WSBK 2008: Qatar - Race 1 & 2

sandstream

Guest
Har jag sagt det? Du läser verkligen inlägg som fan läser bibeln. Som åskådare ska vi vara glada att Ducati alltid har satsat 100% på serien även när ingen trodde på den längre.
Det är väl inte förrän de senaste åren som serien blivit riktigt populär och varför vi ska tacka Ducati för det förstår jag inte :va
Men är reglementet för de fyrcylindriga oförändrat sedan 2006?
Mig veterligen har det inte skett några stora förändringar till radfyrornas fördel de senaste åren.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nej, det är ingen teori.
Ducati ansåg att 999:an var för dyr att hålla konukrenskraftig. De ville ha en större motor,
I den artikel jag läste sade Ducatirepresentanten att i o m 999 var motorn färdigutvecklad och kunde helt enkelt inte vidareutvecklas för att hålla jämna steg med konkurrenternas 4-cyl. Om Ducati skulle vara kvar och tävla med de andra på lika vilkor så var det tvunget att ändra på reglerna och tillåta 1200cc för 2-cyl.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Det är väl inte förrän de senaste åren som serien blivit riktigt populär och varför vi ska tacka Ducati för det förstår jag inte :va

För att serien är populär ska vi tacka Max Biaggi för. :tummenupp
Hade serien haft fler sådana förare så hade det varit intressantare än MotoGP.

1992 250 World Championship 5°
1993 250 World Championship 4°
1994 250 World Championship 1°
1995 250 World Championship 1°
1996 250 World Championship 1°
1997 250 World Championship 1°
1998 500 World Championship 2°
1999 500 World Championship 4°
2000 500 World Championship 3°
2001 500 World Championship 2°
2002 World MotoGP Championship 2°
2003 World MotoGP Championship 3°
2004 World MotoGP Championship 3°
2005 World MotoGP Championship 5°
2007 World Superbike Championship 3°
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Laconi får stort förtroende efter två minst sagt mediokra säsonger i Team PSG Kawasaki och att ta in Tamada har jag aldrig förstått meningen med! Kawasaki e ju för f-n racing per definition och det måste gå att få bättre matreal att jobba med..

Fast Regis har ju visat bra resultat när han körde italienskt så det är ju ingen dålig förare vi pratar om.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
I den artikel jag läste sade Ducatirepresentanten att i o m 999 var motorn färdigutvecklad och kunde helt enkelt inte vidareutvecklas för att hålla jämna steg med konkurrenternas 4-cyl. Om Ducati skulle vara kvar och tävla med de andra på lika vilkor så var det tvunget att ändra på reglerna och tillåta 1200cc för 2-cyl.

Ja till i år har reglementet blivit rättvisare, om något. Ducati har en fin hoj och fina förare, det är därför de vinner.
 

sandstream

Guest
I den artikel jag läste sade Ducatirepresentanten att i o m 999 var motorn färdigutvecklad och kunde helt enkelt inte vidareutvecklas för att hålla jämna steg med konkurrenternas 4-cyl. Om Ducati skulle vara kvar och tävla med de andra på lika vilkor så var det tvunget att ändra på reglerna och tillåta 1200cc för 2-cyl.
Fast det där är ju bara en teori ;)

De kunde ju ha byggt en radfyra, eller en V4:a men nej, det gick verkligen inte för sig. V4:an duger tydligen bara i MotoGP.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Fast det där är ju bara en teori ;)

De kunde ju ha byggt en radfyra, eller en V4:a men nej, det gick verkligen inte för sig. V4:an duger tydligen bara i MotoGP.

Varför får de inte bygga en twin om de vill det? Alla motorer måste inte vara lika. Ducatis koncept för gathojar är twin, helt enkelt. Jag tycker inte det finns någon anledning att blanda ihop prototypracing och standardbaserad racing.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Fast det där är ju bara en teori ;)

De kunde ju ha byggt en radfyra, eller en V4:a men nej, det gick verkligen inte för sig. V4:an duger tydligen bara i MotoGP.

Ducatis varumärke är ju twin. Superbike är väldigt viktigt för fabrikanterna då man ju kör med moddade gathojar där. Därför vill Ducati säkert inte köra radfyra eller v-fyra och på så sätt urvattna twinnen.

MotoGP är ju prototypracing så det är skiljt på ett helt annat sätt från vad som säljs till gemene man.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Fast det där är ju bara en teori ;)

De kunde ju ha byggt en radfyra, eller en V4:a men nej, det gick verkligen inte för sig. V4:an duger tydligen bara i MotoGP.

Visst kunde de byggt nåt annat men jäklar va tråkigt det hade blivit.

Bakom beslutet att godkänna 1200 cc för twinnar stod också KTM, nåt som hade vart riktigt kul att se.

Jag tycker det är skönt att kunna se lite olika motortyper i WSBK - riktigt kul också när Triumph får vara med i WSS med sin 675 cc trippel. Där är det ingen som klagar... :rolleyes:

Jag tror helt ärligt att svaret på 'Ducati Cup' inte ligger i 1200 cc utan snarare i en komplett hoj. Ducati har gjort läxan bäst och värvat bäst förare. Yamaha har inte gjort läxan och lider av samma problem som förra året - jag tror inte det är förarrelaterat att R1:eek:rna tappar mark från mitten/slutet av varje race. Suzuki har kommit riktigt jäkla starkt, ingen kommer ikapp den på rakan med slip streaming ens. Är det nån som gnäller på det?

Och jag tror knappast det är Ducatis fel att Honda och Kawasaki inte har satsat tillräckligt för att få en komplett hoj till säsongsstarten.
 

sandstream

Guest
Varför får de inte bygga en twin om de vill det? Alla motorer måste inte vara lika. Ducatis koncept för gathojar är twin, helt enkelt. Jag tycker inte det finns någon anledning att blanda ihop prototypracing och standardbaserad racing.
De får bygga hur många twinnar de vill. Det jag stör mig lite på i fallet med Ducati är att de både ska äta och ha kakan kvar.

Så fort man pratar om det här så kommer argumenten om att det är standardbaserad racing, Ducati bygger twinnar för gatan, det är deras koncept osv. Det är inget fel med twinnar och Ducati får bygga hur många och stora de vill men att kräva regeländringar för att få in sin motor tycker iaf jag är fel.

Den andra slängen med argument brukar säga att japanerna också kan bygga 1200 twinnar. Visst kan de göra det, men varför ska Ducati få diktera villkoren för reglementet?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
De får bygga hur många twinnar de vill. Det jag stör mig lite på i fallet med Ducati är att de både ska äta och ha kakan kvar.

Så fort man pratar om det här så kommer argumenten om att det är standardbaserad racing, Ducati bygger twinnar för gatan, det är deras koncept osv. Det är inget fel med twinnar och Ducati får bygga hur många och stora de vill men att kräva regeländringar för att få in sin motor tycker iaf jag är fel.

Den andra slängen med argument brukar säga att japanerna också kan bygga 1200 twinnar. Visst kan de göra det, men varför ska Ducati få diktera villkoren för reglementet?

Varför skulle dom inte få vara med och påverka reglementet i den klass dom deltar? Varför ska japanarna få diktera hur WSBK-reglementet ska se ut?

Det är väl inte förrän de senaste åren som serien blivit riktigt populär och varför vi ska tacka Ducati för det förstår jag inte :va
Mig veterligen har det inte skett några stora förändringar till radfyrornas fördel de senaste åren.

Ökningen i kubik från 750cc till 1000cc räknas inte som regeländring då:va
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag tycker det är skönt att kunna se lite olika motortyper i WSBK - riktigt kul också när Triumph får vara med i WSS med sin 675 cc trippel. Där är det ingen som klagar... :rolleyes:
Visst är det. Det hade varit ytterligare skönt med några kompetenta treor och en v-fyror. Synd att Honda slutade utveckla RC-45 och ersatte den med RC-51; som de slutade utveckla. Om reglementet tillät fyrcylindriga 500 cc tvåtakt och det fanns en tillverkare som byggde kompetenta sådana för gata så hade WSBK varit bättre än MotoGP.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag tror att OM man av någon anledning skulle tillåta 1200cc 4-cylindriga hojar och japanerna skulle se till att bygga sånna, så skulle de inte direkt gå in o ta racesegrar. Det finns en naturlig gräns på hojar där större motorer inte ger bättre varvtider. Återigen - att Ducce är med i toppen beror mycket mer på en mycket bra komplett hoj än bara en stor motor. 200cc till gör att dom hänger med på rakorna och slipper byta motorblock efter varje race och jag ser inget fel i det.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Mig veterligen har det inte skett några stora förändringar till radfyrornas fördel de senaste åren.

då har väldigt selektivt minne,
+ 250cc
och sen gradvis bortplockande av restriktioner nästan varje år

Varför skulle dom inte få vara med och påverka reglementet i den klass dom deltar? Varför ska japanarna få diktera hur WSBK-reglementet ska se ut?

nä fi f*n, det där j*kla MottoGP är bara Honda cup. tack vet jag supermono, ring eurosport
 
Last edited:

sandstream

Guest
Varför skulle dom inte få vara med och påverka reglementet i den klass dom deltar? Varför ska japanarna få diktera hur WSBK-reglementet ska se ut?
Hört talas om majoritet och minoritet?

Det är ungefär som att du och ditt ERF-team skulle driva igenom en ny regel som passar er men inte de andra teamen, låter det schysst?
 

sandstream

Guest
då har väldigt selektivt minne,
+ 250cc och sen gradvis bortplockande av restriktioner nästan varje år
Jag menade de senaste åren. Ducati har inte haft några problem att hänga med. Sen att motorerna blev för kortlivade och dyra är en annan potatis.

nix, det är ett påstående från nån som varit med och ger sin syn på saken. rätt eller fel, teorier har man när man inte vet.
min teori är inte längre någon teori :va
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top