"XX gör det för lite fikabröd"

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Måste bara fråga en sak. Nästan varje gång någon tipsas om att de ska få en mindre tjänst utförd av en svetsare, plåtslagare, däckkrängare, mekaniker eller mekanisk verkstad så får de rådet att ta med en påse bullar. Typ; "Du, ta med dig grejen och gå till din närmaste mekaniska verkstad, de fixar det för lite fikabröd". Är det verkligen så? Det är tveksamt om jag själv skulle våga komma dragandes med något trasigt i ena handen och en påse bullar i den andra. Jag förstår om det är så att man är kompisar sen tidigare och gör varandra gentjänster, men att som en helt ny outsider komma med en påse bullar och förvänta sig att de ska acceptera det som betalning känns ganska vågat. Jag har ingen vidare erfarenhet från mek- hantverkarbranschen annat än som vanlig kontantbetalande kund.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
"Vetelängdsekonomin" har funkat en gång för mig, men blev jag uppmanad att lägga en femtiolapp i kaffekassan när jag ville betala. Att bara dyka upp med en påse bullar har jag aldrig gjort, risken att bli btraktad som en :tomten är nog rätt stor.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
På alla mekaniska verkstäder, oavsett storlek, försigår väldigt mycket sidoverksamhet, alla är införstådda med det.

Du bör förstås inte bara kliva och be att få prata med chefen och överräcka din buckliga expansionskammare tillsammans med en bullpåse. Lite subtilare metoder krävs allt, kolla i din bekantskapskrets vilka som jobbar på såna ställen eller känner folk som gör det. Sedan pratar du med dem om problemet (expansionskammaren) och lösningen (bullpåsen). Om ni kommer överens så ordnar den anställde resten, det är ju på hans villkor.

Rent arbete brukar betalas från en bullpåse till hel smörgåstårta beroende på arbetsinsats. Tillkommer material kan det bli tillägg beroende på hur svårt det är att smussla med det på den aktuella arbetsplatsen.

Fråga mig inte hur jag vet sånt här. :hihi

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Tror nog att förutsättningarna är att man känner nån lite innan man knackar på dörren.

Skulle någon komma fram till mig med en påse bullar och be mig att göra något åt han så skulle jag nog utgå ifrån att han rymt ifrån något hem.

:hihi

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det brukar inte vara dyrt att få det gjort och betala för sig. Jag fick mina styrstopp på ramen svetsade. 200 kr vitt. Ram och sving pulverlackat för 400 kr sotat.
Skit i bullarna och betala med pengar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
[uppdiktad historia]Jag knallade in till en verkstad en gång och bad om prisuppgift på lite hjälp med bilen.
Fick till svar att det skulle gå på 16xx-kronor.
På tok för dyrt sa jag.
Jag frågade vad det skulle kosta utan kvitto.
9xx-kronor fick jag till svar.
Lite för dyrt fortfarande tyckte jag.
Frågade ifall han kände någon som kunde fixa det billigare.
Han gav mig ett telnr. som jag skulle ringa efter arbetstid.
Jag ringde upp och stämde möte vid samma verkstad nästa dag på kvällen.
Det var killen från kassan som mötte upp mig.
Han hade inte velat ta det i verkstaden tidigare eftersom chefen var där då.
Priset då...en back öl.
[/uppdiktad historia]

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Nu gör jag iochförsig väldigt sällan svartjobb men dom få tillfällena det händer så vill jag allt ha betalt i kontanter. Nån jäkla skitwhiskey från Polenfärjan, princesstårtor och annan dynga kan vederbörande glömma. Cash is king!

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Betalar sällan för jobb jag måste göra själv svetsa eller svarva eller så!
Kör tjänster o gentjänster istället!
Sedan så allt jag lagar så brukar jag bara låna maskiner o material sällan deras tid, funkar fin fint!
Lagat upp mcn nu som satan! Enda som hittills e betalt e just en kanel längd :)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hm....

Tiger302 skrev:
Nu gör jag iochförsig väldigt sällan svartjobb men dom få tillfällena det händer så vill jag allt ha betalt i kontanter. Nån jäkla skitwhiskey från Polenfärjan, princesstårtor och annan dynga kan vederbörande glömma. Cash is king!
Ibland undrar jag...
Försökte hitta ngn på SH som kunde göra en enkel tapetsering (kök 6kvm, men bara 3 väggar) med slutorden "cash is king".
No response... :va
SH:are måste vara välbeställda människor.. :Bugar

Herneteg

Mer RR, mindre väg...
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
RS250 -00
:) Tjänster och gentjänster funkar ju för vissa, beroende på hur attraktiva ens talanger är.

Har själv oftast rätt svårt att övertyga mekaniker på diverse tekniska verkstäder om att "jo, dom har jättestor nytta av att få sin Oracle-databas tunad"

Det roliga är att när jag beskrev problemet för en kamrat hävdade han att jag har små problem, i hans fall behövde han övertyga folk omatt dom "visst har jättestor nytta av att han testar deras kärnkraftverk svart" ;-)

/N

Lindén skrev:
Betalar sällan för jobb jag måste göra själv svetsa eller svarva eller så!
Kör tjänster o gentjänster istället!
Sedan så allt jag lagar så brukar jag bara låna maskiner o material sällan deras tid, funkar fin fint!
Lagat upp mcn nu som satan! Enda som hittills e betalt e just en kanel längd :)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Neutral skrev:
På alla mekaniska verkstäder, oavsett storlek, försigår väldigt mycket sidoverksamhet, alla är införstådda med det.

Du bör förstås inte bara kliva och be att få prata med chefen och överräcka din buckliga expansionskammare tillsammans med en bullpåse. Lite subtilare metoder krävs allt, kolla i din bekantskapskrets vilka som jobbar på såna ställen eller känner folk som gör det. Sedan pratar du med dem om problemet (expansionskammaren) och lösningen (bullpåsen). Om ni kommer överens så ordnar den anställde resten, det är ju på hans villkor.

Rent arbete brukar betalas från en bullpåse till hel smörgåstårta beroende på arbetsinsats. Tillkommer material kan det bli tillägg beroende på hur svårt det är att smussla med det på den aktuella arbetsplatsen.

Fråga mig inte hur jag vet sånt här. :hihi

Stämmer bra, fungerar likadant på många företag (men varierar klart). Gå att fixa material, småjobb mm. Betalningen alltifrån bullpåse till lite mer kosing.

En del har sin "kassa" där då pengarna delas upp, ibland till en pott som går till nån kul Danmarksresa eller dyl. Varför det är relativt lätt ibland få något fixat .

Kallas ibland därför "kaffekassan"

Har "sparat" en massa pengar. Men har ingen aning, igentligen.......... :rolleyes:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Herneteg skrev:
:) Tjänster och gentjänster funkar ju för vissa, beroende på hur attraktiva ens talanger är.

Har själv oftast rätt svårt att övertyga mekaniker på diverse tekniska verkstäder om att "jo, dom har jättestor nytta av att få sin Oracle-databas tunad"

Det roliga är att när jag beskrev problemet för en kamrat hävdade han att jag har små problem, i hans fall behövde han övertyga folk omatt dom "visst har jättestor nytta av att han testar deras kärnkraftverk svart" ;-)

/N
Hur tror det är för mig? "Jag gör din sons läxor..."
Inte lätt att vara studerande.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Självklart så frågar man om de vill ha betalt.
Bullpåsen är att de ska tycka att "jag är deras bästa kund" och få service och pris efter det :)
/fredde

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Fan va synd att man har en farsa som gör såna här jobb gratis då :tomten

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Herneteg skrev:
...Har själv oftast rätt svårt att övertyga mekaniker på diverse tekniska verkstäder om att "jo, dom har jättestor nytta av att få sin Oracle-databas tunad"
Precis. Tänk hur det känns för mig när jag klampar in på en mekanisk verkstad.

"Hej, hej! Här kommer SystemutvecklarTeddy, jag arbetar som Cobolprogrammerare på Handelsbanken med interna ekonomisystem, jag har silkeslena skrivbordshänder och läste Humnaistisk linje på Gymnasiet med Drama som extraval. Några polare sa till mig att komma till er med en ritning på ett depåstöd och en påse bullar."

Tack för ert klargörande angående "bullbetalning". Det är uppenbarligen så att det är något för de som redan är med i svängen. Outsiders som jag får göra som Goodstuff och betala för mig med vanliga pengar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teddy skrev:
Precis. Tänk hur det känns för mig när jag klampar in på en mekanisk verkstad.

"Hej, hej! Här kommer SystemutvecklarTeddy, jag arbetar som Cobolprogrammerare på Handelsbanken med interna ekonomisystem, jag har silkeslena skrivbordshänder och läste Humnaistisk linje på Gymnasiet med Drama som extraval. Några polare sa till mig att komma till er med en ritning på ett depåstöd och en påse bullar."

Tack för ert klargörande angående "bullbetalning". Det är uppenbarligen så att det är något för de som redan är med i svängen. Outsiders som jag får göra som Goodstuff och betala för mig med vanliga pengar.
Fast det skulle vara väldigt roligt om du beskrev dig själv så samtidigt som du överräcker en påse Mandelkubb och en femtilapp. :rofl

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln