Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så....Skulle ni försöka er på det här med Teneren?
Har ej hunnit kolla något på hojen knappt. Ska kolla in fjädringen då den känns rätt så hård faktiskt.Däcken som sitter original gör den rätt nervös på grus. Och om fjädringen är ställd väldigt hårt så funkar den inte heller speciellt bra.
Hej, kulJag råkade visst få tag i en ny T7 -21 svart igår.
Så nu börjar planerna smidas.
Körde hem den från Stockholm och är rätt nöjd med den.
Körde lite grusväg hem från jobbet i dag, och hojen kändes supernervös och väldigt ostadig.
Kanske för mkt luft i däcken? Eller annars är det väl jag som inte har kört grus på 2år.
Det jag har tänkt slänga på är:
Motorbågar (Yamaha),
Hasplåt (Yamaha),
Kylarskydd (Yamaha),
Strålkastarskydd (Yamaha),
Vattenpumpsskydd (Kom med förslag),
Garmin XT GPS,
GPS fäste (Rally raid klurar jag ev på, alt låsbara från Touratech),
Nylonskruvar till framgaffeln (M6x20mm?)
Handtagsvärmare (Tydligen är Yamahas återkallade så förslag på andra mottaget gärna).
Något annat man kan tänkas behöva? Typ som skydd för bakre bromscylinder m.m?
Intressant, extraljus går jag igång på! Hur mycket breddar de, dubblar de ljusbilden? Och hur långt? Allt beror såklart på hur de justeras, men på ett ungefär?Jag har även förbättrat (breddat) ljusbilden något med dessa:
Vad gäller komfort så gjorde en annan ruta hela skillnaden, all turbulens försvann helt - magiskt:
Dom ger helt klart ett bra tillskott, har inte gjort någon exakt mätning, men klart mycket bredare ljusbild blev det.Intressant, extraljus går jag igång på! Hur mycket breddar de, dubblar de ljusbilden? Och hur långt? Allt beror såklart på hur de justeras, men på ett ungefär?
Och orginalrutan, var den så hemsk alltså? På bekostnad av skyddet den ger, kanske man kan välja en lägre ruta eller skära ned orginalet? Hade det hjälpt dig?
Du får väl kolla runt vad som finns. Eller skaffa en sån där mini-ledramp, tycker det ser riktigt seriöst ut!Dom ger helt klart ett bra tillskott, har inte gjort någon exakt mätning, men klart mycket bredare ljusbild blev det.
Tycker framförallt att helljuset har alledeles för smal ljusbild, men det är ju en konstruktion med LED och lins, så det kanske blir så?
Och jag hade gärna kunna ha ännu kraftfullare extraljus om det finns?
Ja, originalrutan var hemsk, framförallt när man tourade längre sträckor.
Då kände jag att om jag hukade mig ner några centimeter blev det mycket bättre.
Men skära ner den kan ju också funka, men jag ville ha regnskydd.
Jag är ju gubbe, så jag klarar av att se lite töntig ut
Och därför så har jag kvar original stänkskydd bak också, jag är gärna lite töntig i utbyte mot att vara prickicg på ryggen
Ja, jag får kika på en utvecklig av belysningen.Du får väl kolla runt vad som finns. Eller skaffa en sån där mini-ledramp, tycker det ser riktigt seriöst ut!
Visst, du har hittat rätt lösning. Men apropå vindskydd, vad är den acceptabla marschfarten utan att bli helt urblåst? En heldag på Autobahn tex?
Och så måste du fixa en hög framstänka, ser ju stenhårt ut!
Nix, har inte bytt till nylonskruvar.Har Oxford handtagsvärmare på fyrhjulingen. Dom är bra, men själva "kontrollenheten" tar ju istället upp mkt plats.
Hade original på MT-07:an jag hade förra året, dom var ju smidiga men dom handtagen kändes väldigt plastiga och finns ju inte att få tag i längre.
Tror det blir ett par Oxford till slut ändå.
Har beställt följande nu i alla fall:
Motorbågar,
Kylarskydd samt lyktskydd.
Avvaktar lite med hasplåten för att se om det finns andra alternativ.
Har ni bytt ut era skruvar (dom nedre i framgaffeln) till nylon?
Om ja, vart köpte ni dom då?
Vet att vissa hobbybutiker säljer väl om jag minns rätt.
Edit: Efter lite sökning så får det bli Oxford Premium Adventure. Visst är det 22mm styre vi har på våra hojar?
Men....det är ju en Yamaha, så det där med felkoder är en ickefråga.Kom på en till fråga.
Hittade en OBD-adapter som jag köpte till min MT07.
Någon som har något vettigt program som man kan släcka felkoder osv till våra hojar?
Då kabeln/adaptern ligger oöppnad så har jag förträngt vilket program/app jag skulle använda till min fd MT07.
Man kanske kan nolla serviceindikatorn iaf?Men....det är ju en Yamaha, så det där med felkoder är en ickefråga.
Sälj adaptern till någon som kör...ja...
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|