Ap-ap-ap!
Vad menar ni med
blandmalt???
Nu får vi nog reda ut begreppen lite:
Singlemalt: Whisky bara gjord på korn och humle, precis som ÖL.
Detta heter ALLTID singlemalt oavsett om den är hopmixad med andra siglemalter antingen från samma distilleri, eller andra distillerier.
Så en singlemalt kan földaktligen innehålla 100 maltsorter.
Punkt.
Nej! Punkt sa jag! Dett ÄÄÄÄR så bara.
(blandnig av malter av olika årgångar osv görs regelmässigt på distillerierna för att garantera en homogen smak och kvalite´år efter år, då de olika batcherna annars skulle spreta ut. Detta är den viktigaste processen på distilleriet och utförs av
Blendern. En man med stor tyngd och ansvar)
SEN! Däremot, (vad ni NOG egentligen menar) är Single Barrel:
Detta är däremot EN sorts singlemalt, från EN och samma batch och tagen ur just EN tunna efter lagringen.
(en snobbigare variant, som på INTET sätt garanterar kvalite´)
OCH! Så har vi Vatted malt. Det är när samma batch (20-80 kubik) whisky som varit lagrad på tunnor hälls i ett och samma kar för att samlas upp i ETT kärl och sedan tappas igen. Vat-ingen är alltså en metod att "jämna ut" så att ALL whisky i samma batch oxå smakar lika!
För: I hundra tunnor kommer det garanterat finnas några tunnor som smakar olika p.g.a massor av olika orsaker som vi inte behöver redogöra för här.
SÅ! Som avslutning: Singlemalt är alltså ALL whisky, oavsett blandningar, så länge, och detta är viktigt: INGEN grain-whisky har blandats i!!!
FÖR: Om man blandar MALT och GRAIN-whisky, DÅ mina kära "barn", får vi BLENDED! (*host*) sorry, jag svor i kyrkan...