Seså, kan det finnas grader av grusbus, eller?Man ser på långt håll att man möter grusbusare på asfalt - då alla står rakt upp på fotpinnarna. Själv behöver jag bara lyfta arslet när det ska tankas och terminalen är gemensam för pumparna. Grus tillhörde åldern 15-18 och vurporna och trädstammar 3 cm från handtagen saknar jag inte det minsta.
701 Enduro löser båda problemen. Men ärligt talat för gruskörning behöver man inte alls lika mycket hästar. Men du ska köra 50/50 kanske?Tjena gänget. Jag är på G att gå ifrån min 990 SMT till något mer grusorienterat. Jag testade en 890 men gillade inte ett par saker, varav gasens "koppling" till motorn/hjulet var en.. Farsan har en (ej första service gjord) tracer 700 som jag kört men denna motorn behöver ju varv för att flytta på sig lite mer.. Mina tankar går mot T7 för mer offroad och "enklare" hoj eller en 1x90 Adventure R. Hur går era tankar kring dessa hojar..? Ska försöka provköra en R (kompisarna har bara vanliga Adventure) och en Tenere 700 (igen)... Mest "rädd" att jag ska tycka T7 är för klen och 1x90 är för tung..
Gillade inte den... För mycket moppe.. Suktade efter den länge dock701 Enduro löser båda problemen
Hej.Tjena gänget. Jag är på G att gå ifrån min 990 SMT till något mer grusorienterat. Jag testade en 890 men gillade inte ett par saker, varav gasens "koppling" till motorn/hjulet var en.. Farsan har en (ej första service gjord) tracer 700 som jag kört men denna motorn behöver ju varv för att flytta på sig lite mer.. Mina tankar går mot T7 för mer offroad och "enklare" hoj eller en 1x90 Adventure R. Hur går era tankar kring dessa hojar..? Ska försöka provköra en R (kompisarna har bara vanliga Adventure) och en Tenere 700 (igen)... Mest "rädd" att jag ska tycka T7 är för klen och 1x90 är för tung..
Tack, det hjälpte till 1x90's fördel, men jag är ändå mer sugen på en Tenere i nuläget.. Får se efter en provkörning!Hej.
Det är mycket troligt som du säger, att du kommer att uppleva Teneren som för "snäll".
Jag har kört lite 1x90, men upplevde den inte som så tung, nu var den i och för sig utan väskor mm, en helt "ren" hoj.
Däremot så upplevde jag den mycket högre, inte när jag kör, men när jag ska ner med fötterna.
Där är det en avsevärd skillnad tycker jag som 178cm lång.
Jag har ju även sänkt min Tenere 25mm, och nu trivs jag bättre, så det är väl som allt annat en smaksak.
Men motormässigt är ju 1x90 brutal, ett helt annat koncept än Teneren.
Det blev kanske inte så mycket matnyttigt för dig, men jag har inte mer erfarenhet än så av jämförelsen.
Hoppas att du hittar rätt i alla fall.
Snart:Oooh, där är den där gul-blåa rally-Teneren igen, jag älskar den! Jag provade en T7 hos Stockholms MC-varuhus här förra året, men jag tyckte den var för tung för mig. Visst kan det vara jag och begränsad fysik, dvs att jag kan inte lyfta hojen själv, och kör jag ner i sand (om jag tex får ett infall att fota hojen på beachen) så kanske jag kör fast i den mjuka strandsanden. Och vad ska jag sen göra, ringa helikopterservice??
Hur som helst tyckte jag T7 var en intressant upplevelse, mest lite överväldigande då jag fortfarande räknar mig som färsking i motorerandet på två hjul. Är hojen tyngre än 140 kg tycker jag att den är "för tung" och blir avtänd. Jag önskar jag kunde manövrera den som Pol Tarres i 'the Seeker' , .. dessvärre kan jag endast, som bäst, manövrera den enligt kraven på uppkörningen, eventuellt också på grusiga och lite leriga vägar omkring södertörn.
Men det gör inget, om buset ligger och lurar längst bak i hjärnan finns det alltid potential. Så länge jag kommer ut i frisk luft och solsken så räcker det för mig.
View attachment 461842
Han har garanterat kört på löst underlag hela sitt livWow, tackar Impact. Det är precis så jag vill kunna hantera T7an, även om jag inte alltid skulle köra så, förresten skulle jag nog aldrig köra så, men jag vill gärna KUNNA ifall det nån gång skulle behövas. Men den killen har väl haft några timmars övning på crossbanan också, eller?
Jag kanske borde börja lite med motocross? För att lära mig lite mer om hojfysik och krafter man inte vanligtvis blir utsatt för?
Inte ens proffsen kan ju bära runt på sin hojar! Der handlar om teknik. Jag hade lagt hojen ner för att frigöra hjulen och sen försökt så som du.. Dragläge + putta alt. köra..Plast, nej jag menar inte resa hojen efter man vält, utan rent av lyfta hojen över marken. Bära den.
Impact, tackar för tips. Jag tänker mer på den gången jag körde min GS450 till en liten öde strand på Mörkö, och tänkte "Vilka bra bilder jag får om jag ställer hojen på sanden...", men det som hände istället var att när jag körde ner i sanden så begravde jag först bakhjulet nästan till hälften ner i den lösa havssanden. När jag försökte putta den upp (det var liksom en slänt ner till stranden) så gick inte det då a) hojen var tung, och b) hjulen var nästan till hälften begravda i sanden.
Det jag gjorde då var att gasa pyttelite och hålla dragläge på kopplingen, efter en tid lyckades jag 'plöja' mig fram till där sanden slutade och lirka hojen upp på tallbacken och kottarna, där fick den bättre fäste och jag kunde rulla därifrån svettig och adrenalinig. Och det enda jag tänkte; "... var det nån som såg mig ?" - Inte "vem ska jag ringa?" eller "vilken tall ska jag sova under inatt?"
Inte helt, bara "vickat" loss hjulen.Jaha, bara lagt ner hojen? Då hade jag väl fått en massa sand in i grejer och sånt, det var en gammal Suzuki från 1981, jag vet inte om den hade funkat att lägga ner så där.
Sen har jag ett litet krux med min p-plats inne i garaget. Jag måste alltså lyfta hojens bakdel in mot väggen för att den inte ska stå i vägen för vikporten, när den öppnas. P-platsen är liksom bakom porten. Min gamla XJ900 klarade jag knappt att lyfta in, kolla hur jag har det i garaget:
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |