WSBK 2008: Qatar - Race 1 & 2

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är inget fel med twinnar och Ducati får bygga hur många och stora de vill men att kräva regeländringar för att få in sin motor tycker iaf jag är fel.

Kräva och kräva, som jag ser det jobbas det regelbundet med reglementet för att så många märken som möjligt som vill ska kunna delta, baserat på deras gathojar, och på så lika villkor som möjligt. Om sedan Ducati på ett fult sätt utnyttjade deras sits som tongivande i WSBK vet jag inte, och säkert ingen annan här, eller om de helt enkelt var raka med vad de såg var viktigt för att de ska kunna deltaga fortsättningsvis. Jag tycker inte deras önskemål var orimliga och som flera redan påpekat så går de inte bara 200cc plus utan åker även dit på en del begränsningar.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
De får bygga hur många twinnar de vill. Det jag stör mig lite på i fallet med Ducati är att de både ska äta och ha kakan kvar.

Så fort man pratar om det här så kommer argumenten om att det är standardbaserad racing, Ducati bygger twinnar för gatan, det är deras koncept osv. Det är inget fel med twinnar och Ducati får bygga hur många och stora de vill men att kräva regeländringar för att få in sin motor tycker iaf jag är fel.

Den andra slängen med argument brukar säga att japanerna också kan bygga 1200 twinnar. Visst kan de göra det, men varför ska Ducati få diktera villkoren för reglementet?

som du säkert såg hade inte Twinnarna på 1200cc så mycket att sätta emot t ex Sukkan. Tror dock fortfarande det beror mycket på föraren. Nu har ju 1200Twinnarna en rätt rejält viktgräns, så i det fallet tycker jag att det är helt rätt att få borra upp till 1200cc. Viktpåslaget kostar nog rätt mycket
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Trimningsekomonin för Ducati anser jag vara ett dåligt argument då de garanterat kommer att fortsätta trimma sig gula och blå för att få så många hk som möjligt!
 

Dr.Bike

Guest
Nog för jag gillar Max men i superbike är det Haga som är kejsare, för min del.

Ja dra åt he-te! Det där var gediget!!! :tummenupp :tummenupp

Å en RIKTIG kommentator gör ju halva loppets känsla!
Varför finns ingen sån i Sverige?
Race 2 satt ju vår svenske speaker och (förvisso sakkunnigt) påpekade saker som hänt anno dazumal, och allt annat UTOM loppet trots positionsbyten o.s.v


In-cre-dible sacramento idioto!
(italo accént)

Trimningsekomonin för Ducati anser jag vara ett dåligt argument då de garanterat kommer att fortsätta trimma sig gula och blå för att få så många hk som möjligt!


Allt annat vore dårskap, så - ja - så kommer det bli.

Men! De åker på restriktor å annan skit isf. Så de trimmar väl bara sisådär lagom vartefter konkurrenterna klipper ikapp.
 
Last edited:

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Har du helt missat att reglementet ändrades till i år för att Ducati ville bygga en 1200 twin?

Reglementet ändrades lika mycket för att andra ville bygga 1000-kubikare. Då blir den logiska följden att man även höjer twinnarna. Den enda diskussionen är hur mycket.
Av nedanstående meddelande kan man dra slutsatsen att det vet inte FIM heller, men de har tagit i så de spricker för att kunna justera vid behov. Man har lämnat åt SBK att justera både restriktor och vikt vid behov under säsongen.
Så vänta ett par race med domedagsprofetiorna.

Sedan vet jag inte varför man ger sig på just vevstakarna på twinnarna, men det kanske nån annan som förstår kan berätta?

Citat:
Changes to the Technical Rules for 2008
Update: June 17, 2007, 23:03 PM ET
Comment Email Print


After consultation with all the parties involved and upon the proposal submitted by the Superbike Commission, the FIM has decided the following amendment and additions to the Superbike World Championship technical rules for 2008. · Displacement capacities. o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc o 3 cylinders over 750cc up to 1000cc o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc · Minimum weights.o 2 cylinders over 850cc up to 1200cc: 168kg o 4 cylinders over 750cc up to 1000cc: 162kg Minimum weight of 2 cylinders over 850cc up to 1200cc will be updated, if needed, during the Championship in steps of ±3kg to 171kg as a maximum and 162kg as a minimum. · Air-restrictors.Only 2 cylinders over 850cc up to 1200cc will be fitted with air-restrictors. Initial size will be equivalent to a Ø50mm circular area. Air-restrictors size will be updated, if needed, during the Championship in steps of ±2mm of diameter in a range from equivalent to a Ø46mm circular area to no air-restrictor at all. Balance of different motorcycle concepts.Weight limit and then air-restrictors size of 2 cylinders over 850cc up to 1200cc machines will be updated, if needed, during the Championship, by a system analysing the race points obtained. · Tuning level.All machines will have the same level of tuning presently applied to 4 cylinders over 750cc up to 1000cc, with the exception of connecting rods that must be standard for 2 cylinders over 850cc up to 1200cc. · Homologation numbers.For 2008 and 2009 all manufacturers, irrespective of their total production numbers, will have to produce a minimum of 1000 bikes in order to get an homologation. For 2010 onwards the minimum production number will be increased to 3000 bikes. The complete set of the new 2008 Superbike technical rules will be issued by FIM during next week.
 

sandstream

Guest
Om sedan Ducati på ett fult sätt utnyttjade deras sits som tongivande i WSBK vet jag inte, och säkert ingen annan här, eller om de helt enkelt var raka med vad de såg var viktigt för att de ska kunna deltaga fortsättningsvis.
Det är så jag har uppfattat det hela av vad jag läst och hört, dvs att Ducati ställt ett ultimatum till WSBK-ledning:
"Låt oss köra med en 1200 cc twin annars tänker vi inte vara med" och det är det jag vänder mig emot.

Jag vill se så många olika märken som möjligt i WSBK men om alla ska ha olika regler kommer vi snart att ha nya regler inför varje race med straffvikter som ändras osv osv. Nu när man äntligen fått snurr på WSBK-serien vore det synd om det gick tillbaka till att bli en Ducati-cup som bara en tillverkare bryr sig om.
Trimningsekomonin för Ducati anser jag vara ett dåligt argument då de garanterat kommer att fortsätta trimma sig gula och blå för att få så många hk som möjligt!
Läste någonstans att en 999 F07 motor (den som tex Bayliss körde med förra året) var slut efter ca 35 mil. Om de kan få 1098R-motorn att hålla tex 70 mil så har de ju sparat massor av pengar och med tanke på restriktionerna tror jag inte att de kommer att lägga lika mycket pengar i år som tidigare år. Men det är som sagt en gissning, inget annat.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Hört talas om majoritet och minoritet?

Det är ungefär som att du och ditt ERF-team skulle driva igenom en ny regel som passar er men inte de andra teamen, låter det schysst?

Du är inte bara stor i truten,

Du är okunnig och historielös. Och nu du tycks inte ha en aning hur racing fungerar IRL...
 

sandstream

Guest
som du säkert såg hade inte Twinnarna på 1200cc så mycket att sätta emot t ex Sukkan. Tror dock fortfarande det beror mycket på föraren. Nu har ju 1200Twinnarna en rätt rejält viktgräns, så i det fallet tycker jag att det är helt rätt att få borra upp till 1200cc. Viktpåslaget kostar nog rätt mycket
Japanerna skulle nog med glädje lägga 6 kilo på valfritt ställe på sina hojar om de fick borra upp dem 200 cc.

Du är inte bara stor i truten,
Du är okunnig och historielös. Och nu du tycks inte ha en aning hur racing fungerar IRL...
Utveckla gärna, det ska bli intressant att höra din visdom :tummenupp

BTW: Hade jag skrivit ett sånt inlägg hade jag nog blivit bannad direkct! :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Sedan vet jag inte varför man ger sig på just vevstakarna på twinnarna, men det kanske nån annan som förstår kan berätta?

Det är väl ett sätt att hålla nere just trimningsgraden på Twinnarna.
Utan "riktiga" stakar kan de inte bomba på med värsta trimmet.

Men å andra sidan... nu är det ju oftast inga salta pinnar som Ducati brukar sätta i heller...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är så jag har uppfattat det hela av vad jag läst och hört, dvs att Ducati ställt ett ultimatum till WSBK-ledning:
"Låt oss köra med en 1200 cc twin annars tänker vi inte vara med" och det är det jag vänder mig emot.

Det var väl snarare så att Ducati sa att "Vi kommer bygga en 1200 cc-twin till nästa år och 999 kommer inte tillverkas. Får vi inte tävla med den kan vi inte vara med för vi har ingen hoj att tävla med." Så visst, det kan vara ett ultimatum men å andra sidan så har vi nu t.ex. 1098R i PRO Superbike - ett ställe där en 999R skulle vara helt chanslös.

1098R ger Ducati en ärlig chans att slå sig in i mästerskap utanför WSBK där hårdare trimningsregler gäller. Det är ett marknadsföringsknep av Ducati, absolut, det gäller att synas överallt men jag tycker inte det är fel.

Sen ger 1200 cc - som jag sa tidigare - andra märken en chans, som KTM och Aprilia som ryktades ställa upp med sin RSVR 1200 men som ändrades till V4:an istället. Det är inte bara Ducati som vill köra twin men andra märken skulle aldrig vara konkurrenskraftiga om de inte satsade lika mycket pengar på trim som Ducati gjort och det tror jag har skrämt dem från att satsa. Nu är det billigare att köra twin - det ser vi inte minst på att t.ex. privatteamen är med och slåss. Förra året hade ju icke-fabrikarna inte en chans.
 

sandstream

Guest
Sen ger 1200 cc - som jag sa tidigare - andra märken en chans, som KTM och Aprilia som ryktades ställa upp med sin RSVR 1200 men som ändrades till V4:an istället. Det är inte bara Ducati som vill köra twin men andra märken skulle aldrig vara konkurrenskraftiga om de inte satsade lika mycket pengar på trim som Ducati gjort och det tror jag har skrämt dem från att satsa. Nu är det billigare att köra twin - det ser vi inte minst på att t.ex. privatteamen är med och slåss. Förra året hade ju icke-fabrikarna inte en chans.
Håller med om att det är bra att nya märken kommer med i serien, det är som sagt mer principen från Ducatis sida jag stör mig på.

Men, det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas att WSBK-ledningen får till reglementet under säsongen så att det blir så jämnt som möjligt. Frågan är dock om radfyre-lägret och Ducati-lägret någonsin kommer att bli nöjda med reglerna så länge de inte vinner.
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Ja, jo men stakarna... De har ju liksom redan satt nivån i och med införandet av restriktor. Det är väl skolboksexempel 1a när man vill få ner trimningsgraden?
Vad är det som är så speciellt med just stakarna?
 

Dr.Bike

Guest
Ja, jo men stakarna... De har ju liksom redan satt nivån i och med införandet av restriktor. Det är väl skolboksexempel 1a när man vill få ner trimningsgraden?
Vad är det som är så speciellt med just stakarna?

Antar att de (FIM) gör ett antagande att Ducati inte smackar i Titanstakar såsom standard i produktions/homologiserings-1200:eek:rna av kostnadsskäl, vilket då oxå hindrar dem att ha det (eller andra exotiska stakar) i räserhojarna.
Vilket då oxå mycket riktigt blir en begränsning i varvtal.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Japanerna skulle nog med glädje lägga 6 kilo på valfritt ställe på sina hojar om de fick borra upp dem 200 cc.

Utveckla gärna, det ska bli intressant att höra din visdom :tummenupp

BTW: Hade jag skrivit ett sånt inlägg hade jag nog blivit bannad direkct! :D

Det är väl också bevisat att radfyrorna har mer hästkrafter / kubik än twinarna? Ungefär samma som hände när man gick från 2takt till 4takt. Kul att tävla med 4takt på samma kubik som 2takt. eller hur? Evolution
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Antar att de (FIM) gör ett antagande att Ducati inte smackar i Titanstakar såsom standard i produktions/homologiserings-1200:eek:rna av kostnadsskäl, vilket då oxå hindrar dem att ha det (eller andra exotiska stakar) i räserhojarna.
Vilket då oxå mycket riktigt blir en begränsning i varvtal.

Jo, dom höjde ju minimiantalet homologeringshojar samtidigt, med bud om ännu mer på sikt, så det låter ju rimligt.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Antar att de (FIM) gör ett antagande att Ducati inte smackar i Titanstakar såsom standard i produktions/homologiserings-1200:eek:rna av kostnadsskäl, vilket då oxå hindrar dem att ha det (eller andra exotiska stakar) i räserhojarna.
Vilket då oxå mycket riktigt blir en begränsning i varvtal.

Exakt , 50000kr / par stakar kanske är lite för häftigt för gathojarna.

Ju bättre det går för 1200cc hojarna ju mer begränsningar får dom.
(Om nu Ducati skulle sopa rent kan FIM ladda på med lite nya regler för att dämpa framfarten något allt för att hjälpa fram konkurenterna till tätare o bättre rejs)
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Håller med om att det är bra att nya märken kommer med i serien, det är som sagt mer principen från Ducatis sida jag stör mig på.

Men, det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas att WSBK-ledningen får till reglementet under säsongen så att det blir så jämnt som möjligt. Frågan är dock om radfyre-lägret och Ducati-lägret någonsin kommer att bli nöjda med reglerna så länge de inte vinner.

Det är inget surt att bita i det äpplet, tvärtom känner jag redan den söta smaken av en lyckad ympning, om man nu får dra liknelsen ett steg längre :)
Och nöjda med reglerna, mjo, att vara ensam herre på täppan tror jag nog ingen vill vara, inte Ducati heller. Så alla är nog införstådda med att sbk:s mål är att få till ett jämnt reglemente som gör att så många som möjligt kan vara med.
Motståndet bestämmer ju liksom vinstens storhet.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Men, det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas att WSBK-ledningen får till reglementet under säsongen så att det blir så jämnt som möjligt.

Är det bara jag som tycker efter 2 race under samma helg att Ducati lyckats bättre med allt annat än den omdebaterade motorn. De har en hoj med just nu märkbart mindre effekt och de har högre vikt samt troligen mer gyroeffekt pga 1200cc ändå verkar de vara sjukt bra i kurviga partier?

Varför är det ett problem med motorn ö.h.t när ni har sett restriktionerna på papper och även verkligheten som backar upp att den inte har samma toppeffekt?
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top