Yamaha Ténéré 700

Sådärja. Oljebyte UTAN filterbyte komplett. Like a real man!

MEN. Hur fan kommer det sig att man alltid lyckas spilla olja när man byter på ny modell. Oljestrålen gick kraftigt uppåt så jag räknade med att den kunde sjunka lite men tro fan att jag missade oljebunken med 2 mm så 1/3 av sista oljan hamnade på golvet medan jag åt lunch ...

Men men ...
Sen vetefan vad best practice är att kolla oljeglaset själv. Ligga på golvet och hålla i styrändan... Men känns sådär ibland med tung hoj..
 
Både nya och gamla oljan luktade riktigt gött. Bytte i Viragon för nån vecka sen och den gamla oljan luktade surt kattpiss...
 
43 nm är j-vligt lite. Vad använder du för att mäta det?
Står i manualen och använder momentnyckel. Det kändes absolut inte lite när man drar muttern.

Varför tycker du att det är lite?

Har sett på forum där folk menar att 43nm är för tight samt att jag tycker att den satt för hårt innan jag lossade den.
 
Last edited:
Tror det är distinktionen mellan nm och Nm han syftar på 😉😂
H-A-H-A väldigt kul.

Dock kan jag säga det till alla er T7 ägare som skall dra 43Nm oljemutter att det är viktigt som fan att ha en äkta OEM bricka. Annars kan det bli för tajt och några har gängat oljetråget som använt kopparbrickor eller vanliga platta.

Mycket snack på forumen att de har dragit för hårt och gängat oljetråget.
 
Last edited:
Lite olika ambitioner gällande oljebyte finns det ju :tungan
På min T7 -23 gjorde jag 100 mila servicen i slutet på juli men bytte
olja/filter igen innan jag ställde in den i Oktober/300 mil.
Analt kanske men det känns bra.

Brukar dra oljepluggen "lagom"och skita i momentnycklar,har funkat bra i ca 40 år på alla möjliga fordon utan tappade oljepluggar eller rensade gängor:mattias
 
Lite olika ambitioner gällande oljebyte finns det ju :tungan
På min T7 -23 gjorde jag 100 mila servicen i slutet på juli men bytte
olja/filter igen innan jag ställde in den i Oktober/300 mil.
Analt kanske men det känns bra.

Brukar dra oljepluggen "lagom"och skita i momentnycklar,har funkat bra i ca 40 år på alla möjliga fordon utan tappade oljepluggar eller rensade gängor:mattias
Exakt så kommer jag att göra nästkommande byten. Dra tight och liiite till. Det räcker.

Men blev lugnt när jag såg brickan för den var rätt tjock och mycket av kraften går till att krossa brickan mer än att dra muttern.
 
Teneren är mångsidig.
Man kan även nyttja den som servetthållare.
Fick ju servetter i present av mina ungdomar, så det var bara att skrida till verket.

Servetthållare_1.jpg

Blev helt ok tycker jag, stabilt även för utomhusbruk i blåsigt väder.
Kan dock innehålla spår av Baltikum, Norge, Finland och diverse äventyr runt hörnet.
Trevligt påskpyssel i alla fall, och ha en fin påskhelg på er!

Servetthållare_2.jpg
 
Teneren är mångsidig.
Man kan även nyttja den som servetthållare.
Fick ju servetter i present av mina ungdomar, så det var bara att skrida till verket.

View attachment 496714

Blev helt ok tycker jag, stabilt även för utomhusbruk i blåsigt väder.
Kan dock innehålla spår av Baltikum, Norge, Finland och diverse äventyr runt hörnet.
Trevligt påskpyssel i alla fall, och ha en fin påskhelg på er!

View attachment 496715
Wow najs!
 
Gött. Ett problem mindre. Tack!

Original är det öppet som på din hoj,ser ju lite ofärdigt ut tycker jag.

Vi hade lämpliga ändpluggar på jobbet,bara att trycka dit för att täcka hålen.
Annars finns det ju mängder av täckbrickor för just detta på tex amazon,ebay och liknande
ställen o dom kostar väl inte många kronor heller
 
Känns som det är för säkerheten att man ska se att inget har hänt axeln. Men håller med, jag regerade ju på att det såg ut som ett tappat lock borde suttit där.
 
Är det någon som har koll på vilka fälgar man skulle kunna byta till om man vill ha slanglöst på riktigt, som typ BMW har på sina ekerfälgar?
Jag sitter i garaget med en whiskey och kikar på godbiten, och den här tanken kommer till mig då och då, det är liksom en uppgradering som jag verkligen skulle vilja genomföra.
Det finns lösningar med att limma och tejpa insidan, men den känns inte helt perfekt, och dessutom finns det dom som har lite funderingar kring framfälgens konstruktion, den är tydligen inte optimal för att köra slanglöst.
Så jag tänkte om man skulle byta fälgar, men har någon här ett tips på modeller?
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top