Yamaha Ténéré 700

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Åh fy fan… dessa färger är det snyggste som någonsin målats på ett fordon.

Tyvärr fanns inte dessa för standardmodellen så jag fick nöja mig med svart.

Grattis till en grym hoj!
Kan bara hålla med! ?
Denna färgen satt ju på första teneren som kom -83, å själv är jag ju - 83:a så valet var lätt ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kan bara hålla med! ?
Denna färgen satt ju på första teneren som kom -83, å själv är jag ju - 83:a så valet var lätt ?
Håller med, och fattar inte att bakpartiet var rött på min T7:a, hur tänkte Yamaha där?
Jag var tvungen att lacka om det, och även skaffa nya dekaler för att det skulle kännas rätt ?
WhitePearl_2.jpeg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Måste säga att jag är lite imponerad av exaktheten i trippmätarna på den nya Teneren
Ibland kan det vara roligt att veta hur långt man kört mellan olika ställen, även om man inte har GPS:en med sig.
Typ 0,3% felvisning, det borde väl vara godkänt?
Tänk om man skulle kunna få en hastighetsmätare med samma precision?
Med dagens teknik borde det ju vara enkelt att ha en kalibreringsbar hastighetsmätare, så att däck och drevning kan hanteras på ett korrekt sätt.

IMG_4994 1_2.jpg
IMG_4995 1_2.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Måste säga att jag är lite imponerad av exaktheten i trippmätarna på den nya Teneren
Ibland kan det vara roligt att veta hur långt man kört mellan olika ställen, även om man inte har GPS:en med sig.
Typ 0,3% felvisning, det borde väl vara godkänt?
Tänk om man skulle kunna få en hastighetsmätare med samma precision?
Med dagens teknik borde det ju vara enkelt att ha en kalibreringsbar hastighetsmätare, så att däck och drevning kan hanteras på ett korrekt sätt.

View attachment 485313
View attachment 485314
Tekniken är inte problemet. För mycket skitnödighet och CYA(cover your ass) är problemet.
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Vad tror ni om denna? Blir fan hörselskadad trots öronproppar vid landsvägsjörning. Eller ska man köra på en kortare variant? Är ju van att inte ha nån ruta alls.

 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Måste säga att jag är lite imponerad av exaktheten i trippmätarna på den nya Teneren
Ibland kan det vara roligt att veta hur långt man kört mellan olika ställen, även om man inte har GPS:en med sig.
Typ 0,3% felvisning, det borde väl vara godkänt?
Tänk om man skulle kunna få en hastighetsmätare med samma precision?
Med dagens teknik borde det ju vara enkelt att ha en kalibreringsbar hastighetsmätare, så att däck och drevning kan hanteras på ett korrekt sätt.

View attachment 485313
View attachment 485314
Speedohealer är ju precis det. Du kan kalibrera hastighetsmätaren så att den visar exakt rätt.
Skaffade en till min R1.a efter att jag drevat ner en kugg fram och inte ville gissa vad det skulle innebära i fel på hastighetsmätaren. Nu är det spot on enligt GPS och det är ju välsigt skönt att veta hur fort man faktiskt kör när man vill hålla sig under en viss hastighet utan att för den delen behöva agera EPA-traktor.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad tror ni om denna? Blir fan hörselskadad trots öronproppar vid landsvägsjörning. Eller ska man köra på en kortare variant? Är ju van att inte ha nån ruta alls.

Kortare!!! Jag har den sista från Puig. Är du längre än 185cm så kör kort! Hojen blir snyggare med!

Sen tyvärr är det så att T7:an har de sämsta aerodynamiska förutsättninggar vid hastigheter högre än 90km/h.

Är du runt 185cm så måste du också ha den högre rally-sadeln. Gör hojen till 100x bättre då man inte sitter i en ”skål” samt bättre benutrymme, lättare att ställa sig upp, ja en massa fördelar.
 

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Kortare!!! Jag har den sista från Puig. Är du längre än 185cm så kör kort! Hojen blir snyggare med!

Sen tyvärr är det så att T7:an har de sämsta aerodynamiska förutsättninggar vid hastigheter högre än 90km/h.

Är du runt 185cm så måste du också ha den högre rally-sadeln. Gör hojen till 100x bättre då man inte sitter i en ”skål” samt bättre benutrymme, lättare att ställa sig upp, ja en massa fördelar.
Blev du av med turbulensen med den kortare? Jag är ca 183 iaf.

Är ju van utan vindskydd så har inga problem med en kortare hur som helst.

Tyvärr kan jag nog inte ha rallysadeln, behöver sänka hojen. Ska sänka den 20mm till att börja med.

Kommer nog höja styret något och sänka fotpinnarna för att få bättre ergonomi vi både stående och sittandes körning.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Speedohealer är ju precis det. Du kan kalibrera hastighetsmätaren så att den visar exakt rätt.
Skaffade en till min R1.a efter att jag drevat ner en kugg fram och inte ville gissa vad det skulle innebära i fel på hastighetsmätaren. Nu är det spot on enligt GPS och det är ju välsigt skönt att veta hur fort man faktiskt kör när man vill hålla sig under en viss hastighet utan att för den delen behöva agera EPA-traktor.
Yes men då stämmer inte tripmätaren.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Blev du av med turbulensen med den kortare? Jag är ca 183 iaf.

Är ju van utan vindskydd så har inga problem med en kortare hur som helst.

Tyvärr kan jag nog inte ha rallysadeln, behöver sänka hojen. Ska sänka den 20mm till att börja med.

Kommer nog höja styret något och sänka fotpinnarna för att få bättre ergonomi vi både stående och sittandes körning.
Jag kör med rutan från Puig, och är 178cm lång.
Den är helt magisk, allt brus är borta!
Kan sitta och prata i telefonen i 120km/h.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Yes men då stämmer inte tripmätaren.
Varför inte menar du? Trippmätaren och hastighetsmätaren går ju på samma signal antar jag?
Är det så att på en Tenere 700 så visar hastighetsmätaren för mycket, men trippmötaren rätt? I så fall fattar jag problemet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Varför inte menar du? Trippmätaren och hastighetsmätaren går ju på samma signal antar jag?
Är det så att på en Tenere 700 så visar hastighetsmätaren för mycket, men trippmötaren rätt? I så fall fattar jag problemet.
Japp exakt så är det.
Trippmätaren är ju sjukligt precis (0,3% felvisning), men hastighetsmätaren är ju helt värdelös, visar ca 7% fel.
Med dagens teknik så förstår jag att felet är "by design", eftersom lagen föreskriver att den inte får visa för lite, men irriterande att inte kunna kalibrera det själv :va
Då skulle den kunna levereras med en hastighetsmätare som är lika exakt som trippmätaren, och så får ägaren ta ansvar för förändringar (drevning, däck mm) genom att kalibrera in den.
Fan....det är ju ändå 2023!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Japp exakt så är det.
Trippmätaren är ju sjukligt precis (0,3% felvisning), men hastighetsmätaren är ju helt värdelös, visar ca 7% fel.
Med dagens teknik så förstår jag att felet är "by design", eftersom lagen föreskriver att den inte får visa för lite, men irriterande att inte kunna kalibrera det själv :va
Då skulle den kunna levereras med en hastighetsmätare som är lika exakt som trippmätaren, och så får ägaren ta ansvar för förändringar (drevning, däck mm) genom att kalibrera in den.
Fan....det är ju ändå 2023!
Menar inte att hacka på just dig, men ni diskuterar ett ickeproblem. Ingen blir väl överraskad att mätaren visar fel, det ingår ju i kalkylen. Man håller sig under körkortsgränsen, 30 km/h+, på 70-väg eller snabbare. Plus ca 5-10 km/h för felvisningen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Menar inte att hacka på just dig, men ni diskuterar ett ickeproblem. Ingen blir väl överraskad att mätaren visar fel, det ingår ju i kalkylen. Man håller sig under körkortsgränsen, 30 km/h+, på 70-väg eller snabbare. Plus ca 5-10 km/h för felvisningen.
Nä, jag håller faktiskt med dig.
Men det är väl som med allt annat i världen, ju bättre vi har det, desto mer gnäller vi på meningslösa detaljer :giggle:
Då tänker jag på min TW200, där mätarnålen pendlar plus/minus 10km/h när man kör grusväg, och jag tycker bara det är charmigt!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Att visa fel har mätare gjort i alla tider. Hade en GSX-R 750 -90 som med lite fix visade 295 knyck. Vid en senare bänkkörning blev jag ordentligt knäppt på näsan när datorn sade 253 vid rött.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top