Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
gah, nu är det läggdags .. och en repa till industriområdet i morgon kanske ;)

Förresten Mozkito, skaffa ryggskydd om du inte har, bra OM du skulle slå över (vilket inte händer om du har foten på bromsen)
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack ! jag ska öva på min mantra "jag ska klara körkortet"

jag håller med dig, ska upp kl 7 :S nya sulor och ett 16t framdrev väntar sen blir det att skruva ihop gumman igen

natti natti

härligt, nu blir det ännu lättare med wheelie ;)
 
Last edited:

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Sådär ja... Nu sitter 16t drevet på plats och jag kan bara rekommendera alla FZ1-piloter att göra samma sak.... För ca 200:- får ni en hoj som svarar MKT bättre över hela registret och blir ännu roligare att gasa med..

Var det svårt?? Nä, plocka bort vänster fotpinne med växellänkarm och bort med kåpan över drevet. Sen tog jag min nyköpta muttermaskin från Biltema och 36mm hylsa. Lossnade direkt..

Jag inhandlade även ny låsbricka (50:) men använde den gamla. Det går att vrida den på utgående axels spline. Dra åt med ca 85Nm, har jag för mig.

Jag jämförde hastighetsmätaren mot GPS och mätaren visar nu 11% för mycket. Blir nog en Speedo Healer till våren.

Varför väntade jag SÅ länge med denna mod?!?!?!:huvet :huvet :huvet


efter att ha räknat lite enligt speedohealers formler så har jag kommit fram till att om man räknar på drevbytet från 17/45 till 16/45 så ska man kalibrera sin speedo healer -10,8% (-10,9&)

formel:
(nytt fram x gamalt bak / gamalt fram x nytt bak -1,05) x 100

exempel 17/45 till 16/45
17x45 / (16x45) - 1,05 x 100 = -10,88 ~ -10,9

om jag sen räknar på hastigehten, baserat på cages mätare som visade 11% för mkt än den verkliga hastigheten enligt hans gps så ska man calibrera sin speedo healer -9,9%

formel:
(verklig hastighet/mätarens -1) x 100

exempel med 11% för mkt felvisning:
(100/111-1) x 100 = -9,9

vilken man ska ha har jag ingen aning om men det är lustigt att det blev olika. jag hade nog kört på -10,8% med tanke på man vet ju till 100% vilka drev man har, hastigheten är kanske inte riktigt 100% även med gps.

gå sen in på speedohealers hemsida
http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm
välj vilken hoj ni har och årsmodell, skriv in värdet så får ni koder hur man ställer in sin speedohealer.

detta är iaf vad jag har kommit fram till, är det någon annan som vet bättre så är ni mer än välkomna att rätta mig.

hur man ser kopplar in sin speedohealer på son mc har jag ingen aning om men jag ska själv göra det i framtiden då jag ska sätta på ett 16t framdrev senare idag.

hoppas detta är till någon nytta för er som behöver det.
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
hur lär man sig bäst att bakhjulsåka på denna hoj? :)

man e ett klantarsel så man kanske ska hålla sig undan det dock :gnissla
 

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Ort
segersta
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
Ska köpa slip-on till fz1 men vilket är bäst, jag tror att bike hade ett test under 08 någon som kommer i håg vilka dom 3 bästa var.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Ska köpa slip-on till fz1 men vilket är bäst, jag tror att bike hade ett test under 08 någon som kommer i håg vilka dom 3 bästa var.

se mitt garage vad jag har på min hoj:tummenupp
ger ett för jävla underbart ljud,speciellt utan insats.
men smakar det så kostar det:yoparty
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ska köpa slip-on till fz1 men vilket är bäst, jag tror att bike hade ett test under 08 någon som kommer i håg vilka dom 3 bästa var.

Det var i Bike nr5 2007 som de testade olika slip-ons. Hojen var en 2006 FZ1-S i std utförande.
Ja vilka var bäst?? Enl deras mätnngar så gav Yoshimura TRC mest effekt och Devils rör mest vrid. Men ärligt talat så är det små marginaler mellan de olika rören som de testade.
Jag fastnade för Yoshi och beställde från USA och det blev mkt billagre än från vår svenska leverantör. DOCK stod dollarkursen mkt lägre förra året.....

Skulle jag köpa idag så ligger GPR´s GPE modell högt i kurs.

Varför inte.... http://www.blocket.se/vi/19920466.htm?ca=5_s

I slutändan är det nog mest utseende som styr!! Visst kan ljudet skilja men hur mkt??

Mina 50 öre.....

//cage
 
Last edited:

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Ska köpa slip-on till fz1 men vilket är bäst, jag tror att bike hade ett test under 08 någon som kommer i håg vilka dom 3 bästa var.

Eller ett G&G som jag har super gott ljud tycker jag:tummenupp

hur lär man sig bäst att bakhjulsåka på denna hoj? :)

man e ett klantarsel så man kanske ska hålla sig undan det dock :gnissla

Först lär känna hojen sen vet du var du har dragläget och sen efter mycket eller lite träning så kan du köra på bakhjulet:tummenupp :)
 
Last edited:

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Ort
segersta
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
Ett gpr slip-on ser ju bra ut:tummenupp med ett dolar pris på 9.1kr kan man ju glömma att fynda i usa:mad:
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ett gpr slip-on ser ju bra ut:tummenupp med ett dolar pris på 9.1kr kan man ju glömma att fynda i usa:mad:

Jag har själv börjat köpa ifrån UK där priserna fortfarande är lägre än i Sverige:tummenupp Du slipper dessutom tull men frakten är likvärdig.
Pundet har varit nästan lika utsatt som svenska kronan.
 
Last edited:

lasseman1976

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ1-N -06
Har själv ett GPR slipon och är väldigt nöjd med det. Underbart ljud och enligt mig ett fränt utseende. En nackdel är väl att det inte finns någon insats till dem. Vet inte vad besiktningen säger om det.
 

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
Här kommer lite bilder på min hoj plus mitt lilla ljuddämparbygge:tummenupp bara fälgstripes och bort med backspeglarna kvar nu innan sommaren:) och kanske en magkåpa...
 

Bifogat

  • DSCF05751.jpg
    DSCF05751.jpg
    228.5 KB · Visningar: 140
  • DSCF05761.jpg
    DSCF05761.jpg
    222 KB · Visningar: 133
  • DSCF05771.jpg
    DSCF05771.jpg
    223.8 KB · Visningar: 121
  • DSCF05781.jpg
    DSCF05781.jpg
    238.4 KB · Visningar: 110

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
bobbins

någon som kör med bobbins och depåstöd till FZ1-N
vilen storlek skall det vara på bobbinsen:gnissla
6 8 10 mm
tacksam för svar.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hur har ni FZ6 ägare monterat skylten ? (skicka inga bilder på originalanordning). Jag skulle vilja se några alternativa monteringar, men som inte går under olagligt , sompå min ;)
finns det någon billig skylthållare (det behöver inte vara Rizoma för något som döljs av skylten) som funkar ?
Förresten jag vet inte om 2007:an har något annat fäste än föregående modeller.. Såg att s-racing hade några modeller men inte till FZ6:an
 
Last edited:

putteplutt

Sharkman
Gick med
15 Aug 2008
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki M1800R -2008
någon som kör med bobbins och depåstöd till FZ1-N
vilen storlek skall det vara på bobbinsen:gnissla
6 8 10 mm
tacksam för svar.

Tjena!

Storleken Bobbinerna skall vara 6mm
Riktigt bra att palla upp bettan under vintern så inte däcken deformeras och ovärderlig vid kedjesmörjning och övriga justeringar.:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top