Whiskey-tråden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
..så det får nog bli en Ardbeg istället för enigman.

Hällde upp en Bowmore för en stund sedan ..

Litern Ardbeg är numera halverad, Bowmoreflaskan innehåller väl en knapp fjärdedel... Dessutom investerades i ett Laphroaig Gift Pack där den "vanliga" tioåringen och Quarter Quask hamnade på en delad pallplats. Köpte även hem en Bowmore Surf på båten igår och den lilla smutt jag prövade smakade finfint även om jag vet att den verkar få ömsom ris och ömsom ros av provsmakare. Jag köpte den för att den beskrevs som riktigt rackarns rökig och tjärig samtidigt som priset var fördelaktigt.

Vi får väl se vad som kommer härnäst. Är sugen på att pröva någon Talisker och Caol Ila.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...och när vi väl är inne på ämnet... Ica Maxi i Haninge hade halva priset på Jack Daniel's Wood Smoking Chips... Alltså ekchips av gamla whiskeytunnor som man lägger på kolen. Mina kyklingdelar smakade kalasfint efter att ha legat på grillen, under lock och tagit smak av JD's gamla ektunnor. :tummenupp

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Litern Ardbeg är numera halverad, Bowmoreflaskan innehåller väl en knapp fjärdedel... Dessutom investerades i ett Laphroaig Gift Pack där den "vanliga" tioåringen och Quarter Quask hamnade på en delad pallplats. Köpte även hem en Bowmore Surf på båten igår och den lilla smutt jag prövade smakade finfint även om jag vet att den verkar få ömsom ris och ömsom ros av provsmakare. Jag köpte den för att den beskrevs som riktigt rackarns rökig och tjärig samtidigt som priset var fördelaktigt.

Vi får väl se vad som kommer härnäst. Är sugen på att pröva någon Talisker och Caol Ila.

Så du tänker bli en riktig whiskeyconnoisseur nu? :D

s9d8as0vjk

Guest
Kan varmt rekommendera en flaska Ardbeg Uigeadail om du är ute efter rökigheten. Den är visserigen en Cask på ca 54% så man bör ha i en liten skvätt vatten iom man nu inte råkar gilla lite mer alkoholstyrka. Smakerna kommer fram mer med lite vatten. Kostar väl lite drygt 550:- på bolis har jag för mig

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hittade den här lilla godingen i marmeladhyllan när jag var och handlade igår. Vid frukosten i morse avsmakades den. God, inte alls sliskig utan lite vuxet whiskeytonad syrlighet.

Rekomenderas! :tummenupp

bowmoremarmelad.jpg

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Kom hem i söndags efter 3 dagar i skottland där vi bland annat bodde i mitt i speyside distriktet. Mycket gott som man aldrig hört talas om kan jag lova!

Var på tour på Aberlours distilleri, hur intressant som helst och en högklassig provning. Jag köpte med mig en av dom mest komplexa och härliga malt whisky jag någonsin provat.

Aberlour a'bunadh
a'bunadh betyder "The Origin" och Whiskyn är modellerad efter en 75 år gammal oöppnad flaska dom hittade inmurad i en vägg vid en renovering efter en brand.

Den liknar inget annat jag smakat, och jag har smakat ganska många olika. Otroligt fyllig och smakrik men ändå ganska snäll, med lite vatten i ändrar den karaktär totalt men är fortfarande lika smakrik och god.

Den finns numera på bolaget för strax under 600 tror jag, väl värt att prova.
Se http://www.aberlour.com/abunadh/ för mer info.

/Danne

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vilket sammanträffande! I samma stund som jag såg denna tråd så kom jag på att jag har en Tullamore står i kylen. Fulwhiskey men jäklar vad god den är med cola. Nu blir det film och fulwhiskey (Hellride såklart), vad slår det en torsdagskväll som denna? Möjligtvis en avslutande BJ då men det är nog bara lyckönskningar...

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Vafaan, nu blev ju JAG sugen på en wirre oxå :mad:

Efter hojåka ikväll med både bänkning & dämpinjustering hos Effektbolaget blir det nog till att peta fram nån av de lite grövre kanonerna... Port Ellen 1978 Sherry butt från OMC :tungan

Dr.Bike

Guest
Nu ska jag gå till Loungen och dricka gratissprit!
MAn får inte vara kräsen dock. Så hela min vistelse härnere har det få bli mörk rom och cola.
Wiskyn de har är de vanliga blended-träsket, men de har oxå en Chivas Brothers (Regal) på topp...
Om nu någon tycker att Chivas är topp :(

Så vi får se!

KAnske en till kaffet!

Längtar hem till mitt singlemaltförråd.

....så kom jag på att jag har en Tullamore står i kylen.....

Vad gjorde en Whiskey i kylen???

Ja just det ja. Det var ju En Whiskey och inte en riktig Whisky.

Såna ska kylas ja för då smakar de mindre... (som tur är)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad gjorde en Whiskey i kylen???

Ja just det ja. Det var ju En Whiskey och inte en riktig Whisky.

Såna ska kylas ja för då smakar de mindre... (som tur är)

Single malten har jag i frysen och den drickbara whiskey'n i kylen. Single malt är för pensionärer och fundamentalister. Du stämmer in på en av dem åtminstone :gnissla
Hittade precis en fin årgångsflaska med rom, som dock har stått rumstempererad i snart ett år. Nu ligger den i frysen så den är lagom kall tills det är filmdags. Just ja, la även in en flaska "Black label" i kylen ifall man känner för att varva litegrann :dricka

Dr.Bike

Guest

Single malten har jag i frysen :skrämd
och den drickbara whiskey'n i kylen :helgerån
Single malt är för pensionärer :jajadu blir nog vuxen en dag smiley
och fundamentalister. Du stämmer in på en av dem åtminstone :gnissla Jaja, fundamentalist eller sanningsägare, it´s a thin line... jag vet sanningen!! HA.

Hittade precis en fin årgångsflaska med rom, som dock har stått rumstempererad :det finns hopp smiley i snart ett år. Nu ligger den i frysen :WT varför gör du såhär?
så den är lagom kall tills det är filmdags.
Just ja, la även in en flaska "Black label" i kylen :ja där hör DEN hemma...
ifall man känner för att varva litegrann :dricka Jojo... det ena värre an det andra!

;)

Rock on!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

:rofl

Jag lovar att du har en stående inbjudan hem till min bar vilken dag som helst (förutom söndagar, då brukar jag köra en vit dag, även om det inte har gått så bra hittills) och då får du dricka vad du vill av Single malterna och även av den RIKTIGA whiskEyn :tummenupp
Men bara om du lovar att provsmaka samma groggar som jag dricker, givetvis dricker jag samma som dig. Då får du se att jag inte har så dålig smak som du kan tro, även en dyr whisky smakar gott med cola :D
Fasen, jag har tom 4st sviiiindyra glas speciellt till Single. Synd att de bara står och samlar damm...

Dr.Bike

Guest
:rofl

Jag lovar att du har en stående inbjudan hem till min bar vilken dag som helst (förutom söndagar, då brukar jag köra en vit dag, även om det inte har gått så bra hittills) och då får du dricka vad du vill av Single malterna och även av den RIKTIGA whiskEyn :tummenupp
Men bara om du lovar att provsmaka samma groggar som jag dricker, givetvis dricker jag samma som dig. Då får du se att jag inte har så dålig smak som du kan tro, även en dyr whisky smakar gott med cola :D
Fasen, jag har tom 4st sviiiindyra glas speciellt till Single. Synd att de bara står och samlar damm...

Done deal! :tummenupp

Och skam till sägandes, så ÄR :fakta mycket skit gott ihop med cola... :lol

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dags för ett trådlyft!

Årets nyhet bland julbaket är:
Ardbeg-tryffel! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Njuter av en nyrullad Ardbeg-tryffel och en espresso. Siter finare än en fläskläpp!

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Om jag får lov att rekommendera.:

Provade på en liten "Black adder Smoking Islay Raw Cask" i samband med en mässa för ett tag sedan, mycket mycket god! Klart en top-3 hos mig.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om jag får lov att rekommendera.:

Provade på en liten "Black adder Smoking Islay Raw Cask" i samband med en mässa för ett tag sedan, mycket mycket god! Klart en top-3 hos mig.

En sån får man väl önska sig till man fyller 40 med tanke på at den kostar runt tusenlappen flaskan..

Bara 9 år kvar!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...