Yamaha Ténéré 700

Man sitter ju och tittar på fem miljoner videos. Och nu skiftar jordens magnetfält till T7:an.
Dock det som jag irriterar mig på mest är grenrörets och ljuddämparens placering.
Ja, ljuddämparens placering original är inte optimal. När jag gick CMR-utbildning inom FMCK körde vi Tenere 700 och alla hojar var försedda med packväskor. Ett par hojar som hade lagt sig i låg fart åt höger och väskan hade tryckt in ljuddämparen i svingen utan att någon såg detta. Det hann bli ganska djupa repor i svingen innan detta uppmärksammades.
 
Byggt ihop en Tenere 700, går på 149 kSek. Och sen vill man ju flytta på grenröret, det blir 10000 till. Så 160 tusen för maskinen.


Tiger går på 190 kSEK, och är fullutrustad.

:död
 
Känns som infästningen är rätt utsatt, om man skulle fälla hojen.
Aha, ok.
Tror dock inte att det är ett stort problem, men kan säkert hända.
Dock så vet jag inte om Tigern har en bättre konstruktion?
Där ser ju själva grenröret väldigt utsatt ut?
Jag skulle kika lite här för lite inspiration:
 
Jo, jag vet, ska nog inte bekymra mig så mycket.
Blir ju dock så jävla smalseende när jag har ett livsval mellan två pärlor, och tittar på alla små petitesser, och sen missar annat. :D
 
Jo, jag vet, ska nog inte bekymra mig så mycket.
Blir ju dock så jävla smalseende när jag har ett livsval mellan två pärlor, och tittar på alla små petitesser, och sen missar annat. :D
Så är det.
Och ska man köra genom Tyskland så bör man helt seröst även se hur det fungerar att köra den i helt original, det kan bli jättetråkigt annars :(
 
Är dom som hårda i Tyskland? Lägger dom den i beslag, och man får ta tåget hem, om man flyttat ljuddämparen typ?
Ja, och det har varit så ett tag.
Och från att ha klankat ner på ljuddämpare så är det nu typ....allt....blinkers, fotpinnar..mm.
Några år gammal video, men han fick väl ringa efter skjuts hem?

 
Är dom som hårda i Tyskland? Lägger dom den i beslag, och man får ta tåget hem, om man flyttat ljuddämparen typ?

I Tyskland gäller original och/eller papper på godkänd modifikation (identitet, CE och hela köret). Inklusive godkända och rätt vända däck av likaledes godkänd kombination.

Trafiksäkerhet i praktiken, till skillnad från fartkameror.
 
Blir nog att sätta på original-dämparen och mappa om min Traja då om jag skulle fara dit med den nån gång, om jag inte köper mig en annan hoj som inte behöver modifieras. :p
 
Ehhhh????
Vad är det som är konstigt med placeringen?
Har en kompis som vurpade med sin T7a. Avgassystemet blev intryckt och det blev så pass stora skador på svingen så att hojen blev inlöst. Var väl lite andra skador med. På hans nya T7a har han dragit upp avgassystem högre. Mycket coolare.
 
Läste ju att det ska vara godkänt i Europa också ..., så det borde ju funka i Tyskland med den där modifieringen.

Varför kan bara inte Yamaha fixa det som ovan i -24 modellen, eller finns de några nackdelar med att röret sådär?
 
Läste ju att det ska vara godkänt i Europa också ..., så det borde ju funka i Tyskland med den där modifieringen.

Varför kan bara inte Yamaha fixa det som ovan i -24 modellen, eller finns de några nackdelar med att röret sådär?
Jag tänker att man frångår helfordonsgodkännandet, som vi inte bryr oss om i Sverige.
Så per definition är du rökt oavsett modifiering.
Personligen ser jag bara fördelar med att dra om bakre dämparen, även om jag själv inte haft problemet.
Kan det vara sista katalysatorn som gör att den blir för fet för att få någon annan plats?
 
Ja, ljuddämparens placering original är inte optimal. När jag gick CMR-utbildning inom FMCK körde vi Tenere 700 och alla hojar var försedda med packväskor. Ett par hojar som hade lagt sig i låg fart åt höger och väskan hade tryckt in ljuddämparen i svingen utan att någon såg detta. Det hann bli ganska djupa repor i svingen innan detta uppmärksammades.
Utanför ämnet, men lite nyfiken på CRM utbildningen. Är det mycket uppdrag efter utbildningen,är det rolig utbildning??
 
Utanför ämnet, men lite nyfiken på CRM utbildningen. Är det mycket uppdrag efter utbildningen,är det rolig utbildning??
Det var fantastiskt roligt, naturligtvis underlättade det med att vi hade kanonväder hela veckan. Mycket kartförståelse och navigering, man fick en punkt att leta upp med bara karta. Även första hjälpen och HLR. Det är även tal om att vi ska få vinterkörning.

Det hela är under uppbyggnad och tyvärr har jag inte varit på något uppdrag ännu, men jag har läst om några som varit med på militärövning och agerat som kurir.

Här är en reklamfilm som till större delen (alla sekvenser med fint väder) som är från vår utbildning. Jag är andra hoj när vi kör från området i Skövde och den som ligger först i sekvensen efter.
https://www.youtube.com/watch?v=wN69BOuLdjw
 
Det var fantastiskt roligt, naturligtvis underlättade det med att vi hade kanonväder hela veckan. Mycket kartförståelse och navigering, man fick en punkt att leta upp med bara karta. Även första hjälpen och HLR. Det är även tal om att vi ska få vinterkörning.

Det hela är under uppbyggnad och tyvärr har jag inte varit på något uppdrag ännu, men jag har läst om några som varit med på militärövning och agerat som kurir.

Här är en reklamfilm som till större delen (alla sekvenser med fint väder) som är från vår utbildning. Jag är andra hoj när vi kör från området i Skövde och den som ligger först i sekvensen efter.
https://www.youtube.com/watch?v=wN69BOuLdjw
Tack för utförligt svar ,jag blir lite sugen på att söka!!
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top