WSBK 2008: Qatar - Race 1 & 2

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sicket gnäll..
Aprilia som har lite erfarenhet av racing väljer att bygga en V4 då de tror att det är lättare än att bygga en konkurrenskraftig twin med 200cc och 6 kg mer. Jag tror att ducatis succe i premiären är att man har en färdig hoj med den mest sofistikerade elektroniken (EFI och TC). Honda har slarvat (kanske för mycket problem i MotoGP för HRC) och har en halvfärdig hoj.
Suzuki visade ju att r4 har potential att ge mest effekt.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Så, nu har jag sett racen och jävlar vilka race! :) Fantastiskt kul...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Har inte en susning om hur man räknar ut cylindervolymen, återgav bara vad som sagts om motorns storlek. Har bara hört 1197.

Kom igen Sandström! Det fick man lära sig på höstadiet, vilket man får förmoda att du genomled då det är den sista tredjedelen av den obligatoriska skolan. :såjaponken

Är det förresten någon som har hittat ett klipp på Hagas "vink" till Biaggi? Min dator passade på att buffra just då. :mad:
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kom igen Sandström! Det fick man lära sig på höstadiet, vilket man får förmoda att du genomled då det är den sista tredjedelen av den obligatoriska skolan. :såjaponken

Är det förresten någon som har hittat ett klipp på Hagas "vink" till Biaggi? Min dator passade på att buffra just då. :mad:

Den finns på tub :tummenupp

[YOUTUBE-ID]M8u1zKuFi0w[/YOUTUBE-ID]
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Eller så kunde "lilla" Ducati ha byggt en radfyra på 1000 cc om de nu vill vara med och leka. Verkar ju enklare att 1 tillverkare ändrar sig än 4.

Jamen gud så kul, kan man inte införa krav på samma frisyr och längd på förarna med?
Eller så kan ALLA tillverkare anpassa sig och bygga det bästa som REGLEMENTET tillåter istället.

Om nu 1200cc twin är bättre får väl japsarna sluta tjura och släppa sargen eller?
Själv tror jag att yamma, kawa, sucka och honda har gjort sin hemläxa och insett att radfyror är deras best bet.
Och Ducati, de är riktigt bra på att bygga motorer just nu. Även med fyra cyllar om det behövs.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag har en spontan fråga. När nu twinnar har fått handikapp, hur kom de fram till att just 200cc var vägen att gå? Varför inte bara 100cc och se vad som händer? Någon som sett ngn motivering annan än att det var för dyrt att trimma en 1000cc twin så den blev konkurenskraftig?

Kul att säsongen är igång igen! Nya Duccen är mkt snyggare än gamla. :D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Har inte en susning om hur man räknar ut cylindervolymen, återgav bara vad som sagts om motorns storlek. Har bara hört 1197.
Var du sjuk den dagen ni hade matte i skolan? :)
Eller så kunde "lilla" Ducati ha byggt en radfyra på 1000 cc om de nu vill vara med och leka. Verkar ju enklare att 1 tillverkare ändrar sig än 4.
Nja, japsen får bygga twinnar om de vill, väl?
Kanske skulle man ha hk-begränsning också så att inte Suzukin kan gå så fort rakt fram ... :tummenupp
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
minnet verkar vara kort i allmanhet!

Folk verkar inte minnas att under stenaldern sa vann honda
med en v-twin ocksa.

suzuki byggde en v-twin som gick som en v-max ungefar.

Aprilia byggde en lysande v-win som hade pole i varenda lopp nastan.(men de glomde bort att testo-dopa corser. Han vek ju ner sig i racen.)

Det ar nog sa att ducce kan sitt koncept helt enkelt.
Skomakaren har blivit vid sin last helt enkelt. Det lonar sig ibland.

De andra har experimenterat bort mkt tid och pengar pa att testa nya
koncept vilket iofs ar hedervart. Kolla honda lately,i bade sbk och motogp,som exempel.

Nu tycker jag ocksa att det sag lite lurt ut i resultatlistan och min gissning
blir att de viktar upp duccarna redan race 3 om detta upprepar sig.
Tror de far 6 kilo isf. Inte hundra pa det men har hort ngt sant.

Men faaaan vilka race vi fick se om man glommer ducce-cupen for en stund.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Alla pratar om att twinnarna får ha 200cc extra men nämner inte att de inte får ändra lika mycket i motorn som de med 1000cc samt att de ska väga sex kilo mer.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Alla pratar om att twinnarna får ha 200cc extra men nämner inte att de inte får ändra lika mycket i motorn som de med 1000cc samt att de ska väga sex kilo mer.

:tummenupp ..

Samt att tendensen med riktigt bra race verkligen verkar hålla i sig till i år oxå. Så några riktiga och viktiga beslut måste Wsbk-organisationen ändå gjort..
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Vad ni också bör försöka se är vilken utmärkt hoj Ducati har byggt. För er som inte förstått det så blir det inte automatiskt bättre varvtider för att man sätter en stor motor i en hoj. Ducati är duktiga helt enkelt, både grundmaterialet och teamen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Är väl faktiskt snarare så att man klagat på att de extra cc'na gjort att hojen blir jobbig att bryta ner och ändra riktning på?
Vi såg dessutom att duccarna hade svårt att hänga på även Yamahan rakt fram, suckan gick ju som den var dopad...
Färre cyllar ger mindre effekt, då kan man få fler cc att leka med tycker jag.
Däremot blir det jobbigt om man ska hålla på att vikta fram och tillbaka för mycket om de verkar få fram en bra hoj. Tycker de mest borde inrikta sig på att få effekten så jämn mellan märkena.
 

sandstream

Guest
Kom igen Sandström! Det fick man lära sig på höstadiet, vilket man får förmoda att du genomled då det är den sista tredjedelen av den obligatoriska skolan. :såjaponken
Jag måste ha missat volymberäkningen av cylindrar, det står ju ändå på flaskan hur mycket som är i :D
Jamen gud så kul, kan man inte införa krav på samma frisyr och längd på förarna med? Eller så kan ALLA tillverkare anpassa sig och bygga det bästa som REGLEMENTET tillåter istället.
Har du helt missat att reglementet ändrades till i år för att Ducati ville bygga en 1200 twin?
 

Dr.Bike

Guest
Jamen gud så kul, kan man inte införa krav på samma frisyr och längd på förarna med?
Eller så kan ALLA tillverkare anpassa sig och bygga det bästa som REGLEMENTET tillåter istället.

Om nu 1200cc twin är bättre får väl japsarna sluta tjura och släppa sargen eller?
Själv tror jag att yamma, kawa, sucka och honda har gjort sin hemläxa och insett att radfyror är deras best bet.
Och Ducati, de är riktigt bra på att bygga motorer just nu. Även med fyra cyllar om det behövs.

Ligger mycket i det du säger faktiskt... :gnissla
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Och vad håller Kawasaki på med? Deras satsning på WSBK de senaste åren kan väl bara summeras som en rejäl flopp. Förarna är ju inga sopor direkt så något annat måste vara fel, men vad?
Tyckte att kommentatorerna sa nåt om att Kawan var svårsvängd i jämförelse. För Kawa är vär MC och racing bara en 'hobby' efter byggandet av flygplan och rulltrappor :hihi
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Vad gäller kawa så ja, det har gått rätt ruttet i WSBK, men jag tror verkligen dom kommer rycka upp sig. Flong ny hoj (liksom hondan som inte heller gick nått vidare) och Tamada som sett sina bästa dagar var väl ändå inte mer än 16 sekunder efter i mål (och före Haga och många andra heta namn).
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top