hitta den :( Har kollat på många ställen men inte en ända har man sett :(
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
996D skrev:
Första varingstecknet borde vara flaskan om inte åldern avskräcker.
Whisky är som vin att ju lustigare flaska ju sämre innehåll i regel. (Undantag finns iofs.)

Lite Oooooo då

Old Pulteney

Finns som sagt några på O...
Mycket god som 12åring. :tummenupp
 

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Hultafors
Hoj
Honda VT750DC
Dr.Bike skrev:
Ap-ap-ap!

Vad menar ni med blandmalt???

Nu får vi nog reda ut begreppen lite:

Singlemalt: Whisky bara gjord på korn och humle, precis som ÖL.
Detta heter ALLTID singlemalt oavsett om den är hopmixad med andra siglemalter antingen från samma distilleri, eller andra distillerier.
Så en singlemalt kan földaktligen innehålla 100 maltsorter.
Punkt.
Nej! Punkt sa jag! Dett ÄÄÄÄR så bara.
(blandnig av malter av olika årgångar osv görs regelmässigt på distillerierna för att garantera en homogen smak och kvalite´år efter år, då de olika batcherna annars skulle spreta ut. Detta är den viktigaste processen på distilleriet och utförs av Blendern. En man med stor tyngd och ansvar)

SEN! Däremot, (vad ni NOG egentligen menar) är Single Barrel:
Detta är däremot EN sorts singlemalt, från EN och samma batch och tagen ur just EN tunna efter lagringen.
(en snobbigare variant, som på INTET sätt garanterar kvalite´)

OCH! Så har vi Vatted malt. Det är när samma batch (20-80 kubik) whisky som varit lagrad på tunnor hälls i ett och samma kar för att samlas upp i ETT kärl och sedan tappas igen. Vat-ingen är alltså en metod att "jämna ut" så att ALL whisky i samma batch oxå smakar lika!
För: I hundra tunnor kommer det garanterat finnas några tunnor som smakar olika p.g.a massor av olika orsaker som vi inte behöver redogöra för här.

SÅ! Som avslutning: Singlemalt är alltså ALL whisky, oavsett blandningar, så länge, och detta är viktigt: INGEN grain-whisky har blandats i!!!

FÖR: Om man blandar MALT och GRAIN-whisky, DÅ mina kära "barn", får vi BLENDED! (*host*) sorry, jag svor i kyrkan... ;)

Uj .. blev lite fel här va? Det är så mycket så jag vet inte var jag ska börja men det som är absolut mest fel är när du påstår att en SINGLE malt whisky kan innehålla malt whisky från flera OLIKA destillerier. FEEEEEEL .. oavsett hur många PUNKTER du använder (trodde dessutom att vi var överens om att den officiella sporthojs-stavningen är PUNGT).

En whisky som innehåller MALT whisky från mer än ett destilleri är en VATTED malt whisky, förutsatt att den dessutom inte innehåller något annat än malt whisky, vatten eller sockerkulör (E150).
 

Dr.Bike

Guest
Smeddie skrev:
Uj .. blev lite fel här va? Det är så mycket så jag vet inte var jag ska börja men det som är absolut mest fel är när du påstår att en SINGLE malt whisky kan innehålla malt whisky från flera OLIKA destillerier. FEEEEEEL .. oavsett hur många PUNKTER du använder (trodde dessutom att vi var överens om att den officiella sporthojs-stavningen är PUNGT).

En whisky som innehåller MALT whisky från mer än ett destilleri är en VATTED malt whisky, förutsatt att den dessutom inte innehåller något annat än malt whisky, vatten eller sockerkulör (E150).

Njaa, då får jag nog börja dra fotostatkopior på mitt fina praktverk här som jag fick i julklapp för många år sedan...
Men vem vet, kanske definitionerna har ändrats!? :lol
Skämt åsido; Jag läser igen, så kanske jag får göra lite armhävningar senare i kväll/natt!! :tummenupp
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Hazzeman skrev:
Aaah, vilken trevlig tråd. Några personliga favoriter:
-Caol ila (som så många andra ser jag), både den 18-åriga och cask strengthen.
-Laphroaig cask strength, mkt intressant, ger en hår på bröstet!
-Port Ellen (-79), bland det bästa av det bästa, för väldigt speciella tillfällen, som igår kväll :tummenupp

Några droppar vatten för att få fram mer smak och ton. I cask strengtharna, några droppar till :)

En lista helt i min smak! Bade Port Ellen (som tyvarr ar nedlagt) och Caol Ila fortjanar mer uppmarksamhet.

Vill ocksa passa pa att tipsa om de aldre Laphroaig varianterna. Den 15-ariga ar helt fantastisk! Fick ocksa formanen att dricka ett antal olika varianter som var mellan 20 - 35 ar gamla tillsammans med davarande distillerichefen Iain (Jag skrev min magisteruppsats om Whisky, sa en faltstudie var naturligtvis helt nodvandig...)
 

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Norrköping
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Highland Park boer man ha hemma, passar jaemt bra. Nogra Islay aer ocksa ett maste do man vill ha lite mustigare smaker (Islay Mist aer en bra blandvariant foer den som vill testa nagot nytt.. dessutom klart prisvaerd).

Kan rekommendera www.royalmilewhisky.co.uk ifall ni aer i stan :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Biturbo skrev:
En träff för oss som gillar findrickat kanske? På Akkurat efter februari nån gång?

Vore himskans nice! Själv är jag dock ute och reser... men senare vore trevligt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag hade precis 30-årsfest. Bland presenterna återfanns en flaska Laphroaig och en Lagavulin.

Det är då man vet att man har bra vänner! :)
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Har oxå fastnat i Whiskyträsket...Lyckligtvis får man väl säga.
Fastnade för några år sen när jag blev bjuden på en Highland Park 12år.

Gillar bla

Highland Park 12
Highland Park 18
Highland Park 30 (endast provsmakat)
MacAllan 1851 Inspiration
Cragganmore 12
MacAllan 12 Elegancia (mmm så god)
Glenfiddish 12 Special Reserv
Strathisla 12 (toppenbetyg)
Longmorn 15
Black Ribbon 10

Mm mm finns en del i barskåpet dock sparar jag inga utan öppnar allt och testar.
Laphroaig tar nog ett tag innan jag vänjer mej...samma med Oban faktiskt.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Får tipsa om en nyfunnen sort av den ädla drycken, Aberlour a´bunadh. En Speyside single malt :tummenupp
Den håller cask strength så några droppar vatten rekommenderas.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
mums!
Föll gladeligen i whiskyträsket i unga år!

Favoriter:
Glenfiddich
Glenlivet
Glen Grants (inte grants blended)

Gillar både whiskycoke och rent!
Vad finns de för mera whiskygroggar?
Edit: blandar ju självklart bara med billig blended
 
Last edited:

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Lumumba....Varm choklad med en skvätt whisky i...Grants brukar jag ta eller Ballentines. Supergott att värma sej med på vintern.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös

Lite kul att då av de första kunde vi se att alla i princip bara gissade på skillnaden mellan blended och single malt medan i det andra testet gissade deltagare nummer 1 rätt på märkena på whiskyn vid varje försök. Det tycker jag tyder på att folket som drack whisky mer än en gång i veckan i den första undersökningen inte riktigt var av rätt kaliber att medverka i den undersökningen... ;)

Själv tror jag att jag kan särskilja t.ex. Glenfiddich från Bell's men jag skulle verkligen inte sätta huvudet på det. Dock kan jag lätt särskilja mina favoriter - Islay-whisky med betoning på rök och... rök - från en blended vilken dag som helst.

Vill tipsa alla om Port Charlotte PC6 som jag testade i helgen. Rökig så det osar i hela rummet och en helt brutal smak. Det var en upplevelse på riktigt, sjukt! Så alla ni som gillar rökig Islay, testa den. Den finns i begränsad upplaga på The Whisky Exchange - finns inte på Systemet.
 

Dr.Bike

Guest
Cognac, det är cognac i Lumumba :fakta

Öhhh.. Nej.
Rom väl?
Mörk karibisk rom är det jag hört.
Kanske går på fler sätt?

Edit: Fel av mig, det ska tydligen vara brandy.

Alltnog detta är en Whisky (ej whiskey) tråd, och effekten av en hela Glenmorangie nere i Götet i helgen sitter kvar i hårbotten... :)
 
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Öhhh.. Nej.
Rom väl?
Mörk karibisk rom är det jag hört.
Kanske går på fler sätt?

Edit: Fel av mig, det ska tydligen vara brandy.

Alltnog detta är en Whisky (ej whiskey) tråd, och effekten av en hela Glenmorangie nere i Götet i helgen sitter kvar i hårbotten... :)

:hihi Fast det är gott med såväl rom som whisky. Whiskey kan f.ö duga om man tänker blanda eller shota i en rockbar, men som du säger så är det whisky som gäller om man ska njuta av drycken som den är ämnad. :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag drack Jack Daniels i lördags, en jävligt fin whiskey :D Blir lugnt med whiskey på ett tag, imorgon ska jag dock fira min födelsedag med en rejäl skvätt Blue label. Givetvis blandas den med cola, inget annat.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top